Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

اطلاعات سوربیتول دارویی

سوربیتول نوعی الکل قند است که در صنایع غذایی از آن به عنوان جایگزینی برای شکر استفاده می شود. از سوربیتول به عنوان دارو نیز استفاده می‌شود. سوربیتول دارویی به‌عنوان ملین کاربرد دارد. استفاده از سوربیتول دارویی در درمان مسمومیت نیز صورت می پذیرد. این ماده همراه با زغال فعال استفاده شده و سموم را با سرعت از بدن دفع می ‌کند. استفاده از سوربیتول دارویی در برخی مواقع ممکن است عوارضی را در پی داشته باشد. حتی ممکن است با برخی از داروها تداخل نشان دهد. بنابراین در مصرف سوربیتول دارویی باید احتیاط کرده و با پزشک مشورت نمود.

استفاده از سوربیتول دارویی در مسمومیت

سوربیتول با زغال فعال مخلوط شده و شارکول سوربیتول نام دارد. این محصول با جذب سموم و دفع آن از بدن موجب کاهش مسمویت می‌ شود. از این محصول می توان برای جذب داروهای بیش از حد مصرف شده نیز استفاده کرده و از آسیب جدی به بدن ممانعت نمود. در شارکول سوربیتول، زغال فعال به طیف گسترده ای از ترکیبات سمی متصل شده و سپس توسط سوربیتول به سرعت دفع می گردد. این روش درمانی در سگ های مسموم نیز کارایی دارد.

استفاده از سوربیتول

  • استفاده به عنوان شیرین کننده کم کالری
  • عدم افزایش قند خون را در افراد دیابتی
  • ملینی ایمن و ارزان
  • کمک به درمان مسمومیت
  • کاربرد در صابون و لوازم آرایشی

استفاده از سوربیتول دارویی در یبوست

سوربیتول نوعی ملین اسمزی است. این ماده آب را به روده کشیده و موجب می شود تا مدفوع خشک نگردد و دفع آسانی داشته باشد. یک ملین می توان برای بدن ایجاد عادت کند. بنابراین تنها تا زمانی که عادت های روده ای به حالت طبیعی بازگردند، باید استفاده شوند. همواره سوربیتول دارویی را طبق دستور پزشک مصرف نمایید.

توجه نمایید که سوربیتول با برخی از افراد سازگار نیست. بنابراین از پیشنهاد آن به افراد دیگر جدا پرهیز نمایید.

موارد منع مصرف سوربیتول دارویی

عدم تحمل سوربیتول در کودکان و بزرگسالان امری شایع است. حدود ۳۲٪ از بزرگسالان پس از مصرف ۱۰ گرم از سوربیتول دارویی دچار علائم عدم تحمل خواهند شد. تاثیر این علائم به طور عمده بر سیستم هضم و دستگاه گوارش است. درد در ناحیه شکم، نفخ، تهوع، اسهال و… علائمی از عدم تحمل سوربیتول محسوب می شوند. بسیاری از این علائم با علائم سندرم روده تحریک پذیر یا IBS همپوشانی خواهند داشت. بنابراین در مصرف سوربیتول دارویی باید دقت و توجه زیادی داشت.

افرادی که از کم آبی و ناهنجاری های الکترولیت رنج می برند، نباید از این ماده استفاده کنند. بعلاوه برخی از افراد قادر به متابولیسم سوربیتول نیستند، بنابراین مجاز به مصرف آن نخواهند بود.

بیمارانی که با نارسایی شدید قلبی و ریوی یا کلیوی مواجهند نیز مجاز به مصرف این ماده نخواهند بود.

افراد باردار و یا شیرده نیز برای استفاده این دارو باید با پزشک متخصص مشورت بگیرند.

سوربیتول دارویی در بارداری

مشخص نیست که آیا سوربیتول به نوزاد متولد شده آسیبی خواهند رساند یا خیر. اما بهتر است در دوران بارداری از این دارو بدون مشورت پزشک استفاده نشود.

مشخص نیست که سوربیتول بتواند به شیر مادر منتقل شود یا خیر. اما توصیه می شود اگر به نوزادتان شیر می دهید، بدون اطلاع پزشک از مصرف سوربیتول دارویی پرهیز کنید.

مقدار مصرف و نحوه مصرف سوربیتول دارویی

برای استفاده سوربیتول می توان آن را به دو روش تنقیه رکتوم یا به صورت خوراکی مصرف نمود. سوربیتول به صورت خوراکی با یک لیوان آب یا نوشیدنی های طعم دار مصرف می شود.

سوربیتول دارویی را نباید با کلسیم یا سدیم پلی استایرن سولفونات مصرف نمود. این داروها برای درمان سطوح بالای پتاسیم در خون استفاده شده و مصرف آن ها با سوربیتول باعث تعاملاتی خواهد شد که به مرگ بافت روده منجر می گردد. اگر سوربیتول برای کاهش یبوست مصرف شود، باید از مصرف همزمان سایر ملین‌ها خودداری نمود. برای خرید سوربیتول می توان به داروخانه های سراسر کشور مراجعه نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا