Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

عرق کاسنی و آشنایی با خواص معجزه آسای آن

عرق کاسنی یکی از نوشیدنی‌های بسیار مفید است که از دیرباز در میان ایرانیان جایگاه و منزلتی خاص داشته است. کاسنی یکی از گیاهان دارویی موثر است که انواع مختلف آن در طبیعت وجود دارد.  تمام اجزای کاسنی خاصیت های مفیدی برای بدن دارد. از قسمت‌های گیاه کاسنی از جمله، ریشه، برگ، ساقه و گل آن جهت کاربردهای دارویی مانند فشار خون بالا، نارسایی قلبی، از دست دادن اشتها، تخریب معده، یبوست، اختلالات کبد و کیسه صفرا، سرطان استفاده می کنند .

گیاه کاسنی، گیاهی علفی با طبع سرد است . این گیاه با توجه به طبع سردی که دارد به افراد گرم مزاج برای درمان جوش و آکنه بسیار توصیه می‌شود.با خرید عرق کاسنی ویتامین A، ویتامین k، ویتامین c، ویتامین B و ویتامین E را در بدن خود افزایش دهید.

در این مطلب که توسط نشریه علمی جهان شیمی فیزیک تهیه شده است قرار است به اطلاعات بیشتری در مورد عرق کاسنی ،خواص، فواید و ضررهای  بپردازیم.

عرق کاسنی

گل‌های کاسنی معمولی نیز به رنگ آبی یا ارغوانی است .  این عرق معمولا از اواسط اردیبهشت تا اوایل تابستان که در جنوب ایران ظاهر می‌شوند.  طبق تحقیقاتی که توسط پژوهشگران دانشگاه تهران و موسسه گیاه شناسی بارسلون انجام شده است ،گزارش شده است که که حدود ۱۶ گونه جدید کاسنی در ایران وجود دارد و معمولا در بیشتر قسمت‌های کشور ایران، رشد می‌کنند. مردم محلی ایران اغلب کاسنی را با گل‌های آبی را بیشتر می‌شناسند

کاسنی به دو صورت کِشتی و وحشی در ایران وجود دارد. انوع کشتی آن تا دو متر و انوع وحشی آن عمدتا تا یک متر رشد می‌کند.دو نوع کاسنی برای کشت استفاده می‌شود؛ کاسنی فری یا شیکوریوم اندیوم، که بیشتر، برگ‌های آن مورد استفاده قرار می‌گیرد و دیگری شیکوریوم انتیبوس یا کاسنی تلخ است که هم برای سالاد و هم عرق گیری از آن استفاده می‌شود.

دشت‌های حاصلخیز زاگرس جنوبی در اواخر زمستان تا اوایل تابستان، منبع کاسنی گل آبی وحشی ایران می باشد .البته در ایران کاسنی به صورت کشت نیز وجود دارد که زمین های کشاورزی آن در استان چهارمحال و بختیاری، شهرستان جهرم در فارس، جنوب کرمان و شهر‌های آران و بیدگل در استان اصفهان قرار دارد.

انواع کاسنی

کاسنی انواع مختلفی دارد سه نوع آن معروف است. کاسنی بری که به tansy معروف است . کاسنی زرد که به گل قاصدک شهرت دارد و در طب قدیم ایران به نام ترخشقون نام برده‌اند در بیشتر نواحی ایران پراکندگی دارد و کاسنی معمولی (نام علمی: ‎Cichorium intybus L) گیاهی است دارویی پایا با گل‌های آبی یا ارغوانی است.

ارزش غذایی عرق کاسنی

از لحاظ ارزش غذایی، کاسنی به عنوان یک منبع بزرگ از ویتامین های B6 ،A ،C ،E و k و مواد معدنی از جمله اسید فولیک، منگنز، پتاسیم، روی، منیزیم، آهن،، کلسیم می باشد.

ارزش غذایی در ۱۰۰ گرم کاسنی

اطلاعات کلی در ۱۰۰ گرم کاسنی
انرژی                                                      ۲۳ کالری
کربوهیدرات                                               ۴/۷ گرم
پروتئین                                                     ۱/۷ گرم
چربی کل                                                  ۰/۳ گرم
کلسترول                                                       ۰
فیبر                                                            ۴ گرم
قند                                                          ۰/۷ گرم

 

ویتامین های موجود در ۱۰۰ گرم کاسنی
ویتامین آ                                            ۵۷۱۷.۰۰ IU
ویتامین سی                                      ۲۴ میلی گرم
ویتامین ای                                      ۲/۲۶ میلی گرم
ویتامین ب ۶                                   ۰/۱۰۵ میلی گرم
نیاسین                                            ۰/۵ میلی گرم
ویتامین کا                                          ۲۹۷.۶ mcg
کولین                                            ۱۲/۸ میلی گرم
ریبوفلاوین                                         ۰/۱ میلی گرم
پانتوتنیک اسید                               ۱/۱۵۹ میلی گرم
فولات                                                ۱۱۰ mcg
تیامین                                             ۰/۶ میلی گرم

 

الکترولیت های موجود در ۱۰۰ گرم کاسنی
سدیم                                             ۴۵ میلی گرم
پتاسیم                                          ۴۲۰ میلی گرم

 

مواد معدنی موجود در ۱۰۰ گرم کاسنی
کلسیم                                         ۱۰۰ میلی گرم
مس                                          ۰/۲۹۵ میلی گرم
آهن                                              ۰/۹ میلی گرم
منیزیم                                            ۳۰ میلی گرم
منگنز                                         ۰/۴۲۹ میلی گرم
فسفر                                             ۴۷ میلی گرم
سلنیوم                                             ۰.۳ mcg
زینک                                           ۰/۴۲ میلی گرم

 

بررسی فواید عرق کاسنی

 

عرق کاسنی

خواص عرق کاسنی برای مسائل گوارشی

کاسنی شامل اینولین است که یک پروبیوتیک قدرتمند می باشد. اینولین موجود در کاسنی نه تنها برای دستگاه گوارش مفید است پروبیوتیک ها یک گروه از باکتری ها هستند که باعث رساندن منفعت به میزبان می شوند.

خواص عرق کاسنی برای بیماری های قلبی

اینولین باعث کاهش سطح کلسترول بد در بدن می شود. کلسترول بد باعث حملات قلبی و سکته می شود. هم چنین کاسنی باعث بهبود تعادل خون و پلاسما می شود که ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

خواص عرق کاسنی برای سلامت کلیه

عصاره ریشه کاسنی به عنوان یک داروی ادرار آور استفاده می شود که باعث افزایش مقدار ادرار می شود. افزایش ادرار باعث از بین بردن سموم که در کلیه ها و کبد می شود.

خواص عرق برای پیشگیری از سرطان

طبق تحقیقات انجام شده روی نمونه های حیوانی گزارش شده است که عصاره گیاه کاسنی در دوزهای بالا از رشد سلول‌های سرطانی (بویژه در سرطان کولون) پیشگیری می کند.

خواص عرق کاسنی برای کاهش درد آرتروز

طبق تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۰، ۷۰ درصد از افراد مورد آزمایش که به صورت مرتب از کاسنی برای درمان استفاده کردند. شاهد بهبود قابل توجه در درد ناشی از آرتروزبودند. کاسنی به عنوان یک عامل ضد التهاب برای دردهای عضلانی و درد مفاصل عمل می کند.

خواص عرق کاسنی برای کاهش وزن

کاسنی سرشار از اولیگوفروکتوز است، و اینولین هم فیبر طبیعی است و این ترکیبات موثر می توانند به کاهش وزن کمک کنند. هم چنین کاسنی باعث کاهش هورمون گرلین می شود. گرلین یک اسید آمینه مرتیط با احساسات رفتار گرسنگی است. با مصرف کاسنی فرد احساس سیری می کند و این امر باعث کاهش وزن او می شود.

خواص عرق کاسنی برای یبوست

نقش اینولین به عنوان یک فیبر طبیعی در بدن عمل می کند. فیبر به حرکات روده، بهبود حرکات دودی و ترشح شیره معده کمک می کند. درواقع باعث بهبودی سیستم گوارشی می شود.

خواص عرق کاسنی برای سیستم ایمنی

ترکیبات پلی فنولی در کاسنی باعث تقویت سیستم ایمنی در بدن می شود. این نشان دهنده اثر ضد باکتری این گیاه در برابر برخی باکتری خطرناک است .

خواص عرق کاسنی برای یک آنتی اکسیدان قوی

از فواید عرق کاسنی و عصاره این گیاه، خاصیت آنتی اکسیدانی آن است.این خاصیت به دلیل حضور ترکیبات پلی فنلی متعدد در این گیاه باشد.

خواص عرق کاسنی برای اضطراب و استرس

کاسنی یک آرام بخش با کیفیت است که می تواند اضطراب را کاهش دهد و باعث آرامش ذهن شود.

طبع عرق کاسنی

طبع عرق کاسنی سرد است. مصرف کاسنی برای مقابله اثر گرمی‌جات و معتدل کردن طبع شما بسیار مفید خواهد بود.

احتیاط در مورد مصرف عرق کاسنی

اگر شما باردار هستید نباید از کاسنی استفاده کنید زیرا کاسنی باعث قاعدگی و افزایش احتمال سقط جنین می شود.خانم ها در هنگام شیردهی نباید در مصرف عرق کاسنی زیاده روی کنند. گاهی اوقات مصرف این گیاه موجب آلرژی می شود گس اگر قرار است به رژیم غذایی خود آن را اضافه کنید، قبل از اضافه کردن، با پزشک خود مشورت کنید.افرادی که سنگ کیسه صفرا داشته باشند مصرف زیاد کاسنی می تواند باعث تشدید بیماری آنها شود.

عرق کاسنی را کی بخوریم

شما می توانید عرق گیاهی کاسنی را روزانه به میزان دو استکان مصرف کنید. بهترین زمان مصرف این عرق گیاهی، برای بهرمندی از فواید آن صبح ها قبل از صرف صبحانه است.

عرق کاسنی برای چی خوبه

عرق کاسنی فواید بسیار زیادی برای بدن دارد. شما می توانید از این عرق گیاهی برای درمان مشکلات خود استفاده کنید. در طب سنتی عرق کاسنی برای بهبود مشکلاتی مانند هضم بهتر مواد غذایی، تقویت سلامت قلب، جلوگیری از بروز سرطان، کاهش دردهای التهابی در بدن، کمک به کاهش وزن و بهبود مشکلات عصبی استفاده می شود.

همچنین شما می توانید از این عرق گیاهی برای بهبود و درمان مشکلات جنسی خود نیز استفاده کنید. توصیه می شود در مصرف عرقیات گیاهی دقت داشته باشید و از مصرف بیش از حد عرقیات گیاهی اجتناب کنید.

خواص عرق کاسنی برای مردان

عرق گیاهی کاسنی خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد. مردان می توانند از خواص این عرق گیاهی برای تقویت سلامت خود استفاده کنند. تحقیقات نشان داده است که مردان نسبت به زنان، بیشتر دچار سکته قلبی می شوند. بنابراین آقایان با مصرف عرق گیاهی کاسنی می توانند سلامت قلب خود را افزایش دهند و از بروز سکته های قلبی جلوگیری کنند.

یکی دیگر از خواص عرق گیاهی کاسنی برای مردن تقویت جنسی آنها است. این عرق گیاهی به دلیل داشتن ترکیبات مفید، باعث افزایش میزان اسپرم و در نتیجه تقویت جنسی و باروری در مردان می شود.

عرق کاسنی برای پوست

عرق کاسنی دارای ترکیبات مفید مانند ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های قوی است. این عرق گیاهی با دفع بهتر سموم از بدن، سلامت پوستی شما را تقویت می کند و از بروز مشکلات پوستی مانند اگزما و آکنه جلوگیری می کند.

آنتی اکسیدان های موجود در عرق کاسنی از پیری پوست و ایجاد چین و چروک در پوست جلوگیری می کند. در طب سنتی مصرف این عرق گیاهی، برای تقویت سلامت پوست بسیار توصیه می شود.

قیمت عرق کاسنی

قیمت عرق گیاهی کاسنی در بازار حدود ۲۵ هزار تومان است. شما می توانید برای اطلاع از قیمت این عرق گیاهی، به سایت های اینترنتی فروش محصولات گیاهی یا عطاری های محل خود مراجعه کنید.

عرق کاسنی برای کم خونی

یکی دیگر از خواص عرق گیاهی کاسنی بهبود بیماری کم خونی است. این عرق گیاهی به دلیل داشتن ویتامین C جذب آهن را در بدن افزایش می دهد. همچنین حاوی مقداری عنصر آهن در خود است. عنصر آهن یکی از اجزای اصلی هموگلوبین است. در نتیجه شما می توانید با مصرف عرق کاسنی کم خونی خود را درمان کنید.

عوارض عرق کاسنی

عرقیات گیاهی عوارض جانبی برای سلامتی ندارند. اما مصرف بیش از حد آن ممکن است عوارض جانبی برای سلامتی شما در پی داشته باشد. برخی از عوارض جانبی مصرف بیش از حد این عرق گیاهی شامل واکنش های آلرژیک، تشدید مشکلات مربوط به صفرا و مشکلات گوارشی است. برای جلوگیری از بروز این عوارض جانبی توصیه می شود از مصرف این عرق گیاهی اجتناب کنید. همچنین توصیه می شود در دوران بارداری و شیردهی از مصرف عرق گیاهی کاسنی اجتناب کنید.

خواص عرق کاسنی برای رحم

زنان نیز می توانند از خواص این عرق گیاهی بهرمند شوند. یکی از خواص اثبات شده عرق کاسنی تنظیم هورمون های زنانه و تنظیم دوران قاعدگی است. این عرق گیاهی به دلیل داشتن ترکیبات مفید، برای تقویت رحم بسیار مفید است. همچنین از بروز مشکلات زنانه جلوگیری می کند و دردهای دوران قاعدگی را کاهش می دهد. توصیه می شود از مصرف بیش از حد این عرق گیاهی اجتناب کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا