Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

سنگ تورمالین چیست و از ویژگی های آن چه می دانید؟

سنگ تورمالین (Tourmaline) نام گروه بزرگی از مواد معدنی سیلیکات بور است. این مواد معدنی دارای ساختار بلوری مشترک و خصوصیات فیزیکی مشابه هستند اما از نظر ترکیبات شیمیایی بسیار متفاوت می باشند. طیف گسترده ای از ترکیبات و منطقه بندی رنگ درون بلورها باعث می شود تورمالین در رنگ ها و ترکیبات رنگی بیش از هر گروه مواد معدنی دیگری وجود داشته باشد.

تورمالین یکی از محبوب ترین سنگ های قیمتی جهان است و به عنوان سنگ تولد ماه اکتبر عمل می کند. به دلیل محبوبیت ، تورمالین به راحتی در مغازه های طلا و جواهر یافت می شود. بلور های تورمالین خوش فرم نیز توسط جمع کننده های نمونه های مواد معدنی ارزش گذاری می شوند.

نمونه هایی با رنگ های جذاب و فرم های کریستالی می توانند به قیمت هزاران دلار به فروش برسند. خرید سنگ تورمالین اکنون از همه جواهر فروشی ها امکان پذیر است و شما می توانید به عنوان خریدار سنگ تورمالین انواع سنگ تورمالین سفید ، سنگ تورمالین زرد و سنگ تورمالین هندوانه را در بازار پیدا کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه در ادامه مقاله با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

وقوع زمین شناسی سنگ تورمالین

این نوع از سنگ ها معمولاً به عنوان ماده معدنی جانبی در سنگ های آذرین و دگرگونی دیده می شوند. در حین فعالیت هیدروترمال ، کریستال های بزرگ و خوش رنگ تورمالین می توانند در حفره ها و شکستگی ها ایجاد شوند. این سنگ در واقع یک ماده معدنی سخت و مقاوم است.

تماشایی ترین بلورهای این سنگ در اثر فعالیت گرمابی ایجاد می شوند. این بلورها وقتی تشکیل می شوند که آبهای گرم و بخارها عناصر مورد نیاز برای تشکیل این سنگ را به داخل حفره ها و شکستگی ها منتقل کنند که فضای باز برای رشد بلورها را فراهم می کند. اندازه بلورهای تورمالین تشکیل شده در این حفره ها از بلورهای ریز میلی متر تا منشورهای عظیم با وزن بیش از ۱۰۰ کیلوگرم می باشد.

از یک محفظه غنی از کریستال های خوب تورمالین می توان نمونه های معدنی و  سنگ های قیمتی به ارزش میلیون ها دلار بدست آورد. بسیاری از جمع کنندگان مواد معدنی و شکارچیان سنگ های قیمتی با کشف تنها یکی از این حفره های مملو از  این سنگ ثروتمند شده اند.

سنگ تورمالین آبرفتی

این سنگ دارای سختی ۷ موهس می باشد و همین سختی آن را به یک گرانول رسوبی با دوام تبدیل می کند. این سنگ در برابر هوازدگی شیمیایی نیز نسبتاً مقاوم است. بنابراین ، ذرات تورمالین که از سنگ های آذرین یا دگرگونی هوازده شده اند ، می توانند در یک جریان باقی بمانند و می توانند در مسافت های زیادی منتقل شوند.

این سنگ زیبا از رسوبات جویبارها در بسیاری از نقاط جهان استخراج می شود که اغلب توسط معدنچیان صنعتگر انجام می شود و عموماً به صورت دانه های ریز و سنگریزه هایی هستند که در اثر سایش انتقال جریان گرد شده اند. این سنگ غالباً یکی از مواد معدنی متنوعی است که از یک مکان استخراج واحد تولید می شود.

سنگ تورمالین چیست و از ویژگی های آن چه می دانید؟
سنگ تورمالین چیست و از ویژگی های آن چه می دانید؟

منابع استخراج سنگ تورمالین

برزیل نزدیک به ۵۰۰ سال پیش منبع اصلی این سنگ گرانبها در جهان بوده است. در سالهای ۱۵۰۰ ، كاشفان پرتغالی تورمالین سبز و آبی را از مردم بومی و از جویبارهای جستجوی طلا بدست آوردند. آنها فکر کردند که این سنگ های رنگارنگ زمرد و یاقوت کبود هستند و آنها را به پرتغال فرستادند. آنها این سنگ ها را به عنوان سنگ های قیمتی خرد کردند و برای ساختن جواهرات برای شهروندان ثروتمند و اشراف زاده استفاده کردند.

در اواخر دهه ۱۸۰۰ کشف این سنگ ها از کانسارهای پگماتیت میناس گرایس در برزیل انجام شد و میلیون ها قیراط تورمالین در طیف گسترده ای از رنگ ها تاکنون تولید شده است. به همین دلیل برزیل در گذشته یکی از مهمترین بازارهای جهانی جواهرات و زیورالات بوده است.

مهمترین منبع این سنگ قیمتی در آمریکا و معادن تورمالین در جنوب کالیفرنیا بوده است . از اواخر دهه ۱۸۰۰ این سنگ قیمتی در آنجا استخراج شده است. امروزه انواع مختلف این سنگ در افغانستان ، موزامبیک ، نامیبیا ، نیجریه ، پاکستان ، تانزانیا ، ایالات متحده و سایر کشورها انجام شده است.

خصوصیات فیزیکی سنگ تورمالین

این سنگ زیبا دارای چند خاصیت مختلف است که می تواند به شناسایی آن کمک کند. اگر کریستال تورمالین دارید ، شناسایی آن بسیار آسان است. این سنگ یک کریستالی منشوری است و اغلب دارای زهکشی های واضحی است که با محور طولانی بلور موازی هستند. بلورهای این سنگ اغلب دارای مقطع های مثلثی یا شش ضلعی با لبه های گرد هستند. بلورهای این سنگ زیبا اغلب از طریق سطح مقطع یا در امتداد طول خود به صورت رنگی طبقه بندی می شوند.

اگر تورمالین مشکوک شما یک ماده معدنی جانبی در سنگ آذرین یا دگرگونی است ناامید نشوید. این مسئله غالباً در این سنگ ها به صورت بلورهای منشوری ریز اتفاق می افتد. یک لنز دستی تهیه کنید و به دنبال خطوط مقطع گرد در آن باشید.

این سنگ دارای شکاف های نامشخص است ، بنابراین هر نمونه با شکاف واضح احتمالاً تورمالین نیست. رایج ترین رنگ تورمالین سیاه است ، اما این  ماده معدنی در تمام طیف رنگ های دیگر نیز وجود دارد.

انواع سنگ تورمالین

این سنگ از محبوب ترین سنگ های قیمتی است زیرا در هر طیف رنگی وجود دارد. جواهرات و گوهر شناسان برای ساده سازی ارتباط با مشتریان خود از نام های تجاری برای رنگ های مختلف این سنگ استفاده می کنند به عنوان مثال:

  • تورمالین قرمز به عنوان ” روبلایت ” فروخته می شود .
  • تورمالین آبی به عنوان ” ایندولیت ” به فروش می رسد .
  • تورمالین سبز اغلب به عنوان ” تورمالین کروم ” فروخته می شود .
  • تورمالین سیاه به عنوان “مروارید” به فروش می رسد.
  • سایر رنگ های این سنگ زیبا با نام رنگ خود سنگ نامگذاری می شود مثلا ” تورمالین صورتی ” یا ” تورمالین بنفش “.
  •  “تورمالین زرد” را نیز گاهی اوقات با عنوان ” تورمالین قناری ” خرید و فروش می کنند.

“نام های رنگی” زبان جواهرات این سنگ قیمتی  را برای مصرف کنندگان جواهرات ساده می کند. اگر فروشگاه های طلا و جواهر این سنگ های قیمتی را با نام علمی خود می فروختند ، باید ترکیب شیمیایی هر یک از سنگ های قیمتی تعیین شود تا اطمینان حاصل شود که نام های مورد استفاده برای عرضه آنها کاملاً دقیق است. این امر باعث ایجاد سردرگمی ، اتلاف وقت و هزینه هنگفت خواهد شد.

سنگ تورمالین چیست و از ویژگی های آن چه می دانید؟
سنگ تورمالین چیست و از ویژگی های آن چه می دانید؟

با ارزش ترین سنگ تورمالین

اگر شما از دوست داران این سنگ قیمتی هستید شاید نام سنگ Paraiba به گوش شما خورده باشد. در سال ۱۹۸۹ و ۱۹۹۰ یک  تورمالین تماشایی آبی روشن تا سبز روشن البائیت  که با مقادیر کمی از مس رنگ شده بود ، در محفظه های پگماتیت در معادن ایالت های پارایبا و ریو گراند دو نورت ، برزیل پیدا شد . رنگ این سنگ های قیمتی قابل توجه بود. بسیاری از مردم توصیف آنها را با صفت هایی مانند “الکتریکی” یا “نئون” آغاز کردند زیرا رنگ های این سنگ بسیار اشباع و زنده بودند.

نام این ماده به طور غیر رسمی Paraiba  به نام محل اکتشاف آن  بود.  این جواهرات زیبا به سرعت به قیمت بیش از ۲۰۰۰ دلار در هر قیراط فروخته شدند و اخبار مربوط به آنها در بازارهای سنگ های قیمتی به سرعت پخش شد.

مردم سنگ های قیمتی که دارای ، رنگ ها و نام عجیب و غریب باشد را دوست دارند. قیمت این سنگ های تازه کشف شده از بالاترین کیفیت مواد در اندازه های بیش از یک عیار ، به بیش از ۱۰،۰۰۰ دلار در هر عیار افزایش یافت. Paraiba  به سرعت به محبوب ترین و با ارزش ترین تورمالین تبدیل شد.

 منطقه بندی رنگی سنگ تورمالین

تغییر شرایط در طول به وجود آمدن کریستال تورمالین اغلب منجر به ایجاد  تک بلورهایی می شود که حاوی دو یا چند رنگ مختلف در این سنگ هستند. رنگ زودرس معمولاً توسط رنگ بعدی رشد می کند. این بلورهای دو رنگ به عنوان “بلورهای زون دار” شناخته می شوند. سنگ های قیمتی برش خورده با مناطق رنگی کاملاً متفاوت به عنوان نگین های رنگی کوچک شناخته می شوند.

در بسیاری از سنگ های قیمتی ، منطقه بندی رنگ نامطلوب است زیرا بیشتر خریداران سنگ های قیمتی و جواهرات سنگ هایی را ترجیح می دهند که دارای رنگی یکنواخت باشند. این سنگ قیمتی در این رابطه مستثنی است. سنگ های قیمتی برش خورده از کریستال های رنگی و دارای تنوع رنگ های دلپذیر به تازگی برای طراحان و مجموعه داران ارزشمند شده است.

کریستال های دارای طیف رنگی اغلب به صورت مقطع نازک بریده شده و صیقل داده می شوند. این نگین های نازک دو رنگ می توانند بسیار جذاب باشند. محبوب ترین تورمالین دو رنگ “تورمالین هندوانه” است. این سنگ  یک فضای داخلی صورتی و یک پوسته سبز دارد ، درست مثل یک تکه از هندوانه که از وسط بریده شده باشد. هرچه این رنگ ها به رنگ های هندوانه واقعی نزدیک تر باشد ، مردم لذت بیشتری از آنها می برند و قیمت آنها نیز بالاتر می رود.

کریستال های تورمالین بیشترین استفاده را برای تولید نگین های دو رنگ دارند. ” تورمالین هندوانه” دوباره محبوب ترین است ، اما بسیاری دیگر از ترکیبات به صورت رنگ زیبا بریده می شوند. بلورهای این سنگ قیمتی پهنه دار اغلب در منطقه تغییر رنگ دارای شفافیت می باشند. اگر ترکیب رنگ جذاب باشد ، مشکلات شفافیت جزئی معمولاً تأثیر عمده ای در مطلوبیت یا قیمت این نوع از سنگ ها ندارد.

تورمالین چشم گربه ای

این سنگ قیمتی  یکی از بسیاری از مواد معدنی است که وقتی به صورت نگینی بریده شود می تواند خواص زیادی داشته باشد. Chatoyant ”  ” یک صفت هندسی است که برای توصیف مواد معدنی استفاده می شود که “چشم گربه” را نشان می دهد. تورمالین های چاتویانت حاوی هزاران لوله موازی ریز هستند که توانایی انعکاس نور را دارند. هنگامی که یک کریستال تورمالین پر از این لوله ها به درستی به عنوان کابوچون بریده شود ، یک خط نور روشن معروف به چشم گربه از گنبد کابوچون منعکس می شود.

مشاهده سنگ های قیمتی چشم گربه سرگرم کننده است زیرا “چشم” در سه حالت از طریق گنبد سنگ به عقب و جلو حرکت می کند: ۱) وقتی سنگ زیر نور حرکت می کند ، ۲) وقتی منبع نور حرکت می کند  و ۳) وقتی سر ناظر حرکت می کند.

روش های تیمار سنگ تورمالین

گرما و تابش از روش های رایج درمان این سنگ می باشد که برای بهبود رنگ تورمالین استفاده می شوند. هر دوی این روش های درمانی معمولاً پس از تراش و صیقل سنگ ها انجام می شود و وقتی با میکروسکوپ گوهرشناسی مشاهده می شود ، غیر قابل تشخیص هستند.

عملیات حرارتی می تواند شکل نامطلوبی را در برخی مواد روشن کند و به برخی از سنگ های قهوه ای رنگ روشن تر و مطلوبتری بدهد. نتایج عملیات حرارتی معمولاً دائمی است. سنگ هایی که دارای اجزا مایع هستند ، کاندیدهای خوبی برای عملیات حرارتی نیستند زیرا گرم شدن باعث شکستگی آنها می شود.

تیمار با اشعه می تواند بسیاری از سنگ های رنگ روشن را شفاف تر کند. در صورت گرم شدن سنگ ها ، نتایج اغلب برعکس می شوند. همچنین با قرار گرفتن در معرض نور شدید ممکن است نتایج به مرور معکوس شوند.

سنگ تورمالین چیست و از ویژگی های آن چه می دانید؟
سنگ تورمالین چیست و از ویژگی های آن چه می دانید؟

سنگ تورمالین تقلیدی

تورمالین تقلیدی گهگاهی دیده می شود. تورمالین هندوانه محبوب و سایر این سنگ های نیمه رنگ یک هدف مشترک برای مقلدان است. برخی از سنگ های تقلیدی مونتاژ شده شامل یک ویفر نازک از شیشه یا پلاستیک رنگی هستند که بین دو قطعه شیشه بی رنگ چسبانده شده اند.

این تقلیدها به راحتی با میکروسکوپ یا لوپ قابل تشخیص هستند. در صورت بررسی سنگ ها در امتداد کمربند ، معمولاً لبه ویفر رنگی یا خط چسب دیده می شود. اگر سنگ ها با نگاه به پایین جدول بررسی شوند ، حباب ها یا بقایای صفحه چسب گاهی اوقات قابل مشاهده هستند.

خصوصیات متافیزیکی سنگ تورمالین

این سنگ ها یکی از قوی ترین کریستال های جهان هستند. مسلماً تورمالین سیاه قدرتمندترین و مفیدترین سنگ قیمتی است که برای انسان شناخته شده است. این سنگ های قیمتی دارای یک پدیده واقعی جادویی هستند که حتی بدبین ترین فرد را نیز متحیر خواهد کرد. اگر یک کریستال تورمالین را گرم و سرد یا مالش دهید ، یک انتهای آن مثبت و دیگری منفی شده و دارای  بار الکتریکی  می شود. سپس می تواند ذرات ریز گرد و غبار را به خود جلب کند – قبلاً برای تمیز کردن سنگ های قدیمی از خاکستر لوله های توتون استفاده می شد.

کارل فون لین ، گیاه شناس سوئدی قرن هجدهم  که سیستم نامگذاری موجودات را که امروزه نیز استفاده می شود اختراع کرد ، تورمالین را “سنگ الکتریکی” نامید.

تورمالین یک سنگ قیمتی با کیفیت بالا است که مورد توجه سازندگان جواهرات قرار گرفته است. این سنگ ها از سیاه ساده ای آن گرفته که بسیار مورد علاقه افراد با تعصب معنوی می باشد تا تورمالین های پارایبا  با رنگ آبی نئون که تقریباً گران  قیمت ترین و پر زرق و برق ترین سنگ است  که در انحصار جواهرسازان  قرار دارد، یافت می شود.

این سنگ ها در حوزه معنوی نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. این سنگ ها قدرت شفا دهنده ها را برای شمن ها یا مردان دارویی به ارمغان می آورد. این سنگ همان چیزی است که “سنگ پذیرا” نامیده می شود ، به این معنی که آرامش بخش و آرام کننده است ، دارای قدرت مغناطیسی و معنوی است و باعث مراقبه ، خرد و عرفان می شود.

رنگ و خواص سنگ تورمالین

نام تورمالین از کلمه قدیمی سینالی toramali  گرفته شده است که به معنای سنگ های قیمتی مخلوط است و نشان دهنده مجموعه ای از رنگ های مختلف است که در این بلور یافت می شود.

هر رنگ خاصیت و قدرت خاص خود را دارد:

  • رنگ سیاه – محافظ کننده و وابستگی زمینی دارد
  • رنگ صورتی – دلسوزی و لطافت را تشویق می کند
  • رنگ زرد – نوآوری و خلاقیت را تشویق می کند
  • رنگ سبز – جوان کننده و احیا کننده روح و روان است
  • رنگ قرمز – باعث افزایش اعتماد به نفس می شود و رابطه جنسی را افزایش می دهد
  • رنگ بنفش – به آزاد شدن وابستگی های عاطفی کمک می کند

همانطور که گفتیم  این سنگ ها تقریباً در هر رنگ قابل تصوری وجود دارد ، از جمله دو یا حتی سه رنگ در یک سنگ قیمتی اعتماد به نفس را ترغیب می کند. تورمالین هندوانه ای – سنگ آشتی دهنده است.

سنگ تورمالین چیست و از ویژگی های آن چه می دانید؟
سنگ تورمالین چیست و از ویژگی های آن چه می دانید؟

فواید احساسی و معنوی سنگ تورمالین

بسته به نوع رنگ سنگ های تورمالین خاصیت متفاوتی دارند به عنوان مثال تورمالین سیاه در مواقع سختی می تواند به شما اعتماد به نفس و قدرت بدهد. علاوه بر این تورمالین صورتی بیشتر در ارتباط با مسائل عشقی است در حالی که تورمالین آبی ذهنیت و صداقت باز را برای صاحب خود به ارمغان می آورد.

به طور کلی ، مزایای بهبود عاطفی این سنگ قیمتی بر اساس انرژی آن است – انرژی منفی را پاک می کند یا آن را به انرژی مثبت تبدیل می کند که به نوبه خود ، بدن و ذهن را تقویت می کند.

فواید جسمی تورمالین

از نظر جسمی ، یکبار دیگر رنگ های مختلف این سنگ زیبا به معنای تأثیر آن بر قسمت های مختلف بدن است. مثلا رنگ سبز این سنگ به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. رنگ سیاه این سنگ درد آرتروز و همچنین دردهای پا ، مچ پا ، پاها و کمر را تسکین می دهد.

رنگ قرمز این سنگ  به قلب ، گردش خون و سیستم تولید مثل کمک می کند. رنگ آبی این سنگ برای ناحیه گلو مفید است . رنگ صورتی این سنگ می تواند به تسکین مشکلات قلبی کمک کند.

نحوه پاکسازی و شارژ سنگ تورمالین

بهتر است سنگ های قیمتی خود را هر هفته تمیز و شارژ کنید  مخصوصاً اگر کار جدی انجام داده باشند. بسیاری از مردم می گویند  از آنجا که تورمالین سیاه انرژی منفی را دفع می کند ، نیازی به پاک سازی و شارژ مجدد ندارد. با این حال تمام رنگ های دیگر باید پاکسازی  شوند و پاک کردن تورمالین سیاه هیچ ضرورتی ندارد.

این سنگ سختی حدود ۷.۵ در مقیاس موهس دارد بنابراین به اندازه کافی سخت و با دوام هست که در برابر هر گونه در پاک کننده ای مقاومت کند و معمولاً به هیچ وجه برای بهبود ظاهر تیمار نمی شوند ، بنابراین نور خورشید یا نمک نباید مشکلی برای این سنگ ها ایجاد کند.

ساده ترین راه برای پاکسازی این است که فقط سنگ های قیمتی خود را زیر آب روان قرار دهید – بهترین آنها یک چشمه یا آبشار طبیعی  است اما شیرآب نیز کافی است. سپس آنها را برای یکی دو ساعت در آفتاب قرار دهید تا دوباره شارژ شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا