Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

سنگ فیروزه چیست و از خواص بی نظیر آن چه می دانید؟

سنگ فیروزه یکی از قدیمی ترین سنگ های درمانی در طول تاریخ است و برای قرن ها به عنوان ابزاری شفابخش برای کل تمدن ها بوده است. فیروزه یکی از اولین سنگ های قیمتی است که تاکنون استخراج شده است و قدمت آن به ۶۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در شبه جزیره سینا مصر برمی گردد. مصریان باستان مردگان خود را با  این سنگ  به خاک می سپردند و حتی در ایران  نیز این سنگ دارای ارزش معنوی زیادی بود. در مکزیک ، آزتک ها نیز چیز خاصی را در این سنگ قیمتی  دیدند و اغلب هنگام ساخت ماسک های زیبا از آن استفاده می کردند.

در دنیای مدرن تر ، فیروزه مترادف فرهنگ بومی آمریکا است و مردم ناواهو و زونی اغلب از آن برای ساخت و ایجاد طلسم های زیبا ،  انواع  آویزها ، انگشترها ، دستبندها و حتی سگک های کمربند استفاده می کنند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

فیروزه یک سنگ قیمتی پر رنگ و سبز-آبی ، سنگ ماه تولد دسامبر است. این سنگ قدیمی ترین گوهر در جهان است و در کاوش های باستان شناسی مربوط به دوران نوسنگی ، حدود ۸۰۰۰ سال پیش پیدا شده است.

فیروزه در طی میلیون ها سال تشکیل می شود ، وقتی آب از سنگ هایی که حاوی مواد معدنی خاصی مانند مس و آلومینیوم است ، تراوش می کند. وقتی این اتفاق می افتد  یک واکنش شیمیایی ایجاد می شود و رگه هایی در دل زمین تشکیل می شود ، که بعداً با هم ترکیب می شوند و سنگ فیروزه را ایجاد می کنند.

تاریخچه کشف فیروزه

فیروزه شاید قدیمی ترین سنگ در تاریخ انسان ، طلسم پادشاهان ، شامان ها و جنگجویان باشد. این سنگ محافظ ، محکم و مات است ، اما در اثر لمس آرامش می بخشد ، برای چشم بهبودی می آفریند ، گویی از آسمان لاجورد تراشیده شده و به زمین لغزیده است. سایه بی نظیر آن از رنگ آبی ، اغلب آبی-سبز ، نام آن را Turquoise  یا فیروزه گردانیده است.

نام این سنگ از فرانسه ، pierre turquoise به معنای “سنگ ترکی” گرفته شده است ، زیرا راه های تجاری که این سنگ را از معادن آسیای میانه به اروپا می رساند ، از ترکیه عبور می کرد و بازرگانان ونیزی اغلب این سنگ را در بازارهای ترکیه خریداری می کردند.

برای هزاران سال است که فیروزه همه فرهنگ ها را در برگرفته است و به عنوان نمادی از خرد ، اشراف و قدرت جاودانگی شناخته می شود. در میان مصریان باستان ، پارسیان و چینی ها ، آزتك ها و اینكاهای آمریکای جنوبی و بومیان آمریكای شمالی ، این سنگ نماد قدرت ، شانس و محافظت مقدس بود.

بهتر است بدانید:

مهره های فیروزه ای با قدمت ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد در عراق پیدا شده است و مصریان در ۳۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح  این نوع از سنگ ها را در سینا استخراج می کردند . ماسک مرگ توتانخامون با این سنگ پوشانده شده است. زنان اشراف زاده مصری  فیروزه را به صورت پودر خرد می کردند و از آن به عنوان آرایش چشم استفاده می نمودند.

از فیروزه همیشه به عنوان یک گوهر زینتی بسیار ارزشمند یاد می شود و اغلب آن را نمادی از قدرت مرد می دانند. آنسلموس دو بووت ، پزشک دربار امپراطور رودولف دوم ، در سال ۱۶۰۹ نوشت که فیروزه بسیار مورد توجه مردان قرار گرفته است و هیچ کس دست خود را  آراسته نمی دانست مگر اینکه یک فیروزه خوب بپوشد.  امروزه ، ما می دانیم كه این سنگ  به طور مساوی به مردان و زنان قدرت می بخشد و پوشیده یا آویز می شود و یک طلسم شانس ، موفقیت ، جاه طلبی و خلاقیت است.

سنگ فیروزه چیست و از خواص بی نظیر آن چه می دانید؟
سنگ فیروزه چیست و از خواص بی نظیر آن چه می دانید؟

انرژی التیام بخشی فیزیکی فیروزه

فیروزه یک سنگ تقویت کننده  است که برای  رفع خستگی ، افسردگی یا حملات وحشت مفید می باشد. این سنگ  سیستم ایمنی جسمی و روانی را تقویت می کند ، از جذب مواد مغذی پشتیبانی می کند ، آلودگی ها و عفونت های ویروسی را کاهش می دهد. ضد التهاب و سم زدا است ، اسیدیته اضافی را کاهش می دهد و  نقرس ، روماتیسم و ​بیماری های معده را بهبود می بخشد.

فیروزه به رفع  مشکلات مغز ، چشم ، گوش ، گردن و گلو ، به خصوص آب مروارید ، میگرن و سردرد و مشکلات در تعادل کمک می کند. فیروزه برای سیستم تنفسی نیز مفید می باشد و به بهبود اختلالات ریه و آلرژی کمک می کند. استفاده از گردنبند فیروزه ای به پیشگیری از  بیماری های نای و سایر حملات برونش کمک می کند. با بهبود تنفس ، این سنگ ممکن است اختلالات گفتاری مانند لکنت را نیز درمان  یا بهبود ببخشد.

انرژی التیام بخشی عاطفی فیروزه

فیروزه کارآمدترین درمان کننده روحی است و باعث آرامش روح و آسایش بدن می شود.  با ایجاد تعادل و القای حس آرامش و امنیت، از روحیه و احساسات آدمی محافظت می کند. نگه داشتن یا پوشیدن این سنگ به شما کمک می کند تا اسرار زندگی را بازیابی کرده و روحیه خود را  بالا ببرید. این سنگ استرس را برطرف می کند و تمرکز را به قلب شما بازمی گرداند.  این یک نوع احساس همدلانه و متعادل کننده است و به شخص کمک می کند تا علل خوشبختی و ناراحتی را بشناسد و بر آنها تسلط یابد.

به عنوان یک نوع سنگ تصفیه ، فیروزه انرژی منفی را دفع می کند و دود الکترومغناطیسی را از محیط پاک می کند. این سنگ باعث کمک به حل خلاق مسئله می شود ، بنابراین باعث آرامش اعصاب هنگام سخنرانی در جمع می شود. از آنجا که ذهن را آرام می کند ، فیروزه برای جت لگ و ترس از پرواز  نیز مناسب می باشد.

در اندیشه سنتی ، فیروزه زمین و آسمان را متحد می کند و انرژی های زن و مرد را به هم می رساند.  فیروزه آغازگر عشق رمانتیک است و در مسائل عاشقانه خودانگیختگی را ترویج می کند. اعتقاد بر این است که برای هشدار درباره خطر قریب الوقوع یا نشان دادن خیانت در فکر یا عمل تغییر رنگ می دهد.

ایرانیان باستان معتقد بودند که این نوع سنگ آبی به غلبه بر چشم بد کمک خواهد کرد. ایرانیان برای محافظت از چشم بد سنگ های فیروزه ای را در یال ها یا دم اسب ها می بافتند. در اروپا ، انگشترهای فیروزه یک هدیه یادبود پذیرفته شده بوده است و همچنین اعتقاد بر این بود که این سنگ قدرت جلوگیری از آسیب دیدگی و شکستگی استخوان را دارد.

روش استخراج فیروزه

استخراج فیروزه بسیار آسان است زیرا در رگ های نزدیک به سطح زمین مشاهده می شود. این سنگ عمدتا در مناطق خشک و بیابانی یافت می شود. امروزه در ایران ، تبت ، چین و در ایالت های تگزاس ، نیومکزیکو ، کلورادو ، آریزونا ، کالیفرنیا استخراج می شود.

پرداخت این سنگ بسیار پیچیده است. این سنگ به طور طبیعی متخلخل است و سخت صیقل داده و فرآوری می شود. ایرانیان باستان روش هایی برای پردازش فیروزه کشف کردند که امروزه نیز مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این ، فیروزه به مواد شیمیایی حساس است و باید فقط با استفاده از آب گرم  تمیز شود.

سنگ فیروزه چیست و از خواص بی نظیر آن چه می دانید؟
سنگ فیروزه چیست و از خواص بی نظیر آن چه می دانید؟

انواع سنگ فیروزه

انواع فیروزه به طور کلی با مکانی که در آن یافت می شوند شناخته شده و هر یک از آنها دارای فاکتورهای متمایز هستند. به عنوان مثال ، فیروزه معروف ایرانی به اندازه انواع دیگر متخلخل نیست و از کیفیت بهتری برخوردار است در حالی که انواع آمریکایی و مکزیکی کاملا متخلخل هستند و دارای رنگ های سبز-آبی روشن تری هستند.

یک نوع رایج آن که به طور گسترده یافت می شود ماتریس فیروزه ای است که به فیروزه حاوی قسمت هایی از سنگ میزبان اشاره دارد. اگر ماتریس گنجانده شده باشد ، این بدان معنی است که حاوی اجزا رگ مانند است که اغلب روی فیروزه یافت می شود.

قیمت خرید و فروش سنگ فیروزه

از نظر ارزش ، رنگ و اشباع از عوامل مهم تاثیر گذار بر قیمت سنگ فیروزه هستند. بنابراین هنگام خرید این موارد را بررسی کنید. اگرچه کلمه فیروزه رنگ خاصی را در ذهن تداعی می کند ، اما در واقع چندین سایه آبی و سبز در زیر این چتر وجود دارد. شما می توانید  این سنگ را به رنگ آبی آسمان روشن ، آبی متوسط ​​، آبی تیره ، سبز آبی ، سبز روشن ، سبز دریایی و سبز برگ مشاهده کنید. از نظر ارزش رنگ های آبی میان رده (که در تجارت با عنوان آبی ایرانی شناخته می شوند) از با ارزش ترین این سنگ ها هستند و با قیمت بالاتری خرید و فروش می شوند. بطورکلی قیمت سنگ فیروزه اصل بسیار بالاتر از قیمت انواع مصنوعی است. در این بین قیمت سنگ فیروزه مصری نیز با سنگ فیروزه خام متفاوت است.

سنگ قیمتی فیروزه را می توان به اشکال مختلف برش داد که معروف ترین آنها کابو ، بیضی ، مهره و چیپس است.از آنجا که این سنگ  به طور طبیعی بسیار زیبا است ، برش یک عامل حیاتی برای جلوه دادن زیبایی آن نیست. از این سنگ بسته به سبک قطعه جواهر ، گاهی اوقات به صورت وجهی یا به شکل کروی استفاده می شود.

رنگ و وضوح فیروزه

فیروزه به طور کلی مات است ، اگرچه می توانید نادرترین نوع این سنگ را به صورت شفاف نیز پیدا کنید. به طور معمول ، این سنگ ظاهری مات دارد و یک سنگ قیمتی براق نیست. بیشتر فیروزه ها حاوی ماتریس گنجانده شده اند که به اجزا عنکبوتی تیره اشاره دارد که می تواند از متراکم تا سبک باشد.

اگرچه معمولاً خریداران ، سنگ شفاف و براق و عاری از هرگونه اجزا را ترجیح می دهند ، اما فیروزه حاوی این ترکیبات می تواند طرح های جذابی داشته باشد که آن را زیباتر می کند.

چگونه از جواهرات فیروزه خود مراقبت کنیم؟

این سنگ یک سنگ قیمتی نسبتاً سخت و دارای درجه ۵-۶ در مقیاس سختی موهس است. معنای این امر این است که سنگ های دیگر که از فیروزه سخت تر هستند ، در صورت برخورد خشن با این سنگ آن را از بین می برند . اگر این سنگ همراه سنگ های سخت تری مانند الماس ذخیره شود ، بیشتر در معرض آسیب قرار دارند.

سطح خارجی این سنگ بسیار نفوذپذیر است ، به این معنی که می تواند مایعات یا گازهایی را که در تماس با آن  است را جذب کند. استفاده از جواهرات فیروزه ای در هنگام انجام کارهای منزل مانند تمیز کردن با مواد شیمیایی  ، استفاده از صابون ، شامپو یا استفاده ازمواد آرایشی ، گاهی می تواند به طور دائمی به آن آسیب برساند. حتی کلر موجود در استخر نیز می تواند رنگ فیروزه ای را تغییر دهد. اطمینان حاصل کنید که هنگام انجام این فعالیت ها ، تمام جواهرات فیروزه ای خود را برداشته اید.

جالب است بدانید:

حالت خام فیروزه گرچه جذاب است اما همیشه برای جواهرات استفاده نمی شود. سنگ های درجه بالاتر می توانند آزمایش زمان را تحمل کنند اما سنگ های درجه متوسط ​​و پایین باید از طریق روش های مختلف تیمار تقویت شوند تا ظاهر آنها تقویت شود و همچنین سطح آنها مستحکم تر شود. روش تقویت متداول مورد استفاده ، فرآیند زاخاری نامیده می شود. نتیجه نهایی سنگی است که نه تنها رنگارنگ به نظر می رسد بلکه از دوام بالایی نیز برخوردار است.

برخی از مردم فیروزه تثبیت شده را ترجیح نمی دهند زیرا معتقدند این سنگ دارای رنگ مصنوعی یا به نوعی جعلی است. اما باید بدانید که حتی فیروزه درجه یک نیز گاهی به تثبیت نیاز دارد. این یک روند ضروری است که باید رنگ کلی را حتی الامکان به تثبیت رسانده و سنگ را محکم کند. از لحاظ مضرات سنگ فیروزه باید بدانید که این سنگ هیچ ضرری برای شخص مالک ندارد.

سنگ فیروزه چیست و از خواص بی نظیر آن چه می دانید؟
انواع رنگ های  فیروزه خام

روش تمیز کردن فیروزه

پاک کردن سطح  سنگ با پارچه ای که در آب گرم فرو رفته است یک روش ایده آل برای تمیز کردن این  سنگ است. اما سنگ باید بلافاصله خشک شود و استفاده از هر نوع صابون اکیداً توصیه نمی شود زیرا حاوی روغن هایی است که می تواند به سنگ آسیب برساند. هرگز از پاک کننده اولتراسونیک نیز استفاده نکنید.

خواص درمانی سنگ فیروزه

فیروزه سنگ متولد ماه دسامبر است و جواهرات فیروزه ای هدایای بسیار خوبی برای نوزادی است که در ماه دسامبر متولد شده است . این سنگ در گذشته به عنوان یک سنگ عرفانی دارای ارزش محافظتی و درمانی بوده است. اعتقاد این بود که سنگ های فیروزه ای در صورت بیمار بودن صاحب سنگ ، رنگ آبی کم رنگ از خود ساطع می کنند و در صورت فوت شخص ، رنگ آن کاملاً از بین می رود. اما این سنگ با انتقال مالکیت و تغییر با توجه به وضعیت سلامتی مالک جدید ، شکوه قبلی خود را باز می یابد. از این رو ، می توان فیروزه را شاخص سلامت فرد مصرف کننده دانست.

فرهنگ های سراسر دنیا از جمله پارس ها ، چینی ها ، بومیان آمریکا و مصری ها که فیروزه را مقدس می دانستند معتقد بودند که پوشیدن این سنگ ، شانس غیرمعمول و همچنین قدرت را برای  آنها به همراه خواهد داشت. خواص سنگ فیروزه در اسلام نیز بسیار برشمرده شده و به ماهیت محافظ این سنگ اشاره دارد.

ماهیت متافیزیکی این سنگ بسیاری را تحت تأثیر قرار داده و اعتقاد بر این است که این سنگ دارای خواصی است که می تواند بیماری ها را درمان کند. فرهنگ های دیگر نیز بر این باورند که فیروزه می تواند به برقراری ارتباط با ارواح کمک کند.

فیروزه سنگی است که خوش شانسی می آورد ، زخم های قدیمی را التیام می بخشد  و به طور کلی امید بیشتری به زندگی ما می بخشد.  در اینجا چند مزیت دیگر از خواص درمانی این سنگ آورده شده است.

خواص درمانی جسمی

فیروزه که به سنگ چاکرای گلو معروف است ، به بهبود همه مشکلات در آن منطقه کمک می کند. اگر گلودرد ، مشکلات تنفسی ، آلرژی ، میگرن و سایر بیماری های جسمی در گوش ، بینی ، گلو و ریه ها دارید فیروزه همیشه مشتاق کمک کردن به شما است.

خواص درمانی ذهنی و عاطفی

فیروزه یک سنگ حقیقت جوی نرم و ملایم است. این  سنگ شما را دعوت می کند که در زیر سطح قرار بگیرید و بفهمید چه چیزی برای شما مفید است و چه چیزی مفید نیست. نیازی به احساس خستگی نیست زیرا این کار را با فشار انجام نمی دهد بلکه با دادن شجاعت ، قدرت و آرامش خاطر شما را راحت می کند. فیروزه یک سنگ ارتباطی است که باعث ارتباط  با دیگران و هم با خود شما می شود.

خصوصیات متافیزیکی

نمی توان انکار کرد که فیروزه یک سنگ مقوی روح است. این سنگ  با چاکرای گلو ما که هسته اصلی ارتباط و احساس شنیده شدن ما می باشد ، ارتباط مستقیمی دارد که به احساس مفید بودن ما می افزایند. مسدود شدن چاکرای گلو می تواند به بسیاری از مشکلات چه ارتباط ما با دیگران و چه ارتباط ما با جهان اطراف منجر شود. اگر برای باز کردن چاکرای گلو خود تلاش می کنید ، در شنیده شدن و ارزیابی  با مشکل روبرو هستید ، پاک کردن مرزها برای شما کاری دشوار است و ممکن است احساس خستگی کنید می توانید از این سنگ کمک بگیرید.

اگر به دنبال جهش به سطح بالاتر هستید ، یک بار دیگر این سنگ به شما کمک می کند. این سنگ برای خرد کردن ذهن و کمک به تحول معنوی شما ساخته شده است بدون توجه به اینکه در کدام مرحله از سفر خود در این جهان  قرار دارید.

سنگ فیروزه چیست و از خواص بی نظیر آن چه می دانید؟

سنگ های فیروزه مصنوعی

فناوری مدرن به اختراع بسیاری از فرمول شیمیایی کمک می کند که محصول نهایی مشابه فیروزه را ایجاد می کنند. اگر سنگ شناس نباشید به سختی می توانید تفاوت آنها را دریابید. این سنگ های مصنوعی ارزان قیمت هستند و بندرت تأثیرات سنگ اصلی دارند. همچنین بسیاری از مواد معدنی طبیعی وجود دارد که شبیه فیروزه هستند. به عنوان مثال ، واریسیت را می توان با فیروزه اشتباه گرفت ، اگرچه از نظر ظاهری سبز رنگ تر است.

متداول ترین محصول مصنوعی امروزه هاولایت رنگی است. هولیت یک ماده معدنی سفید مایل به خاکستری  رنگ است که نه تنها رنگی را که در تماس  با آن است را  به خود می گیرد ، بلکه بسیار شبیه سنگ اصلی است. اما شناخت این سنگ های تقلبی بسیار مهم است زیرا آنها در برچسب فیروزه مصنوعی قرار نمی گیرند  بلکه در عوض به عنوان فیروزه سفید ، نوع بسیار نادر از این نوع سنگ فروخته می شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا