Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

 سنگ توپاز چیست و چه خواص منحصر به فردی دارد؟

توپاز (Topaz) یک سنگ قیمتی ایده آل است که در طیف گسترده ای از رنگ ها وجود دارد و کیفیت نسبتاً سخت آن کاربردهای زیادی ارائه می دهد. انرژی این سنگ از خورشید تغذیه  می شود و از زمان و مکان فراتر می رود و یکی از دوست داشتنی ترین و مفیدترین بلورهایی است که می توان به دیگران هدیه داد.

توپاز شفاف ، تا زردهای طلایی و آفتابی ، تا انواع آتشین قرمز-صورتی  از انرژی خورشیدی خود را گرم می کند و قدرت ملایم خود را در همه جهات پخش می کند و تسکین می بخشد. این انرژی جامد ، شادی ، سخاوت و فراوانی را به ارمغان می آورد. همچنین به نظر می رسد که این سنگ دارای ارتباطات مستقیمی با ماه است و رنگ و قدرت آن در اتحاد با چرخه ماه کاهش یافته و کمرنگ می شود.

این سنگ را می توان در سراسر جهان با بلورهای با کیفیت سنگ های قیمتی که در جنوب و جنوب شرق آسیا ، رشته کوه های اروپای مرکزی ، آمریکای شمالی و مرکزی ، استرالیا ، آفریقای جنوبی و پربازده ترین و پردرآمدترین مناطق در برزیل و روسیه سابق یافت. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه با این سنگ زیبا در ادامه مقاله با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

توپاز چگونه تشکیل می شود؟

وقتی گدازه یا ماگما مذاب خنک و جامد می شود به سنگ آذرین تبدیل می شود. در داخل این ماده جامد  که به مرور زمان به انواع سنگ هایی همچون ، گرانیت ، پگماتیت ، بازالت و بسیاری دیگر تبدیل می شود ، حفره ها و شکاف هایی وجود دارد. در این شکاف ها است که فعالیت حرارتی باعث ایجاد کریستال می شود در طی چندین میلیون سال مواد معدنی فلوریت ، کاسیتریت  روی همدیگر اضافه می شوند تا در نهایت سنگ توپاز به وجود آید.

در طبیعت ، برخی از بزرگترین کریستال های کشف شده تاکنون توپاز هستند ، که اغلب در قطعات بی عیب و نقص ، مناسب برای سنگه ای قیمتی چند وجهی هستند. اکثر این سنگ ها به طور طبیعی بی رنگ یا سفید هستند اما به دلیل ناخالصی ها ، معمولاً کروم ، ممکن است چندین رنگ مختلف را ایجاد کنند.

تاریخچه کشف توپاز

ردیابی تاریخچه توپاز واقعی به دلیل سردرگمی اولیه در هویت آن دشوار است. همه سنگ های قیمتی زرد رنگ  بدون توجه به اینکه چه ماده معدنی داشته باشند ، توپاز نامیده می شدند. سیترین طلایی ، کوارتز دودی و پریدوت زمانی توپاز محسوب می شدند. بلورهای بزرگ شفاف این سنگ که در طبیعت یافت شده است باعث می شود که بعضی ها آن را با الماس اشتباه بگیرند ، حتی در جواهرات تاج پرتغال و زاکسن نیز الماسی وجود دارد که معلوم شده است توپاز می باشد.

از نام توپاز حداقل ۲۰۰۰ سال برای اشاره به سنگ های قیمتی زرد رنگ استفاده می شده است ، هرچند تاجران اولیه گوهر متوجه نشده اند که این سنگ های زرد می توانند انواع مختلفی از کریستال ها باشند. کلمه توپاز ممکن است از جزیره یونانی Topázos در دریای سرخ گرفته شده باشد که از آنجا سنگ زرد استخراج شده است و فعل یونانی topazein به معنای “برای پیدا کردن” است اما  کلمه سانسکریت Tapas  به معنای گرما یا آتش را به عنوان منبع “توپاز” مدرن می دانند زیرا بیشترین معنا را با درخشش گوهر به دست آورده است.

 سنگ توپاز چیست و چه خواص منحصر به فردی دارد؟
سنگ توپاز چیست و چه خواص منحصر به فردی دارد؟

جالب است بدانید:

متداول ترین رنگ طبیعی برای این نوع از سنگ ها توپاز زرد کمرنگ یا قهوه ای است ، در حقیقت ، تقریباً تمام سنگ های قیمتی زرد رنگ به نام توپاز شناخته می شدند اما گاهی اوقات بلورهای صورتی ، نارنجی ، توپاز قرمز ، بنفش یا آبی نیز در آنها  پیدا می شود. نادرترین و در نتیجه گرانترین رنگ های این سنگ از زرد طلایی تا صورتی متغیر است و به عنوان توپاز امپریال یا گاهی Topaz Precious شناخته می شود.

محبوب ترین رنگ این سنگ قیمتی از آبی کمرنگ تا آبی تیره می باشد. از آنجا که این سنگ آبی رنگ در طبیعت بسیار نادر است ، تقریباً تمام توپاز های آبی نتیجه تابش آزمایشگاهی و سپس عملیات حرارتی می باشند. دو تنوع رنگ در این سنگ ها وجود دارد، یکی “آبی سوئیسی” با رنگ کم و دیگری  “آبی لندنی”  با رنگ آبی بسیار تیره است. توپاز آبی  یک سنگ بسیار جذاب ، نسبتاً ارزان و دارای یک  منبع ثابت می باشد که باعث محبوبیت آن توسط سازندگان جواهرات شده  است.

انواع مختلف توپاز کدامند؟

انواع این سنگ های قیمتی معمولاً فقط به رنگ آن اشاره دارد و اغلب یک نام تجاری است که توسط فروشندگان طلا و جواهر استفاده می شود و بیشتر آنها توپاز سوئیس و توپاز لندن هستند. همچنین با ارزش ترین نوع یعنی توپاز امپریال با رنگ های طلایی ، نارنجی و صورتی رنگ وجود دارد که بسیار نادر است و کمتر شناخته شده است.

Sherry Topaz که همانطور که از نامش پیداست به رنگ های قهوه ای عسلی ، Azotic Topaz و Mystic Topaz با اثرات رنگین کمان مصنوعی و Silver Topaz و White Topaz ، هر دو به شکل بی رنگ می باشند.

رنگ سنگ های توپاز

توپاز سنگی است که می تواند طیف وسیعی از رنگ ها را ارائه دهد که بسته به ناخالصی های موجود یا روش های درمانی اعمال شده روی سنگ ، می تواند شفاف ، زرد ، نارنجی ، قهوه ای ، صورتی یا آبی باشد.

توپاز آبی

این سنگ آبی رنگ از همه انواع توپازها شناخته شده ترین و رایج ترین است.این سنگ آبی رنگ طبیعی بسیار نادر است. رنگ آن به دلیل نقص در سطح اتمی ساختار بلوری آن است. بنابراین بیشتر  سنگ های آبی رنگ  موجود در بازار از نوع توپازهای شفاف هستند که در آزمایشگاه تحت تابش قرار می گیرند و سپس با گرمایش تیمار شده و رنگ آبی به آنها داده می شود. با این وجود این روش این مزیت را دارد که به سنگ رنگی پایدار می دهد که با گذشت زمان تغییر نخواهد کرد.

توپاز امپریال

رنگ  های قرمز و  نارنجی این نوع  از سنگ ها را توپازهای امپریال می نامند. این سنگ ها کمیاب ترین و همچنین گرانترین نوع از این خانواده از سنگ ها می باشند. رنگ آنها به دلیل وجود اتم های کروم در ساختار بلوری آنها است.

توپاز میستیک

این سنگ زیبا یک توپاز طبیعی شفاف است که تحت یک عملیات سطحی قرار گرفته است و ظاهری مشخص و متفاوت از انواع دیگر این سنگ ها پیدا کرده است . شکل ظاهری آن به دلیل رسوب سطحی می باشد، به دلیل سایش و اصطکاک به مرور زمان از بین می رود.

توپازهای زرد و قهوه ای

این سنگ های  زرد و قهوه ای،  رنگ خود را مدیون وجود ناخالصی در ساختار بلوری خود هستند.

توپاز صورتی

این سنگ های  صورتی رنگ  طبیعی  بسیار گران قیمت می باشند ، رنگ آن به دلیل وجود اتم های کروم در ساختار بلوری می باشد. این رنگ توپاز در آسیا بسیار محبوب است. سنگ های صورتی رنگ کم قیمت که در  بازار جواهرات یافت می شود ، با عملیات حرارتی یا پوشش دادن توپازهای معمولی بدست می آیند.

 سنگ توپاز چیست و چه خواص منحصر به فردی دارد؟
سنگ توپاز چیست و چه خواص منحصر به فردی دارد؟

معنای معنوی توپاز چیست؟

قرن هاست که این سنگ های قیمتی با تجمل و فراوانی همراه هستند، زردهای طلایی و نارنجی های گرم سنگ های قیمتی، انرژی خورشید را برانگیخته اند ، در واقع مصریان باستان و رومی ها این  سنگ  ها را به خدای خورشید مرتبط می کردند. این  سنگ های دارای انرژی خورشیدی همه چیز را لمس می کنند ، تسکین می دهند ، شفابخش و نیرو بخش هستند.

توپاز به طور کلی یک کریستال تقویت کننده در نظر گرفته می شود ، برای تمرکز و مراقبه موثر است اما رنگ های منحصر به فردی  آن دارای خصوصیات اضافی هستند. تنوع رنگ در این سنگ ها  بی پایان است و قدرت آن نیز همین طور است و ترکیب رنگ های این نوع از سنگ ها می تواند حتی موثرتر باشد.

توپاز آبی حقیقت و خرد را به ارمغان می آورد ، توپاز سفید تفکر روشن ، توپاز سلطنتی قدرت و مثبت اندیشی را افزایش می دهد ، خواص توپاز صورتی  امید بخشی است و توپاز قهوه ای به آزادسازی انرژی های پنهان کمک می کند.

خواص درمانی سنگ توپاز

در قرن سیزدهم ، سنت هیلدگارد  كه یكی از كتاب های ابتدایی پزشكی را نوشت در مورد ضعف بینایی نوشت : قرار دادن توپاز در شراب به مدت سه روز و سپس مالیدن آن  به روی چشم به صورت آرام باعث بهبود ضعف بینایی می شود.

در هند ، از این سنگ قیمتی  برای درمان التهاب لوزه و اوریون استفاده می شده است و پادشاهان قرون وسطی اروپا این سنگ  را برای بررسی وجود سم در شراب استفاده می کردند. این روش های درمانی ممکن است منسوخ باشند و در پزشکی امروز کاربردی نداشته باشند اما تاریخچه و سنت خصوصیات درمانی این سنگ را نشان می دهند.

هرچند گفته می شود که امروزه توپاز باعث بهبود وضعیت بدن و تحریک قلب می شود و هنوز هم برای کسانی که مایل به بهبود بینایی خود هستند بسیار توصیه می شود!

قیمت خرید و فروش سنگ توپاز

مانند تمام سنگ های قیمتی ، قیمت توپاز به رنگ ، وضوح ، برش و عیار آنها بستگی دارد.همانطور که گفته شد محبوب ترین این سنگ ها انواع آبی آنها می باشد ، به ویژه آبی سوئیسی و آبی لندنی ، اما این سنگ های قیمتی  دارای تولید انبوه و آزمایشگاهی بوده  و گران نیستند.

نادرترین و گرانترین شکل این سنگ توپاز امپریال است و این سنگ ها برخلاف انواع آبی به طور معمول  تحت درمان قرار نمی گیرند. توپاز امپریال کمتر از ۱٪ کل توپازهای گرانبها را شامل می شود و از زرد طلایی تا صورتی های مختلف را شامل می شود و انواع صورتی بالاترین قیمت ها را دارا می باشند.

امپریال توپاز از برزیل و روسیه تهیه می شود (در واقع نام امپریال از توپاز صورتی استخراج شده در کوه های اورال و به افتخار تزارهای روسیه نامگذاری شده است) ، اگرچه معادن روسیه اکنون خشک شده و معادن برزیل نیز در حال کاهش و تخلیه هستند .

سنگ های قیمتی توپاز دارای شفافیت بالایی هستند، بیشتر سنگ های قیمتی برای فروش مواردی هستند که ما آنها را “تمیز چشم” می نامیم ، به این معنی که هرگونه ناخالصی یا نقص با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نباشد. از آنجا که توپاز یک سنگ قیمتی طبیعی است چنین اجزایی قطعاً در آنها  وجود دارد اما فقط در صورت بزرگ نمایی قابل مشاهده خواهند بود.

 سنگ توپاز چیست و چه خواص منحصر به فردی دارد؟
سنگ توپاز چیست و چه خواص منحصر به فردی دارد؟

آیا می توان توپاز را تیمار کرد؟

در حالی که توپاز آبی در طبیعت وجود دارد ، اکثریت قریب به اتفاق این سنگ ها که در سراسر جهان فروخته می شود ، به یک روش یا چند روش تیمار شده اند. برای به دست آوردن رنگ آبی کلاسیک سوئیسی یا آبی لندنی ، سنگ قیمتی که معمولاً بدون رنگ است تیمار می شود، ابتدا در معرض تابش قرار گرفته و سپس گرم می شود. توپاز امپریال که با ارزش ترین نوع این سنگ ها می باشد معمولاً درمان نمی شود ، گرچه برخی از سنگ های دارای سایه صورتی را می توان گرم کرد تا رنگ صورتی را در آنها افزایش داد. برخی از سنگ های قیمتی تپاز مانند Mystic یا Azotic با یک پوشش نازک برای ایجاد جلوه های رنگین کمانی تقویت می شوند.

توپاز برای چه جواهراتی مناسب است؟

این سنگ قیمتی  بسیار زیبا به دلیل ماندگاری بالا ، یک گوهر زیبا برای ساخت انوع جواهرات روزانه از جمله انگشتر توپاز است. سختی و همچنین موجود بودن آن در کریستال های بزرگ ، آن را برای مجموعه ای از برش های فانتزی از جمله برش های مقعر که شکل دادن سنگ های قیمتی منجر به هدر رفتن مقدار زیادی از آن سنگ می شود، به گزینه ای عالی تبدیل می کند.

درجه سختی این سنگ در مقیاس موهس ۸ و قابل توجه است ، از نظر سختی درست بعد از یاقوت کبود و یاقوت سرخ قرار می گیرد. در حالی که سنگ های قیمتی توپاز از مقاومت کافی در برابر سختی های روزانه برخوردارند ، باید از هرگونه ضربه شدید به آنها  جلوگیری شود و برای جلوگیری از آسیب دیدن آنها باید از تماس با مواد سختی که باعث شکستن ، تراشیدن یا خراشیدن گوهر می شود ، جلوگیری کرد.

این سنگ قیمتی و زیبا ، به ویژه رنگ زرد یا نارنجی  که اغلب آن را امپریال یا توپاز گرانبها می نامند ، سنگ ماه تولد نوامبر است و نماد عشق و علاقه می باشد. اعتقاد بر این است که این سنگ قدرت و قضاوت بیشتری را به پوشنده متولد ماه نوامبر می دهد.

چگونه از سنگ توپاز مراقبت کنیم؟

سختی این سنگ در مقیاس موهس ۸ است که  باعث دوام زیاد این سنگ می شود و به این معنی است که به راحتی خراشیده نمی شود. برای تمیز کردن سنگ قیمتی  خودتان ، به سادگی از آب صابون و یک پارچه نرم استفاده کنید. حتما به خوبی سنگ خود را پاک کنید تا بقایای صابون روی آن باقی نماند . مانند اکثر سنگ های قیمتی ، پاک کننده ها و بخارهای مافوق صوت توصیه نمی شود. همیشه قبل از ورزش ، استحمام یا انجام فعالیت های سخت بدنی مانند ورزش ، هرگونه جواهرات یا سنگ های قیمتی خود را در بیاورید.

توپاز را دور از سنگ های قیمتی دیگر نگه دارید تا از خراش روی آن  جلوگیری شود. بهتر است  این سنگ های قیمتی را با پارچه نرم بپیچید یا داخل جعبه جواهرات با پارچه قرار دهید.

 سنگ توپاز چیست و چه خواص منحصر به فردی دارد؟
سنگ توپاز چیست و چه خواص منحصر به فردی دارد؟

چگونه می توان یک توپاز واقعی را تشخیص داد؟

چند روش سطحی برای تعیین واقعی بودن این سنگ وجود دارد. یک آزمایش ایجاد خراش ساده است که می تواند به بررسی سختی در مقایسه با  سایر کریستال ها کمک کند اما این آزمایش باعث آسیب به سطح سنگ می شود. توپاز هنگام لمس بسیار نرم  می باشد و تقریباً لغزنده احساس می شود. توپاز واقعی احساس خنکی به پوست می دهد و هنگام خرید توپاز به یاد داشته باشید که آنها در صورت طبیعی بودن ارزان نیستند ، بنابراین اگر قیمت پیشنهادی برای واقعی بودن آن خیلی کم به نظر می رسد ، احتمالاً جعلی است

تنها راه اطمینان از اصالت هر سنگ قیمتی انجام آزمایش های حرفه ای با استفاده از تست ضریب شکست یا تست های وزن مخصوص است. شناسایی توپاز بدون یکی از این آزمایش ها کار دشواری است.

در آخر

اگر به دنبال یک جواهر کلاسیک و منحصر به فرد هستید توپاز سنگ قیمتی مناسبی برای شما می باشد. توپاز با هزاران رنگ و توانایی انعکاس نور و درخشندگی بی نظیر ، سنگی بسیار مورد توجه ای می باشد و می تواند در طیف وسیعی از جواهرات مورد استفاده قرار گیرد. یافتن توپاز در اندازه های بزرگ نسبتاً آسان است بنابراین اگر چیزی واقعاً دیدنی می خواهید می توانید یک توپاز مناسب را پیدا کنید. این سنگ را می توان تقریباً به هر شکلی برش داد. هنگامی که به دنبال سنگ های قیمتی توپاز هستید ، خرید از یک مرکز معتبر و قابل اعتماد بسیار حائز اهمیت است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا