Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

عرق کرفس چیست و چه کاربردی دارد ؟

عرق کرفس از گیاهی علفی به همین نام یعنی کرفس گرفته می شود. گیاه کرفس هم برگ و هم ساقه ی قابل مصرف دارد. دارای طبعی خشک و گرم می باشد و گیاهی است که خواص درمانی دارد. به همین دلیل عرق کرفس جایگاه خاصی در طب سنتی پیدا کرده است. گیاه کرفس در موقع گل دهی شامل گل هایی کوچک و سفید رنگ می شود. دسترسی به کرفس بسیار آسان است و به همین دلیل تولید عرق کرفس چه در بسیاری از کارگاه های محلی و چه در کارخانه های صنعتی انجام می گیرد. خرید و فروش عرق کرفس در داروخانه های گیاهی و فروشگاه هایی که محصولات طب سنتی را ارائه می دهند انجام می شود.

خواص عرق کرفس و مزایای استفاده از آن در لاغری موجب شده تا استفاده از این گیاه مفید مورد استقبال بسیاری از افراد قرار بگیرد. مصرف عرق کرفس به دلیل داشتن بسیاری از ویتامین ها و املاح، در بسیاری از بیماری ها مفید است و منجر به بهتر شدن حال بیمار می گردد. ویتامین C موجود در عرق کرفس در دوران سرماخوردگی با بهبود سیستم ایمنی بدن منجر به بهبود بیماری می گردد. از دیگر ویتامین های موجود در عرق کرفس می توان به ویتامین A و ویتامین های B و املاحی مانند سدیم و پتاسیم و فسفر اشاره کرد.

 عرق کرفس چیست و چه کاربردی دارد ؟
عرق کرفس چیست و چه کاربردی دارد ؟

عرق کرفس چگونه بدست می آید

تولید عرق کرفس با اسفاده از برگ و ساقه ی گیاه صورت می پذیرد. پس از استخراج و عصاره گیری از این گیاه، عرق بدست آمده با آب رقیق می شود و ترکیبی سرشار از مواد مغذی دارویی حاصل می شود. مصرف عرق کرفس می تواند هم به تنهایی و هم به صورت مخلوط با گیاهان دارویی دیگر مانند زنجبیل و یا آب انگور مورد استفاده قرار گیرد و اینگونه بر خواص دارویی آن افزوده خواهد شد.

نحوه ی استفاده از عرق این گیاه می تواند به صورت شربت هم باشد. به طوری که از عرق این گیاه شربت تهیه شود و میل گردد تا مصرف آن دلپذیرتر گردد.

خواص عرق کرفس در چیست

عرق این گیاه ارزشمند دارای کاربردهای تغذیه ای و دارویی فراوانی است که خواص دارویی آن بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. خواص تغذیه ای بیشتر به خود گیاه کرفس برمی گردد. در ادامه به برخی از موارد درمانی گیاه کرفس اشاره می شود:

  • عرق این گیاه در بیماری هایی که در رابطه با استخوان ها و مفاصل هستند مانند بیماری رماتیسم مصرف می شود، خواص عرق کرفس با افزودن ترکیبات دیگری مانند سیب و آب انگور تقویت می شود. البته در مخلوط کردن گیاهان دارویی با هم باید مراقب بود و گیاهانی را با هم ترکیب کرد که از لحاظ طبع با هم سازگاری لازم را داشته باشند.
  • به دلیل داشتن موادی با خاصیت آنتی بیوتیک، از عرق این گیاه می توان در درمان عفونت های جزئی استفاده نمود.
  • عرق این گیاه دوستدار کلیه هاست. اگر بیماری دچار سنگ کلیه و یا مشکلاتی در مثانه باشد مصرف عرق این گیاه می تواند در بهبود بیمار کمک کند.
  • به دلیل خواص صفراوی این گیاه آن را برای التیام زخم های معده و سو هاضمه مفید می دانند و برای درمان بیمارانی با این مشکلات می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
  • دیابت یکی از بیماری های خاموش و مضر است که تبدیل به پدیده ای شده است که بسیاری از افراد را درگیر خود کرده است دیابت علاوه بر اثرات مخربی که خود بر بدن می گذارد باعث کاهش ایمنی بدن در مقابل بیماری ها می شود. یکی از گیاهان دارویی که برای کنترل و درمان دیابت استفاده می شود عرق همین گیاه کرفس است.
  • کاربرد عرق کرفس در شادابی و از بین بردن زردی صورت، به دلیل دارا بودن املاح و ویتامین های مفید فراوان از دیگر موارد استفاده از عرق این گیاه است.
  • آفت دهان یکی از بیماری های شایع و دردناک در بدن است که افراد زیادی دچار آن می شوند. معمولا با تقویت سیستم ایمنی بدن می توان از بروز این عارضه جلوگیری کرد. کاربرد عرق کرفس در درمان آفت دهانی به دلیل ویتامین های موجود در آن بسیار پرمصرف می باشد. یکی دیگر از عارضه های دهانی بوی بد دهان است که مصرف عرق این گیاه می تواند به درمان آن کمک کند.
  • کاهش چربی خون یکی دیگر از مزایا عرق کرفس است. بخصوص در افراد چاق که دچار افزایش چربی خون هستند که با مصرف این عرق چربی خون در آن ها می تواند کاهش پیدا کند.
  • عرق این گیاه در درمان سردرد های میگرنی نیز استفاده می شود.
  • بهبود بعضی از بیماری های چشمی مانند آب موارید با مصرف آب کرفس صورت می گیرد.
  • برای کنترل و پایین آوردن فشار خون در افرادی که دچار آن هستند، از عرق این گیاه می توان استفاده نمود.
  • عرق این گیاه خون را تصفیه کرده و باعث قلیایی شدن آن می شود.

آیا عرق کرفس موجب لاغری در افراد می شود

امروزه در بیشتر مکان های تبلیغاتی نام عرق گیاه کرفس به عنوان یک گیاه لاغر کننده به گوش می رسد. باید گفت کرفس به عنوان یک گیاه لاغر کننده برای کمک به درمان چاقی مورد استفاده قرار می گیرد. کرفس سرشار از فیبر است، حجم معده را اشغال می کند و باعث کمتر خوردن غذا می شود.

اما بعضی از افراد ممکن است با مصرف این گیاه دچار اختلالاتی شوند. به همین دلیل این افراد می توانند از عرق کرفس برای دریافت خواص درمانی آن استفاده کنند. عرق این گیاه می تواند روزانه با برنامه ریزی توصیه شده توسط پزشک طب سنتی یا افراد متخصص دیگر برای درمان چاقی و کاهش وزن مصرف گردد.

مصرف عرق کرفس باعث دفع آب زیادی از بدن می شود، چون این گیاه ادرار آور است. بنابراین هنگام استفاده از عرق این گیاه بهتر است مقدار آب مصرفی در طول شبانه روز را افزایش داد تا بدن دچار کم آبی نشود.

 عرق کرفس چیست و چه کاربردی دارد ؟
عرق کرفس چیست و چه کاربردی دارد ؟

تولید عرق کرفس چگونه انجام می گیرد

عرق گیری از گیاهان مختلف به محیط و دستگاه های خاصی نیاز دارد و متخصصین مربوط به این صنعت به طور مداوم تلاش می کنند تا روش های جدید در بهبود عرق گیری معرفی کنند. همواره تلاش می شود تا خواص دارویی گیاه به طور کامل و یا با بیشترین درصد به عرق منتقل گردد.

انواع کرفس را تا چه حد می شناسید

مهم‌ترین نوع دارویی این گیاه معروف به کرفس آبی یا همان کرفسی است که به طور خودرو اطراف مرداب‌ ها می‌روید. نوع دیگر کرفس موسوم به کرفس عطری یا کرفس مشک است که به علت داشتن عطر زیاد به این نام معروف شده است. برگ کرفس دارای مقدار زیادی ویتامین A و همچنین پیش ماده ی تولید آن در بدن یعنی بتاکاروتن می باشد. همچنین ساقه‌ این گیاه است که حاوی ویتامین‌های گروه B و ویتامین C و املاح، اسید فولیک و منیزیم، آهن و… و نیز چند نوع از اسید‌های آمینه ضروری است.

هورمون ‌ها و روغن‌ های گیاهی ضروری کرفس علاوه بر طعم بی نظیری که به آن می دهند، در کنار بقیه املاح و ویتامین‌ها آن را به معجزه ای تبدیل می‌ نمایند که کرفس و عرق آن را را به دارویی برای درمان بسیاری از بیماری ها مبدل ساخته است و می توان نام آن را درمان هر درد نام نهاد. در بین دارو‌های گیاهی عرق کرفس یکی از اثرگذارترین و پرخاصیت ترین گیاهان دارویی به شمار می آید.

چه کرفسی برای عرق گیری مناسب است

همواره در استفاده از مواد اولیه برای تولید عرق باید دقت داشت. اگر مواد اولیه سالم نباشند و یا دارای برگ های پلاسیده یا آسیب دیده باشند به همان اندازه عرق تولید شده هم از مزایای دارویی کمتری برخوردار خواهد بود. از طرفی در آبیاری و کود دهی گیاه نیز باید دقت کرد، اگر آب و خاک آلوده به مواد سنگین یا آلاینده های دیگر باشد به داخل گیاه کشیده شده و در مراحل بعدی وارد عرق گیاه خواهد شد و عرق حاصله می تواند خطرات جبران ناپذیری را برای مصرف کننده بوجود آورد. بنابراین اولین مرحله در تولید عرق کرفس پرورش گیاه مناسب است. البته عرق تولید شده در کارخانه ها و کارگاه هایی که مجوز بهداشت دارند آزمایش شده و در صورت داشتن استاندارد های لازم روانه ی بازار خرید و فروش عرق کرفس و عرقیجات دیگر می گردد.

 عرق کرفس چیست و چه کاربردی دارد ؟
عرق کرفس چیست و چه کاربردی دارد ؟

گیاه کرفس قبل از شستشو و تقطیر، از دیگر گیاهانی که ممکن است در مرحله ی چیدن از گلخانه یا محل رویش گیاه با آن مخلوط شده باشد، جداسازی شود. پس از مرحله ی شستشو تقطیر انجام می گیرد و عرق این گیاه با خواص دارویی بالا تولید می گردد. در مراحل بعد از تولید و گندزدایی از محصول نهایی به بطری های استریل شده انتقال یافته و عرق کرفس آماده ی فروش و عرضه می گردد.

عرق این گیاه بعد از بسته بندی باید در انبارهایی با تهویه ی مناسب و به دور از نور خورشید و سوله هایی خشک و بدون رطوبت نگه داری شوند. تا همواره اثرات درمانی آن ها حفط گردد.

عوارض و مضرات عرق کرفس را چقدر می شناسید

چیزی که در بین عموم مردم شناخته شده است اثرات مطلوب عرقیجات گیاهی از جمله عر کرفس است. اما هر گیاهی به موازات کاربردهای درمانی که دارد می تواند خطراتی را نیز برای مصرف کننده ها فراهم آورد. مصرف بیش از حد عر گیاهان می تواند به بدن شک وارد کند و به جای خواص درمانی باعث مسموم شدن فرد مصرف کننده شود.

مصرف بیش از حد عرقیجات گیاهی می تواند به کبد آسیب زده و عوارض کبدی ایجاد کند. بنابراین در مقدار مصرف عرق کرفس هم باید دقت کافی را به عمل آورد و از خواص مفید این عرق بر سلامتی لذت برد. به طور معمول از عرق این گیاه به طور روزانه یک لیوان استفاده می شود و بهتر است برای مصرف آن زمان بندی منظمی را رعایت کرد تا اثرات درمانی اش بیشتر شود. می توان مقدار یک لیوان را به چند قسمت تقسیم نمود تا بعد از وعده غذایی در طول روز مصرف گردد.

 عرق کرفس چیست و چه کاربردی دارد ؟
عرق کرفس چیست و چه کاربردی دارد ؟

در مورد خرید و فروش عرق کرفس شنیده اید

خرید و فروش عرق کرفس مانند سایر عرق های گیاهی در بازار ایران و کشورهای دیگری که طب سنتی در آن ها رواج دارد بیشتر رونق دارد. قیمت عرق کرفس مانند سایر عرقیجات قیمتی مناسب برای مصرف کننده ها داراست. باید توجه داشت که قیمت عرق کرفس و عرقیجات دیگر به دلیل قدرت خرید، در میزان خرید و مصرف آن تاثیر گذار است.

کارخانه های تولید عرق کرفس و عرقیجات دیگر  برآنند تا عرق کرفسی با قیمت مناسب و کیفیت بالا تولید کنند تا هم فروش خود را بالا ببرند و هم مصرف کننده را راضی نگه دارند. بطری های آماده شده ی عرضه برای این عرق پس از توزیع، توسط توزیع کنندگان عرقیجات گیاهی به دست داروخانه های گیاهی و یا فروشگاه های بزرگ مواد غذایی می رسد و مصرف کنندگان با مراجعه به این مکان ها و پرداخت قیمت عرق گاوزبان می توانند آن را مصرف نمایند. بعضی از شرکت های فروش عرق کرفس اقدام به چاپ برگه ی راهنمای مصرف کننده بر روی بسته بندی ها نموده اند که خواص و مقدار مصرف عرق را توضیح می دهد. خرید و فروش عرقیجات گیاهی در ایران و کشورهای دیگر به عنوان یک صنعت در حوزه ی غذایی در آمده است.

طریقه مصرف عرق کرفس

شما می توانید عرق گیاهی کرفس را روزانه به میزان یک استکان مصرف کنید. مصرف بیش از حد این عرق گیاهی توصیه نمی شود.

عرق کرفس برای لاغری کی بخوریم

یکی از خواص مهم عرق گیاهی کرفس کمک به کاهش وزن است. این عرق گیاهی به دلیل داشتن ترکیبات مفید، متابولیسم بدن را افزایش می دهد و باعث کاهش وزن می شود. بهترین زمان مصرف این عرق گیاهی برای لاغری، صبح ها به صورت ناشتا است.

عرق کرفس برای رفع کیست

این عرق گیاهی به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های قوی، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. در طب سنتی مصرف عرق کرفس برای رفع کیست بسیار توصیه می شود. این عرق گیاهی به دلیل داشتن ترکیبات مفید، به رفع و درمان کیست تخمدان در خانم ها بسیار کمک می کند. توصیه می شود قبل از مصرف عرقیات گیاهی، در صورت ابتلا به کیست تخمدان برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

خاصیت عرق کرفس در لاغری

شما می توانید برای لاغری و کاهش وزن، از خواص بسیار زیاد عرق کرفس استفاده کنید. این عرق گیاهی حاوی فیبر خوراکی بسیار زیادی است که مصرف آن باعث کاهش اشتها در شما می شود. همچنین به دلیل داشتن ترکیبات مفید، باعث افزایش متابولیسم بدن و چربی سوزی سریع تر در فرد می شود.

توصیه می شود برای دریافت نتیجه بهتر، عرق کرفس را همراه با ورزش و رژیم غذایی مناسب مصرف کنید. شما برای کاهش وزن می توانید، روزانه دو استکان از این عرق گیاهی مصرف کنید. مصرف بیش از این مقدار توصیه نمی شود زیرا ممکن است عوارض جانبی مانند اسهال و کم آبی را برای فرد ایجاد کند.

عرق کرفس برای چی خوبه

عرق کرفس فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. شما می توانید از این عرق گیاهی برای درمان و بهبود بسیاری از مشکلات استفاده کنید. در طب سنتی عرق کرفس برای درمان و بهبود مشکلاتی همچون کاهش دردهای بیماری رماتیسم، کاهش چربی خون، تقویت عملکرد کلیه ها، درمان بیماری نقرس، دفع سنگ کلیه، بهبود بیماری دیابت، تقویت دستگاه گوارش، کمک به کاهش وزن و کاهش فشار خون توصیه می شود.

باید توجه داشته باشید، مصرف بیش از حد عرق گیاهی کرفس، ممکن است برای شما عوارض جانبی در پی داشته باشد. بنابراین بهتر است این عرق گیاهی را در حد اعتدال، مصرف کنید.

زمان مصرف عرق کرفس

عرق کرفس خواص بسیار زیادی دارد. شما می توانید این عرق گیاهی را بعد از صرف وعده های غذایی مصرف کنید. بهترین زمان مصرف عرق کرفس برای لاغری، صبح ها به صورت ناشتا است.

طبع عرق کرفس

این عرق گیاهی طبع گرم و خشکی دارد. افراد گرم مزاج، در هنگام مصرف عرق کرفس باید مراقب باشند و مقدار زیادی از این عرق گیاهی را مصرف نکنند.

خواص عرق کرفس برای مردان

این عرق گیاهی سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های قوی است. امروزه آقایان به دلیل مشکلات روزانه، ممکن است دچار افزایش فشار خون و در نتیجه مشکلات قلبی و سکته شوند. یکی از خواص عرق کرفس، کاهش فشار خون است. این عرق گیاهی با کاهش فشار خون و داشتن خاصیت ضد التهابی، از بروز بیماری های قلبی در مردان جلوگیری می کند.

تحقیقات نشان داده است عرق کرفس به دلیل داشتن ترکیبات مفید، باعث تقویت جنسی مردان نیز می شود. عرق کرفس باعث بهبود تعداد اسپرم و تحرک آنها و در نتیجه افزایش باروری در مردان می شود. این عرق گیاهی، همچنین باعث تقویت سیستم ایمنی مردان شده و از آنها در برابر بیماری ها محافظت می کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا