Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
علوم پایهعمومی

میوه های حاوی اسید مالیک کدامند

میوه های حاوی اسید مالیک انواع سیب ها، زردآلو و … هستند. اسید مالیک یک آلفا هیدروکسی (اسید میوه) است که به وفور در میوه سیب یافت می شود و علت نام گذاری آن نیز به جوهر سیب، همین است. هیدروکسی اسیدها را می توان گروهی از اسیدهای کربوکسیلیکاسید دانست که گروه عاملی هیدروکسیل به آن ها افزوده شده است. اسید مالیک به عنوان اسید آلی ضعیف، توسط شرکت های مختلف با برندهای مختلف در بازار عرضه می شود. قیمت اسید مالیک نیز می تواند تحت تاثیر این و نوع و کیفیت مواد اولیه کاربردی باشد. این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک ما را با اسید مالیک و کاربرد آن آشنا می کند.

اسید مالیک چیست؟

اسید مالیک یک اسید آلی با قدرت اسید پایین و فرمول مولکولی C۴H۶O۵ است. این اسید به صورت پودری سفیدرنگ و کریستالی بوده و نقطه ذوبی برابر ۱۳۰ درجه سانتی گراد دارد. برای اولین بار اسید مالیک را در سال ۱۷۸۵ میلادی از آب سیب جدا کردند. نام اسید مالیک در سال ۱۷۸۷ توسط آنتوان لاوازیه برای این اسید انتخاب شد. به نمک های اسید مالیک، مالات گفته می شود. چون نقطه ذوب اسید مالیک از اسید سیتریک کمتر است می توان از آن در تولید آب نبات های سخت استفاده می شود. از ویژگی های اسید مالیک می توان به حلالیت در آب و خواص آنتی اکسیدانی قوی آن اشاره کرد. همچنین این اسید، سمیت خوراکی ندارد.

اسید مالیک چیست؟
اسید مالیک چیست؟

این اسید در مقایسه با اسید سیتریک، حلالیت کمی در آب دارد و ۱۳۲ گرم از این ماده در ۱۰۰ میلی لیتر آب در دمای ۲۰ درجه سانتی گراد حل می شود.

میوه های حاوی اسید مالیک

اسید مالیک را می توان در میوه هایی چون زردآلو، آلبالو، توت فرنگی، انگور، بلوبری و هلو یافت. همچنین این اسید با غلظت پایین تر در مرکبات یافت می شود. به عنوان مثال علت این که سیب کال ترش است، اسید مالیک دارد. سیب های ترش نیز حاوی مقدار زیادی از این اسید هستند. طعم اسید مالیک شبیه به ریواس بوده و ترش است. قیمت اسید مالیک در بازار با توجه انواع کاربرد آن به صورت خوراکی و صنعتی متفاوت است. از نوع خوراکی اسید مالیک در نوشیدنی های خشک، نوشابه های گازدار، ژله و … استفاده می کنند.

یکی از میوه هایی که به مقدار فراوان اسید مالیک دارد، زرشک است که خواصی زیادی دارد. به عنوان مثال این میوه یک قابض کننده بوده، قلب و کبد را تقویت کرده، می تواند خونریزی را برطرف کند و صفرا بر است.

تولید اسید مالیک

اسید مالیک را می توان به صورت تجاری از طریق هیدراتاسیون انیدرید مالئیک به دست آورد، اما شرایط انجام این واکنش باید دمای بالا، تحت فشار و همچنین حضور کاتالیزور مناسب باشد. محصول این واکنش، اسید مالیک و راسمیک اسید است.

خواص اسید مالیک

اسید مالیک با تولید توسط ارگانیسم های زنده می تواند به عنوان یک ماده افزودنی در مواد غذایی استفاده شود. این اسید در ایجاد طعم ترش برای مواد غذایی نقش مهمی دارد.

اسید مالیک موجود در میوه توت فرنگی، دارای خاصیت سفیدکنندگی برای دندان است. در تولید انواع آب میوه و آب نبات از اسید مالیک استفاده می شود که اسیدیته قوی داشته و در چربی ها و روغن ها، نقش نگهدارنده را دارد. در انواع مرباها و شربت ها، اسید مالیک استفاده می شود تا تعادل شیرینی و ترشی در آن ها برقرار شود. اسید مالیک به عنوان چاشنی غذا به کار برده شده و در ژله، کمپوت و تهیه آلوچه و لواشک کاربرد دارد. در تولید برخی از داروها و همچنین تولید برخی از محصولات آرایشی و بهداشتی مانند کرم های ضد پیری و لایه بردارها از اسید مالیک استفاده می شود.

قیمت اسید مالیک می تواند از نوع کشورهای تولید کننده نیز متاثر باشد، زیرا کیفیت محصول تولید شده در کشورهای مختلف، متفاوت است. یکی از کشورهایی که اسید مالیک تولید می کند، چین است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا