Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

حشیش چیست و چه مضرات و خطراتی برای سلامتی دارد؟

حشیش به عصاره ای چسبناک گفته می شود که از جوانه های گل ماری جوانا استخراج می شود. عنصر اصلی روانگردان در حشیش تتراهیدروکانابینول (THC) است و بسته به دوز آن می تواند اثرات مختلفی را در شخص مصرف کننده به وجود آورد. حشیش همچنین می تواند به روغن هش تبدیل شود  که مایع کدر رنگی می باشد و حاوی غلظت های بسیار بالاتر THC است. حشیش و روغن هش غلیظ ، چسبناک ، سبز و قهوه ای تیره  رنگ به نظر می رسند و دارای  رایحه گیاهی هستند.

حتی اگر سالها با حشیش آشنایی داشته باشید ، تعریف اینکه “حشیش” چیست ، می تواند کمی مشکل باشد. به عبارت ساده ، حشیش که به آن هش نیز می گویند  کنسانتره شاهدانه است که  از عصاره  دانه های گیاه ساخته شده که از گل گیاهان ماده بالغ جدا شده است که اغلب موارد این کار کاملاً با دست انجام می شود. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک ما به طور خلاصه در مورد چگونگی شناسایی حشیش و همچنین چندین روش استخراج آن از شاهدانه بحث خواهیم کرد.

تاریخچه استفاده از حشیش

کلمه “حشیش” از زبان عربی گرفته شده است ، تقریباً به معنی “چمن” است. اعتقاد بر این است که رواج هش از حدود سال ۹۰۰ میلادی منشأ گرفته است ، اگرچه برخی استدلال می کنند که روش هایی مانند شارا یا جمع آوری رزین برای تولید حشیش ، پیش از ثبت اسناد کتبی وجود داشته است.

منشا اولیه حشیش نامشخص است و ردیابی مسیرهای انتشار آن بسیار دشوار می باشد. حشیش از عصاره تولید شده توسط گل ماده و برگهای گل ماری جوانا ساخته می شود . اعتقاد بر این است که  از هزاران سال پیش حشیش وجود داشته است. افسانه های بسیاری پیرامون منشأ حشیش وجود دارد.

یکی از آنها داستان شیخ حیدر است که توسط حسن بن محمد چیرازی نوشته شده است. نوشته شده است که او از همه امور دنیوی جدا بود و در گوشه ای از صومعه خود تنها زندگی می کرد. یک روز که در فکر فرو رفته بود ،به تنهایی در حومه شهر سرگردان شد. وقتی از كنار گیاه خاصی پوشیده از شاخ و برگ عبور كرد ، مشاهده كرد كه  رایحه گیاه باعث حالت مستی و سرخوشی شده است. او شروع به کندن برگهای گیاه کرد و آنها را خورد.

جالب است بدانید:

به گفته وی ، این گیاه به او کمک کرد که اجتماعی تر شده و از افسردگی خارج شود و با شاگردان  خود که قبلاً هرگز آنها را ندیده بود ، مکالمه کند. شیخ سپس گیاهان جادویی را به شاگردان خود نشان داد و از آنها خواست هنگام مرگ وی مقبره وی را با این گیاه بپوشانند. هنگامی که بازدید کنندگان ، زائران و پیروان شیخ از سرزمین های همسایه برای احترام به استاد می آمدند ، هم از گیاهان و هم از فضای شادی حاکم بر حرم شیخ  حیدر غافلگیر  می شدند. به زودی ، راز مصرف شاهدانه در میان پیروان صوفی اسلام در سراسر خاورمیانه به شمال آفریقا ، آسیای  میانه  و هند گسترش یافت. امروز بر اساس  مدارک موجود در دفتر مواد مخدر و جرم سازمان ملل (UNODC ) افغانستان به عنوان برترین تولید کننده حشیش در جهان شناخته می شود.

حشیش چیست و چه مضرات و خطراتی برای سلامتی دارد؟
حشیش چیست و چه مضرات و خطراتی برای سلامتی دارد؟

طرز تهیه حشیش و استخراج آن

درست مثل گلهای فرآوری نشده که همه ما به عنوان “ماری جوانا” می شناسیم ، حشیش از نظر قدرت و شکل ظاهری متفاوت است که به کیفیت شاهدانه ای که از آن استخراج می شود و روند استفاده از آن بستگی دارد. محصول نهایی حشیش می تواند مانند  آجرهای سخت و خشک باشد که می تواند شکننده باشد و در اثر لمس از هم جدا شود و یا مانند گلوله های نرم و صمغی که مانند قیر چسبندگی دارد. رنگ آن  نیز می تواند  از خامه ای ، بلوند زرد یا کهربا تا قرمز زنگ زده ، قهوه ای و حتی سیاه  متفاوت باشد.

حشیش از طریق جمع آوری و فشرده سازی عصاره چسبناک دانه های تولید شده توسط گل شاهدانه (معروف به تریکوم که گاهی اوقات kief نیز  نامیده می شود) و سپس فشرده سازی آنها به صورت آجر یا گلوله تولید می شود.

برای جمع آوری عصاره دو روش وجود دارد

همانطور که در بالا توضیح داده شد ، حشیش یک داروی روانگردان است و فرآیند ساخت حشیش به دو قسمت تقسیم می شود – جمع آوری عصاره و آماده سازی عصاره. دو روش جمع آوری عصاره شاهدانه شامل مالیدن گیاهان زنده توسط دست یا جمع آوری عصاره دانه ها با الک پس از برداشت و خشک شدن گیاه است.

مالیدن دست ، ابتدایی ترین روش برای جدا کردن مواد تریکوم دارویی از داخل گیاه است. حشیش دقیقاً مانند آنچه که به نظر می رسد ساخته می شود – جمع آوری عصاره که پس از مالیدن دسته ای از گیاهان گل ماری جوانا روی دستان شما جمع می شود. مالش دست اگرچه زحمت زیادی دارد اما به جز انگشتان و کف دست نیازی به ابزاری دیگری ندارد. این روش در آب و هوای بسیار مرطوب که خشک کردن کامل گیاهان تقریباً غیرممکن است ترجیح داده می شود.

گیاهان سالم و بالغ با برگ های عمدتا سبز و برگ های کمی قهوه ای برای مالیدن حشیش بهترین هستند. گیاهان شاهدانه بسیار سخت ، مقاوم و آسیب رسان  هستند. بنابراین اعمال فشار و قدرت به اندازه کافی  هنگام مالیدن گلها مهم است. اگر خیلی ملایم مالیده شوند ،عصاره آن به درستی خارج نمی شود.

جالب است بدانید:

در مقابل ، مالیدن گیاهان بیش از حد ممکن باعث مخلوط شدن بافت و آب گیاه با عصاره روی دست می شود. این عمل عصاره را رقیق می کند و کیفیت را به طرز چشمگیری کاهش می دهد. برای جمع آوری عصاره از دست ، کف دست ها به یکدیگر مالیده می شوند ، بنابراین خوشه های عصاره به همدیگر جذب می شوند و به صورت گلوله های کوچک چسبناک در می آیند.

روش ترجیحی و محبوب دیگر در جمع آوری عصاره دانه ها برای تولید حشیش ، الک است. طبق افسانه های موجود در  افغانستان ، حشیش با بالاترین کیفیت همیشه با الک به جای مالش ساخته شده است. در مقایسه با مالش دست ، الک پیشرفته تر است. غربالگری شامل خشک کردن شاهدانه قبل از خرد کردن به صورت پودر است. سپس پودر را از طریق یک الک بزرگ عبور داده و این فرآیند را بارها تکرار می کنند ، اما هر بار با یک غربال کوچکتر این عمل انجام می شود . این مسئله قدرت پودر را افزایش می دهد.

حشیش چیست و چه مضرات و خطراتی برای سلامتی دارد؟
حشیش چیست و چه مضرات و خطراتی برای سلامتی دارد؟

تفاوت حشیش با ماری جوانا چیست؟

اصطلاح ماری جوانا به طور کلی به گل ها ، یا جوانه های گیاه ماده شاهدانه گفته می شود . در سطح گلها و جوانه ها ، عصاره غنی از THC وجود دارد که حشیش از آن گرفته می شود و در ساختارهای گیاهی معروف به تریکوم قرار دارد. غلظت THC اکثر غنچه های ماری جوانا حدود ۳٪ است.

اگرچه حشیش از سطح گلهای ماری جوانا گرفته می شود ، اما از نظر قدرت بسیار متفاوت است. این ماده مخدر به طور متوسط ​​بین ۲٪ تا ۸٪ THC دارد که در  برخی دیگر از حشیش ها می توانند تا ۲۰٪  افزایش یابد. روغن هش می تواند حتی قوی تر باشد ، به طور متوسط ​​بین ۱۵ تا ۵۰ درصد THC ، یا برخی  دیگر از روغن های هش به ۷۰ درصد هم می توانند برسند.

این تفاوت فاحش در قدرت باعث می شود که روغن حشیش و هش قادر به تولید یک سطح بسیار قوی تر از مخدر باشند. افرادی که از حشیش استفاده می کنند ممکن است تحمل تأثیرات ماری جوانا را نیز داشته باشند ، بنابراین برای دستیابی به بالاترین میزان مورد نظر خود به گزینه های قدرتمندتری متوسل می شوند. یک مطالعه نشان داد که تقریباً ۲۰٪ از مصرف کنندگان ماری جوانا گزارش کرده اند که از این ماده مخدر  استفاده می کنند و احتمال استفاده از حشیش در آنها تقریباً دو برابر است.

روش های استفاده از حشیش

این ماده مخدر را می توان از طریق سه روش مصرف کرد ، خوردن ، کشیدن یا بخار دادن. خوردن و استعمال به شکل دخانیات روش های سنتی مصرف حشیش هستند. از آنجا که مسیرهای جذب توسط بدن متفاوت است ، اثرات ناشی از خوردن متفاوت از استنشاق با دود کردن یا بخور است. از آنجا که اثرات خوردن این ماده مخدر شدیدتر است ، اکثر حشیش های مصرف شده در سراسر جهان به صورت  دود مصرف می شوند. کشیدن حشیش با احساس آرامش ، شادی و سرخوشی همراه است.

روش های زیادی برای کشیدن این ماده مخدر وجود دارد. مخلوط کردن حشیش با تنباکو و پیچیدن آن به شکل سیگار از دهه ۱۹۶۰ روش استاندارد کشیدن حشیش در اروپا بوده است.

نکته:

بخار کردن حشیش جایگزینی برای خوردن یا دود کردن آن است. هنگامی که حشیش می سوزد THC موجود در حشیش بخار می شود. THC در مجاورت با آتش سوخته  و همراه با دود آزاد می شود و فرد سیگاری مخلوط THC بخار شده و دود را استشمام می کند. وقتی حشیش بین ۲۰۰ درجه سانتی گراد و ۴۵۰ درجه سانتی گراد گرم شود ، مصرف کننده هم قدرت و هم طعم  آن را دریافت می کند بدون اینکه دود دیگری  که معمولاً با سیگار کشیدن همراه است دریافت کند.

کشیدن حشیش طبیعتاً مفرح است بیشتر اثرات ناشی از  کشیدن این ماده مخدر همان اثرات ناشی از ماری جوانا است. اما ، از آنجا که حشیش اغلب مقدار بیشتری THC دارد  برای رسیدن به نتایج مطلوب اغلب به حشیش کمتری نیاز است. این ماده مخدر تأثیر مثبتی بر سیستم عصبی دارد و به آرامش بدن و بهبود تنفس کمک می کند. از این ترکیب روانگردان سالها در مرزهای قومی و جغرافیایی استفاده می شده است. این  ماده نه تنها نوعی آرامش را ایجاد می کند ، بلکه با افزایش هوشیاری به فرد در رسیدن به قلمرو معنوی کمک می کند.

حشیش چیست و چه مضرات و خطراتی برای سلامتی دارد؟
حشیش چیست و چه مضرات و خطراتی برای سلامتی دارد؟

استفاده از حشیش برای اهداف دارویی

سالهاست که از شاهدانه و به عبارت دیگر ترکیبات حشیش به عنوان گیاه دارویی استفاده می شود. ارزش اصلی شاهدانه به عنوان یک دارو در توانایی ضد درد آن برای تسکین علائم بیماری ها به جای درمان آنها است. از حشیش و ماری جوانا برای تسکین دارویی در دردهای قاعدگی ، اسپاسم عضلات ، بی خوابی ، درد و افسردگی استفاده شده است. با این وجود ، تنها تفاوت ماری جوانا و حشیش در غلظت کانابینوئیدهای فعال پزشکی است. غلظت این مواد در حشیش بیشتر است  و باعث می شود قدرت بیشتری داشته باشد و از نظر پزشکی منبع مناسب تری از ترکیبات فعال کانابینوئید باشد.

اثرات حشیش چیست؟

عصاره های THC موجود در  حشیش و  روغن هش ، اغلب اثرات شدیدتری نسبت به اشکال سنتی ماری جوانا به دلیل قدرت زیاد خود ایجاد می کنند. هنگامی که مردم از محصولات شاهدانه به صورت سرگرم کننده استفاده می کنند ، معمولاً بدنبال این نوع اثرات هستند:

  • آرامش
  • رضایت
  • شادی
  • افزایش حواس
  • افزایش اشتها
  • درک بهتر زمان

متأسفانه ، این موارد همیشه طبق برنامه پیش نمی رود. گاهی اوقات ، اوضاع می تواند به نوبه خود بدتر شود و منجر به عوارض جانبی بسیار ناخوشایند شود:

  • اضطراب و پارانویا افزایش یافته
  • کاهش توانایی کنترل وسایل نقلیه
  • احساس وحشت
  • توهم
  • مشکلات حافظه
  • مشکل در حل مسئله
  • تغییرات خلق و خوی

خطرات و مضرات استفاده از حشیش چیست؟

مصرف کنندگان عادی یا مکرر  این ماده مخدر خطرات زیادی را متحمل می شوند. علاوه بر خطر مواجه شدن با یک افزایش شدید غیرمنتظره که می تواند منجر به وحشت و پارانویا شود ، ممکن است آنها  به صورت مزمن به  این ماده مخدر وابستگی  پیدا کنند ، به این معنی که برای عملکرد طبیعی احساس می کنند به آن نیاز دارند و باید حشیش مصرف کنند. ترک و درمان حشیش ممکن است دشوار باشد ، اما غیرممکن نیست. تاثیر منفی سو مصرف طولانی مدت و وابستگی به داروهای حاوی شاهدانه مانند ماری جوانا و حشیش می تواند زندگی روزمره شما را تحت تأثیر قرار دهد:

  • کاهش عملکرد مغز در هنگام درس خواندن یا کارکردن
  • مشکلات روابط بین فردی
  • افزایش خطر تصادفات رانندگی
  • بی توجهی به مسئولیت ها
حشیش چیست و چه مضرات و خطراتی برای سلامتی دارد؟
حشیش چیست و چه مضرات و خطراتی برای سلامتی دارد؟

حشیش چقدر در بدن شما  باقی می ماند؟

این ماده مخدر حداکثر تا ۴ ساعت در خون باقی می ماند. این ماده در ادرار حداکثر ۳۰ روز و در بزاق حداکثر تا ۷۲ ساعت قابل تشخیص است.

چه مدت طول می کشد حشیش اثرات خود را بروز دهد؟

THC موجود در  این ماده مخدر  به سرعت وارد جریان خون  شما می شود. اثرات خود را چند ثانیه پس از مصرف بروز می دهد و در حدود ۳۰ دقیقه به اوج خود می رسد. اگر این ترکیب به صورت خوراکی مصرف شود ، جذب آن در خون بیشتر طول می کشد ، معمولاً از ۲۰ دقیقه تا یک ساعت و نیم طول می کشد تا به اوج خود برسد.

پس از ورود به ساختار بدن ممکن است احساس کنید که اثرات پس از دو تا سه ساعت از بین رفته است ، اگرچه ممکن است تا ۲۴ ساعت اختلال ایجاد شود. بازه زمانی در این مورد بسیار متغیر است. مدت زمان آن بستگی زیادی به غلظت THC دارد.

خرید و فروش حشیش

ماری جوانا و مواد استحصالی از جمله حشیش از جمله پرمصرف ترین داروهای غیرقانونی در ایالات متحده هستند. در حالی که داده های خاص حشیش محدود است ، مطالعات زیادی در مورد ماری جوانا انجام شده است. در سال ۲۰۱۵ بیش از ۲۲ میلیون آمریکایی ۱۲ ساله یا بیشتر در حال استفاده از ماری جوانا به اشکال مختلف از جمله روغن حشیش و هش بودند که مطابق با ۸.۳٪ از جمعیت امریکا می باشد. قیمت روز حشیش در کشورهای مختلف بر اساس نوع آن متفاوت است.

مصرف کنندگان این ماده مخدر تمایل به کشیدن عصاره یا روغن آن را دارند. برخی دیگر از افراد مصرف کننده حشیش را به غذاهای خود اضافه می کنند تا مقدار آن زیاد شود. این غذاهای غنی از THC به عنوان خوراکی شناخته می شوند. استنشاق یا خوردن هش ، THC را به جریان خون و در نهایت مغز می رساند و در آنجا اثرات قدرتمند خود را اعمال می کند که می تواند از بیهوشی آرام تا پارانویای اضطرابی را به وجود آورد.

اگرچه  این ماده مخدر بدون نظارت مستقیم پزشکی به طور گسترده ای استفاده می شود ، اما هیچ مرگ و میر ناشی از هر گونه استفاده گزارش نشده است. طبق گزارشات ، حشیش برای آرامش و لذت ناب ، برای تسکین درد یا به عنوان بخشی از آداب و رسوب فرهنگی مصرف می شود و روز به روز و از منطقه ای به منطقه دیگر محبوبیت آن افزایش می یابد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا