Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

سنگ یشم چیست و چه خواص درمانی دارد؟

یشم (Jade) یک سنگ دگرگونی است که از سنگدانه های متراکم شده  توسط گرما و فشار تشکیل شده است  و در واقع دو نوع  از آن وجود دارد. ژادیت یا یشم معروف، قوی تر و نادرتر از نوع نفریت می باشد بنابراین از ارزش بیشتری برخوردار است.  این  سنگ از سیلیکات سدیم و آلومینیوم تشکیل شده است ، وزن مخصوص آن  ۳.۳۰ تا ۳.۳۶ و دارای  ضریب شکست ۱.۶۴۵-۱.۶۶۷ و سختی ۷ موهس می باشد (از نظر مقایسه فولاد  ۶.۵ و الماس ۱۰ است). یشم را به رنگ های سبز ، سفید ، صورتی ، قرمز ، سیاه ، قهوه ای و بنفش می توان یافت کرد.

نفریت از سیلیکات هیدراته کلسیم ، منیزیم و آهن با تراکم خاص ۲.۹۰ تا ۳.۰۲ ، ضریب شکست بین ۱.۶۰-۶۳ تا ۱.۶۲-۶۵ و سختی در مقیاس ۶.۵ موهس تشکیل شده است و در رنگ های مختلفی همچون  سبز ، سفید ، زرد یا قرمز وجود دارد. قیمت بشم بسته به نوع آن متفاوت است. قیمت انگشتر یشم با سایر جواهرات نیز متفاوت است . در این بین قیمت سنگ یشم سبز تیره معمولا بالاتر است.

“یشم” یک اصطلاح فرهنگی است که برای ماده ای بسیار بادوام استفاده می شود که بیش از ۵۰۰۰ سال است که به ابزار ، مجسمه ، جواهرات ، سنگ های قیمتی و سایر اشیا تبدیل شده است. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در مورد این سنگ زیبا ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

کاربردهای یشم

به دلیل سختی  از این سنگ در ابتدا برای ساخت سر تبر ، اسلحه و ابزارهایی برای تراشیدن و چکش کاری استفاده شده است. از آنجا که برخی از نمونه ها بدست آمده رنگ زیبایی داشتند و می توانستند درخشش خیره کنند ای ایجاد کنند ، مردم شروع به استفاده از یشم برای سنگ های قیمتی ، طلسم ها و اشیای زینتی کردند. اگرچه بیشتر افرادی که به یشم فکر می کنند یک سنگ قیمتی زیبا و سبز را تصور می کنند ، این مواد در طیف گسترده ای از رنگ ها شامل سبز ، سفید ، بنفش ، زرد ، آبی ، سیاه ، قرمز ، نارنجی و خاکستری وجود دارد.

در این مقاله  از کلمه “یشم” برای مواد تفکیک نشده  استفاده خواهد شد. ژادیت ( Jadeite ) یا نفریت ( nephrite) هنگامی که هویت مواد مشخص شود استفاده خواهد شد. کلمه “نفریت” نیز اصطلاحی غیر دقیق است. این اصطلاح برای موادی متشکل از مواد معدنی اکتینولیت و ترمولیت استفاده می شود.

آیا همه یشم ها یکسان هستند؟

در اصل تصور می شد که تمام اشیا یشمی از یک ماده ساخته شده اند. با این حال ، در سال ۱۸۶۳ ، الکسیس دامور ، یک فرانسوی کشف کرد که مواد معروف به “یشم” را می توان به دو ماده معدنی مختلف یشم و نفریت تقسیم کرد.  از آنجا که تشخیص این دو ماده ممکن است دشوار باشد و از آنجا که کلمه “یشم” در زبان مشترک بسیار جا افتاده است ، نام “یشم” هنوز هم به طور گسترده در بسیاری از جوامع ، صنایع و رشته های دانشگاهی استفاده می شود برای هر دوی این سنگ ها استفاده می شود.

سنگ یشم چیست و چه خواص درمانی دارد؟
سنگ یشم چیست و چه خواص درمانی دارد؟

نفریت و ژادیت

یشم و نفریت دارای ترکیبات معدنی کاملاً متفاوتی هستند. یشم یک پیروکسن غنی از آلومینیوم است ، در حالی که نفریت یک آمفیبول غنی از منیزیم است. با این حال ، این دو ماده معدنی دارای خصوصیات فیزیکی بسیار مشابهی در چشم افراد متوسط ​​هستند.

فقط کارشناسان آموزش دیده و با تجربه قادر به تمایز قابل اعتماد آنها بدون تجهیزات آزمایش مواد معدنی هستند. به همین دلیل است که تا سال ۱۸۶۳ دانشمندان نتوانستند ژادیت  و نفریت را به درستی  از همدیگر تشخیص دهند.

گوهر شناسان باتجربه می توانند در موارد کوچک صیقل خورده مانند دانه ها و کابین ها ، یشم را از نفریت جدا کنند. زیرا در ضریب شکست و وزن مخصوص آنها تفاوت های چشمگیری وجود دارد.

ژادیت، نفریت و صنعتگران

صنعتگران چینی بیش از ۵۰۰۰ سال است که اشیای یشمی تولید می کنند. چند صد سال پیش  استادکاران چینی  که روزانه با یشم کار می کردند ، تشخیص دادند که مقداری از یشم بدست آمده از برمه (اتحادیه میانمار کنونی) متفاوت است. این سنگ سخت تر و متراکم تر بود ، به راحتی روی آن  کار می شد و در هنگام پرداخت جلوه بیشتری ایجاد می کرد. این سنگ به تدریج به شکل یشم مورد علاقه صنعتگران چینی و سنگ محبوب مردم چین قرار گرفت. صنعتگران چینی تفاوت بین این دو ماده را خیلی قبل از اینکه دانشمندان ژادیت و نفریت را در سال ۱۸۶۳ تمایز دهند ، درک کردند.

بندرت ، صنعتگران چینی با ژادیت ریز دانه با شفافیت روشن و یک رنگ سبز غنی و یکنواخت روبرو می شدند. نام این ماده زیبا  یشم امپراطوری(Imperial Jade ) گذاشته شد و به عنوان سنگ یشم  با بالاترین کیفیت در نظر گرفته شد. در آن زمان در چین ، مالکیت یشم امپراطوری فقط به امپراطور اختصاص داشت. ولی اکنون هرکسی که توانایی خرید آن را داشته باشد ، می تواند صاحب آن باشد. قیمت بهترین نمونه ها در هر قیراط بیشتر از الماس های با کیفیت است.

انواع یشم و روش های درمانی

برای هزاران سال ، افرادی که اشیای یشمی را تولید و می فروختند روش های زیادی برای بهبود ظاهر آن پیدا کرده اند. تیمارهای حرارتی ، مومی ، رنگی ، سفید کننده ، اسید ، تزریق پلیمر و سایر موارد برای بهبود رنگ ، درخشندگی و پایداری یشم و نفریت استفاده شده است. اگرچه بسیاری از این تیمارها بخشی از فرایندهای سنتی تولید یشم هستند ، اما خریداران جدی یشم امروز می خواهند از همه روش های درمانی که در فرآیند ساخت استفاده می شود اطلاعات کسب کنند.

اجسام ساخته شده از ژادیت تجاری با توجه به تیمارهایی که در طول فرآیند تولید استفاده شده اند ، در سه نوع قرار می گیرند. آنها به عنوان ژادیت نوع A ، B و C تعیین می شوند.

ژادیت نوع A

اشیا یشم نوع A با روکش موم تیمار شده اند. این روش سنتی ترین تیمار ژادیت است و مورد رضایت و پذیرش خریداران است. در این روش درمانی ، تولیدکنندگان اشیا نهایی یشم را در آب می جوشانند تا تمیز شوند و آنها را برای استفاده از موم آماده می کنند. سپس اشیا خشک شده را در موم مذاب فرو می برند. موم هرگونه منافذ و شکستگی های سطحی را پر می کند. وقتی اشیا خنک شدند ، موم اضافی برداشته می شود و اشیا تحت جلای درخشان قرار می گیرند. موم بی نظمی های سطح را پر می کند و یک سطح صاف و براق به سطح جسم می بخشد.

ژادیت نوع B

اجسام ژادیت نوع B با خیساندن در اسید کلریدریک یا سولفوریک سفید شده اند. این اسید لکه های اکسیداسیون را از بین می برد وعنصر سدیم را از اشیا حذف می کند. این عمل باعث روشن شدن رنگ بسیاری از مواد می شود. سپس از فشار برای آغشته کردن ژادیت با موم یا یک رزین پلیمری شفاف استفاده می کنند. این اشباعیت تمام منافذ و شکستگی های سطح جسم را پر می کند و لطافت ، درخشندگی و رنگ بهتری به جسم می بخشد.

ژادیت نوع C

ژادیت نوع C معمولاً همه روش های درمان ژادیت نوع B را دارد ، اما شی به رنگ مطلوب تری نیز رنگ آمیزی شده است. رنگ ها می توانند به مرور زمان یا در معرض گرما و نور محو شوند. به همین دلایل ، تیمارهای نوع C باید همیشه به خریدار گزارش شود.

سنگ یشم چیست و چه خواص درمانی دارد؟
سنگ یشم چیست و چه خواص درمانی دارد؟

استفاده اولیه از یشم در ابزارها

مردم حداقل ۱۰۰۰۰۰ سال از این سنگ استفاده کرده اند. اولین اشیا ساخته شده از این سنگ به صورت  ابزار بوده است. یشم ماده ای بسیار سخت است و سختی بیشتری از فولاد دارد. “مقاومت” توانایی یک ماده در برابر شکستگی است که تحت فشار قرار می گیرد. “سختی” توانایی یک ماده در برابر سایش است. سازندگان اولیه از این خواص یشم استفاده کرده و آن را به ابزار برش و سلاح جنگی تبدیل کردند. همچنین از آن برای ساخت تبر ، پیکان تیر ، چاقو و سایر اشیا تیز برای برش استفاده می کردند.

استفاده از یشم به عنوان سنگ قیمتی

یشم ماده ای رنگارنگ و بادوام است که می توان آن را به صورت اشکال مختلف درآورد و به آن لاک زیادی زد. این خواص آن را به یک سنگ قیمتی بسیار مطلوب تبدیل کرده است. از یشم برای تهیه انواع وسایل جواهرات از جمله آویز ، گردنبند ، انگشتر ، دستبند ، گوشواره ، مهره ، کابو و سایر موارد استفاده شده است.

این وسایل جواهرات اغلب از یشم جامد ساخته می شوند و با سنگ های قیمتی دیگر ترکیب می شوند  یا در جواهرات ساخته شده از طلا ، نقره یا فلزات گرانبها قرار می گیرند. علاوه بر جواهرات ، از یشم برای ساخت مجسمه های کوچک ، زیور آلات ، هنرهای مذهبی و اشیای کاربردی کوچک استفاده می شود.

جغرافیای سنگ یشم

بیشتر مردم چین را منبع اشیا ساخته شده از این سنگ می دانند. چین همیشه یک تولید کننده مهم  ، یک مرکز پیشرو در برش  و مصرف کننده برتر این سنگ بوده است.  آثار هنری و جواهرات ساخته شده از این سنگ در  کشور چین بسیار ارزشمند و مهم می باشند. یشم در چین نسبت الماس در ایالات متحده از اهمیت بالاتری برخوردار است . قیمت هر عیار برای بهترین یشم سلطنتی در چین با قیمت هر عیار برای الماس در ایالات متحده رقابت می کند.

از زمان های انسان های اولیه از این سنگ برای ساخت ابزار ، سلاح و اشیا مهم زینتی در آسیا ، اروپا ، استرالیا ، آمریکای شمالی ، آمریکای جنوبی و جزایر متعدد اقیانوس آرام استفاده می شده است. مقاومت یشم آن را به ماده ای عالی برای ساخت ابزار و سلاح تبدیل کرده است.

به دلیل زیبایی بسیار زیاد  این سنگ، مردم یشم را بسیار ارزشمند می دانستند و مورد احترام آنها بود و از آن برای ساختن هنرهای مذهبی و زیور آلات برای حاکمان خود استفاده می کردند. هیچ یک از این فرهنگ های قدیمی با یکدیگر ارتباط نداشته اند ، با این حال همه آنها به طور مستقل از این سنگ برای بسیاری از مقدس ترین و مهمترین اشیا خود استفاده می کردند.

وقوع و پیدایش زمین شناسی سنگ یشم

ژادیت و نفریت مواد معدنی هستند که از طریق فعل و انفعالات درون سنگ های دگرگونی شکل می گیرند. این سنگ ها بیشتر در سنگ های دگرگونی مرتبط با مناطق فرورانش یافت می شوند. بیشترین رسوبات ،ژادیت و نفریت را در امتداد حاشیه مرزهای صفحه همگرا فعلی یا زمین شناسی کهن شامل لیتوسفر اقیانوسی قرار می دهد.

این سنگ ارزشمند به طور معمول در سنگدانه هایی یافت می شود که تحت  فشار بیشتری نسبت به نفریت دارند. این امر معمولاً باعث جدایی جغرافیایی کانسارهای ژادیت و نفریت می شود. تخته سنگ ها و سنگریزه های یشم به طور معمول روکشی از هوازدگی دارند که زیبایی درونی و ارزش بالقوه آنها را پنهان می کند.

بدون صدمه زدن به این سنگ قیمتی و ارزشمند ، حمل و نقل تخته سنگ های یشم بسیار کار دشواری می باشد. کار انسانی و حیوانی تنها راه انتقال تاریخی آنها در قدیم بوده است. البته امروزه در برخی مناطق هنوز هم تنها راه انتقال تخته سنگ ها به بازار می باشد.

از نظر جغرافیایی ، بسیاری از یشم های جهان در حاشیه اقیانوس آرام یافت می شوند جایی که فرورانش صفحات بزرگ لیتوسفر اقیانوسی را به زیر قاره ها و قوس های جزایر آتشفشانی منتقل می کند. این امر باعث می شود که بیشتر یشم کشف شده  در آمریکای جنوبی ، آمریکای مرکزی ، ایالات متحده ، کانادا ، آسیای شرقی و نیوزیلند باشد . شاید جذاب ترین و با ارزش ترین این نوع از سنگ ها در ایالات متحده از مناطق جفری سیتی و کروکس گپ در وایومینگ بدست آید.

سنگ یشم چیست و چه خواص درمانی دارد؟
سنگ یشم چیست و چه خواص درمانی دارد؟

اهمیت اجتماعی یشم

احترام چینی ها نسبت به این سنگ بسیار بیشتر از سایر افراد  در جهان است. برای هزاران سال ، یشم محبوب ترین سنگ قیمتی در چین بوده است. امپراطوران چین نمونه های بسیار خوبی از این سنگ را می خواستند و آنها برای به دست آوردن آنها با افراد کشورهای همسایه معامله یا جنگ می کردند. در چین ، هدایای ساخته شده از این سنگ تقریباً در هر مرحله مهم زندگی مانند تولد ، سالگرد ، ازدواج و سایر جشن ها اهدا می شود.

افسانه ها و باورهای رایج درباره یشم

گفته می شود که این سنگ هرچه را لمس کند ، برکت می دهد و نزدیک به ۶۰۰۰ سال در سراسر جهان به بشر خدمت کرده است. از نظر انسان های اولیه در جزایر انگلیس ، سختی و توانایی صیقل دادن و تراش دادن آن را به سنگی مورد علاقه برای سر تبر ، چاقو و سلاح تبدیل کرده است.

قبایل بومی مکزیک ، آمریکای مرکزی و جنوبی و نیوزیلند آن را به صورت ماسک های خدایی و مصنوعات آیینی تراشیده اند و حتی آن را به عنوان پیشکش به ارواح آب برای دریافت آب شیرین و فراوان هدیه کرده اند. این سنگ در طول تاریخ با احترام ترین سنگ در چین بوده و به دلیل زیبایی و قدرت شفابخشی و محافظت  بسیار ارزشمند بوده است.

انواع یشم ها و انرژی های آن

  • یشم سیاه انرژی های محافظتی قوی برای جلوگیری از حمله های منفی ، جسمی یا روانی ، از جمله محدودیت در خود به وجود می آورد.
  • یشم آبی ذهن را آرام می کند ، صلح و صفا را تشویق می کند  و در ارتقا چشم اندازها و رویاها ارزشمند است.
  • یشم قهوه ای زمینی می باشد به زمین متصل می شود و راحتی و اطمینان را فراهم می کند.
  • یشم سنبل صدمات عاطفی را کاهش می دهد و تغذیه معنوی را فراهم می کند. انرژی آن از بالاترین طیف انرژی است.
  • یشم نارنجی شادی آور است و پیوستگی همه موجودات را آموزش می دهد. پرانرژی و بی صدا تحریک کننده است.
  • یشم بنفش روحیه شادی و نشاط را تشویق می کند و هاله را  از انرژی های منفی پاک می کند و سطح تشخیص فرد را افزایش می دهد.
  • سنگ یشم قرمز سنگی از انرژی حیات است ، ترس را از بین می برد و فرد را عقب نگه می دارد و او را به عمل ترغیب می کند.
  • یشم سفید حواس پرتی را فیلتر می کند ، اطلاعات مربوط به سازنده را به دست می آورد و در تصمیم گیری کمک می کند.

در فرهنگ چینی “سنگ شاهنشاهی” دارای بسیاری از صفات مختلف است. آنها معتقد بودند که استفاده از این سنگ آنها را به جاودانگی پیوند داده و برای آنها خوش شانسی ، خیرخواهی ، خلوص و هوش پیشرفته به ارمغان می آورد. به طور کلی ، این سنگ همیشه به صاحب خود قدرت ، دانش ، افکار ناب و زندگی طولانی می بخشد.

قدرت های شفابخشی یشم

قدرت های درمانی عاطفی

این سنگ می تواند در بسیاری از سطوح یک نیروی قدرتمند برای بهبود عاطفی ایجاد کند. ارتعاش آن تسکین دهنده و پرورش دهنده است ، به ویژه برای پرداختن به موضوعات احساسی مانند عدم اعتماد به نفس مناسب است. یشم همچنین منفی بودن را از هاله و محیط شما پاک می کند ، به همین دلیل بسیاری از افراد یک طلسم یا تندیس ساخته شده از یشم را روی میز کار یا محل کار خود قرار می دهند.

اگر به دلیل مسائل عاشقانه دچار ناراحتی عاطفی شده اید ، خواه این عشق به عشق دیگری باشد یا به عشق به خود ، یشم می تواند تعادل و آرامش را برای شما به  ارمغان بیاورد. یشم همچنین به عنوان سنگ رویایی شناخته می شود و می تواند به شما در درک نمادگرایی و پیام های رویا کمک کند.

قدرت های فیزیکی درمانی

از خواص درمانی این سنگ در درمان  بیماری های کلیه ها و به ویژه سیستم ادراری و کلیوی استفاده فراوان می شود. گاهی اوقات به دلیل مزایای مشهور آن برای این اندام ، “سنگ طحال” نیز نامیده می شود.

یشم سنگ بهبودی است و می تواند روند بهبودی را پس از یک دوره بیماری طولانی مدت یا جراحی تسریع کند. از مفاصل به ویژه باسن پشتیبانی می کند و به طور کلی تقویت کننده خوبی برای سیستم اسکلتی است. این سنگ  از سیستم تولید مثل در مردان و زنان  نیز پشتیبانی می کند زیرا اعتقاد بر این است که باعث افزایش باروری ، سهولت روند زایمان و تعادل سطح هورمونی در زنان در هر سنی می شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا