Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

عرق گاوزبان چیست و مصرف آن چه کاربردی دارد ؟

عرق گاوزبان از گلی به همین نام به دست می آید. مصرف عرق گاوزبان فواید زیادی دارد و به همین منظور، فراوان مورد استفاده قرار می گیرد. عرق گل گاوزبان از گیاه بوته ای با عمر تا دوسال به عمل می آید. این گیاه گل هایی به رنگ زیبای بنفش دارد و اگر به صورت تازه تهیه شود، سرشار از ویتامین C می باشد. از این گیاه هم عرق گل گاوزبان تهیه می شود و هم دم کرده ی آن کاربرد دارد و سرشار از املاحی مانند سدیم و پتاسیم است.

گیاه گل گاوزبان را می توان در دامنه های البرز رصد کرد و تنها محل رویش طبیعی این گیاه در همین دامنه های البرز گزارش شده است. افراد محلی با چیدن این گل، عرق گاوزبان را برای مصارف خود تهیه می کنند. در گذشته نام این گیاه لسان الثور بوده است و نام دیگری برای آن شناخته ننشده است. تولید عرق گاوزبان امروزه به دلیل صرفه ی اقتصادی آن توسط کارگاه ها و کارخانه های زیادی انجام می پذیرد.

عرق گاوزبان چیست و مصرف آن چه کاربردی دارد ؟
عرق گاوزبان چیست و مصرف آن چه کاربردی دارد ؟

اگر به دنبال خواص و مزایای عرق گاوزبان یا نحوه ی تولید آن هستید در این مقاله با ما همراه باشید. در ادامه به کاربرد و نحوه ی خرید و فروش عرق گاوزبان می پردازیم تا با این گیاه شگفت انگیز بیشتر آشنا شویم.

فهرست مطالب

چه موقع از عرق گل گاوزبان استفاده کنیم و مزایای عرق گاوزبان چیست

مصرف عرق گاوزبان در هر موقعی از شبانه روز ممکن است، اما در بیشتر موارد در شب هنگام و قبل از خواب استفاده می شود. باید دقت داشت که از این عرق بیش از حد استفاده نشود تا بدن انسان به آن عادت نکند. معمولا مصرف عرق گاوزبان بعد از پنج روز باید قطع گردد تا از خطرات بعدی جلوگیری به عمل آید. یک استراحت و وقفه ی سه روزه برای رعایت این مطلب کافیست و برای بدن مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

مصرف این عرق در شبانه روز معمولا به این صورت است که به میزان یک سوم از لیوان حاوی عرق گاوزبان آب اضافه می کنند، به طوری که در لیوان یک سوم عرق گیاه و دو سوم آب باشد. عرق این گیاه می تواند در صبح نیز همراه مقداری عسل مصرف شود.

عرق گاوزبان چیست و مصرف آن چه کاربردی دارد ؟
عرق گاوزبان چیست و مصرف آن چه کاربردی دارد ؟

خواص و کاربرد عرق گل گاوزبان چیست

  • عرق این گیاه طبیعتی گرم دارد و ماهیت آرام بخش بودن آن بر کسی پوشیده نیست. این گیاه بسیار ارزشمند است زیرا ویتامین هایی مانند B و C، ریزمغذی هایی مانند: کلسم، پتاسیم، روی و آهن و همچنین بتاکاروتن دارد که می تواند در افرادی که با کمبود این مواد در بدنشان مواجه هستند استفاده گردد.
  • عرق این گیاه سینه را نرم کرده و گرفتگی صدا را برطرف می کند.
  • به دلیل داشتن ریز مغذی های فراوان باعث تقویت بدن شده و حس شادابی را به انسان هدیه می دهد.
  • تاثیرات زیادی بر روی پوست صورت داشته و باعث شفافیت و شادابی آن می شود و علائم مشکلات پوستی مانند خشکی پوست را بهبود می بخشد.
  • عوارض قاعدگی یکی از مشکلات شایع بانوان است که مصرف عرق گاوزبان می تواند در کاهش علایم تاثیر بگذارد.
  • در درمان بیماری های عصبی و همچنین افسردگی می توان از مقادیر مشخصی از آن استفاده کرد.
  • یکی از مزایای عرق گاوزبان خواص ضد سرطانی آن است که می تواند به دلیل وجود منیزیم و سایر آنتی اکسیدان ها باشد.
  • از دیگر خواص عرق این گیاه دارویی تصفیه خون، تقویت روحیه و تاثیر در بهبود کارکرد اعضای اصلی بدن مثل قلب و کلیه را می توان نام برد.
  • برای کسانی که از بیماری قند خون رنج می برند عرق این گیاه می تواند موجب کاهش در قند خونشان شود.
  • آلکالوئید ها که یک درمان کننده برای بیماری آرتریت، رماتیسم و بیماری های التهابی مشابه است، در عرق این گیاه یافته می شود.
  • تقویت و جلوگیری از ریزش مو برای بسیاری از افراد همیشه پردغدغه است، این افراد می توانند با مصرف عرق این گیاه هم باعث تقویت موی خود شوند، هم از شوره ی سر که یک عارضه در بسیاری افراد است جلوگیری کنند.

تولید عرق گاوزبان به چه صورت انجام می گیرد

از بخش هایی از گیاه و به طور عمده گل های گیاه گاوزبان به روش تقطیر با آب، عرق گاوزبان به دست می آید.

تولید عرق گاو زبان به صورت صنعتی چگونه است

  • انتخاب ماده ی اولیه

گیاهی که برای تولید عرق گاوزبان انتخاب می شود باید تازه باشد تا خواص درمانی و مد نظر آن به عرق گیاه منقل شود و بحث دیگر در این باره انتخاب صحیح اندام گیاهی است. باید توجه داشت که کدام اندام از گیاه دارای خواص درمانی هستند و به اشتباه قسمت های دیگر چیده و مورد استفاده قرار نگیرند و برای این کار باید از افرادی که تخصص کافی در شناخت گیاهان دارویی را دارند استفاده نمود.

عرق گاوزبان چیست و مصرف آن چه کاربردی دارد ؟
عرق گاوزبان چیست و مصرف آن چه کاربردی دارد ؟
  • سورتینگ زدن(جداسازی) و شستشوی کامل گیاه

در مرحله ی سورتینگ همان طور که از نامش پیداست اقدام به جداسازی مواد اضافی مانند گیاهان هرز یا شاخ و برگ گیاهان دیگر از گل گاو زبان می کنند و پس از خالص سازی گیاه مورد نظر اقدام به شستشو و ضدعفونی کردن آن می کنند تا برای مرحله های بعدی آماده شود.

  • تقطیر

یکی از رایج ترین راه های جداسازی مواد از یکدیگر تقطیر است. این جدا سازی در تقطیر به دلیل اختلاف در نقاط جوش مواد تشکیل دهنده رخ می دهد. در مرحله ی تقطیر مایعات ابتدا به بخار تبدیل می شوند و سپس طی فرایند جداسازی شده و بخارشان سرد و به مایع تبدیل می شوند.

  • مراحل پاستوریزه نمودن محصول

شاید علائم مربوط به انقضای عرقیجات را دیده باشید که معمولا با تاریخ های انقضای بالا عرضه می شوند. عرق این گیاه (گاوزبان) نیز در بازار با انقضای بالا بفروش می رسد. دلیل این موضوع پاستوریزاسیون مناسب عرق گیاه مورد نظر است، نابودی عوامل بیماری زا و انواع میکروب ها می تواند برماندگاری طولانی تر عرقیجات گیاهی کمک کند. پاستوریزاسیون عرقیجات به دو صورت انجام می پذیرد. همزمان با بسته بندی محصولات یا بعد از آن.

در پاستوریزاسیون بعد از بسته بندی به این صورت است که بطری های حاوی عرق گیاه را به مدت یک ربع ساعت در دمایی حدود ۶۵ درجه سانتیگراد نگهداری می کنند تا میکروب زدایی شود.

در روش دیگر نیز عرقيات گياهي پس از فیلتر شدن و عبور از پاستوريزاتور صفحه اي به دمای ۷۲ درجه سانتیگراد رسانده می شوند. مدت زمان نگه داری در این دما ۱۵ تا ۳۰ ثانیه است، سپس وارد ظروفي می شوند كه از قبل استريل شده اند.

  • بهترین بسته بندی و انبار نمودن عرق این گیاه چگونه است

به دلیل اینکه شیشه در تماس با اکثر مواد هیچ واکنشی در قبال مجاورت با آن ها انجام نمی دهد بهترین روش بسته بندی عرق گاو زبان است. اما معایبی مانند سنگینی، شکستنی بودن و گرانی دارد که استفاده از ظروف پلیمری رزینی جاگزین خوبی برای شیشه شده است، اما باز هم از آن استفاده می شود.

انبار کردن این عرق باید به گونه ای باشد که جریان هوا در بین ظروف توان گردش داشته باشد و از نور خورشید و گرمای زیاد در امان نگه داشته شود.

عرق گاوزبان چیست و مصرف آن چه کاربردی دارد ؟
عرق گاوزبان چیست و مصرف آن چه کاربردی دارد ؟

کاربرد عرق گل گاوزبان در طب سنتی چیست

عرق این گیاه دارویی در طب سنتی برای رفع بیماری هایی مانند: مشکلات کبدی، بیماری وسواس، خفقان، درمان سرسام، مالیخولیا، رفع جنون، رفع تنگی نفس، بهبود گلودرد، برفک، سستی دندان ها، برطرف کردن حرارت دهان و … گاربرد دارد.

تاثیر عرق گل گاوزبان بر کلیه ها چیست

ادرار آوری یکی از خواص عرق گاوزبان است و موجب کارکرد بیشتر کلیه ها و دفع سموم و مواد زیان آور از بدن می شود. با پاک سازی بیشتر سموم از بدن احساس نشاط و سلامتی در بدن انسان دو چندان خواهد شد. مزایای دیگر عرق گاوزبان علاوه بر پاکسازی مجاری ادراری، از بین بردن ورم و التهابی است که ممکن است در کلیه ها و مجاری ادراری بوجود آمده باشد.

عرق گاوزبان چگونه با استرس و افسردگی مبارزه می کند

خواص عرق این گیاه تقویت اعصاب و ایجاد نشاط و شادمانی است. این تاثیر به دلیل وجود ترکیباتی در ساختار آن است که در بدن انسان تاثیرات مثبی می گذارد. در طب سنتی هم از خواص شگفت انگیز این گیاه در درمان بیماری وسواس بهره می گیرند.

آیا از عرق گاوزبان می توان در درمان گلودرد و سرماخوردگی استفاده کرد

همانطور که می دانید ویتامین C و روی از ترکیباتی هستند که سیستم ایمنی بدن را تا حد زیادی تقویت می کنند بنابراین استفاده از عرق این گیاه که حاوی مقادیر زیادی از این ترکیبات است، می تواند منجر به افزایش ایمنی بدن شود و امکان بیماری کاهش یابد. علاوه بر این ها خواص ضد التهابی و ضد درد عرق گاوزبان موجب می شود تا درمان سرماخوردگی نیز سریع تر انجام گیرد. ترکیبات خلط آوری که در ساختار این گیاه وجود دارد، در درمان آسم و برونشیت مورد استفاده قرار می گیرد. حتی در طب سنتی از این گیاه به عنوان تب بر هم استفاده می کنند.

عرق گاوزبان چگونه بر عادت ماهیانه ی بانوان تاثیر می گذارد

اشخاصی که عادت ماهیانه شان به تعویق می افتد می توانند با مصرف عرق این گیاه دارویی به مدت ۵ روز متوالی این عارضه را تا حدودی درمان کنند و همچنین این گیاه به دلیل خواص ضد درد و ضد التهابی اش از دل درد و کمردردی که در این دوران به سراغ بانوان می آید می کاهد و تا حد زیادی بهبود می بخشد.

مصرف عرق گاوزبان به عنوان ضد جوش چیست و تاثیرش چگونه است

مزایای عرق این گیاه مانند خواص آنتی باکتریالی و ضد التهابی می تواند جوش هایی که بر اثر حمله های باکتریایی بر پوست صورت ایجاد شده اند را بهبود ببخشد. همچنین از تورم و التهاب در محل آکنه جلوگیری خواهد کرد. همچنین به دلیل خواص آرام بخشی که دارد می تواند از بروز جوش های عصبی تا حد زیادی بکاهد.

مضرات و عوارض عرق گاوزبان بر کبد را می شناسید

مصرف عرق گاو زبان در افرادی که دارای سلامت کامل هستند هیچ منع مصرفی ندارد ولی در افرادی که دارای مشکلات عروقی مانند فشار خون بالا هستند یا از داروهای شیمیایی برای درمان افسردگی استفاده می کنند منع مصرف دارد.

افرادی که از بیماری هایی مانند مشکلات کبدی یا صفرایی رنج می برند نیز در به کارگیری عرق گاوزبان باید احتیاط کنند این مشکلات کبدی به دلیل حضور آلکالوئید ها در ساختار عرق این ماده اتفاق می افتد که با مصرف زیاد عرق این گیاه می تواند منجر به سرطان کبد گردد.

توجه

بیمارانی که تحت عمل های جراحی قرار گرفته اند باید در مصرف این ماده مراقب باشند زیرا عرق گیاه گاوزبان ممکن است با رقیق کردن خون موجب خونریزی در محل جراحی گردد. در این موارد حداقل به مدت دو هفته از مصرف عرق این ماده باید اجتناب شود تا از عوارض مصرف عرق گاوزبان در امان بود.

از کاربرد عرق گاوزبان در دوران بارداری به دلیل اثرات سو بر روی جنین باید جدا خودداری گردد.

خرید و فروش عرق گاوزبان چگونه است

با افزایش اطلاعات مردم از خواص عرق های گیاهی خرید و فروش عرق گاوزبان و عرقیجات دیگر افزایش پیدا کرده است. شرکت های تولید کننده به دلیل استفاده های روز افزون بر سر قیمت عرق گاوزبان و عرقیجات دیگر با هم رقابت می کنند تا بتوانند در بحث فروش بیشتر از هم پیشی بگیرند. خرید و فروش عرق گاوزبان در کشور ما ایران به دلیل استفاده ی بیشتر از طب سنتی رونق فراوانی دارد. با وجود فواید بالای عرقیجات گیاهی باید مراقب بود و از مصرف بیش از حد آن ها جدا خودداری نمود.

عرق گاوزبان برای چی خوبه

عرق گل گاوزبان فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. این عرق گیاهی غنی از ترکیبات مفید و ویتامین های مختلف است. در طب سنتی عرق گل گاوزبان برای مشکلات عصبی و کاهش استرس بسیار استفاده می شود. شما می توانید از این عرق گیاهی، برای بهبود مشکلات پوستی، تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت عملکرد قلب، کاهش وزن، درمان سرماخوردگی، بهبود درد مفاصل و بهبود مشکلات بی خوابی استفاده کنید.

عرق گل گاوزبان همچنین باعث کاهش قند خون نیز می شود. بنابراین افراد دیابتی، می توانند از این عرق گیاهی برای کاهش قند خون خود استفاده کنند. عرق گل گاوزبان خاصیت ادرار آوری نیز دارد. بنابراین برای بهبود عفونت های ادراری و بهبود عملکرد کلیه ها نیز مفید است. توصیه می شود از مصرف بیش از حد، این عرق گیاهی خودداری کنید و آن را در حد اعتدال مصرف کنید.

خوردن گل گاو زبان قبل از خواب

استفاده از عرق گل گاوزبان از خواب، باعث ایجاد یک خواب راحت و آسوده برای شما می شود. این عرق گیاهی به دلیل داشتن خاصیت آرامش بخشی و کاهش استرس، مشکلات بی خوابی را درمان می کند. توصیه می شود برای داشتن خوبی آسوده، نیم ساعت قبل از خواب عرق گل گاوزبان را میل کنید.

دمنوش گل گاوزبان

گیاه گل گاوزبان، در طب سنتی به عنوان یک گیاه دارویی بسیار مفید شناخته می شود. این گیاه به دلیل داشتن خواص بسیار زیاد، به شکل های مختلفی مصرف می شود. یکی از راه های استفاده از فواید این گیاهی دارویی، استفاده از آن به صورت دمنوش گیاهی است. تهیه دمنوش گل گاوزبان بسیار راحت است. برای تهیه این دمنوش گیاهی شما به مقداری گل گاوزبان خشک شده و مقداری آب جوش نیاز دارید.

شما می توانید گل های خشک شده گل گاوزبان را از عطاری های محل خود تهیه کنید. سپس آنها را درون یک قوری شیشه ای ریخته و یک لیوان آب جوش به آن اضافه کنید. سپس درب قوری را بسته و به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در معرض شعله غیر مستقیم قرار دهید، تا به خوبی نوشیدنی شما دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و بعد از سرد شدن میل کنید.

دمنوش گل گاوزبان فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد، که مهمترین آن کاهش استرس و اضطراب است. این دمنوش گیاهی؛ غنی از آنتی اکسیدان است. بنابراین برای تقویت سیستم ایمنی بدن نیز بسیار مفید است. توصیه می شود از مصرف بیش از حد این دمنوش گیاهی به دلیل بروز عوارض جانبی خودداری کنید.

طبع عرق گاوزبان

طبع عرق گل گاوزبان در طب سنتی گرم و تر است. افراد گرم مزاج باید از مصرف مقدار زیاد این عرق گیاهی اجتناب کنند.

طریقه مصرف عرق گل گاوزبان

شما می توانید عرق گیاهی گل گاوزبان را قبل و بعد از صرف وعده های غذایی به میزان یک استکان مصرف کنید. اما بهترین زمان مصرف این عرق گیاهی صبح ها بصورت ناشتا و شب ها نیم ساعت قبل از خواب به میزان یک استکان است.

خواص عرق گاوزبان برای پوست

عرق گل گاوزبان به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های قوی و مواد معدنی مفید، برای تقویت سلامت پوست بسیار مفید است. این عرق گیاهی پوست خشک را درمان می کند و از بروز خارش های پوستی جلوگیری می کند. آنتی اکسیدان های موجود در عرق گل گاوزبان از بروز چین و چروک های پوستی جلوگیری می کنند.

عرق گل گاوزبان خاصیت ضد التهابی نیز دارد. بنابراین برای رفع مشکلات پوستی مانند آکنه و جوش نیز بسیار مفید است. این عرق گیاهی باعث شادابی و طراوت پوست می شود.

مصرف گل گاو زبان برای چه کسانی مضر است

مصرف گل گاوزبان به اشکال مختلف برای افرادی که فشار خون بالایی دارند و یا از داورهای آرام بخش استفاده می کنند، مضر است. توصیه می شود افرادی که مشکلات زمینه ای مانند مشکلات کبدی و کلیوی دارند، از مصرف عرق گل گاوزبان خودداری کنند. همچنین کسانی که عمل جراحی برنامه ریزی شده دارند، بهتر است مصرف گل گاوزبان را حداقل ۱۵ روز جلوتر از عمل جراحی قطع کنند.

گل گاوزبان را با چی بخوریم

در طب سنتی توصیه می شود برای بهبود خواص گل گاوزبان بهتر است آن را با سنبل الطیب مخلوط کرده و سپس مصرف کنید. همچنین می توانید برای کاهش اثر افزایش دهنده فشار خون این گیاه دارویی، چند قطره آبلیمو نیز به عرق گیاهی یا دمنوش خود اضافه کنید.

شما می توانید برای شیرین کردن دمنوش گیاهی گل گاوزبان از انواع شیرین کننده ها استفاده کنید. اما بهترین شیرین کننده برای این دمنوش گیاهی نبات است. نبات علاوه بر طعم خوب، فواید درمانی نیز دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا