Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

سیستم تبدیل واحد آنلاین و مبدل واحدهای اندازه گیری


تبدیل واحدهای مسافتی



برابر است با:




تبدیل واحدهای دما



برابر است با:




تبدیل واحدهای جرم و وزن



برابر است با:





تبدیل واحد تغییر واحدهای اندازه گیری مختلف برای یک کمیت از طریق ضرایب تبدیل است. فرآیند تبدیل به موقعیت خاص و هدف مورد نظر بستگی دارد و ممکن است توسط مقررات، قرارداد، مشخصات فنی یا سایر استانداردهای منتشر شده کنترل شود.

برخی از تبدیل‌ ها از یک سیستم واحد به سیستم دیگر باید دقیق باشد، بدون اینکه دقت اندازه ‌گیری را افزایش یا کاهش دهد. این روند گاهی اوقات تبدیل نرم نامیده می شود و شامل تغییر پیکربندی فیزیکی مورد اندازه گیری نمی شود.

در مقابل، یک تبدیل سخت یا یک تبدیل تطبیقی ​​ممکن است دقیقا معادل نباشد و اندازه گیری را به اعداد و واحدهای مناسب و قابل اجرا در سیستم جدید تغییر می دهد. گاهی اوقات ممکن است شامل پیکربندی کمی متفاوت یا جایگزینی اندازه مورد نیز باشد. سیستم تبدیل واحد آنلاین راهی ساده برای تبدیل مقیاس های اندازه گیری مختلف به یکدیگر است بدون اینکه نیاز به محاسبه داشته باشید. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در رابطه با تبدیل واحدها ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

فهرست مطالب

اهمیت تبدیل واحد چیست

تبدیل واحد یک سیستم اندازه گیری است که شما را قادر می سازد به راحتی واحدهای اندازه گیری را به معادل آنها تبدیل کنید. مثلا اگر بخواهید کیلومتر را به مایل تبدیل کنید، باید بدانید که یک مایل چند کیلومتر یا یک کیلومتر چند مایل است. بر این اساس باید معادله ای را تنظیم و حل کنید که می تواند به روش های مختلف انجام شود.

برای مثال دماها از جمله دمای محیط و بدن را می توان به صورت درجه سانتی گراد یا درجه فارنهایت تعیین و ثبت کرد. برخی از کشورهای دنیا از مقیاس فارنهایت استفاده می کنند و در نقاط دیگر جهان از واحد های سانتی گراد یا سلسیوس استفاده می کنند. پس برای پی بردن به دمای مورد نظر لازم است تبدیل واحد فارنهایت به سانتی گراد را بدانیم. با استفاده از سیستم تبدیل واحد آنلاین بدون نیاز به محاسبات پیچیده می توانید مقیاس های مورد نیاز خودتان را معادل سازی کنید.

ده تبدیل پرکاربرد بین سیستم های اندازه گیری

بیشترین استفاده از تبدیل ها در زیر برای شما ارائه شده است. پیشنهاد می شود این موارد را حفظ کنید. اگر در هر نقطه ای از ضریب تبدیل مطمئن نیستید، آن را می توانید در سایت های اینترنتی جستجو کنید زیرا نرم افزارهای زیادی برای راحتی تبدیل واحدها اکنون در دسترس است و با استفاده از تبدیل واحد آنلاین به راحتی می توانید تیدیل مقیاس ها را انجام دهید.

  • ۱ کیلوگرم = ۱۰۰۰ گرم
  • ۱ کیلوگرم = ۲.۲ پوند
  • ۱ لیتر = ۱۰۰۰ میلی لیتر
  • ۱ گرم = ۱۰۰۰ میلی گرم
  • ۱ میلی گرم = ۱۰۰۰ میکروگرم
  • ۱ اونس = ۳۰ گرم یا ۳۰ میلی لیتر
  • ۱ قاشق غذاخوری = ۵ میلی لیتر
  • ۱ پوند = ۴۵۴ گرم

بدون واحدهای استاندارد شده، بیان و مقایسه مقادیر اندازه گیری شده به روشی معنی دار برای دانشمندان بسیار دشوار خواهد بود. اندازه گیری مقادیر فیزیکی برحسب واحدهایی بیان می شود که مقادیر استاندارد شده هستند. به عنوان مثال مسافت یک مسابقه که یک کمیت فیزیکی است، می تواند برحسب متر (برای دوندگان سرعت) یا برحسب کیلومتر (برای دوندگان مسافت) بیان شود. تمام کمیت‌ های فیزیکی در سیستم بین ‌المللی واحدها (SI) برحسب ترکیبی از هفت واحد فیزیکی اساسی بیان می ‌شوند.

گاهی اوقات واحد هایی که برای اندازه‌ گیری استفاده می ‌شوند، نمی ‌توانند اولویت‌ های اندازه‌ گیری را برای کاربردهای خاص برآورده کنند. بنابراین در این مورد تبدیل واحد مهم است و از این رو تبدیل بین سیستم های متریک رخ می دهد.

به عنوان مثال برای اندازه گیری طول یا مسافت، می توان آن را برحسب اینچ، پا، کوبیت، یارد، کیلومتر و مایل اندازه گیری کرد. همچنین برای اندازه گیری وزن، معمولا آن را برحسب گرم، پوند و کیلوگرم اندازه گیری می کنند. حال اگر قد یک فرد برحسب اینچ بیان شده باشد و بخواهیم آن را به حالت استاندارد تبدیل کنیم، باید اطلاعات کافی و نحوه تبدیل آن به واحد اندازه گیری استاندارد را بدانیم تا اینچ را به متر تبدیل کنیم.

برای تبدیل اینچ به متر، باید ضریب واحد تبدیل ۱ اینچ برحسب سانتی متر را بلد باشید. یک اینچ، برابر ۲.۵۴ سانتی متر است. همچنین شما می توانید سانتی متر را به متر تبدیل شود. برای این کار نیز شما باید ضریب واحد تبدیل سانتی متر به متر را بلد باشید. برای ۱ سانتی متر، ضریب تبدیل ۰.۰۱ است. بنابراین اگر قد فرد ۸ اینچ باشد ۸ ضربدر ۲.۵۴ می شود و حاصل آن ۲۰.۳۲ سانتی متر است. اگر شما بخواهید ۸ اینچ را برحسب متر بیان کنید، حاصل این تبدیل ۰.۲۰۳۲ متر است.

واحد استاندارد چیست

واحدهای استاندارد را واحدهای SI نیز می نامند. واحدهای SI برای اندازه گیری یک کمیت فیزیکی که شرایط خاصی را برآورده می کنند، استفاده می شوند. دو نوع واحد استاندارد وجود دارد که شامل واحد های بنیادی و واحد های مشتق شده هستند.

واحد های بنیادی کمیت های فیزیکی مستقل هستند یعنی به کمیت های دیگر مانند جرم، طول یا زمان وابسته نیستند. در زندگی ما مقادیر زیادی وجود دارد که باید اندازه گیری و مقایسه شوند. اندازه گیری، مقایسه یک کمیت فیزیکی خاص با مقدار مرجع آن است. واحد اندازه گیری یک کمیت فیزیکی ثابت است. کمیت فیزیکی حاصل ضرب یک واحد و مقدار عددی است که باید با آن مقایسه شود.

واحد مشتق شده یک کمیت فیزیکی است که به کمیت های اساسی مانند سرعت، شتاب و مساحت بستگی دارد. برخی از این مقایسه ها عبارتند از:

 

1
۱

چرا به یک واحد اندازه گیری استاندارد نیاز داریم

در طول روز ما اغلب موارد زیادی را از نظر طول، حجم، وزن و قدرت توصیف می کنیم. واحدهای SI ما را قادر می سازند تا به طور خاص بسیاری از پدیده های موجود در جهان را به گونه ای اندازه گیری کنیم که بتوان آن را از منظر علمی استاندارد در نظر گرفت. بنابراین، یک سیستم تبدیل استاندارد مورد نیاز است.

برای مثال سیستم ‌های زیادی با واحد های مختلف مانند اندازه ‌گیری طول، مساحت و وزن یک جسم وجود دارد. در اکثر نقاط جهان، وزن عمدتا برحسب گرم و کیلوگرم بیان می شود. اما در کشورهای دیگر مانند ایالات متحده، وزن اجسام را برحسب پوند اندازه گیری می کنند. به طور مشابه، واحد پول نیز از کشوری به کشور دیگر متفاوت است.

به همین دلیل است که ما به طور کلی از سیستم بین المللی واحدها پیروی می کنیم. این واحد ها به عنوان واحد های استاندارد اندازه گیری استفاده می شوند و از این رو برای تبدیل استاندارد استفاده می شوند. هفت واحد پایه برای تبدیل به واحدهای استاندارد، عبارتند از:

  • طول – متر
  • جرم – کیلوگرم
  • زمان – ثانیه
  • دما – کلوین
  • جریان الکتریکی – آمپر
  • مقدار ماده – مول
  • شدت درخشندگی – کندلا

انواع سیستم های تبدیل واحد

مردم هزاران سال است که اشیا را اندازه می‌ گیرند. مصریان باستان از انگشتان، دست ‌ها و بازوها برای اندازه‌ گیری اشیاء استفاده می‌ کردند. برای مثال یک انگشت یک رقم است، ۴ انگشت یک کف دست، فاصله بین آرنج تا انگشتان یک ذراع است.

ما در ریاضیات و فیزیک از چهار نوع سیستم واحد یا سیستم های متریک استفاده می کنیم. این سیستم های واحد CGS هستند که واحد طول آن سانتی متر، واحد جرم گرم و واحد زمان ثانیه است. سیستم FPS که در آن طول واحد پا، واحد جرم یک پوند و واحد زمان دوم است. واحد SI سیستم واحدهایی است که به طور جهانی در سطح بین المللی دنبال می شود. به آن واحد MKS نیز می گویند که واحد طول برحسب متر، واحد جرم برحسب کیلوگرم و واحد زمان برحسب ثانیه است.

سیستم SI همیشه در محاسبه کمیت های فیزیکی استفاده می شود و به سیستم گویا واحدها نیز معروف است. واحد های اساسی SI عبارتند از متر، کیلوگرم، ثانیه، آمپر، کلوین، کندلا و مول.

تقریبا همه کشورها یا فرهنگ‌ ها در دوران قدیم، از واحدهای اندازه ‌گیری و تبدیل واحد های مخصوص به خود استفاده می کردند. این تفاوت ها به یک مشکل جهانی تبدیل شده بود. زیرا هیچ استاندارد مورد توافقی برای اندازه گیری وجود نداشت و دانشمندان و محققان دچار سردرگمی می شدند. بنابراین سیستم های اندازه گیری بوجود آمد.

سیستم اندازه گیری انگلیسی یا پادشاهی

سیستم انگلیسی از واحد های قدیمی انگلیسی که از صد ها واحد مخصوص به فرهنگ های رومی، سلتیک و آنگلوساکسون، مشتق شده است، تشکیل شده است. واحدهای انگلیسی تا سال ۱۸۲۴ مورد استفاده قرار می گرفت. تا اینکه سیستم انگلیسی تکامل یافته، توسط قانون وزن و اندازه گیری بریتانیا به عنوان سیستم اندازه گیری استاندارد در بریتانیا و کشورهای مشترک المنافع تعریف شد. در سال ۱۹۶۵، سیستم متریک در کشور انگلستان پذیرفته شد اما هنوز چندین واحد رایج در زندگی روزمره آنها مانند پا، اینچ، مایل و غیره استفاده می شود.

سیستم اندازه گیری آمریکایی

سیستم اندازه گیری آمریکایی کمیت های مورد استفاده در کشور آمریکا و چند کشور حوزه جزیره کارائیب است. این سیستم از سیستم اندازه گیری قدیمی انگلیسی شبیه به سیستم امپراتوری گرفته شده است. اما این سیستم قبل از تعریف سیستم امپراتوری در سال ۱۸۲۴ در ایالات متحده استفاده می شده است. به همین دلیل است که نام بیشتر واحدهای اندازه گیری یکسان است، اما مقادیر ممکن است کمی متفاوت باشد.

به خصوص برای واحد وزن و حجم که در سال ۱۸۳۲، استفاده رسمی از این واحدها توسط مقامات گمرک در بنادر کشور آمریکا پذیرفته شد و فرصت استفاده از سیستم متریک از دست رفت. در سال ۱۸۹۳، بسیاری از واحدها برحسب متر و کیلو گرم باز تعریف شدند. سیستم اندازه گیری متریک هنوز در کشور آمریکا، برخلاف سایر کشورها به طور رسمی اجرا نمی شود. اما برای علوم پایه، کاربردهای نظامی و پزشکی بیشتر از واحدهای متریک استفاده می شود.

سیستم اندازه گیری متریک

سیستم متریک یک سیستم اندازه گیری اعشاری است که در سال ۱۷۹۰ در طول انقلاب فرانسه با هدف ایجاد یک سیستم اندازه گیری برای همه ایجاد شد. واحد طول در این سیستم متر، واحد حجم لیتر (یک هزارم متر مکعب) و واحد جرم کیلوگرم است.

استفاده از سیستم متریک در مقایسه با سایر سیستم های اندازه گیری بسیار آسان است. زیرا برای تبدیل واحد ها، تنها کاری که باید انجام دهید ضرب در یک عدد اعشاری است. به عنوان مثال، برای محاسبه چند سانتی متر در یک متر، کافی است آن را در ۱۰۰ ضرب کنید. زیرا «سانتی متر» نشان دهنده ضریب یک صدم در سیستم متریک است.

سیستم بین المللی واحد ها SI:

سیستم متریک بر اساس استانداردهای متر و کیلوگرم است. اما برای همه انواع اندازه گیری های علم فیزیک کافی نیست. بنابراین سیستم SI (سیستم بین المللی واحدها) در سال ۱۹۶۰ متولد شد. این یک سیستم اندازه گیری هنوز هم در حال تکامل است، به این معنی است که واحدها در صورت نیاز دوباره تعریف می شوند و واحدهای جدید اضافه می شوند. سیستم SI پرمصرف ترین سیستم اندازه گیری در جهان است. این سیستم به طور کامل در سراسر جهان به جز کشورهای آمریکا، برمه و لیبریا پذیرفته شده است.

هفت واحد پایه در سیستم SI وجود دارد. این واحدها شامل متر برای طول، کیلوگرم برای جرم، ثانیه برای زمان، آمپر برای جریان الکتریکی، کلوین برای دما، کندلا برای شدت نور و مول برای مقدار ماده هستند. همه واحدهای دیگر بر اساس این واحدها تعریف می شوند و به آنها واحدهای مشتق شده می گویند.

واحدهای بنیادی و مشتق شده در سیستم اندازه گیری SI

در هر سیستم اندازه گیری، واحدهای برخی از کمیت های فیزیکی باید از طریق فرآیند اندازه گیری تعریف شوند. این واحد ها، کمیت های پایه برای آن سیستم نامیده می شوند و واحدهای آنها واحد های پایه سیستم هستند. سپس تمام کمیت های فیزیکی دیگر را می توان به صورت ترکیب های جبری از کمیت های پایه بیان کرد. هر یک از این کمیت های فیزیکی به عنوان کمیت مشتق و هر واحد یک واحد مشتق شده نامیده می شود.

انتخاب کمیت های پایه تا حدی دلخواه است. این کمیت ها تا زمانی مستقل از یکدیگر هستند که بتوان کمیت های دیگر را از آنها استخراج کرد. به طور معمول، هدف این است که کمیت های فیزیکی را انتخاب کنیم که بتوان با دقت بالایی به عنوان کمیت های پایه اندازه گیری کرد.

دلیل این کار این ساده است، از آنجایی که واحدهای مشتق شده را می توان به صورت ترکیبات جبری واحدهای پایه بیان کرد، آنها فقط می توانند به اندازه واحدهای پایه ای که از آنها مشتق شده اند، دقیق باشند.

بر اساس چنین ملاحظاتی، سازمان استاندارد بین المللی استفاده از هفت کمیت پایه را توصیه می کند، که سیستم بین المللی کمیت ها (IS) را تشکیل می دهند. اینها مقادیر پایه ای هستند که برای تعریف واحدهای پایه SI استفاده می شوند و عبارتند از:

 

مقیاس نام نماد
طول متر m
جرم کیلوگرم kg
زمان ثانیه s
جریان الکتریسیته آمپر A
درجه حرارت کلوین k
مقدار ماده مول mol
شدت نور کاندلا cd

تبدیل واحد طول

واحد سیستم SI برای طول، متر (m) است. تعریف متر در طول زمان تغییر کرده است تا دقیق و دقیق تر شود. متر برای اولین بار در سال ۱۷۹۱ به عنوان ۱.۱۰۰۰۰۰۰۰ ( یک ده میلیونیم ) فاصله از خط استوا تا قطب شمال تعریف شد. این اندازه گیری در سال ۱۸۸۹ با تعریف مجدد متر به عنوان فاصله بین دو خط حکاکی شده بر روی میله پلاتین – ایریدیم تغییر کرد.

تا سال ۱۹۶۰، برخی از فواصل را با مقایسه آنها با طول موج های نور با دقت بیشتری اندازه گیری می کردند. این اندازه گیری به صورت طول موج نور نارنجی ساطع شده توسط اتم های کریپتون باز تعریف شد. در سال ۱۹۸۳ واحد اندازه گیری متر، مجددا تعریف شد. در این تعریف یک متر عبارت است از مسافتی که نور در خلاء طی می کند.

در حال حاضر یک متر به عنوان مسافت طی شده توسط نور در یک ثانیه از خلاء تعریف شده است. واحد متر در این تعریف، مسافت طی شده ضربدر سرعت در زمان است.

تبدیل واحد وزن

واحد سیستم SI برای جرم یا وزن، کیلوگرم (kg) است. یک کیلوگرم، جرم یک استوانه پلاتین – ایریدیم است که در دفتر بین المللی وزن و اندازه گیری در نزدیکی پاریس نگه داری می شود. کپی ‌های دقیق استوانه کیلوگرم استاندارد در مکان‌ های متعددی در سراسر جهان مانند موسسه ملی استاندارد و فناوری در گیترزبورگ، مریلند نگهداری می ‌شوند. تعیین تمام جرم های دیگر را می توان با مقایسه آنها با یکی از این کیلوگرم های استاندارد انجام داد.

تبدیل واحد زمان

واحد سیستم اندازه گیری SI برای زمان، ثانیه (s) است. دقت در واحدهای اساسی ضروری است،زیرا تمام اندازه ‌گیری‌ های دیگر از آنها مشتق می ‌شوند. بنابراین، استانداردی اتخاذ شد تا ثانیه را برحسب یک پدیده فیزیکی غیر متغیر یا ثابت تعریف کنند. یکی از پدیده های ثابت ارتعاش بسیار ثابت اتم های سزیم است که می توان آن را مشاهده و شمارش کرد. این ارتعاش اساس ساعت اتمی سزیم را تشکیل می دهد. در سال ۱۹۶۷، ثانیه به عنوان زمان مورد نیاز برای ارتعاش یک اتم سزیم مجددا تعریف شد.

یک ساعت اتمی از ارتعاشات اتم های سزیم برای نگه داشتن زمان با دقت یک میکروثانیه در سال استفاده می کند. واحد اصلی زمان، ثانیه، بر اساس چنین ساعت هایی تعریف شده است.

تبدیل واحد آمپر

جریان الکتریکی برحسب آمپر (A) اندازه گیری می شود که به نام آندره آمپر نامگذاری شده است. هنگامی که افراد در مورد جریان های الکتریکی یا وسایل الکتریکی صحبت می کنند، احتمالا در مورد آمپر شنیده اید. درک آمپر نیاز به درک پایه ای از الکتریسیته و مغناطیس دارد. اساسا دو سیم موازی که جریان الکتریکی از آنها عبور می کند، نیروی جاذبه ای بر روی یکدیگر ایجاد می کنند. یک آمپر به عنوان مقدار جریان الکتریکی که نیروی جاذبه تولید می کند، تعریف می شود.

تبدیل واحد دما

واحد سیستم اندازه گیری SI دما، کلوین (k) است. مقیاس کلوین بر اساس صفر مطلق، بیان می شود. صفر مطلق، نقطه ای است که در آن تمام انرژی حرارتی از تمام اتم ها یا مولکول های یک سیستم حذف شده است.

صفر کلوین، برابر با ۲۷۳.۱۵- درجه سانتی گراد و ۴۵۹.۶۷- درجه فارنهایت است. به عنوان مثال، نقطه انجماد آب، صفر درجه سانتی گراد و نقطه جوش آب، ۱۰۰ درجه سانتی گراد است. این دو دما ۱۰۰ کلوین از هم فاصله دارند. در نتیجه نقطه انجماد آب ۲۷۳.۱۵ کلوین و نقطه جوش آب، ۳۷۳.۱۵ کلوین است. برای تبدیل دماهای مختلف بهترین راه استفاده از سیستم تبدیل آنلاین است زیرا در کسری از ثانیه مقیاس های مورد نظر شما را تغییر می دهد.

تبدیل واحد حجم

خواص یک ماده را می توان به روش های مختلفی توصیف کرد. هر مقدار از ماده، حجم مشخصی خواهد داشت. اگر دو ظرف آب دارید که اندازه های متفاوتی دارند، هر کدام مقدار یا حجم متفاوتی از آب را در خود جای داده اند. واحد حجم یک واحد مشتق شده از واحد طول در سیستم اندازه گیری SI است. حجم به معنای فضای اشغال شده توسط یک ماده (جامد، گاز، مایع، پلاسما) است. حجم یک کمیت از فضای سه بعدی است که با یک مرز مشخص محدود شده ‌است.

برای محاسبه این کمیت مشتق شده، روابط خاصی وجود دارد. برخی از واحد های اندازه گیری حجم شامل لیتر (L)، سانتی متر مکعب (cm۳)، یا میلی لیتر (ml) است. اگر تا به حال آشپزی کرده باشید، احتمالا نوعی فنجان اندازه گیری دیده اید که به کاربر امکان می دهد حجم مایع را با دقت مناسب اندازه گیری کند. فنجان اندازه گیری حجم مایع را در واحدهای استاندارد SI به صورت لیتر و میلی لیتر بیان می کند.

دانشمندانی که در آزمایشگاه کار می کنند، باید با ظروف شیشه ای آزمایشگاهی معمولی آشنا باشند. این ظروف معمولا ظروف شیشه ای حجمی نامیده می شوند و شامل بشر، فلاسک حجمی، ارلن مایر و استوانه مدرج هستند. هر یک از این ظروف در محیط آزمایشگاهی برای اندازه گیری حجم مایع برای اهداف مختلف استفاده می شود. در سیستم های اندازه گیری آمریکایی یا انگلیسی کمیت حجم به صورت اونس یا گالن اندازه گیری می شود. شما با دانستن مقدار تبدیل این مقادیر می توانید این کمیت ها را به یکدیگر تبدیل کنید.

تبدیل واحد فشار

فشار به عنوان نیرویی در واحد سطح تعریف می شود. فشار (P)، تابعی از نیرو(F) و مساحت A)) است. در سیستم اندازه گیری SI، واحد اندازه گیری فشار پاسکال (N/m ۲) است. سایر واحدهای رایج فشار عبارتند از:

  • پوند بر اینچ مربع (psi)
  • اتمسفر (atm)
  • بار( bar)
  • اینچ جیوه (inch Hg)
  • میلی متر جیوه ( mm Hg)

اندازه گیری فشار را می توان به صورت ایستا یا دینامیک توصیف کرد. فشار در موارد بدون حرکت، فشار ساکن یا ایستا نامیده می شود. نمونه هایی از فشار استاتیک، عبارتند از فشار هوای داخل بالون یا فشار آب داخل حوضچه.

معمولا فشار یک سیال، نیروی اعمال شده آن به محیط اطراف است. برای مثال، فشار آب در یک شیلنگ به صورت ساکن، ۴۰ پوند بر اینچ مربع (نیرو در واحد سطح) است. اگر آب در شلنگ جریان پیدا کند، فشار آن به مقدار قابل توجهی کاهش می یابد. برای اندازه گیری صحیح فشار باید به عوامل زیادی توجه داشته باشید. عوامل زیادی از جمله جریان، تراکم پذیری سیال و نیروهای خارجی، می توانند بر فشار تاثیر بگذارند.

روش های اندازه گیری فشار

فشار را می توان به روش های مختلفی اندازه گیری کرد. سه روش رایج برای اندازه گیری فشار عبارتند از:

  • فشار مطلق
  • فشار گیج
  • فشار دیفرانسیل

فشار مطلق به فشار در خلاء اشاره دارد. در این روش اندازه گیری، فشار اتمسفر نیز تاثیرگذار است. بنابراین اندازه گیری فشار مطلق شامل اثرات فشار اتمسفر نیز می شود. کمیت های Paa (مطلق پاسکال) یا psia (پوند بر اینچ مربع مطلق) برای توصیف فشار مطلق استفاده می شوند.

فشارهای گیج و دیفرانسیل به فشار دیگری مانند فشار اتمسفر محیط در یک مخزن اشاره دارد. مشابه فشار مطلق، از اختصارات Pag (فشار گیج پاسکال) یا psig (پوند بر اینچ مربع) برای توصیف فشار گیج استفاده می شود. همچنین از اختصارات Pad (دیفرانسیل پاسکال) یا PSID (پوند بر اینچ دیفرانسیل) برای توصیف فشار دیفرانسیل استفاده می شود.

فشار گیج، شامل اندازه گیری فشار لاستیک و فشار خون است. در حالی که شما می توانید از فشار دیفرانسیل برای اندازه گیری فشار نسبی بین دو مخزن، مانند مخزن کمپرسور و خط تغذیه مرتبط استفاده کنید.

کمیت مورد استفاده برای فشار در سیستم SI، پاسکال است. یک پاسکال برابر با نیروی وارده به اندازه یک نیوتون بر سطح یک متر مربع است. کمیت های دیگری که برای اندازه‌ گیری فشار استفاده می شوند، شامل اتمسفر ( ۱۰۰۰۰۰ پاسکال)، بار (۱۰۰۰۰۰ پاسکال)، متر آب و میلی متر جیوه است.

تبدیل واحد مساحت

مساحت مقدار سطحی است که یک شکل دو بعدی، می تواند در یک صفحه اشغال کند. مساحت در سیستم اندازه گیری SI برحسب واحد مربع اندازه گیری می شود. در سیستم SI مساحت یک واحد مشتق شده است. مساحت را می توان به صورت میلی متر مربع (mm۲) بیان کرد. مساحت را همچنین می توانید برحسب سانتی متر مربع (cm۲)، متر مربع (m۲)، کیلومتر مربع ( km۲) و هکتار بیان کنید. هر هکتار در اندازه گیری مساحت، معادل ۱۰۰۰۰ متر مربع است.

برای اندازه گیری مساحت در زمان های قدیم در کشور ایران از واحد جریب استفاده می ‌شده است. در گذشته معمولا هر جریب معادل با ۱۶۰۰ متر مربع بوده است. این مقدار در دوره های مختلف، متفاوت بوده برای نمونه در دوره صفویه، هر جریب معادل ۹۵۶ متر مربع بوده‌ است. در دوره قاجار هر جریب تقریبا ۱۰۰۰متر مربع محاسبه می ‌شده ‌است. استفاده از واحد جریب تقریبا منسوخ شده است و دیگر استفاده نمی شود.

 تبدیل واحد سرعت

سرعت یک کمیت فیزیکی و مشتق شده در سیستم اندازه گیری SI است. سرعت تغییر موقعیت جسم نسبت به زمان را نشان می دهد. واحد سرعت در سیستم اندازه گیری SI، متر بر ثانیه ( m/s) است. همچنین سرعت به صورت کیلومتر در ساعت یا مایل در ساعت نیز بیان می شود. معمولا ما در وسایل نقلیه، یک سرعت سنج داریم که سرعت حرکت وسیله نقلیه را برحسب کیلومتر بر ساعت ثبت می کند.

سرعت به عنوان نرخ تغییر فاصله با زمان تعریف می شود. واحد سرعت در سیستم اندازه گیری SI، به عنوان ترکیبی از واحد پایه فاصله و واحد پایه زمان تعریف می شود. بنابراین، واحد سرعت در سیستم SI، یک واحد مشتق شده است. در کشورهایی مانند آمریکا و انگلستان، واحد سرعت مایل در ساعت است.

واحد های دیگر مانند ماخ و گره دریایی برای بیان سرعت در موارد خاص استفاده می شوند. واحد ماخ، برای بیان سرعت فرا صوتی استفاده می شود. واحد ماخ با واحدهای اندازه گیری سرعت، متفاوت است. این واحد اندازه گیری بدون بعد است. واحد ماخ در علم فیزیک به صورت نسبت سرعت یک جسم در سیال با سرعت صوت در همان جسم بیان می شود.

برای مثال اگر جسمی با سرعت صوت در هوا در حرکت کند، سرعت آن به صورت یک ماخ اندازه گیری می شود. سرعت صوت در هوا، برابر با ۳۴۰ متر بر ثانیه است.

گره دریایی برای بیان سرعت حرکت اجسامی مانند کشتی، قایق و زیر دریایی استفاده می شود. هر گره دریایی برابر با ۱۸۵۲ متر است. این واحد اندازه گیری برای راحتی دریانوردان استفاده می شود.

تبدیل واحد پول

واحد پول برای هر کشوری متفاوت است. از این واحد برای شمارش پول استفاده می شود. واحد پول کشور ایران ریال است. واحد های رایج پول، شامل دلار، سنت، یورو، دینار، لیر وغیره است. برای تبدیل واحد های پول به یک دیگر، باید از ارزش آنها اطلاع داشته باشید. برای مثال در حال حاضر هر یک دلار، ۲۸۰ هزار ریال ایران ارزش گذاری شده است. واحد پول هر کشور معمولا دارای علامت اختصاری مخصوص به خود است. تبدیل واحد پول کار پر دردسر و وقت گیری است که همه افراد معمولا به آن نیاز پیدا می کنند شما می توانید با سیستم تبدیل واحد آنلاین به راحتی این کار را انجام دهید.

تبدیل واحد نیرو

نیرو یک کمیت مشتق شده در سیستم اندازه گیری SI است. واحد نیرو نیوتن است که یک کمیت برداری است. تعریف کمیت نیرو، شامل فشار یا کشش بر روی یک جسم است. هنگامی که دو جسم با یکدیگر تعامل دارند، جسم بر اساس نیروی وارده به آن، موقعیت خود را تغییر می دهد.

برای حرکت دادن یک جسم ساکن و همچنین برای متوقف کردن یک جسم متحرک نیرو لازم است. واحد نیرو در سیستم اندازه گیری SI، نیوتن است. یک نیوتن مقدار نیرویی است که اگر پیوسته به جسمی با جرم یک کیلوگرم وارد شود، جسم شتابی حدود یک متر بر مجذور ثانیه خواهد داشت.

برای اندازه گیری نیرو کمیت های دیگری نیز وجود دارد. این واحد در دیگر سیستم های اندازه گیری استفاده می شوند. برخی از این واحد عبارتند از:

  • دین (dyne)، هر دین برابر با ۱۰۰۰۰۰ نیوتن است
  • پوند نیرو (pound-force) که برابر با ۴.۴۴۸ نیوتن است
  • پوندال (poundal) که برابر با ۰.۱۳۸ نیوتن است

تبدیل واحد انرژی

انرژی به صورت توانایی لازم برای انجام کار تعریف می شود. واحد اندازه گیری انرژی در سیستم SI، ژول (j) است. یک ژول عبارت است از نیروی لازم برای جابه جا کردن یک جسم یک کیلوگرمی به مسافت یک متر. انرژی نیز یک واحد مشتق شده در سیستم اندازه گیری SI است.

انرژی به دو صورت جنبشی و انرژی پتانسیل در علم فیزیک تعریف می شود. انرژی کمیت های مختلفی در سیستم های اندازه گیری دارد. برخی از این کمیت ها عبارتند از:

کالری (calorie): این واحد بیشتر در صنایع غذایی استفاده می شود. هر کالری برابر با ۴.۱۸۶ ژول است.

کیلووات ساعت (Kwh): این واحد برای بیان انرژی در صنعت الکترونیک استفاده می شود. هر کیلووات ساعت برابر با ۳۶۰۰ ژول است.

الکترون ولت (eV): این واحد برای اندازه گیری انرژی در اندازه اتمی استفاده می شود. هر الکترون ولت برابر با ۱.۶ × ۱۰-۱۹ است.

تبدیل واحد چگالی

چگالی کمیت اندازه گیری دیگری است که از واحدهای پایه سیستم اندازه گیری SI بدست می آید. چگالی یک ماده به عنوان جرم آن در واحد حجم تعریف می شود. به چگالی جرم حجمی یا جرم ویژه نیز می گویند. برای مثال، حجم آب در اندازه های مختلف، متفاوت است. بنابراین جرم خاص و منحصر به فردی دارد.

جرم آب به صورت گرم (gr) یا کیلوگرم (kg) بیان می شود. واحد کمیت چگالی با تقسیم جرم بر حجم محاسبه می شود. به طوری که چگالی اغلب به صورت گرم بر میلی لیتر، اندازه گیری می شود. اگر هر دو نمونه آب در دمای یکسان باشند، بدون توجه به حجم نمونه ها، چگالی آنها باید یکسان باشد. باید توجه داشته باشید، چگالی هر جسم با دما و فشار تغییر خواهد کرد.

مواد مختلف چگالی متفاوتی دارند، بنابراین چگالی اغلب به عنوان روشی برای شناسایی یک ماده استفاده می شود. مقایسه چگالی دو ماده همچنین می تواند نحوه تعامل مواد را پیش بینی کند. آب به عنوان استاندارد مشترک برای اندازه گیری چگالی مواد استفاده می شود. چگالی آب در دما و فشار استاندارد، ۱۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب (kg/m۳) است.

برای مثال هنگامی که یک جسم درون آب قرار می گیرد، چگالی نسبی جسم تعیین می کند که آیا بر روی آب شناور باشد یا درون آب فرو رود. اگر چگالی جسمی کمتر از آب باشد، روی آب شناور می ماند. جسمی با چگالی بالاتر از آب، درون آب غرق می شود.

به عنوان مثال، چوب پنبه دارای چگالی ۲۴۰ کیلوگرم بر متر مکعب (kg/m3) است. بنابراین به دلیل کمتر بودن از چگالی آن نسبت به آب، بر روی آب شناور خواهد شد. در حالی که چگالی سرب حدود ۱۱۳۴۰ کیلوگرم بر متر مکعب است. در نتیجه سرب در آب غرق خواهد شد.

واحد های دیگر چگالی در سیستم های اندازه گیری عبارتند از:

  • کیلوگرم بر لیتر (kg/L)
  • گرم بر میلی ‌لیتر (g/mL)
  • گرم بر سانتی‌ متر مکعب (g/cm³)
  • پوند بر اینچ مکعب
  • پوند بر فوت مکعب
  • پوند بر گالون

تبدیل واحد فرکانس

در زبان روزمره، بسامد یا فرکانس چیزی است که چند بار اتفاق می افتد. فرکانس در علم فیزیک، تعداد چرخه ها یا نوسانات یک جسم یا موج در واحد زمان را نشان می دهد. فرکانس با واحد هرتز (Hz) در سیستم اندازه گیری SI اندازه گیری می شود. هرتز واحدی است که به نام فیزیکدان آلمانی هاینریش هرتز نامگذاری شده است.

فرکانس تعداد امواجی را توصیف می کند که از یک منطقه ثابت در یک نقطه زمانی خاص عبور می کنند. علاوه بر این، فرکانس عمدتا شامل فرآیندهای چرخه ای مانند نوسانات، چرخش یا امواج است. فرکانس معمولا با یک حرف لاتین مانند f نشان داده می شود.

فرکانس را می توان در واحدهای پایه به صورت مجذور ثانیه یا به صورت s بیان کرد. پیشوندهای استاندارد فرکانس در سیستم اندازه گیری SI عبارتند از:

  • یک کیلوهرتز (kHz)، برابر با ۱۰۰۰ هرتز است
  • یک مگا هرتز (MHz)، برابر با یک میلیون هرتز است
  • یک گیگا هرتز (GHz)، برابر با یک میلیارد هرتز است

نکته مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که باید در هر موج یک نقطه مرجع را انتخاب کنید که آن را شروع یک نوسان می نامند. این نوسان در نقطه تطبیق موج به پایان می رسد. فاصله بین این دو نقطه به نام طول موج شناخته می شود. در اصل فرکانس را می توان به عنوان تعداد طول موج هایی که در هر ثانیه از نقطه خاصی عبور می کنند، تعریف کرد.

سایر واحدهای فرکانس

اگر به تاریخ نگاه کنیم، واحد اندازه گیری سنتی فرکانس، دور در دقیقه بوده است که به اختصار rpm نامیده می شده است. یک هرتز برابر با ۶۰ دور در دقیقه است. برخی دیگر از واحدهای فرکانس که ممکن است، مورد استفاده قرار گیرند، عبارتند از:

  • ضربان در دقیقه
  • فریم در ثانیه
  • دور در ثانیه
  • تماس در ثانیه
  • بار در ثانیه

تبدیل واحد زاویه

وقتی با زاویه ها کار می کنیم، مهم است که بتوانیم اندازه یک زاویه را نیز بیان کنیم. کمیت های مورد استفاده برای زاویه، درجه و رادیان است. زاویه ها جزو موارد پر استفاده در علوم هندسه و ریاضیات هستند. در واقع زاویه یکی از مفاهیم علم هندسه است و از برخورد دو خط مستقیم تشکیل می‌ شود.

واحد زاویه در سیستم SI، درجه (نماد ˚) است. این همان چیزی است که در کودکی یاد می گیریم و همه ما کم و بیش حس خوبی نسبت به زوایای اندازه گیری شده در واحد درجه داریم. رادیان (π) واحد دیگری برای زوایه است که بیشتر در محاسبات ریاضی استفاده می شود. رادیان به عنوان طول یک قوس دایره ای، تقسیم بر شعاع آن قوس تعریف می شود.

به عنوان مثال، ما با زوایای مثلث قائم الزاویه آشنا هستیم. زوایای این مثلث ۹۰ درجه (˚ ۹۰) است. زوایای داخلی مربع یا مستطیل، نیز ۹۰ درجه هستند. همانطور که می دانید، زاویه یک دایره ۳۶۰ درجه است. همچنین زوایایی دایره، برابر با ۲π رادیان است. هر رادیان تقریبا برابر با ۵۷ درجه است. همچنین در محاسبات زوایه، ممکن است از واحد گراد نیز استفاده شود. در واحد درجه، یک دایره به ۳۶۰ قسمت و در واحد گراد به ۴۰۰ قسمت تقسیم می شود. یک گراد تقریبا معادل ۰.۹ درجه است.

تبدیل واحد شتاب

شتاب یک پدیده فیزیکی بسیار مهم در علوم مختلف است. بسیاری از مسائل مهندسی، پدیده های علمی با شتاب محاسبه یا توضیح داده می شوند. برای مثال نیرویی که به جسم وارد می شود با ضرب جرم جسم در شتاب آن محاسبه می شود. شتاب به قانون دوم حرکت نیوتن اشاره دارد و به طور کلی با ادغام مولفه های، سرعت با زمان محاسبه می شود.

شتاب میزان تغییر سرعت نسبت به زمان است و در سیستم SI، یک کمیت مشتق شده است. شتاب در سیستم اندازه گیری SI، یک کمیت برداری است. این کمیت برحسب متر بر مجذور ثانیه (m\s۲ ) اندازه گیری می شود.

شتاب یک جسم می تواند افزایش یا کاهش یا تغییر جهت داشته باشد. چند نمونه از شتاب در زندگی روزمره، عبارتند از سقوط یک سیب، چرخش ماه به دور زمین، یا هنگامی که یک خودرو در چراغ راهنمایی متوقف می شود. از طریق این مثال ها می توان فهمید که وقتی تغییر جهت یک جسم متحرک یا افزایش یا کاهش سرعت وجود دارد، شتاب رخ می دهد. شتاب را می توان در برخی واحد های دیگر مانند کیلومتر بر مجذور ثانیه، گال (Gal)، گرانش استاندارد (g)، شتاب پلانک (ap) و ft/s 2 نیز بیان کرد.

پیشوندهای متریک برای تبدیل واحدها

اشیاء یا پدیده های فیزیکی ممکن است از جهات مختلف بسیار متفاوت باشند. به عنوان مثال، اندازه اجسام ممکن است بسیار کوچک (مانند یک اتم) تا بسیار بزرگ (مانند یک ستاره) متفاوت باشد. با این حال واحد استاندارد متریک طول، متر است. بنابراین سیستم متریک شامل بسیاری از پیشوندها است که می توانند به یک واحد متصل شوند. هر پیشوند بر اساس فاکتورهای دهگانه (۱۰، ۱۰۰، ۱۰۰۰ و غیره و همچنین ۰.۱، ۰.۰۱، ۰.۰۰۱ و غیره) است. جدول زیر پیشوندها و نمادهای متریک مورد استفاده را نشان می دهد.

پیشوند نماد مقدار نام نمونه نماد نمونه مقدار نمونه شرح مثال
اگزا E ۱۰۱۸ اگزا متر Em ۱۰۱۸ m مسافتی که نور در یک قرن طی می کند
پتا P ۱۰۱۵ پتا ثانیه Ps ۱۰۱۵ s ۳۰ میلیون سال
ترا T ۱۰۱۲ ترا وات TW ۱۰۱۲ W خروجی یک لیزر قدرتمند
گیگا G ۱۰۹ گیگا هرتز GHz ۱۰۹ Hz فرکانس مایکروویو
مگا M ۱۰۶ Megacurie MCi ۱۰۶ Ci رادیواکتیویته بالا
کیلو k ۱۰۳ کیلومتر km ۱۰۳ m About 6/10 mile
هکتو h ۱۰۲ هکتولیتر hL ۱۰۲ L ۲۶ گالن
دکا da ۱۰۱ دکا گرم dag ۱۰۱ g یک قاشق غذا خوری
____ ____ ۱۰۰ (=۱)
دسی d ۱۰–۱ دسی لیتر dL ۱۰–۱ L کمتر از نصف یک شیشه نوشابه
سانتی c ۱۰–۲ سانتی متر cm ۱۰–۲ m ضخامت نوک انگشت
میلی m ۱۰–۳ میلی متر mm ۱۰–۳ m Flea at its shoulder
میکرو µ ۱۰–۶ میکرو متر µm ۱۰–۶ m جزئیات در میکروسکوپ
نانو n ۱۰–۹ نانو گرم ng ۱۰–۹ g ذره کوچک گرد و غبار
پیکو p ۱۰–۱۲ Picofarad pF ۱۰–۱۲ F اندازه یک خازن کوچک در رادیو
فمتو f ۱۰–۱۵ Femtometer fm ۱۰–۱۵ m اندازه یک پروتون هسته
آتو a ۱۰–۱۸ Attosecond as ۱۰–۱۸ s زمان لازم برای عبور نور از داخل یک هسته

 

سیستم متریک، برای اندازه گیری بسیار مناسب است. زیرا تبدیل بین واحدهای متریک می توان به سادگی با حرکت مکان اعشار یک عدد انجام می شود. این مناسب بودن به این دلیل است که پیشوندهای متریک توان های متوالی از ۱۰ هستند. به عنوان مثال در یک متر ۱۰۰ سانتی متر، در یک کیلومتر ۱۰۰۰ متر و غیره وجود دارد.

در سیستم های اندازه گیری غیر متریک، مانند واحدهای مرسوم در کشور آمریکا، روابط کمتر ساده هستند. برای نمونه ۱۲ اینچ در یک فوت، ۵۲۸۰ فوت در یک مایل، ۴ لیتر در یک گالن و غیره وجود دارد. یکی دیگر از مزایای سیستم اندازه گیری متریک این است که واحدهای مشابه را می توان در محدوده های بسیار بزرگی از مقادیر به سادگی با جابجایی به مناسب ترین پیشوند متریک استفاده کرد.

به عنوان مثال، فواصل برحسب متر برای ساخت و ساز ساختمان بسیار مناسب است. اما کیلومتر برای توصیف جاده سازی استفاده می شود. بنابراین، با سیستم اندازه گیری متریک، نیازی به اختراع واحدهای جدید هنگام اندازه ‌گیری اجسام بسیار کوچک یا بسیار بزرگ نیست. تنها کاری که نیاز است جابه جایی نقطه اعشار است.

استفاده از علامت گذاری علمی با اندازه گیری های فیزیکی

نماد علمی روشی است که برای نوشتن اعدادی استفاده می شود که خیلی بزرگ یا خیلی کوچک هستند و به راحتی نمی توان آنها را به صورت اعشاری نوشت. برای مثال عدد ۸۴۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ را در نظر بگیرید. این یک عدد نسبتا بزرگ برای نوشتن است. نماد علمی این عدد ۸.۴ × ۱۰۱۴ است. نماد علمی از این قالب کلی پیروی می کند

X × ۱۰y

در این فرمول x مقدار اندازه گیری شده است که تمام صفرهای آن حذف شده است. در مثال بالا، x برابر ۸.۴ و ضریب ۱۰ به توان ۱۴ است . این نماد به شما می گوید که باید اعشار را به اندازه ۱۴ بار به سمت راست حرکت دهید و در حین حرکت، صفرها را اضافه می کنیم.

اعدادی که کسری هستند، را نیز می توان با نماد علمی نشان داد. برای نمونه عدد ۰.۰۰۰۰۰۴۵ را در نظر بگیرید. نماد علمی آن ۴.۵ × ۱۰–۶ است. مانند مثال بالا به تعداد رقم دهگان، صفر اضافه می کنیم تا به عدد اصلی برسیم. دانشمندان به دلیل گستره وسیع اندازه‌ گیری‌ های فیزیکی ممکن در جهان، مانند فاصله زمین تا ماه، یا فاصله زمین تا نزدیک‌ ترین ستاره، مکررا از نماد های علمی استفاده می ‌کنند.

دقت اندازه گیری کمیت ها در تبدیل واحد

علم مبتنی بر آزمایش است و اندازه گیری های دقیق برای داشتن نتایج بهتر همواره مورد نیاز است. اعتبار یک اندازه گیری را می توان از نظر دقت و صحت آن توصیف کرد. دقت یعنی اینکه اندازه گیری شما چقدر به مقدار صحیح آن نزدیک است. ابزارهای اندازه گیری بر اساس یک مقیاس اندازه گیری شناخته شده کالیبره می شوند.

به عنوان مثال، شما در حال اندازه گیری طول یک قطعه کاغذ چاپ استاندارد هستید. بسته بندی روی کاغذ نشان می دهد که طول آن ۱۱ اینچ است و فرض کنید این مقدار صحیح باشد. اگر طول کاغذ را سه بار اندازه بگیرید و اندازه های ۱۱.۱ اینچ، ۱۱.۲ اینچ و ۱۰.۹ اینچ را به دست آورید، این اندازه گیری ها کاملا دقیق هستند، زیرا به مقدار عدد صحیح ۱۱ اینچ بسیار نزدیک هستند. در مقابل، اگر اندازه ۱۲ اینچ را به دست آورده باشید، اندازه گیری شما خیلی دقیق نخواهد بود.

دقت در اندازه گیری بیان می کند که چگونه اندازه گیری های مکرر یک چیز، نتایج یکسان یا مشابه را ایجاد می کند. بنابراین، دقت اندازه ‌گیری‌ ها به این معناست که وقتی یک چیز را چندین بار اندازه ‌گیری می‌ کنید، اندازه ‌ها چقدر به هم نزدیک هستند. یکی از راه‌ های تجزیه و تحلیل دقت اندازه ‌گیری‌ ها، تعیین محدوده یا تفاوت بین کمترین و بالاترین مقادیر اندازه‌ گیری شده است.

در مورد اندازه گیری کاغذ چاپ، کمترین مقدار ۱۰.۹ اینچ و بیشترین مقدار ۱۱.۲ اینچ بود. بنابراین مقادیر اندازه گیری شده حداکثر ۰.۳ اینچ از یکدیگر اختلاف داشته اند. این اندازه ‌گیری ‌ها دقیق بودند زیرا تنها در کسری از اینچ تغییر می‌ کردند. از نظر دقت شما می توانید کاملا به نرم افزارهای تبدیل واحدهای آنلاین اطمینان داشته باشید.

عدم قطعیت یا خطا در تبدیل واحد

دقت و صحت یک سیستم اندازه گیری، عدم قطعیت را تعیین می کند. عدم قطعیت راهی برای توصیف میزان انحراف مقدار اندازه گیری شده، از مقدار واقعی چیزی است که اندازه گیری می کنید. اگر اندازه گیری های شما خیلی دقیق نباشد، عدم قطعیت مقادیر شما بسیار زیاد خواهد بود. به طور کلی تر، عدم قطعیت را می توان به عنوان یک سلب مسئولیت برای مقادیر اندازه گیری شده، در نظر گرفت.

به عنوان مثال اگر شخصی از شما بخواهد که مسافت طی شده را بیان کنید، ممکن است بگویید که ۴۵ هزار مایل به اضافه یا منهای ۵۰۰ مایل. مقدار مثبت یا منفی عدم قطعیت در اندازه گیری شما را نشان می دهد. این عدد نشان می دهد که مسافت پیموده شده توسط شما ممکن است ۵۰۰ مایل کمتر یا بیشتر باشد. همه اندازه گیری ها حاوی مقداری عدم قطعیت هستند. عوامل موثر در عدم قطعیت در اندازه گیری ها، عبارتند از:

  • محدودیت های دستگاه اندازه گیری
  • مهارت شخصی که اندازه گیری می کند
  • بی نظمی در جسم مورد اندازه گیری
  • هر عامل دیگری که بر نتیجه اندازه گیری تاثیر می گذارد

دقت ابزار اندازه گیری در تبدیل واحد

یکی از عوامل مهم در دقت و صحت اندازه گیری ها، دقت ابزار اندازه گیری است. به طور کلی، یک ابزار اندازه گیری دقیق ابزاری است که بتواند مقادیر را با عدم قطعیت بسیار کوچک اندازه گیری کند. به عنوان مثال، اندازه گیری ضخامت یک سکه را در نظر بگیرید. یک خط کش استاندارد می تواند ضخامت را تا میلی متر اندازه گیری کند. در حالی که یک میکرومتر، می تواند ضخامت را نزدیک به ۰.۰۰۵ میلی متر اندازه گیری کند.

میکرومتر، یک ابزار اندازه گیری بسیار دقیق است. زیرا می تواند مقیاس های بسیار کوچک در ضخامت را اندازه گیری کند. هرچه ابزار اندازه گیری دقیق تر باشد اندازه گیری ها دقیق تر خواهند بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا