Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

عرق شوید و همه خواص دارویی و درمانی و عوارض آن

عرق شوید خواص دارویی و درمانی فراوانی دارد. شوید هم به عنوان گیاه دارویی و هم به عنوان گیاه مصرفی ( سبزیجات خوراکی ) استفاده می شود و استفاده از این گیاه تاریخچه ای دیرینه دارد. یونانی ها، ایرانی ها، هندی ها، مصری ها نخستین کسانی بودند که از این گیاه برای اهداف آشپزی و دارویی استفاده می کردند. شوید جدا از اینکه عطر و طعم قوی، اشتها آور دارد، دارای خواص دارویی فراوانی است. این خواص از ترکیبات خاصی به نام مونوترپن ها و همچنین فلاونوئیدها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه بدست می آید . این گیاه خواص درمانی فراوانی از جمله ضد نفخ به خصوص برای بچه ها، ضد انگل قوی، بادشکن، محرک و مقوی معده، مناسب برای ضعف طحال و معده و کبد است . در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی خواص عرق شوید و مضرات آن می پردازیم.

گیاه شناسی شوید

شوید یک ساله یا دوساله علفی، معطر با نام علمی Anethum graveolens است. این گیاه از خانواده چتريان است که در تمام فصول کشت می شود و ارتفاع آن ۴۰-۱۲۰ سانتی متر و ریشه این گیاه مخروطی شکل و راست و سفید است . شوید دارای گلبرگ هایی غیر شعاعی به رنگ زرد است. میوه شوید بیضوی، مسطح و رنگ آن قهوه ای روشن است . این گیاه در فارسی با نام های شبت، شود، شوت شناخته می شود.

جدول مشخصات شوید

 

نام گیاه دارویی شوید
نام انگیسی گیاه دارویی Dill
نام علمی گیاه دارویی Anethum graveolens
نامهای رایج گیاه دارویی شود، شبت، شویت، شبث
خاستگاه گیاه دارویی آسیای میانه
طبع گیاه دارویی گرم و خشک (صفراوی)
اثرگذاری گیاه دارویی دستگاه گوارش, زنان, کاهش وزن
خواص گیاه دارویی بهبود هضم غذا, درمان زخم معده, شیرافزا (افزایش شیر), قاعده آور،درمان چاقی,
روش مصرف گیاه دارویی خوراکی
عوارض گیاه دارویی منع مصرف در زنان باردار، مضر برای افراد دچار التهاب حاد کلیه، تداخل با داروهای ضد حساسیت و همچنین تتراسایکلین و داکسی سایکلین و افزایش حساسیت در افرادی که به نور حساسیت دارند

ویتامین های شوید

 

نام ویتامین مقدار در ۱۰۰ گرم
ویتامین A ۳۸۶.۰۰ میکروگرم
ویتامین D ۰.۰۰ میکروگرم
ویتامین E ۰.۰۰ میلی گرم
ویتامین K ۰.۰۰ میکروگرم
ویتامین C ۸۵.۰۰ میلی گرم
تیامین (B1) ۰.۰۶ میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) ۰.۳۰ میلی گرم
نیاسین (B3) ۱.۵۷ میلی گرم
کولین (B4) ۰.۰۰میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) ۰.۴۰ میلی گرم
ویتامین B6 ۰.۱۹ میلی گرم
فولات (B9) ۱۵۰.۰۰میکروگرم
ویتامین B12 ۰.۰۰ میلی گرم

جدول ارزش غذایی شوید 

 

تشکیل دهنده اصلی مقدار در۱۰۰ گرم
انرژی (کالری) ۴۳ کیلوکالری
کربوهیدرات ۷.۰۲ گرم
پروتئین ۳.۴۶ گرم
چربی ۱.۱۲ گرم
آب ۸۵.۹۵ گرم
فیبر ۲.۱۰ گرم
قند ۰.۰۰ گرم
کلسترول ۰.۰۰ میلی گرم

مواد معدنی شوید 

 

نام ماده معدنی مقدار در ۱۰۰ گرم
کلسیم ۲۰۸.۰۰ میلی گرم
آهن ۶.۵۹ میلی گرم
منیزیم ۵۵.۰۰ میلی گرم
فسفر ۶۶.۰۰ میلی گرم
پتاسیم ۷۳۸.۰۰ میلی گرم
سدیم ۶۱.۰۰ میلی گرم
روی ۰.۹۱ میلی گرم
مس ۰.۱۵ میلی گرم
منگنز ۱.۲۶ میلی گرم
سلنیم ۰.۰۰ میکروگرم

 

خاستگاه و محل رویش شوید

به نظر می رسد اسیا (جنوب روسیه) مناطق مدیترانه ای و مشرق زمین خاستگاه اولیه این گیاه باشد و امروزه در اکثر نقاط جهان مانند ایالات متحده، هلند، هند و چین و آلمان یافت می شود. گونه وحشی آن آذربایجان و تفرش، بجنورد، تفرش، ارتفاعات نواحی بین شیروان وجو دارد.

ترکیبات شیمیایی شوید 

 

تانن، اسانس روغنی فرار متشکل از کاروون و آنتول و لیمونن و کتون

خواص درمانی عرق شوید

عرق شوید

عرق شوید و دستگاه گوارشی : شوید به عنوان بادشکنو ضد ورم معده و ضد نفخ ( مخصوصا برای کودکان ) و محرک و تقویت کننده معده و ضد انگل است .ترکیبات فلاونوئیدها و مونوترپن در شوید باعث بهبود دستگاه گوارشی و درمان معده درد می شود.

عرق شوید و رفع بوی بد دهان : شوید گیاهی خوشبو و معطر است و مانند خوش بو کننده های قوی باعث خوشبو شدن دهان و نفس می شود. شوید ماهیت ضد میکروبی و ضد عفونی کننده و آنتی اکسیدان دارد و می تواند باعث کاهش عفونت های میکروبی در دهان شود و آنتی اکسدان های شوید با رادیکال های آزاد موجود در لثه ها و دندان ها مبارزه می کند و مقدار آنها را به حداقل می رساند.

عرق شوید و خواص هورمونی : برخي از تركيبات موجود در شوید مانند ليمونن و كامپفرول خاصيت فيتواستروژني دارند . این ترکیب رفتاری مشابه استروژن در بدن دارد، فعاليت استروژني را در بدن تحت تأثير قرار می دهد. ترکیبات فیتواستروژنی خواص آنتی اکسیدانی، ضد سرطان و استروژنیک دارند. فلاونوئیدهای موجود در شوید تحریک کننده ترشح برخی هورمون ها است که به حفظ چرخه قاعدگی زنان کمک می کند. این گیاه باعث افزایش شیر مادر و رفع مشکلات رحمی و قاعده آور است.

سایر خواص درمانی عرق شوید

عرق شوید و درمان کبد چرب : عرق شوید دارای خاصیت ادرارآور یا دیورتیک می باشد و که این خاصیت باعث پاکسازی و سم زدایی کبد می شود و درمان خوبی برای بیماریی هایی مانند کبد چرب است.

عرق شوید و بیماری قلبی و عروقی : آنتی اکسیدان ها و فلاونوئید های موجود در شوید پایین آورنده چربی خون و فشار خون است.و به ایت ترتیب از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، و حمله ی قلبی جلوگیری می کنند.

عرق شوید و اثر آن روی کلیه : شوید از خواص دیورتیک و ادرار آور برخوردار است . این مواد با تاثیر بر روی کلیه با افزایش حجم و جریان ادرار باعث تقویت عملکرد کلیه ها می شود و مصرف این عرق برای کسانی که مبتلا به سنگ کلیه و سنگ مثانه هستند مناسب است.

عرق شوید و سلامت استخوان :پوکی استخوان سالانه میلیون ها نفر را مخصوصا قشر زنان را تحت تأثیر قرار می دهد . کلسیم و وسایر مواد معدنی برای رشد و نمو و ترمیم استخوان ها ضروری می باشد. شوید منبع غنی از کلسیم است و با مصرف آن می توان باعث استحکام استخوان ها شد . هم چنین این گیاه دارای خواص ضد درد، ضد التهابی است که برای انواع آرتریت ها (مانند عارضه آرتروز ) مفید است.

عرق شوید و درمان اختلالات دستگاه تنفسی : كامپفرول و سایر اجزای خاص فلاونوئیدها و مونوترپن ها موجود در شوید خاصیت ضد هیستامین و ضد احتقان دارند و مصرف شوید باعث درمان آلرژی یا سرفه و رفع گرفتگی دستگاه تنفسی می شود.

عرق شوید و درمان بی خوابی : ویتامین ب کمپلکس و فلاونوئید موجود در شوید سبب تحریک ترشح برخی هورمون ها و آنزیم ها است که کمک می کند تا مشکل بی‌خوابی را تا حدی درمان کند.

بهترین زمان استفاده از عرق شوید

بهترین زمان برای مصرف این عرق بعد از هر وعده غذایی است . میزان مصرف عرق شوید هم به اندازه نیم لیوان می باشد.

عوارض مصرف عرق شوید

مصرف عرق شوید عوارض جدی به همراه ندارد ولی اگر بیش تر از حد مجاز مصرف شود ممکن است تاثیرات نامطلوبی برای بدن شما داشته باشد.

مصرف زیاد این عرق در دوران بارداری باعث سقط جنین می شود.

افرادی که مبتلا به بیماری حاد کلیوی هستند نباید در مصرف آن زیاده روی کنند.

مصرف فرآورده های غلیظ شوید مقدار اسپرم را به شدت کاهش می دهد.

مصرف زیاد شوید باعث ضعیف شدن دید، افزایش حساسیت نوری ( افرادی که به نور حسایت دارند )

افرادی که دارای چربی بالای خون نیستند در مصرف آن احتیاط کنند.

تمامی عرقیات و محصولات طبیعی را نباید بی خطر تلقی کرد، اگر در شیوه مصرف و مقدار دوز و تداخل آنها با سایر مواد غذایی و داروها توجه نکنیم . چنانچه به بیماری خاصی مبتلا باشیم، ممکن است عوارض جدی برای سلامتی شما داشته باشد.

طریقه مصرف عرق شوید

در طب سنتی توصیه می شود برای استفاده از فواید این عرق گیاهی آن را نیم ساعت بعد از وعده های غذایی مصرف کنید. بهتر است این عرق گیاهی را به میزان نصف استکان در آب مخلوط کرده و سپس میل کنید.

 خواص عرق شوید

عرق شوید خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد. این عرق گیاهی حاوی تعداد زیادی مواد مغذی و ترکیبات مفید برای بدن است. این ترکیبات به هضم غذا کمک کرده و از بروز مشکلاتی همچون نفخ و یبوست جلوگیری می کنند. همچنین ممکن است اختلالات قاعدگی را تسکین دهد و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. از آنجایی که این عرق گیاهی یک ماده ضد التهابی است، ترکیبات آن می تواند به محافظت در برابر آرتریت و سایر بیماری های التهابی کمک کند.

خواص دیگر عرق شوید برای سلامتی، ممکن است از ترکیبات آلی، ویتامین ها و مواد معدنی آن ناشی شود. برخی از مهمترین خواص این عرق گیاهی شامل درمان بی خوابی، بهبود سلامت استخوان ها، آرامش بخش بودن، کاهش علائم بیماری دیابت، رفع مشکلات گوارشی مانند نفخ و یبوست، بهبود سکسکه های مکرر، درمان سوء هاضمه، بهبود مشکلات تنفسی و افزایش سلامت دهان اشاره کرد. این عرق گیاهی در طب سنتی به دلیل خواص بسیار زیادی که دارد بسیار شناخته شده است.

طبع عرق شوید

طبع عرق شوید گرم و خشک است. این عرق گیاهی برای کسانی که طبع گرم دارند، ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند. بهتر است افراد دارای طبع گرم از این عرق گیاهی استفاده نکنند. عرق شوید منبع غنی از ویتامین های B، آنتی اکسیدان ها، لیمونین، منگنز، آهن و کلسیم است.

عرق شوید برای کاهش تری گلیسیرید

عرق شوید در طب سنتی برای کاهش تری گلیسیرید خون نیز به کار می رود. یک از خواص این عرق گیاهی بهبود کبد چرب و پاکسازی تری گلیسیرید از خون است. عرق شوید نوعی دارویی گیاهی ادرار آور است. این عرق گیاهی از این طریق سموم را از بدن دفع می کند. مصرف این عرق گیاهی به مدت طولانی در صورت مصرف در حد اعتدال، هیچگونه عوارضی ندارد. حتی ممکن است برای سلامتی بدن نیز بسیار مفید باشد و در کاهش وزن و درمان برخی از بیماری ها به شما نیز کمک کند.

عرق شوید برای دیابت

یکی دیگر از خواص عرق شوید، کاهش علائم بیماری دیابت و کمک به بهبود مبتلایان به دیابت نوع ۲ است. این عرق گیاهی به دلیل داشتن ترکیبات مفید، باعث افزایش ترشح انسولین در بدن شده و قند خون را کاهش می دهد. توصیه می شود قبل از مصرف هرگونه عرق گیاهی برای بهبود یا درمان دیابت با پزشک خود مشورت کنید.

خرید عرق شوید

شما برای خرید عرق شوید می توانید به سایت های فروش محصولات گیاهی یا عطاری های محل خود مراجعه کنید. بهتر است عرقیات گیاهی را از فروشندگان معتبر خریداری کنید.

عرق شوید برای قاعدگی

عرق شوید برای زنان نیز بسیار مفید است. وجود ترکیبات مفید در این عرق گیاهی باعث بهبود مشکلات مربوط به دوره قاعدگی زنان می شود. در طب سنتی برای بانوانی که دردهای شدیدی در این دوران دارند، عرق شوید توصیه می شود. این عرق گیاهی به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی، باعث کاهش دردهای این دوران می شود. همچنین بی حالی و بد خلقی را نیز کاهش می دهد. مصرف مناسب عرق شوید هیچ گونه عوارضی برای سلامتی نخواهد داشت.

عوارض عرق شوید

این عرق گیاهی فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. مصرف مناسب آن هیچگونه عوارضی برای بدن ندارد. اما اگر بیش از حد مصرف شود، ممکن است عوارض جانبی را برای سلامتی بوجود آورد. مصرف این عرق گیاهی در دوران بارداری توصیه نمی شود. عرق شوید خطر سقط جنین را بسیار افزایش می دهد. همچنین به دلیل نبود اطلاعات کافی درباره اثرات این عرق گیاهی بر روی کودک، در دوران شیردهی نیز مصرف عرق شوید توصیه نمی شود.

افراد داری مشکلات زمینه ای مانند اختلالات کلیوی بهتر است از مصرف این عرق گیاهی پرهیز کنند. مصرف بیش از حد عرث شوید، بر روی کیفیت اسپرم مردان نیز تاثیرات منفی می گذارد. همچنین ممکن است این عرق گیاهی در برخی از افراد، باعث ایجاد واکنش های آلرژیک شود.

عرق شوید برای کبد چرب

این عرق گیاهی برای درمان و بهبود کبد چرب نیز مفید است. عرق شوید دارای خاصیت دیورتیک است به همین دلیل باعث سم زدایی از بدن و پاکسازی کبد می شود. این عرق گیاهی به دلیل داشتن ترکیبات موثر باعث ترشح بیشتر آنزیم های مفید کبدی در بدن می شود. با دفع سموم موجود در بدن و بهبود عملکرد کبد، باعث کاهش کلسترول خون نیز خواهد شد. توصیه می شود قبل از مصرف آن برای درمان کبد چرب با پزشک خود مشورت کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا