Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

آمپول سفازولین چیست؟ کاربرد و عوارض آن

امروزه برای درمان بسیاری از عفونت ها از آنتی بیوتیک استفاده می شود. آنتی بیوتیک ها انواع مختلفی دارند که از جمله مهم ترین آن ها می توان به داروهایی نظیر آزیترومایسین اشاره کرد.

امروز در جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با یک داروی آنتی بیوتیک به نام آمپول سفازولین آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید تا از کاربرد این دارو، مزایا و عوارض آن با خبر شوید.

آمپول سفازولین چیست؟

داروی سفازولین به صورت آمپول در داروخانه های سطح کشور موجود است. این دارو که با نام تجاری کِفزول نیز شناخته می شود، در ویال های ۲۵۰ میلی گرم، ۵۰۰ میلی گرم و ۱ گرم تجویز می شود. آمپول سفازولین به صورت پودری است که برای تزریق باید با آب مقطر ترکیب شود. این دارو جزء نسل اول داروهای سفالوسپورین محسوب می شود.

کاربرد سفازولین

آمپول سفازولین یک آنتی بیوتیک است که برای عفونت های باکتریال متعدد ریه، پوست، استخوان، مفصل، خون، دریچه های قلب و دستگاه ادراری توسط پزشک تجویز می شود. این دارو همچنین خاصیت پیشگیری از بروز عفونت پس از اعمال جراحی دارد.

آمپول سفازولین در عفونت های حاد و خطرناک ریوی، عفونت های دستگاه ادراری و دستگاه تناسلی، عفونت های پوست، عفونت های بافت نرم، استخوان و مفاصل، سپتی سمی و اندوکاردیت ناشی از ارگانیسم های حساس مورد استفاده قرار می گیرد.

حتی در برخی موارد اگر سرماخوردگی عامل باکتریایی داشته باشد و منجر به عفونت های ریوی شدید شود، آمپول سفازولین برای درمان بسیار موثر است.

آمپول سفازولین چیست؟ کاربرد و عوارض آن
آمپول سفازولین چیست؟ کاربرد و عوارض آن

روش و مقدار مصرف

آمپول سفازولین در افراد بزرگسال و بالغ به صورت ۲۵۰ میلی گرم تزریق عضلانی یا وریدی استفاده می شود. این آمپول معمولا  هر ۸ ساعت باید تزریق شود. البته بسته به نوع بیماری، اگر دوز دارو به ۱ گرم افزایش یابد، تزریق آن هر ۶ ساعت یک بار خواهد بود.

برای کودکان نیز آمپول سفازولین از ۸ تا ۱۲ میلی گرم بر هر کیلوگرم وزن کودک تجویز می‌شود. این آمپول باید به صورت عضلانی یا وریدی هر ۸ ساعت تزریق شود. اگر دوز دارو به ۶ تا ۱۲میلی گرم بر هر کیلوگرم وزن کودک تغییر کند، مدت زمان تزریق به هر ۶ ساعت یک بار تغییر خواهد کرد.

مکانیسم اثر آمپول سفازولین

آمپول سفازولین به طور عمده اثر ضد باکتریایی دارد. با این حال در برخی موارد ممکن است اثرات باکتریوستاتیک نیز از خود نشان دهد. نوع ارگانیسم، میزان نفوذ در بافت، مقدار مصرف دارو و سرعت تکثیر ارگانیسم در میزان تاثیر دارو بسیار اثرگذار است.

به طور کلی روند درمان بیماری توسط این دارو، به این صورت است که  ماده موثره آن به پروتئین هایی که در محل اتصال آنتی بیوتیک پنی سیلین قرار دارند متصل شده و از این طریق، ساخت دیواره سلولی باکتری را مهار می کند.

باکتری هایی که توسط سفازولین می توان دیواره سازی آن ها را نابود کرد به شرح زیر معرفی می شوند:

اِشریشیا کُلای، آنتروباکتریاسه، هموفیلوس آنفلوانزا، کلبسیلا، پروتئوس میرابیلیس، استافیلوکوکوس، استرپتوکوکوس پنومونیا و استرپتوکوک

داروی سفازولین تنها از طریق خون به خوبی جذی می شود بنابراین اشکال دارویی که از دستگاه گوارش جذب می شوند برای این نوع دارو تولید نمی شود.

آمپول سفازولین پس از تزریق، در اکثر بافت ها و مایعات بدن، مانند کیسه صفرا، کبد، کلیه ها، استخوان، خلط، مایع سینوویال و صفاق، به طور گسترده پخش خواهد شد. این دارو به مایع مغزی – نخاعی (CSF) نفوذ نمی کند یا نفوذ آن بسیار کم است.

دفع از بدن

آمپول سفازولین در بدن متابولیزه نخواهد شد. این دارو به طور عمده به صورت تغییر نیافته از طریق ادرار دفع خواهد شد. لازم به ذکر است که مقداری از این دارو به شیر مادر نیز منتقل می شود؛ پس در صورتی که در دوران شیردهی به سر می برید، حتما پزشک خود را مطلع کنید.

در بیمارانی که عملکرد کلیوی طبیعی دارند، این دارو به مدت ۱ الی ۲ ساعت در بدن باقی خواهد ماند. اما در صورتی که بیمار دچار مشکلات شدید کلیوی باشد، نیمه عمر دارو در بدن به ۵۰ الی ۱۲ ساعت افزایش خواهد یافت. لازم به ذکر است که این دارو از طریق همودیالیز یا دیالیز صفاقی از بدن خارج خواهد شد.

آمپول سفازولین چیست؟ کاربرد و عوارض آن
آمپول سفازولین چیست؟ کاربرد و عوارض آن

موارد منع مصرف آمپول سفازولین

در صورتی که بیمار هر گونه سابقه حساسیت به داروهایی چون پنی سیلین ها، سفالوسپورین ها یا پنی سیلامین داشته باشد، مجاز به استفاده از آمپول سفازولین نخواهد بود. همچنین این دارو برای بیماران مبتلا به پورفیری، منع مصرف دارد.

اثر بر آزمایش های تشخیصی

آمپول سفازولین به طور کاذب سبب افزایش غلظت کراتینین ادرار خواهد شود.

نتیجه آزمون کومبس نیز در صورت مصرف سفازولین مثبت خواهد شد.

این دارو ممکن است به صورت کاذب سبب مثبت شدن نتایج آزمایش قند ادرار به روش سولفات مس شود.

گاهی اوقات نیز ممکن است سطح  AST، ALT، ALP  و بیلی روبین، GGT  و LDH افزایش یابد.

سفازولین سبب افزایش تعداد ائوزینوفیل و کاهش تعداد نوتروفیل، گلبول های سفید و پلاکت ها خواهد شد.

مسمومیت و عوارض

به طور کلی آمپول سفازولین نیز مانند هر آنتی بیوتیک دیگری دارای عوارضی خواهد بود. از جمله این عوارض می توان به موارد زیر اشاره کرد:

حساسیت مفرط با منشاء عصبی – عضلانی و تشنج ناشی از غلظت زیاد این دارو در ‏CNS‏

قلبی ـ عروقی: فلبیت، ترومبوفلبیت (در اثر تزریق وریدی)

پوست: بثورات ماکولی پاپولی و اریتماتوز، کهیر، درد، سفتی، آبسه های غیرعفونی، پوست اندازی در محل تزریق، خارش، سندرم استیون – جانسون

دستگاه گوارش: کولیت سودوممبران، تهوع، بی اشتهایی، استفراغ، اسهال، التهاب زبان، اختلال گوارشی، کرامپ های شکمی، خارش مقعد، کاندیدای دهانی، کاندیدیازیس

خون: نوتروپنی، لکوپنی، ائوزینوفیلی، ترومبوسیتوپنی

سایر عوارض: واکنش های حساسیت مفرط نظیر آنافیلاکسی و بیماری سرم

برای رفع مسمومیت توسط سفازولین، از روش همودیالیز استفاده می کنند.

تداخل دارویی ‏آمپول سفازولین

‏پروبنسید برای ترشح لوله ای در کلیه ها، به رقابت با سفالوسپورین ها می پردازد و بنابراین، دفع کلیوی این داروها را مهار می کند. ‏از همین رو، مصرف همزمان پروبنسید با آمپول سفازولین می تواند موجب افزایش غلظت و طولانی شدن وجود دارو در سرم ‏شود.

در موارد مصرف سفازولین در بیمارستان، بیمار به طور مرتب مانیتور خواهد شد.

مصرف همزمان آمپول سفازولین با داروهایی که باعث مسمومیت کلیوی می شوند نظیر وانکومایسین، کلیستین، پلی میکسین ‏B‏ و آم ‏ینوگلیکوزیدها و یا داروهای ادرارآوری که در قوس هنله اثر می گذارند، خطر مسمومیت کلیوی را افزایش خواهد داد.

داروهایی که اثر باکتریوستاتیک دارند مانند تتراسیکلین ها، اریترومایسین یا کلرامفنیکل، ممکن است ‏فعالیت باکتری کشی آمپول سفازولین را متوقف کنند.

مصرف این دارو در بارداری و شیردهی حتما باید توسط پزشک کنترل شود.

آمپول سفازولین چیست؟ کاربرد و عوارض آن
آمپول سفازولین چیست؟ کاربرد و عوارض آن

عوارض آمپول سفازولین

سفازولین متعلق به گروه آنتی بیوتیک ‌هایی به نام سفالوسپورین است که برای درمان عفونت‌های باکتریایی مختلف بینی، ریه، گوش، استخوان‌ها، مفاصل، پوست، مجاری ادراری، غده پروستات و دستگاه تناسلی استفاده می‌شود. علاوه بر این، سفازولین قبل از جراحی نیز برای جلوگیری از عفونت های باکتریایی پس از جراحی استفاده می شود.

این دارو با ایجاد تداخل در تشکیل دیواره های سلولی باکتری، پیوندهایی که دیواره سلولی باکتری را در کنار هم نگه می دارند، را از بین می برد. این مکانیسم اجازه می دهد تا سوراخ هایی در دیواره سلولی باکتری ظاهر شود که باکتری را از بین می برد. بنابراین، به درمان و جلوگیری از گسترش عفونت کمک می کند. تزریق سفازولین ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. اگر هر یک از این علائم شدید است یا از بین نمی رود، به پزشک خود اطلاع دهید:

  • خارش ناحیه تناسلی
  • لکه های سفید در دهان
  • از دست دادن اشتها
  • سوزش سردل
  • نفخ
  • حالت تهوع
  • اسهال
  • استفراغ
  • سردرد
  • سرگیجه
  • ضعف
  • خستگی
  • خواب آلودگی
  • درد، قرمزی، تورم یا خونریزی در نزدیکی محل تزریق سفازولین

برخی از عوارض جانبی می تواند جدی باشد. اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، تزریق سفازولین را متوقف کنید و فوراً با پزشک خود تماس بگیرید یا تحت درمان فوری پزشکی قرار بگیرید:

  • مدفوع آبکی یا خونی، گرفتگی معده یا تب در طول درمان یا تا دو ماه یا بیشتر پس از قطع درمان
  • کهیر
  • راش
  • خارش
  • مشکل در تنفس یا بلع
  • ایجاد تاول، لایه برداری یا پوسته ریزی
  • تورم در پاها و دست ها
  • کاهش ادرار
  • ادرار تیره
  • زرد شدن پوست یا چشم
  • درد در سمت راست بالای معده
  • غش کردن
  • بازگشت تب، گلودرد، لرز یا سایر علائم عفونت

تزریق سفازولین ممکن است عوارض جانبی دیگری ایجاد کند. در صورت بروز هرگونه مشکل غیرعادی در حین استفاده از این دارو با پزشک خود تماس بگیرید.

آمپول سفازولین برای چیست

سفازولین یکی از انواع آنتی بیوتیک های در دسترس برای مقابله با عفونت های باکتریایی است. این دارو می تواند عفونت ناشی از باکتری های گرم مثبت و گرم منفی را درمان کند. همچنین برای پیشگیری از عفونت نیز در برخی موارد خصوصا جراحی ها مورد استفاده قرار می گیرد.

آمپول سفازولین برای کرونا

سفازولین یک آنتی بیوتیک است بنابراین استفاده از آن در درمان بیماری های ویروسی مانند کرونا و سرماخوردگی توصیه نمی شود. با اینحال اگر در این بیماری ها عفونت همزمان باکتریایی در ناحیه تنفسی دیده شد، می تواند از سفازولین به عنوان بخشی از درمان استفاده کرد.

آمپول سفازولین در سرم

سفازولین را می توان به صورت عضلانی یا وریدی همراه با سرم های قندی و نمکی تزریق کرد. این آنتی بیوتیک را می توان برای طیف گسترده ای از عفونت ها مورد استفاده قرار داد.

آمپول سفازولین برای گلودرد

پزشک بر اساس نوع گلودرد شما و شدت درگیری می تواند این آمپول را تجویز کند. سفازولین برای درمان گلودردهای باکتریایی در کودکان و بزرگسالان بسیار موثر است.

سفازولین بهتر است یا پنی سیلین

سفازولین و پنی سیلین از دسته آنتی بیوتیک های وسیع الطیف هستند. این داروها برای درمان بسیاری از عفونت ها تجویز می شوند. اینکه سفازولین بهتر است یا پنی سیلین بر اساس نوع عفونت، بیماری و همچنین حساسیت های دارویی شما متفاوت است و توسط پزشک تشخیص داده می شود.

آمپول سفازولین برای عفونت دندان

آبسه یا عفونت دندانی یکی از مشکلات افرادی است که به خوبی بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی کنند. برای درمان این عفونت پزشک ممکن است آمپول یا قرص های خوراکی را تجویز کند. سفازولین به دلیل هدف قرار دادن طیف گسترده ای از باکتری ها ممکن است برای عفونت های دندانی نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

عوارض آمپول سفازولین ۱ گرم

آمپول سفازولین ۱ گرم مانند هر دارویی در حین درمان عفونت ممکن است باعث برخی عوارض جانبی شود. تورم در محل تزریق، اسهال، تهوع و درد در ناحیه تزریق برخی از عوارض سفازولین هستند که معمولا پس از چند روز از بین می روند.

آمپول سفازولین نیاز به تست دارد؟

آمپول سفازولین نیاز به تست پوستی ندارد و می توان آن را به صورت داخل وریدی و عضلانی تزریق کرد. در افراد مبتلا به حساسیت پنی سیلینی باید با احتیاط مصرف شود.

آمپول سفازولین ۵۰۰ برای چیست؟

سفازولین ۵۰۰ به عنوان آنتی بیوتیک برای افراد بزرگسال در درمان عفونت ریوی، پوست، استخوان و مفاصل، دریچه قلب، عفونت های ادراری و غیره تجویز می شود.

آمپول سفازولین برای کودکان

سفازولین برای درمان عفونت های مختلف در کودکان تجویز می شود. مانند بزرگسالان می توان این دارو را به صورت وریدی یا تزریق عضلانی برای درمان عفونت در کودکان تجویز کرد.

توصیه های دارویی سفازولین

اگر سابقه ابتلا به هر گونه بیماری کلیوی و کبدی دارید، حتما پزشک خود را مطلع کنید.

در صورتی که یک نوبت تزریق آمپول سفازولین را فراموش کردید، به محض یاد آوری، دارو را مصرف کنید. در یک نوبت تزریق، دوز دارو را دو برابر نکنید.

مخلوط کردن سفازولین با سایر داروها به خصوص آمینوگلیکوزیدها در یک محلول ممنوع است.

در صورت بروز اسهال شدید، قبل از مصرف هر گونه داروی ضد اسهال، پزشک خود را مطلع کنید.

معمولا بعد از مصرف سفالوسپورین بیمار مستعد خونریزی خواهد شد. بنابراین هرگونه خون دماغ شدن یا اسهال خونی را حتما به پزشک اطلاع دهید.

نگهداری آمپول سفازولین

شرایط نگهداری این دارو کمی خاص است. از آنجایی که این دارو برای مصرف چند روز تجویز می شود، حتما روش نگهداری آن را از پزشک داروساز بپرسید.

ممکن است این دارو نیاز به نگهداری در یخچال یا فریزر داشته باشد. در این صورت، دارو را حدود یک ساعت قبل از مصرف از یخچال خارج کرده، تا با اتاق هم دما شود.

 

نوشته های مشابه

‫۶ دیدگاه ها

  1. آمپول سفازولین نیاز به تست دارد؟

    هنگام معاینه پزشک شرح حال شما را بررسی می کنه.
    سپس نیاز به معاینه مهبل و اندامهای تناسلی شما بوده و پس از آن از ترشحات مهبل شما نمونه جمع آوری کرده و جهت بررسی میکروسکوپی به آزمایشگاه می فرستن.
    به خاطر داشته باشید ۲ روز قبل از معاینه دوش واژن یا اسپری مهبل و هر درمان مهبلی بایستی قطع شده و هیچگونه دستکاری طی دو روز نبایستی انجام پذیره.

    1. امیرحسین جان تزریق آمپول با ریلکسی و بدون استرس نشانه شجاعت محسوب نمیشه عزیزم.
      کلا ترس از آمپول یک فرآیند ذاتی به حساب میاد و حتی در بزرگسالان هم دیده میشه و به سن و سال کاری نداره.
      پس لطفا دیگران را شماتت نکنید.
      سالم باشید.

  2. سلام علیکم
    بچه تب داشت- دکتر سفازولین و سرم و آستامینوفن داد- سفازولین ۵۰۰ کامل داخل سرم و دوسوم آستامینوفن و نصف ب کمپلکس زد- بعد از گذشت حدود ۲ ساعت از تزریق و بعد از یک خواب کوتاه- بچه با هزیان بیدار شد و تا ۵ دقیقه طول کشید که به هوشیاری کامل برسه- و یک ساعت بعد هم هر موقع می خوابید موقع بیدار شدن با هزیان و گیجی و مشکل تکلم و…. و شاید ۱۰ دقیقه طول کشید تا هوشیار کامل بشه!
    علائم: تب و گاهی لرز- گلودرد و خلط- حالت تحوع- استفراغ بعد از خوردن هر چیزی حدود نیم ساعت بعدش-

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا