Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

عرق بادرنجبویه و خواص بسیار آن

عرق بادرنجبویه خواص فروانی برای سلامتی دارد. ارزش سلامتی بدن شما بسیار بالا است . امروزه در بسیاری از کشور های پیشرفته از جمله کشورهای اروپایی به جای مصرف داروهای شیمیایی به مصرف داروهای گیاهی روی آورده‌اند.از فواید عرق بادرنجبویه می‌توان به درمان اضطراب، استرس، آرامش، کاهش درد، سیستم گوارش، قند خون و… اشاره کرد. مصرف بادرنجبویه زمانی که اصولی و به دور از افراط انجام شود می تواند برای سلامتی شما بسیار مفید باشد.

خرید عرق بادرنجبویه با توجه به خواص بی نظیرش هرروز افزایش می یابد. در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک سعی می‌کنیم به تمامی خواص و عوارض عرق بادرنجبویه را بپردازیم .

بادرنجبویه

بادرنجبویه‏ از زمان‏هاى گذشته شناخته‏ شده بود و در طب سنتی رواج داشت و یونانیان آن را به نام ملیس می شناختند که به معناى زنبور است، زیرا زنبور عسل آن را دوست دارد و با کمال میل و اشتیاق روى آن مى‏ نشیند.

بادْرَنجبویه یا بادَرشبی (نام علمی: Dracocephalum) نام یک سرده از تیره نعناعیان است. رویشگاه اصلی این گیاه قسمت وسیعی از شرق مدیترانه است. همینطور این گیاه در جنوب قاره اروپا، نواحی مرکزی آسیا و بخشی از خاورمیانه نیز یافت می شود. بادرنجبویه بین ماه‌های تیر و مرداد گل می‌دهد.سرعت رشد این گیاه بالا است.بادرنجبویه را به صورت تازه، خشک، دمنوش و عرق مصرف می‌کنند. ولی خواص بادرنجبویه بیشتر از سایر فراورده های آن است چون از منقدار زیادی برگ آن تهیه می‌شود.

بادرنجبویه یک گیاه معطر و درمانگر است.عطر و بوی این گیاه یادآور بوی نعنا یا پرتقال است. بلندی این گیاه به یک متر می‌رسد . گل‌های آن ریز و سفیدرنگ است. بادرنجبویه خواص مسکنی و آرام‌بخشی دارد.

طبع بادرنجبویه 

 

طبیعت گیاه بادرنجبویه گرم است.

ارزش غذایی بادرنجبویه

 

در هر ۱۷۰ گرم بادرنجبویه، ۲۰۰ کالری انرژی،‌ ۱ درصد ویتامین آ، ۴ درصد کلسیم ،۷ میلی‌گرم سدیم، ۳۶ گرم کربوهیدرات و ۲۴ درصد آهن وجود دارد.

خواص عرق بادرنجبویه

 

خواص عرق بادرنجبویه برای قلب و کبد 

کبد و قلب دو عضو حیاتی بدن هستند. و مراقبت از این دو عضو می تواند باعث حل بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها می‌شود.این عرق از تجمع چربی در کبد جلوگیری می کند. عرق بادرنجبویه مانع از رشد سلول‌های سرطانی در کبد می‌شود. هم چنین باعث کاهش تپش قلب می شود و آریتمی قلبی را درمان می کند. برخی تحقیقات نشان می‌دهند مصرف این عرق موجب تغییرات در نوار قلب و افزایش فواصل زمانی الکتریکی می‌شود.

خواص ضدباکتری عرق بادرنجبویه 

بادرنجبویه خاصیت ضدباکتری دارد و می تواند از بدن درمقابل عفونت محافظت کند.

خواص ضدقارچی عرق بادرنجبویه

کاندیدا نوعی قارج است که موجب عفونت‌های قارچی می شود و واژن را دچار عفونت می‌کند. بادرنجبویه از فعالیت این قارچ جلوگیری می‌کند.

خواص بادرنجبویه در درمان دیابت

دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در سراسر جهان است. بادرنجبویه دارای ترکیبات موثری در کاهش قند خون، پیشگیری و درمان دیابت می‌باشد.بادرنجبویه دارای ترکیبات پلی فنولی و فنولیک و مواد موثره ویژه ای نظیر فلاوونوئیدها، کافئیک اسید و هیدروکسی سینامیک اسید، رزماریک اسید، کوماریگ اسید است که در عملکرد آنتی اکسیدانی و ربایندگی رادیکال های آزاد نقش مهمی دارد.طبق آزمایشات و تحقیقات انجام شده در محیط invitro با توجه به اینکه مکانیسم قند دار شدن با تولید رادیکال های آزاد مربوط است. درنتیجه این گیاه توانایی مهار ترکیبات قند دارشده را دارد و در کاهش قند خون، پیشگیری و درمان دیابت نقش مهمی دارد.

خواص عرق بادرنجبویه در بهبود خلق‌وخو و خواب 

این گیاه در در کودکان بالای ۷ سال باعث بهبود بیش‌فعالی، تمرکز و تحریک‌پذیری می شود. براساس مطالعه ای که روی جوانان انجام شد ، مشخص شد که مصرف این گیاه به بهبود خلق‌وخو و عملکرد شناختی آن‌ها کمک می‌کند.

خواص بادرنجبویه و پیشگیری از بروز تبخال

این گیاه منبعی از ترکیبات قوی است که فعالیت ضد ویروسی دارند و به‌شکل موضعی برای درمان ویروس تبخال به‌کار برد. به‌نظر می‌رسد اثرات بادرنجبویه روی ویروس تبخال به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان هایی مانند تانِن‌ها و پلی‌فنل‌ها است.

هم چنین تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده‌اند که این گیاه عملکرد ضد ویروسی در برابر آنفلوانزای مرغی، ویروس‌ هرپس تناسلی ، انتروویروس ۷۱ ( عامل عفونت‌های جدی در نوزادان و کودکان) و ویروس نقص ایمنی انسان نوع ۱ دارد.

خواص عرق بادرنجبویه برای خانم‌ها

بادرنجبویه قاعده‌آور است و می تواند باعث بهبود اختلالات هورمونی و نامنظمی پریود شود. هم چنین بادرنجبویه با عث کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی و درد می شود.

نکته :مصرف بادرنجبویه در بارداری توصیه نمی‌شود. زیرا احتمال سقط جنین یا زایمان زودرس را افزایش می دهد.

عرق بادرنجبویه

خواص عرق بادرنجبویه برای کاهش دمای بدن 

بادرنجبویه سبب تحریک تعریق می‌شود از این رو بهتر است در زمان سرماخوردگی، گریپ یا تب از این گیاه به صورت دم کرده مصرف کنیم . تعریق به تسکین این بیماری‌ها کمک می کند و باعث کاهش دمای بدن می شود.

خواص ضدقارچی عرق بادرنجبویه و عملکرد مغز 

این گیاه از مغز را در برابر مضرات اکسیداسیون و رادیکال های آزاد محافظت می کند. گیاه بادرنجبویه در درمان سکته مغزی تاثیر مثبتی دارد.

همچنین گیاه بادرنجبویه فعالیت استیل کولین را افزایش می دهد. این گیاه عملکرد مغز را با اتصال به گیرنده‌های نیکوتینی و موسکارینی در مغز بهبود میبخشد. هر دو نوع گیرنده توسط استیل کولین عصبی فعال می‌شوند و در افزایش حافظه و هشیاری نقش مهمی ایفا می کنند.

خواص عرق بادنجبویه در تنظیم تیروئید پرکار

این گیاه در اروپا برای درمان مشکلات تیروئید استفاده می شود . گیاه بادرنجبویه توانایی تنظیم ترشح هورمون تیروئید دارد و عملکرد آن به این صورت است که از طریق اتصال برخی ترکیبات (سبب افزایش فعالیت تیروئید می‌شوند) به گیرنده‌های تیروئید پیشگیری می‌کند.

خواص عرق بادنجبویه برای درمان سرطان 

این عرق به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌های قوی باعث مرگ سلول های سرطانی می شود و می‌تواند با آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد مبارزه کند و این رادیکال های آزاد را پاکسازی کند. تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده اند بادرنجبویه روی رده‌های سلولی سرطانی مانند؛ رده‌ی سلولی سرطان پستان، رده‌ی سلولی سرطانی کولورکتال، سلول‌های سرطانی کبد و دو نوع متفاوت از سلول‌های سرطان خون (لوسمی) اثرات آپوپتیک دارد.

خواص عرق بادنجبویه و کاهش وزن

استفاده از عرق بادرنجبویه باعث کاهش فعالیت پروتئین هایی که چربی تولید می کنند می شود و توده های چربی را از بین برده و سبب کاهش وزن میشود. این گیاه سلول‌های چربی را با جلوگیری از تشکیل عروق خونی که این سلول‌های چربی را تغذیه می‌کنند، از بین می برد.

خواص عرق بادرنجبویه برای فشار خون 

افرادی که به طور منظم از عرق بادرنجبویه استفاده می کنند ، دچار افت یا افزایش ناگهانی فشار خون نمی شوند. گیاه بادرنجبویه سبب تقویت قلب و کنترل فشار خون می‌شود.

خواص عرق بادرنجبویه در درمان لرزش دست 

لرزش یک اختلال حرکتی است و هنگامی که عضلات به طور غیر ارادی منقبض شوند اتفاق می افتد. بادرنجبویه تسکین کننده سلول‌های مغزی است و از این طریق باعث درمان لرزش دست‌ها می شود.

مصرف خوراکی و موضعی عرق بادرنجبویه

بادرنجبویه طعم و بوی مطلوبی دارد و صنعت آشپزی از آن به عنوان طعم دهنده در غذا، نوشیدنی و انواع دسر استفاده می‌شود. از دیگر کاربردهای بادرنجبویه مانند حشره کش ها دفع حشرات است. در فصل تابستان که حشرات مزاحم فراوانی وجود دارد کافی است مقداری  بادرنجبویه را با آب مخلوط کنید. با اسپری کردن این مخلوط در فضای خانه، درز پنجره‌ها، درها و ورودی خانه از شر حشرات خلاص می‌شود.

عوارض احتمالی عرق بادرنجبویه

افرادی که به تیروئید کم‌کار مبتلا هستند در مصرف آن احتیاط کنند. افرادی که چشم آن‌ها به آب سیاه مبتلا است از مصرف این عرق خودداری کنند ممکن است فشار چشم را افزایش دهد. برای مصرف بلند مدت حتما با پزشک خود مشورت کنید.

تهیه عرق بادرنجبویه اصل

در روش اول با حضور مستقیم در کارگاه های عرقگیری به صورت حضوری عرق بادرنجبویه اصل را تهیه کنید.در صورت نبود شرایط لازم جهت حضور در کارگاه عرق گیری می توانید با اعتماد کردن به برندهای معتبر محصول مورد نظر خود را تهیه کنید.

فواید عرق بادرنجبویه

عرق بادرنجبویه فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. مصرف این عرق گیاهی برای بهبود مشکلات عصبی در طب سنتی بسیار توصیه شده است. عرق گیاهی بادرنجبویه به دلیل داشتن ترکیبات مفید و مغذی برای درمان بسیاری از مشکلات گوارشی مانند زخم معده، نفخ، یبوست و دل پیچه نیز بسیار مفید است.

شما از عرق بادرنجبویه می توانید برای بهبود مشکلات پوستی خود نیز استفاده کنید. این عرق گیاهی غنی از ترکیبات مفید و آنتی اکسیدان های مفید برای بهبود و درمان مشکلات پوستی مانند آکنه، پف دور چشم، بهبود زخم ها و پیری پوست است.

برخی دیگر از مهمترین فواید عرق گیاهی بادرنجبویه بهبود مشکلات تنفسی، درمان بی خوابی، کمک به کاهش وزن، تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت عملکرد کبد، بهبود التهابات بدن و کمک به بهبود بیماری دیابت است. شما می توانید با مصرف در حد اعتدال این عرق گیاهی، از فواید بسیار زیاد آن بهرمند شوید.

قیمت عرق بادرنجبویه

عرق بادرنجبویه در بازار با قیمت حدود ۲۵ تا ۳۵ هزار تومان خرید و فروش می شود. دلیل متغیر بودن قیمت این عرق گیاهی، به دلیل کیفیت و حجم است. برای اطلاع از قیمت عرق بادرنجبویه به عطاری های محل خود یا سایت های فروش محصولات گیاهی مراجعه کنید.

عوارض عرق بادرنجبویه

در طب سنتی توصیه می شود از مصرف بیش از حد عرق گیاهی بادرنجبویه به دلیل بروز عوارض جانبی اجتناب شود. مصرف بیش از حد این عرق گیاهی، ممکن است عوارض جانبی مانند اسهال، تهوع، شکمی، سردرد، افت فشار و واکنش های آلرژیک را ایجاد کند. بنابراین توصیه می شود عرق بادرنجبویه را در حد اعتدال مصرف کنید.

همچنین توصیه می شود از عرق بادرنجبویه در دوران باداری و شیردهی استفاده نشود. زیرا ممکن است احتمال سقط جنین را در دوران بارداری افزایش دهد. بهتر است زنان باردار و مادران شیرده قبل از مصرف عرقیات گیاهی با پزشک خود مشورت کنند.

شربت عرق بادرنجبویه

شربت عرق بادرنجبویه دارای خواص بسیار زیادی است. این شربت گیاهی در گذشته برای تقویت عملکرد قلب بسیار استفاده می شده است. امروزه تحقیقات نشان داده است شربت عرق بادرنجبویه دارای ترکیبات مفید مانند انواع ویتامین ها، مواد معدنی مفید و آنتی اکسیدان های قوی برای بدن است.

شربت عرق بادرنجبویه، یک نوع عرق گیاهی نشاط آور است. علاوه بر نشاط آور بودن فواید بسیار زیادی دیگری نیز برای سلامتی دارد. برخی از مهمترین فواید این شربت گیاهی، می توان به تقویت عملکرد قلب، بهبود استرس، درمان کم خونی، بهبود سردردهای میگرنی و تقویت حافظه اشاره کرد. شما می توانید شربت عرق بادرنجبویه را در فصول گرم سال استفاده کنید و از فواید بسیار زیاد آن بهرمند شوید.

مصلح عرق بادرنجبویه

عرق بادرنجبویه دارای طبع گرم و خشکی است. بنابراین افراد گرم مزاج در هنگام استفاده از این عرق گیاهی باید از مصلح های مانند عرق بنفشه یا سکنجبین که طبع سردی دارند، استفاده کنند.

عرق بادرنجبویه و دیابت

یکی دیگر از خواص عرق بادرنجبویه، بهبود بیماری دیابت است. این عرق گیاهی باعث کاهش قند خون می شود، بنابراین افراد مبتلا به دیابت می توانند از این عرق گیاهی برای بهبود بیماری خود استفاده کنند. اما توصیه می شود قبل از مصرف عرق گیاهی بادرنجبویه با پزشک خود مشورت کنند. زیرا ممکن است این عرق گیاهی با برخی از داروهای تجویزی آنها تداخل ایجاد کند.

خرید عرق بادرنجبویه

اگر شما علاقه مند به استفاده از عرق بادرنجبویه شده اید، می توانید از روش های مختلفی اقدام به خرید این عرق گیاهی کنید. امروزه برای راحتی بیشتر شما، سایت های فروش محصولات گیاهی زیادی ایجاد شده است که این عرق گیاهی را درب منزل تحویل شما می دهند. شما با مراجعه به سایت فروشگاه های اینترنتی، می توانید عرق بادرنجبویه را خریداری کنید. شما همچنین می توانید برای خرید عرق بادرنجبویه به عطاری های محل خود مراجعه کنید.

عرق بادرنجبویه برای خواب

در سنتی عرق گیاهی بادرنجبویه برای درمان مشکلات بی خوابی بسیار توصیه می شود. این عرق گیاهی به دلیل داشتن ترکیبات مفید، استرس و اضطراب را درمان می کند. همچنین به دلیل داشتن خاصیت آرامش بخشی، خوابی آسوده و آرام را برای شما به ارمغان می آورد. شما می توانید نیم ساعت قبل از خواب، از این عرق گیاهی استفاده کنید و مشکل بی خوابی خود را درمان کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا