Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

عرق بوقناق و تمامی خواص دارویی و درمانی آن

عرق بوقناق بسیار مقوّی و موثّر است. عرق بوقناق با توجه به خواص سرشاری که دارد در طب سنتی برای درمان برخی از بیماری ها تجویز می شود و گاهی پزشکان آن را به به عنوان مکمل غذایی برای بهبود سریع تر بیماری به افراد توصیه می کنند.

این گیاه بر کاهش قند خون و کلسترول  و تنظیم ترشح آدرنالین و فعال کردن غده فوق کلیه تاثیر موثری دارد. این گیاه هم چنین از سکته قلبی و مغزی پیشگیری می کند.

امروزه بیشترین خرید عرق بوقناق به منظور درمان دیابت انجام می شود چرا که اثر درمانی قطعی این گیاه برروی درمان دیابت ثابت شده است، این گیاه علاوه برتاثیر بر برای بیماران دیابتی است و همچنین برای اعصاب، گوارش، کم خونی و کلیه هم اثرات مطلوبی دارد. در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک سعی بر آن می باشد تا مروری بر گیاه‌شناسی و خواص درمانی بوقناق داشته باشیم.

گیاه بوقناق

 

بوقناق یا ایرینجیوم یک گونه از گیاهان گل دار از خانواده چتریان Apiarene است. گیاه « بوقناق » یا زول شتره از گیاهان با رویش بیابانی و وحشی است، که حدود دویست و پنجاه گونه را شامل می شود.در پارسی به خارزن بابا معروف است. بوقناق، گیاهی علفی با ساقه هایی که مقطع مثلثی دارند گل های آن بنفش و آبی منتهی به خار هستند و برگ هایی بزرگ و دراز و نوک تیز دارد. ساقه های آن دارای مقطع مثلثی است با تارها و کرک های سفید و آبی رنگی پوشیده شده است، همه ی قسمتهاي ساقه و شاخه‌ها بالدار است و در كناره و نوك آنها خار وجود دارد. تخم آن ريز، مثلثي شكل ، خاكستري رنگ و طعم آن شيرين است و ارتفاع آن ۲۰۰-۵۰ سانتيمتر است .

بوغناق : نام انگلیسی (Eryngium)، نام علمی (Eryngium billardieri)

نام های دیگر : نام های چرخه، شوکة البیضا، شکاعی و قرصعنه،خارزن بابا در فارسی، عربی و در کتب طب سنتی نامیده شده است. به سبب وجود مقداری اینولین در گیاه بوقناق به آن کنگر فرنگی وحشی می گویند.

محل رویش گیاه بوقناق

 

اين گياه در تبريز، كردستان، اذربايجان، همدان، اصفهان، دامنه‌هاي البرز و زاگرس در ارتفاع ۲۶۰۰ متر از سطح دريا رویش می کند.

طبع عرق بوقناق

 

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن معتدل رو به گرم است.

 

 

ترکیب شیمیایی عرق بوقناق

 

بوغناق حاوی تانن، ساکارز، ساپونین، استیلن، فلاونوئیدها، کومارون و ترترپنک، آلکالوییدها ،سنتوپرپن، مونوترپن کپفرول، چلو راگنیک اسید، کافئین اسید، لوتئین و β—کاروتن است.

فلاونوئیدهای موجود در گیاه بوقناق، کوئرستین و کتچین است که این دو نوع فلاونوئید خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و از تخریب سلول­ها به­ واسطه عمل اکسیداتیو جلوگیری کرده و در نتیجه قادر به ترمیم سلول­های بتای آسیب دیده و افزایش سطح انسولین از این سلول­ها خواهند بود . ترکیب­ های دیگری که در این گیاه شناسایی شده است عبارتند از: کامپفرول، کلروژنیک اسید، کافئیک اسید،بخش­های هوایی این گیاه دارای لوتئین و بتاکاروتن است که این ترکیب­ های آنتی ­اکسیدانی و ضدالتهابی هستند .

مطالعات آزمایشگاهی

این گیاه دارای فعالیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است و نیز اثرات ضد دیابتی و چربی در موش دیابتی از آن گزارش شده است. از پراکسیداسیون لیپیدها در کبد موش جلوگیری می کند. در برخی مطالعات اثر ضد دیابتی آن در ریشه ها و برگ ها نشان داده شده است.

فواید عرق بوقناق

 

عرق بوقناق برای پاکسازی کبد چرب: گیاه بوقناق خاصیت سم زدایی قوی دارد و تأثیر مستقیم بر فعالیت‌های آنزیمی کبد داشته و برای پاک سازی کبد و بازکردن مجاری کبد بسیار مفید است . این عرق باعث عملکرد بهتر آنزیم های کبدی می شود.

عرق بوقناق برای سلامت دستگاه گوارش :اینولین نوعی فیبر محلول در آب است. این ماده از زنجیره مولکول‌های فروکتوز تشکیل شده است.اینولین در نقاط انتهایی دستگاه گوارش، باعث تغذیه باکتری‌های مفید روده و افزایش میزان باکتری‌های مفید می شود . این باکتری ها اسید چرب مفید تولید می کنند و به این ترتیب اسیدهای چرب انرژی سلول‌های کولون را تأمین می‌کنند و به سلامت فرد کمک می‌کنند.اینولین باعث تقویت سیستم گوارشی و بهبود حرکات روده، باعث آسان شدن عمل دفع و درمان یبوست می‌شود.بوقناق هم چنین برای برای نفخ معده و روده بسیار موثّر است.

خواص عرق بوقناق برای لاغری : بوقناق می‌تواند باعث سوزاندن کالری و تجزیه چربی‌ها شود . در حقیقت فیبر اینولین اثر بیشتری در چربی سوزی و کاهش وزن نسبت به سایر فیبرها مثل سلولز دارد.خواص عرق بوقناق برای لاغری نادیده نگیرید .

عرق بوقناق اصل برای درمان جوش: بوقناق خاصیت تصفیه کنندگی خون را دارد و کبد را از سموم پاکسازی می کند . این گیاه عروق پوستی را باز کرده و پوست را شفاف می‌سازد، جوش صورت را به علت فعال کردن کبد و تصفیه‌ی خون از بین می‌برد. می‌توانید از این عرق به صورت موضعی استفاده کنید و پوست خورد را با آن شستشو دهید؛ همچنین می توانید مقداری پنبه را به عرق بوقناق آغشته کنید و آن را روی پوست صورت ماساژ دهید این عرق مانند تونر عمل می کند و باعث پاکسازی سطح و منافذ پوست شما می شود.

گذاشتن برگ‌های له‌شده‌ی گیاه یا مالیدن شیره‌ی گیاه بر روی پوست برای التیام زخم و کنترل زخم‌های کچلی، جرب و حتی در برخی موارد برای زخم‌هایی با حالت سرطانی اثر مفید دارد.

عرق بوقناق برای کاهش حملات قلبی و مغزی: بوقناق باعث افزایش گلبول‌های قرمز خون می شود و از این طریق در درمان کم‌خونی، بیماری ضعف عضله قلبی و کاهش سکته‌های مغزی و قلبی اثر دارد.

عرق بوقناق برای درمان کم خونی: برای درمان کاهش پلاکت بسیار موثّر بوده و گلبول‌های قرمز خون را افزایش می‌دهد و از این طریق باعث درمان بیماری های خونی مانند کم خونی ها و کمبود پلاکت ها مانند بیماری IIP می شود.

عرق بوقناق برای درمان ورم و سنگ کلیه: بوقناق بسیار مدر است و ورم و سنگ کلیه و مثانه را درمان می کند.

عرق بوقناق برای درمان دیابت و کاهش قند خون: رایج‌ترین خواص عرق بوقناق درمان دیابت و قند خون بالا است. این عرق باعث فعال شدن سلو‌ل‌های پانکراس و ترشح انسولین می‌شوند و در نتیجه مصرف آن منجر به کاهش قند خون خواهد شد.

عرق بوقناق و فعال کردن لوزالمعده (پانکراس): بوقناق باعث فعال و تحریک سلول های لوز المعده می شود در نتیجه منجر به ترشح بیشتر انسولین می شود،مکانیسم عمل آن این چنین است، که این اتفاق با انسداد گیرنده های پتاسیم در سلول های بتای جزایر لانگرهانس لوز المعده رخ می دهد.

عرق بوقناق و آسم : این عرق باعث بهبود بیماری های تنگی نفس و بیماری های تنفسی مانند آسم می شود.

 

عرق بوقناق

موارد منع مصرف عرق بوقناق

بوقناق را با داروهای شیمیایی کاهنده قند خون مصرف نکنید.

استفاده از بوقناق باعث خشک شدن شیر مادران می شود.

مصرف بوغناق در زنان باردار احتمالا باعث سقط جنین می‌گردد.

مصرف آن در دوران قاعدگی ممکن است با بی‌حالی و درد شدید همراه است .

در استفاده از بوقناق زیاده روی نکنید، زیرا فشار خونتان کاهش می یابد و احساس بی حالی برای افراد ایجاد می کند.

مصرف این گیاه باعث کاهش فشار خون می شود بنابراین توصیه می شود همراه با خرما یا عسل استفاده شود.

خطرات مصرف بوقناق

 

هنگامی که به عنوان غذا خورده می شود، بوغناق بدون عوارض و تداخل دارویی و یا گیاهی است. مصرف بیش از اندازه این گیاه در برخی افراد موجب عوارض روی مثانه و در برخی موارد باعث عدم دفع ادرار می‌ گردد.

طریقه مصرف عرق بوقناق برای دیابت

طریقه مصرف عرق بوقناق برای دیابت به عوامل زیادی از جمله میزان قند خون ناشتا، حال بیمار و روند بیماری در فرد دیابتی دارد. شما می توانید این عرق گیاهی را به میزان ۲ تا ۳ استکان روزانه مصرف کنید.

طریقه مصرف عرق بوقناق

عرق بوقناق فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. در طب سنتی این عرق گیاهی برای افراد دیابتی بسیار توصیه می شود. مصرف روزانه ۲ تا ۳ استکان در روز از این عرق گیاهی می تواند برای شما مفید باشد. از مصرف بیش از حد، این عرق گیاهی باید اجتناب کنید.

نظرات در مورد عرق بوقناق

مصرف کنندگان این عرق گیاهی در دوره مصرف خود بهبود و کاهش مشکلات خود را گزارش کرده اند. تحقیقات نشان داده است ۸۰ درصد از مصرف کنندگان عرق بوقناق از فواید درمانی این عرق گیاهی راضی بودند. این عرق گیاهی هیچگونه عوارض جانبی در حین مصرف نداشته است.

عرق بوقناق برای دیابت

یکی از اصلی ترین کاربردهای عرق بوقناق در طب سنتی، درمان و بهبود بیماری دیابت است. این عرق گیاهی به دلیل داشتن ترکیبات مفید باعث کاهش سطح قند خون و درمان بیماری دیابت می شود. همچنین این عرق گیاهی ترشح انسولین در بدن را افزایش می دهد که به بهبود دیابت کمک می کند. مصرف این عرق گیاهی در کنار اصلاح روش زندگی و ورزش مناسب می تواند به افراد دیابتی بسیار کمک کند. توصیه می شود قبل از مصرف این عرق گیاهی با پزشک خود مشورت کنید.

عرق بوقناق و تیروئید

تیروئید یک غده درون ریز است. این غده در سلامتی بدن بسیار موثر است. افراد مبتلا به دیابت معمولا به بیماری تیروئید نیز مبتلا می شوند. این عرق گیاهی به تقویت عملکرد این غده کمک می کند. همچنین باعث بهبود و درمان بیماری دیابت می شود. مصرف مناسب این عرق گیاهی از بروز بیماری کم کاری تیروئید جلوگیری می کند. بهتر است قبل از مصرف عرق بوقناق، با پزشک خود مشورت کنید.

قیمت عرق بوقناق

قیمت عرق گیاهی بوقناق بر اساس کیفیت و حجم، می تواند متغیر باشد. معمولا یک لیتر عرق بوقناق، قیمتی حدود ۳۵ هزار تومان دارد. برای اطلاع از قیمت این عرق گیاهی، می توانید به عطاری های محل خود و یا سایت های فروش محصولات گیاهی مراجعه کنید. لازم به ذکر است که عرقیات گیاهی را از سایت های معتبر خریداری کنید.

عرق بوقناق و فشار خون

در طب سنتی این عرق گیاهی برای درمان فشار خون بسیار توصیه شده است. عرق بوقناق به دلیل داشتن ترکیبات مفید باعث افزایش تولید گلبول های قرمز شده و باعث تنظیم فشار خون می شود. این عرق گیاهی همچنین کلسترول بد خون را کاهش می دهد و به بهبود سلامت قلب بسیار کمک می کند. همچنین می توانید از عرق بوقناق برای درمان کم خونی نیز استفاده کنید.

عرق بوقناق در بارداری

مصرف عرق بوقناق در دوران بارداری توصیه نمی شود. این عرق گیاهی فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد و ممکن است برای دوران بارداری مفید باشد. زنان باردار می توانند از این عرق گیاهی، برای کاهش فشار، جلوگیری از دیابت بارداری و بهبود سلامت پوست استفاده کنند. اما اطلاعات کافی در مورد اثرات این عرق گیاهی در دوران بارداری در دسترس نمی باشد. بهتر است قبل از مصرف آن در دوران بارداری، با پزشک خود مشورت کنید.

خواص عرق بوقناق

عرق گیاهی بوقناق خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد. اصلی ترین خواص این عرق گیاهی، درمان و بهبود بیماری دیابت است. عرق گیاهی بوقناق از دوران قدیم تا به امروزه، به دلیل داشتن ترکیبات مفید و مغذی بسیار مورد استفاده قرار گرفته است.

برخی از مهمترین خواص عرق گیاهی بوقناق شامل، بهبود و کاهش مشکلات قلبی و عروقی، درمان کم خونی، کاهش فشار خون، بهبود مشکلات تنفسی مانند آسم و بهبود سلامت پوست است. توصیه می شود در حد اعتدال این عرق گیاهی را مصرف کنید. مصرف بیش از حد آن، ممکن است باعث افت فشار خون و بی هوشی شود.

تشخیص عرق بوقناق اصل

تشخیص عرق بوقناق اصل کار دشواری است و تقریبا راه حلی برای آن وجود ندارد. تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که این عرق گیاهی را از مراکز معتبر تهیه کنید. این مراکز برای حفظ اعتبار خود هرگز جنس بی کیفیت به مشتری خود نمی فروشند بنابراین می توانید از اصل بودن محصولات آنها مطمئن شوید.

بوقناق خواص متعددی دارد اما مهمترین آن کاهش قند خون و درمان دیابت است. برای این منظور می توانید از عرق گیاهی طبق دستور کارشناس طب سنتی استفاده نمایید. این گیاه با ترشح انسولین نیاز به تزریق انسولین را کاهش می دهد. استفاده از این عرق گیاهی بسته به شرایط و وضعیت بیماری فرد متفاوت است اما بطور کلی می توان ۱ تا ۲ استکان از آن را مورد استفاده قرار داد.

این گیاه همانطور که شرح داده شد علاوه بر تاثیر بر قند خون می تواند به تصفیه خون و کبد نیز کمک کند. این گیاه دارای فیبر محلول است که می تواند یبوست و مشکلات گوارشی را درمان کند. علاوه بر این با کمک به تکثیر باکتری های مفید روده می تواند برای سیستم گوارشی بسیار مفید باشد.

علاوه بر این برای کاهش وزن و لاغری نیز مفید است. همچنین می توان برای رفع کم خونی از آن استفاده کرد. برای درمان سنگ کلیه و مثانه نیز بسیار مفید است. با اینحال برای استفاده از این عرق گیاهی برای هر یک از مشکلات گفته شده ابتدا باید با پزشک خودتان صحبت کنید. زیرا ممکن است با داروهایی که مصرف می کنید تداخل داشته باشد. علاوه بر این در مصرف آن زیاده روی نکنید و طبق دستور از آن استفاده نمایید. این عرق گیاهی صرف گیاهی بودن برای همه موارد ایمن نیست و در صورت مصرف بیش از حد ممکن است عوارضی در پی داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا