Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

سنگ اوپال چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

سنگ اوپال یکی از محبوب ترین سنگ های قیمتی جهان و سنگ ماه تولد ماه اکتبر است. این عقیق گرانبها و زیبا می تواند هر طیف رنگی را با شدت و کیفیت مختلف ساطع کند. بهترین اوپال ها دارای قیمت های بالایی هستند و با الماس ، یاقوت ، یاقوت کبود و زمرد رقابت می کنند. انواع مختلفی از اوپال در ذخایر سراسر جهان یافت می شود. اگر تازه شروع به شناختن اوپال کرده اید باید بدانید که سه ​​نوع  اوپال وجود دارد که ممکن است شما را شگفت زده کند:

  •  Fire Opal به دلیل رنگ های قرمز ، نارنجی و زرد شدید شناخته شده است (رنگ های آتش)
  •  Boulder Opal عقیق با سنگ میزبان که می تواند به طرز شگفت انگیزی زیبا باشد.
  • وعقیق معمولی که  دارای رنگ ، الگو و زیبایی بسیار زیادی است که می تواند بسیار کمیاب باشد.

از نظر کانی شناسی ، اوپال یک دی اکسید سیلیسیم آبدار با ترکیب شیمیایی SiO ۲ است .  این  سنگ یک آمورف است ، بدون ساختار بلوری و بدون ترکیب شیمیایی مشخص که حاوی مقدار متغیری آب است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

معنی و تاریخچه کشف سنگ اوپال

اوپال سنگ تولد ماه اکتبر ، همراه با تورمالین صورتی است . همچنین سنگی است که برای جشن چهاردهمین سال ازدواج هدیه داده شده است. تصور می شود نام اوپال از سانسکریت upala ، به معنی “سنگ گرانبها”  و بعداً مشتق یونانی Opallios  گرفته شده است ، به معنای “دیدن تغییر رنگ”.

شاید شنیده باشید که اوپال به شدت بدشانسی می آورد و یک سنگ شیطانی است. در حقیقت  این اعتقادی مضحک است که در سراسر جهان وجود دارد. با این حال  افراد مطلع می دانند که این شهرت و افسانه تأسف برانگیز در رابطه با این سنگ تقصیر مردی به نام سر والتر اسکات بوده است. رمان پرفروش سر والتر اسکات ، آن گورشتاین (Anne of Geuerstein )، در سال ۱۸۲۹ نوشته شد ، داستان بانوی بود که به دروغ به شیطان پرستی متهم شد و اندکی پس از آنکه یک قطره آب مقدس به طور تصادفی بر روی انگشتر اوپال او ریخته شد، رنگ آن را از بین برد و او مرد.

سر والتر اسکات موفق شد تقریباً ۵۰ سال بازار عقیق اروپا را نابود کند ، بدون هیچ دلیلی واقعی فقط چند ماه پس از انتشار رمان او بازار خرید و فروش این سنک زیبا به کلی نابود شد.

بهتر است بدانید:

خوشبختانه ، تقریباً ۵۰ سال بعد ، در سال ۱۸۷۷ ، یک اوپال سیاه شگفت انگیز در جنوب ولز  استرالیا پیدا شد و سرانجام بازار  این سنگ را احیا کرد. این عقیق های سیاه جهان را به طوفان کشاند. کشف این عقیق ها در استرالیا منجر به کاهش تولید  آن در اروپا شد. در واقع استرالیا هنوز منبع اصلی اوپال سیاه و سفید است. بسیاری نمی دانند که افسانه بد شانسی اوپال با هیچ نوع شواهد یا روایتی قابل تأیید نیست و با کشف اوپال سیاه بیش از ۱۰۰ سال پیش این مفاهیم منفی از بین رفته است.

سنگ اوپال ها سابقه بسیار طولانی دارند و افسانه های زیادی در مورد این سنگ وجود دارد. در دوران قرون وسطی ، همه دوشیزگان بور خواستار یک گردنبند ساخته شده از این عقیق بودند ، زیرا این یک تضمین مطلق برای جلوگیری از کمرنگ شدن یا تیره شدن موهایشان محسوب می شد. همچنین تصور می شد که اوپال هر زمان که شخص بخواهد نامرئی می شود و به همین دلیل آن را  حامی دزدان (Patronus forum ) می نامیدند.

در بین قدیمی ها ، اوپال نمادی از وفاداری و اطمینان بود و بعدها با مراسم مذهبی همراه شد. اعتقاد بر این است که برای درمان بیماری های چشم دارای ارزش درمانی بالایی است و اگر به عنوان حرز استفاده شود ، باعث می شود که فرد از بیماری در امان باشد و همچنین قدرت چشم و ذهن را افزایش دهد. بعلاوه ، بسیاری معتقد بودند که به میزانی که رنگ های قرمز و سبز در آن دیده می شود  فرد را از قدرت درمانی این سنگ برخوردار می کند.  رنگ قرمز نشان دهنده قدرت جلوگیری از خونریزی یا رنگ سبز نشان دهنده قدرت درمان بیماری ها است.

سنگ اوپال چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
سنگ اوپال چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

قدرت های عرفانی سنگ اوپال

اوپال ویژگی های فردی را تقویت می کند ، چه این صفات خوب یا بد باشند و خصوصیاتی را برای تحول در سطح ایجاد می کند. این سنگ اعتماد به نفس و عزت نفس را افزایش می دهد و به شما کمک می کند تمام توانایی های خود را درک کنید. همچنین سبکی و خودانگیختگی را به همراه دارد. گفته می شود این سنگ به تحریک اصالت و خلاقیت پویا کمک می کند ، علاقه به هنر را تشویق می کند و به دسترسی به خود واقعی فرد کمک می کند. از آنجا که سنگ جاذب و بازتابنده است ، به شما کمک می کند تا افکار و احساسات را درک کرده ، آنها را تقویت کرده و به منبع خود بازگردانید.

یک سنگ کارمایه است یعنی احساسات مثبت را ترغیب می کند و نشان می دهد که آنچه بروز می دهید به شما برگردد. عقیق همچنین نماینده عدالت و هماهنگی است و در نقاط خطرناک سنگ محافظ است.

نکته:

اوپال همیشه با عشق و علاقه و همچنین میل و اروتیسم همراه بوده است. این یک سنگ فریبنده است که حالت های عاطفی را تشدید کرده و گره ها را باز می کند. همچنین می تواند به عنوان یک تثبیت کننده عاطفی عمل کند. گفته می شود پوشیدن عقیق باعث وفاداری می شود.

گفته  شده است که اوپال در بسیاری از زمینه های جسمی ، مانند درمان عفونت ها و تب ها نیز بسیار مفید است. همچنین گفته می شود که به تقویت حافظه کمک می کند. بعلاوه ، باعث تصفیه خون و کلیه ها می شود ، انسولین را تنظیم می کند ، درد زایمان و PMS را کاهش می دهد. همچنین برای چشم ها خصوصاً به عنوان اکسیر مفید است. به طور کلی ، گفته می شود که  این سنگ برای  سلامتی مفیدترین نوع  سنگ است. اوپال سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و به بدن در مقاومت در برابر عفونت کمک می کند.

همچنین مشخص شده است که اوپال به کسانی که از وابستگی شیمیایی رنج می برند کمک می کند. این سنگ به صاحب خود قدرت و توانایی کنترل دوباره زندگی می دهد.

خصوصیات فیزیکی سنگ اوپال

اوپال یک دی اکسید سیلیسیم هیدراته است – کره های سیلیس زیر میکروسکوپی که بهمراه آب و سیلیس اضافی به هم متصل شده اند و گاهی حاوی مواد معدنی کریستوبالیت و تریدیمیت هستند. اوپال یک  آمورف است ، به این معنی که ساختار بلوری و ترکیب شیمیایی مشخصی ندارد و بنابراین به عنوان یک ماده معدنی “مینرالوئید” در نظر گرفته می شود. با گذشت زمان ، این مخلوط ژلاتینی به شکستگی ها ، رگ ها و بین لایه های سنگ رسوبی زیرزمینی نفوذ کرده و مواد جامد ( اپال ) در اثر تبخیر آب تشکیل می شود. در شرایط نادر اوپال در توده هایی که رشد بوتریوئیدی دارند ، به شکل استالاگمیتی تشکیل می شود ، یا به عنوان ماده جایگزین در فسیل ها تبدیل می شود. حتی پس از جامد سازی ، اوپال میزان آب را از ۳ تا ۲۱ درصد وزن و معمولاً بین ۶ تا ۱۰ درصد حفظ می کند.

این سیلیس آمورف هیدراته نرم تر و کم چگال تر از کوارتز است و به طور معمول با رنگهای روشن یا تابشی مشخص است. اوپال سنگی است به قدری متمایز که همه می توانند آن را تشخیص دهند ، زیرا دارای  بسیاری از رنگ های چشمک زن رنگی می باشد. درخشش و رنگ های زنده در یک عقیق شبیه رنگ های پاییز است ، بنابراین سنگ تولد مناسبی برای ماه اکتبر است. اوپال در بین سنگهای قیمتی بی نظیر است ، زیرا مجموعه ای از جلوه های رنگین کمانی مینیاتوری بسیار درخشان را نشان می دهد  که همه با هم مخلوط شده اند. این رنگ ها در جواهرات رومی بسیار ارزشمند بودند.

جالب است بدانید:

بازی رنگ ها از روند شکل گیری اپال ناشی می شود که متفاوت از بسیاری از سنگهای قیمتی است. این رنگ از بازتاب پراکندگی نور در دقیقه ، کره های سیلیس با اندازه یکنواخت و کاملاً بسته بندی شده حاصل می شود که این عقیق گرانبها را تشکیل می دهند. چیدمان این کره ها که از نظر اندازه و الگوی متفاوت بوده و مسئول رنگهای مختلف است. هرچه رنگ قرمز یا آتش درخشان تر باشد ، گوهر از ارزش بیشتری برخوردار است. آشنا ترین عقیق ها سفید تقریباً مات یا سفید شفاف تر هستند و بعضی از آنها زمینه سیاه یا مایل به قرمز دارند. همه عقیق ها از نظر رنگ آتش بسیار متفاوت هستند. بعضی فقط رنگ درخشان  قرمز و نارنجی دارند ، بعضی دیگر سبز هم دارند و بعضی دیگر رنگ درخشان زرد و آبی نیز در آنها وجود دارد.

عقیق های سیاه ممکن است همه این رنگ ها و همچنین رنگ بنفش را داشته باشند. اپال ها تقریباً هر سایه از هر رنگ را در ترکیب های مختلف نشان می دهند. اپال ها که به مقدار زیادی رنگ قرمز دارند معمولاً گران ترین هستند. سنگ هایی که در رنگ های آبی و سبز قوی هستند به همان اندازه زیبا هستند ، اما کمتر نادر هستند ، بنابراین قیمت آنها تا حدودی کمتر است. یکی از نادرترین اپال ها Harlequin نام دارد که الگوهای رنگی شبیه تخته شطرنجی را نشان می دهد.

سنگ اوپال چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
سنگ اوپال چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

اوپال Harlequin

اوپال  سنگی ظریف و نرم است که از نظر سختی از ۵.۵ تا ۶.۵ درجه بندی می شود . اوپال یک ژل سیلیکا سخت شده است که حاوی ۵-۲۰٪ آب است. بعضی از اوپال ها اگر بعد از استخراج خیلی سریع خشک ممکن است ترک بخورند. اپال ها ممکن است تا حدی متخلخل باشند ، در این صورت غوطه ور شدن در مایعات غیر از آب خطرناک است. اوپال آمورف است ، یعنی ساختار بلوری ندارد.

برخلاف اکثر سنگ های قیمتی دیگر ، اوپال یک کریستال نیست بلکه یک ماده جامد آمورف است. اوپال در پوسته فسیل شده ، چوب و استخوان یافت می شود. برخی از انواع با ارزش اوپال در حفرات گاز در سنگ های آتشفشانی، در مکزیک  و اسلواکی وجود دارد اما اکثر ذخیره استرالیا در سنگ های رسوبی می باشد و در بسیاری از حفاری های باستان شناسی کشف نشده است ، زیرا این سنگ ها برای هزاران سال دوام ندارند. آنها حاوی ۵-۲۰٪ آب هستند که با گذشت سال خشک می شوند و باعث شکننده شدن و از دست دادن سختی آنها می شوند. رنگ موجود در عقیق توسط ترک های موجود در آن ایجاد می شود ، بنابراین زیبایی آن نیز یکی از نقاط ضعف آن است ، اگرچه این ترک ها با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند.

با  ارزش ترین عقیق ها از کوئینزلند و نیو ساوت ولز در استرالیا تهیه می شوند که از زمان کشف در دهه ۱۸۷۰ تولید کننده اصلی عقیق بوده اند. امروزه ، اوپال بیشتر در استرالیا ، مکزیک ، ایالات متحده آمریکا ، آمریکای جنوبی ، انگلیس ، کانادا ، برزیل ، جمهوری چک و اسلواکی یافت می شود.

مراقبت از جواهرات اوپال

اگر به خوبی از اوپال مراقبت کنید مدت طولانی دوام خواهد آورد. برای جلوگیری از هرگونه خراش یا ضربه باید از اوپال خود مراقبت کنید. سنگهای اوپال هرگز نباید در روغن یا مواد شیمیایی دیگر نگهداری شوند. زیرا ممکن است باعث شود که مقداری یا تمام رنگ خود را از دست بدهند. از آنجا که عقیق حاوی مقدار کمی آب است (به اندازه ۲۰٪ آب) ، به دلیل رطوبت گیرهای استفاده شده در بسیاری از خزانه ها ، هرگز نباید آنها را برای مدت طولانی در یک بانک یا اطاق نگهداری کرد. اگر اپال ها خیلی خشک شوند تمایل به ترک خوردن دارند. این پدیده “دیوانگی” نامیده می شود و ارزش سنگ را از بین می برد

باید از گذاشتن عقیق در نزدیکی هر چیزی که به طور بالقوه خشک می شود ، خودداری کنید. برای جلوگیری از خشک شدن عقیق ، هر از چند گاهی آن را در آب غوطه ور کنید ممکن است مفید باشد.

انواع مختلفی از اوپال وجود دارد و از نامهای متنوعی برای برقراری ارتباط در مورد آنها استفاده می شود. اگر زمان کمی را صرف تماشای عقیق کرده اید ، احتمالاً از این واژگان گسترده و از نام های شگفت زده تعجب  خواهید کرد. متداول ترین این اسامی عبارتند از: اوپال آتشین ، اوپال سیاه ، عقیق تخته سنگ ، عقیق ماتریس ، کوبر پدی ، مینتابی ، انداموکا ، عقیق گرانبها ، دوقلوی عقیق و سه قلو عقیق.

اوپال می تواند شکننده باشد!

اوپال یک سنگ شگفت انگیز برای گوشواره ها ، آویزها و سنجاق ها است. این جواهرات به طور معمول تحت تاثیر سایش قرار نمی گیرند.  اوپال نرم تر و راحت تر از اکثر سنگ های قیمتی محبوب دیگر خرد می شود. در مقیاس سختی موهس دارای سختی حدود ۵.۵ تا ۶.۰ است .

در هنگام استفاده در انگشتر ، بهترین طرح ها دارای حاشیه ای هستند که کاملاً از سنگ محافظت می کند – به جای اینکه در یک شاخه قرار گیرند که سنگ را در معرض ضربه و سایش قرار دهد. حلقه های اوپال زیبا هستند و بسیاری از افراد از آن لذت می برند. اگر تصمیم دارید از انگشتر عقیق اوپال استفاده کنید ، بهتر است در هنگام فعالیت هایی که ممکن است ضربه یا سایش ایجاد شود ، از آن استفاده نکنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا