Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

عرق کاکوتی و همه چیز درباره فوائد و مضرات آن

عرق کاکوتی دارای خواص بسیار بالایی بوده و تاثیرات بسزایی در روند بهبود بسیاری از بیماری ها دارند تا جایی که این گیاه به نوعی به عنوان یک داروی گیاهی تاثیر گذار تجویز و مصرف می شود و در اکثر موارد بهترین گزینه برای رفع مشکلات جسمی معرفی می شوند .

ازخاصیت های دارویی کاکوتی ، خواص ضد عفونی کننده قوی آن است که روده را پاک سازی کرده و اسهال را درمان می کند. از برگ‌های خشک‌شده و خردشده کاکوتی نیز به عنوان طعم‌دهنده دوغ استفاده می‌کنند.

گیاه کاکوتی مقوی معده و ضد عفونی کننده مجاری تنفسی است. و خواص آن ضد باکتری، خلط آور، ضد سرما خوردگی و ضد عفونی کننده روده است.

در ادامه این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک قرار است به حضور شما کاربران عزیز گیاه کاکوتی و خواص بسیار بالای آن را معرفی کنیم .

گیاه کاکوتی

 

کاکوتی یا مُشکِ طرامشک (نام علمی: Ziziphora cliniopodiodes ) از جمله گیاهان دارویی با طبع گرم و خشک می باشد . این گیاه از تیره نعنائیان به حساب می آید. کاکوتی دارای گلهای بنفش است. بوته های آن پرپشت و ارتفاع بین ۲۰ تا ۵۰ سانتی متری دارد . قسمت های مورد استفاده این گیاه اندام هوایی گیاه که شامل برگ و گل آذین است، برای مصارف دارویی استفاده می گردد. و از این اندام جمع آوری شده نیز، هم به صورت پودر و هم به صورت عرق استفاده می کنند. در آذربایجان به آن کهلیک اتی به معنای علف کبک گفته می‌شود. در زبان مردم رودبار استان گیلان به آن «پلنگ مشت» می گویند.

محل رویش کاکوتی در مناطق کوهستانی ایران مثل ارتفاعات جاجرم واقع در خراسان شمالی و شهرستان بجنورد می باشد . در گویش محلی خراسان به گیاه کاکوتی عنوان “آنخ” داده شده است .

خواص کاکوتی

طبع عرق کاکوتی

 

گیاه کاکوتی در دسته بندی گیاهانی قرار دارد که دارای طبع گرم و خشک هستند و کاملا مناسب برای مصرف از اشخاصی که سرد مزاج هستند می باشد.

فواید عرق کاکوتی

 

عرق کاکوتی و خواص آنتی اکسیدانی

 براساس تحقیقات انجام شده ، گزارش شده است که مصرف نوشیدنی كاكوتی سبب افزایش ظرفیت آنتی اکسیدانی می شود. در حقیقت نوشیدنی کاکوتی با افزایش ضداكساینده های درون سلولی مانند بیلی روبین، اسید اوریك و آلبومین می تواند ظرفیت آنتی اکسیدانی تام سرمی را بالا ببرد. هم چنین وجود تركیبات گوناگون فنولی موجود در کاکوتی باعث افزایش فعالیت آنزیم های دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و حذف رادیکال های آزاد، موجب كاهش پراكسیداسیون لیپیدی نیز می شوند.

عرق کاکوتی و خواص آنتی میکروبیالی

 یکی از ویژگی های مهم ترکیبات این گیاه دارویی خاصیت آبگریزی آنها است که باعث می شود بخش های لیپیدی دیواره سلولی و میتوکندریایی میکروارگانیسم ها تخریب شده و موجب ، نفوذپذیری آن ها شود. این امر سبب می شود قسمت زیادی از یون ها و دیگر محتویات حیاتی سلول خارج شود . در نهایت موجب مرگ عوامل بیماریزا می شود.

بعلاوه کاکوتی دارای قابلیت ایجاد اختلال در عمل آنزیم های متصل به غشای سلولی است و این عمل باعث ایجاد نقص در سنتز بسیاری از ترکیب های پلی ساکاریدی دیواره سلولی و جلوگیری از رشد سلول و مورفوژنز آن خواهد شد.

عرق کاکوتی و خواص ضد درد

کاکوتی دارای عصاره هیدروالکلی کاکوتی می باشد که با مهار آزاد سازی اسید آراشیدونیک و از سویی تداخل با سیستم های سروتونرژیک و اوپیوئیدرژیک می تواند اثر ضددرد داشته باشد.بر اساس یافته های اخیر محققین ترکیباتی نظیر تیمول، کارواکرول، فلاونوئید، پلی فنول، لیمونن و آلفا ترپینئول در کاکوتی احتمالاً با تاثیر گذاشتن بر سیستم اپیوئیدی نیز باعث کاهش درد می شوند.

عرق کاکوتی و خواص ضد تشنج

تحقیقات انجام شده حاکی از وجود ترکیبات گابائرژیکی و آنتی کولینرژیکی (بلوک کننده گیرنده استیل کولین) در گیاه کاکوتی هستند. ترکیب فلاونوئیدهای موجود در کاکوتی بر روی گیرنده GABAA که باعث تقویت اثرات مهاری GABA (یک انتقال دهنده عصبی مهم در سیستم عصبی مرکزی) می شود اثر می گذارد و در نتیجه اثر ضدتشنجی می شود. هم چنین کاکوتی دارای ترکیبات آروماتیک می باشد که در کاهش اضطراب و تنش های روانی نقش دارند و می تواند اثر آرام بخشی بر روی سیستم ایمنی بگذارد.

عرق کاکوتی

عرق کاکوتی و خواص ضد دیابت

طبق تحقیقات انجام شده بر نمونه های حیوانی ، نشان می دهد که عصاره هیدروالکلی کاکوتی باعث ازدیاد تعداد سلول های بتا با فعالیت ترشحی انسولین و در نتیجه کاهش گلوکز سرم می شود.

عرق کاکوتی و خواص ضدافسردگی 

با بررسی انجام شده برروی موجودات آزمایشگاهی عصاره کاکوتی توانسته در این جانوران اثر ضد افسردگی داشته باشد.عصاره کاکوتی باعث افزایش انتقال عصبی سروتونرژیک می شود. هم چنین خاصیت ضدافسردگی کاکوتی، می تواند به علت وجود ترکیباتی مثل پولگون در آن باشد.

عرق کاکوتی و خواص ضد کلسترول 

طبق تحقیقات پژوهشگران که نتیجه آن در International Journal of Biology به انتشار رسید، استفاده کاکوتی سبب کاهش کلسترول و تری گلیسیرید در موش های صحرایی می شود.در حقیقت کاکوتی دارای تیمول و کارواکرول است ، که از فعالیت آنزیم اصلی در مسیر سنتز کلسترول یعنی HMG-CoA ردوکتاز جلوگیری می کند که این امر سبب کاهش کلسترول می شود.

عرق کاکوتی و زخم معده

بر اساس بررسی انجام شده برروی موش های صحرایی دریافته اند که کاکوتی در تسریع و تسهیلِ ترمیم زخم معده موثر است. این خاصیت ناشی اثر کاکوتی بر کاهش نسبت مرگ سلولی به تکثیر سلولی و افزایش رگ زایی در غشای مخاطی معده می شود. هم چنین ترکیبات ۱و ۸- سینئول و پولگون در کاکوتی از ترشح زیاد اسید معده نیز می کاهند و ترکیب پولگون نیز اثر ضد التهابی دارد.

عرق کاکوتی در درمان اسهال 

کاکوتی دارای خواص ضد عفونی کننده قوی است که روده را پاک سازی کرده و اسهال را درمان می کند.

پیشگیری و درمان سرماخوردگی و آنفلونزا

کاکوتی دارای خواص ضد باکتریایی قوی بوده و خطر ابتلا به سرماخوردگی و آنفلونزا را کاهش می دهد.

کاهش درد قاعدگی با کاکوتی

کاکوتی کوهی قاعده آور است و کمک به درمان قاعدگی نامنظم می کند.

عرق کاکوتی برای مشکلات گوارشی 

کاکوتی خواص ضد میکروبی که دارد، خطر ابتلا به زخم معده ناشی از هلیکو باکتر پیلوری را کم می کند و خواص ضدالتهابی و آرام بخش این گیاه باعث کمک به درمان معده درد، نفخ شکم، دل پیچه و سلامت دستگاه گوارش می کند.

عرق کاکوتی و درمان روماتیسم

جوشانده کاکوتی در رفع رماتیسم و نرمی استخوان مفید است و غرغره جوشانده آن ورم لوزتین را برطرف می‌کند.

عوارض مصرف کاکوتی

• مصرف کاکوتی در دوران بارداری بر جذب آهن بدن تاثیر دارد.

• کاکوتی خطر سقط جنین در دوران بارداری را افزایش دهد،

• ممکن است کاکوتی باعث افزایش فشار خون شود، توصیه می شود ، افراد مبتلا به فشار خون بالا از مصرف بیش از حد آن اجتناب کنند.

• به طور کلی گیاه کاکوتی نباید به صورت مداوم و زیاد مصرف شود.پس از هر ۶ روز مصرف مداوم، یک روز و پس از هر ۳ هفته مصرف، یک هفته از مصرف آن خودداری شود.

عرق کاکوتی برای چی خوبه

عرق کاکوتی فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. در طب سنتی مصرف این عرق گیاهی برای تقویت بدن بسیار توصیه شده است. عرق کاکوتی طبع گرم و خشکی دارد. شما می توانید از این عرق گیاهی برای بهبود و درمان بسیاری از بیماری های خود، مانند بهبود مشکلات تنفسی، تقویت بینایی، درمان مشکلات گوارشی، افزایش وزن، درمان و بهبود سرماخوردگی، تسکین دهنده درد مفاصل و درمان مشکلات زنانه استفاده کنید.

توصیه می شود از مصرف عرق کاکوتی به دلیل طبع گرم آن اجتناب کنید. مصرف بیش از حد آن ممکن است عوارض جانبی برای سلامتی شما در پی داشته باشد.

طریقه مصرف عرق کاکوتی

شما می توانید برای استفاده از فواید عرق کاکوتی آن را قبل از هر وعده غذایی به میزان یک استکان مصرف کنید. مصرف بیش از سه استکان روزانه از این عرق گیاهی توصیه نمی شود.

خرید عرق کاکوتی

برای خرید عرق کاکوتی شما می توانید به سایت های فروش محصولات گیاهی و یا عطاری های محل خود مراجعه کنید. توصیه می شود عرقیات گیاهی را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید.

عرق کاکوتی و فشار خون

یکی از خواص عرقی گیاهی کاکوتی، تنظیم فشار خون است. تحقیقات نشان داده است، این عرق گیاهی به دلیل داشتن ترکیبات خاص، باعث تنظیم فشار خون می شود. در طب سنتی توصیه می شود افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند از مصرف عرق گیاهی کاکوتی خودداری کنند زیرا ممکن است باعث افزایش فشار در این افراد شود.

قیمت عرق کاکوتی

قیمت عرق کاکوتی در بازار حدود ۳۵ هزار تومان است. قیمت این عرق گیاهی با توجه به کیفیت آن، می تواند متغیر باشد. برای اطلاع از قیمت عرق کاکوتی می توانید به سایت های فروش محصولات گیاهی یا عطاری های محل مراجعه کنید.

رنگ عرق کاکوتی

عرق کاکوتی مرغوب و با کیفیت به رنگ سفید است. شما با خرید یک عرق گیاهی مرغوب، می توانید از فواید بسیار زیاد آن بهرمند شوید.

مقدار مصرف عرق کاکوتی

میزان مصرف عرق گیاهی کاکوتی به میزان یک استکان روزانه بعد از صرف وعده های غذایی است. شما همچنین می توانید این عرق گیاهی را با یک لیوان آب مخلوط کرده و مصرف کنید.

طرز گرفتن عرق کاکوتی

طرز تهیه عرق کاکوتی در منزل بسیار ساده است. شما نیاز به مقداری گیاه خشک شده کاکوتی، مقداری آب و یک دستگاه عرق گیری خانگی دارید. پس از آماده کردن موارد بالا، مقداری کاکوتی خشک شده را درون مخزن دستگاه عرق گیری خانگی ریخته و مقداری آب به آن اضافه می کنید.

سپس درب مخزن دستگاه را به خوبی بسته و مخزن را تحت حرارت قرار می دهید. در نهایت بخارات حاصله را سرد کرده و مایع به دست آمده را جمع آوری می کنید. مایع به دست آمده عرق کاکوتی است. شما با مصرف در حد اعتدال عرق کاکوتی، می توانید از فواید بسیار زیاد آن بهره مند شوید.

شرایط نگهداری

توصیه می‌شود عرقیجات را در ظروف شیشه‌ای تیره یا آلومینیومی و در مکانی خشک و خنک و دور از نور آفتاب نگهداری کنید تا خواص و عطر و بوی خود را به مدت طولانی‌تری حفظ کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا