Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

از فواید و خواص درمانی گیاه اسطوخودوس چه می دانید؟

اسطوخودوس (Lavender) نامی است که به چندین گونه از بوته های علفی و چند ساله تیره رنگ این گیاه گفته می شود که به عنوان گیاهان زینتی یا برای تولید روغن پرورش داده می شوند. این گیاهان درختچه هایی کوچک ، منشعب و گسترده با برگ های سبز خاکستری رنگ و شاخه های گلدار بلند هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خواص درمانی این گیاه در ادامه مقاله با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

طول برگ های این گیاه می تواند ساده یا پنبه ای باشد و طول آن ۳۰–۵۰ میلی متر (۱-۲ سانتی متر) است. این گیاه در شاخه ها یا خوشه هایی گل می دهد که می تواند ۲۰–۴۰ سانتی متر (۸–۱۶ اینچ) طول داشته باشد. گلهای این گیاه یاسی یا آبی رنگ هستند.

اندازه این گیاه می تواند به ۰.۴ متر (۱.۳ فوت) برسد و ۲۰-۳۰ سال زنده بماند. همچنین می توان از این گیاه به عنوان اسطوخودوس طبی ، اسطوخودوس برگ نازک یا اسطوخودوس انگلیسی نام برد و اعتقاد بر این است که از دریای مدیترانه ، خاورمیانه و هند سرچشمه می گیرد.

این گیاه یکی از مفیدترین روغن های مراقبت از پوست را تولید می کند. اگرچه خاصیت ضد عفونی کنندگی بسیار خوبی دارد ، اما برای پوست نیز بسیار ملایم است. قرن هاست که از گیاه اسطوخودوس به عنوان ماده ای در لوازم آرایشی استفاده می شود و اثرات آن به خوبی آزمایش و مورد استفاده قرار گرفته است.

تاریخچه گیاه اسطوخودوس

این گیاه برای قرن ها یکی از گیاهان مورد علاقه بوده است و استفاده تاریخی و شناخت گیاه اسطوخودوس تقریباً به همان اندازه تاریخ بشر است. این گیاه بیش از ۲۵۰۰ سال است که به عنوان گیاه دارویی استفاده می شود.

در دوران باستان از این گیاه برای مومیایی و ایجاد عطر توسط مصری ها ، فنیقی ها و مردم عربستان استفاده می شده است. یونانی ها و رومی ها در آب معطر گیاه اسطوخودوس استحمام می کردند و نام این گیاه از لاتین lavo  به معنی “شستن” آمده است. اسطوخودوس که شاید برای اولین بار توسط عرب ها اهلی شده باشد از یونان در سراسر اروپا پخش شده است. همچنین ممکن است حدود ۶۰۰ سال قبل از میلاد این گیاه معطر از جزایر هیرس یونان به فرانسه آمده باشد و اکنون در فرانسه ، اسپانیا ، ایتالیا و انگلیس رواج یافته است.

ملکه الیزابت اول انگلیس ، اسطوخودوس را به عنوان یک نگهدارنده و عطر بسیار ارزشمند می دانست. گفته شده است كه او دستور داده است كه سفره سلطنتي هرگز بدون این گیاه نباشد و به باغبانان خود دستور داد كه گلهای تازه اسطوخودوس را در تمام طول سال در دسترس داشته باشند. وی همچنین برای تسکین میگرن خود مقدار زیادی چای اسطوخودوس می نوشید و از آن به عنوان عطر برای بدن خود استفاده می کرد.

در طول جنگ جهانی اول ، پرستاران زخم های سربازان را با عصاره این گیاه  شستشو می دادند. تا به امروز ، فرانسوی ها همچنان گوسفندان خود را برای چرا در مزارع اسطوخودوس می فرستند ، زیرا معتقدند که گوشت این حیوانات لطیف و معطر خواهد شد.

از فواید و خواص درمانی گیاه اسطوخودوس چه می دانید؟
از فواید و خواص درمانی گیاه اسطوخودوس چه می دانید؟

معنای کلی  گیاه اسطوخودوس

نام این گیاه از فعل لاتین “شستن” آمده است و در طول تاریخ ، معمولاً در حمام ها برای کمک به تصفیه بدن و روح استفاده می شده است. امروزه به دلیل رایحه معطر این گیاه به بسیاری از صابون های دست و شستشوی بدن اضافه می شود.

گیاه اسطوخودوس با گلهای بنفش و برگ های سبز یا خاکستری کم رنگ  از نژاد نعناع است . گل ها و برگ های این گیاه  می توانند خورده شوند و دارای طعم دلپذیر و در عین حال کمی تلخ هستند.

اسطوخودوس خشک شده فقط چند کالری در هر قاشق غذاخوری انرژی دارد و فاقد چربی و کلسترول است. در طول تاریخ از آن برای رفع بیماری های مختلف از جمله بی خوابی ، اضطراب ، افسردگی و خستگی استفاده می شده است. تحقیقات نشان داده است که روغن گیاه اسطوخودوس می تواند به رفع بی خوابی ، اضطراب و استرس کمک بسیار زیادی کند.

کاربرد و مزایایی گیاه اسطوخودوس

پرورش گیاه اسطوخودوس سرگرم کننده و بسیار آسان است و دارای یکسری فواید سلامتی و آشپزی است. این گیاه به دلیل تطبیق پذیری و کاربردهای بیشمار به ویژه روغن هایی که از طریق تقطیر بخار از گل آن استخراج می شود ، بسیار مشهور است. این گیاه یک عضو از خانواده نعناع است  و می تواند برای اهداف دارویی یا آشپزی استفاده شود.

رایحه آرام بخش گل گیاه اسطوخودوس آن را به عنوان ماده ای مورد استفاده در رایحه درمانی تبدیل کرده است . ترکیب روغن اسطوخودوس با گیاهان دیگر، مانند چوب سدر ، کاج ، مریم گلی ، گل شمعدانی  و جوز هندی می تواند معجزه کند.

فواید استفاده از گیاه اسطوخودوس

روغن گیاه اسطوخودوس علاوه بر رایحه آرام بخشی که دارد ، فواید بسیار دیگری نیز دارد که در زیر برخی از فواید این گیاه آمده است:

حشرات مضر را دفع می کند

روغن اسطوخودوس بهترین گزینه طبیعی برای دفع حشرات مضر است. رایحه روغن گیاه اسطوخودوس برای بسیاری از انواع حشرات از جمله پشه و پروانه بیش از حد شدید است.

اگر حشرات شما را گزیده اند ، چند قطره روغن این  گیاه را  بر روی پوست خود بمالید ، این روغن تحریک ناشی از گزش را برطرف می کند زیرا  روغن اسطوخودوس خاصیت ضد التهابی دارد.

دفعه دیگر که به داخل  جنگل می روید ، یک بطری روغن گیاه اسطوخودوس را در جعبه کمک های اولیه طبیعی خود نگه دارید  زیرا برای شما بسیار کارایی خواهد داشت .

بی خوابی را درمان می کند

از هر سه بزرگسال یک نفر مشکل خواب دارد که به شدت بر توانایی او در انجام فعالیت های روزمره تأثیر می گذارد. کمبود خواب بر روحیه و سیستم ایمنی بدن نیز بسیار تأثیر می گذارد. داروهای تجویزی که به خواب راحت شما کمک می کنند می توانند عوارض جانبی شدیدی از جمله اعتیاد داشته باشند.

روغن گیاه اسطوخودوس بدون هیچ عارضه ای جانبی باعث خواب آسوده در شما می شود. چند قطره از این روغن را روی بالش خود ریخته یا یک کیسه گیاه اسطوخودوس را زیر بالش خود بگذارید ، این تنها کاری است که شما باید برای داشتن یک خواب آسوده انجام دهید .

از فواید و خواص درمانی گیاه اسطوخودوس چه می دانید؟
از فواید و خواص درمانی گیاه اسطوخودوس چه می دانید؟

 سیستم عصبی را تسکین می دهد

رایحه تسکین دهنده گیاه اسطوخودوس برای آرامش اعصاب و کاهش اضطراب شناخته شده است و به شما کمک می کند تا علائم میگرن ، افسردگی و استرس عاطفی را کاهش دهید. رایحه این گیاه ، آرامش دهنده اعصاب شما خواهد بود و در عین حال مغز شما را زنده نگه می دارد.

مطالعات نشان داد که افرادی که قبل از امتحان از اضطراب و استرس رنج می برند ، پس از استشمام روغن گیاه اسطوخودوس عملکرد ذهنی آنها افزایش یافته است.

باعث بهبود مشکلات پوستی می شود

معمولاً افراد در دوران بلوغ دچار آکنه در روی پوست خود می شوند  اما برخی از بزرگسالان نیز از این شیوع باکتری رنج می برند. روغن گیاه اسطوخودوس رشد باکتری های عامل عفونت را کاهش می دهد و میزان ترشح بیش از حد سبوم (روغن تولید شده توسط پوست) را تنظیم می کند.

با استفاده از روغن این گیاه می توانید جای زخم های ناشی از آکنه را کاهش دهید. افزودن چند قطره از روغن این گیاه به مرطوب کننده روزانه  یا حتی مالیدن آن روی صورت آکنه و جای زخم های آن را کاهش می دهد.

سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

طبق گفته های مجله میکروبیولوژی پزشکی ، گیاه اسطوخودوس یک اثر ضد قارچی قوی علیه گونه های قارچ مسئول عفونت های شایع پوست و ناخن نشان می دهد. روغن این گیاه  دارای خواص ضد باکتری و ضد ویروسی بسیار قوی می باشد که بدن را در برابر بیماری هایی مانند سل ، حصبه و دیفتری محافظت می کند.

سیستم گردش خون بدن را تقویت می کند

تحقیقات نشان داده است که رایحه درمانی با استفاده از گیاه اسطوخودوس گردش خون را تقویت می کند و فشار خون را کاهش می دهد. افزایش جریان خون منجر به افزایش مقدار اکسیژن در عضلات و مغز شما می شود. پوست شما همچنین به دلیل جریان خون بهتر می درخشد و بدن در برابر بیماری های قلبی بهتر محافظت می شود.

عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می بخشد

روغن گیاه اسطوخودوس با افزایش حرکت غذا در مسیر هضم منجر به هضم بهتر غذا می شود. این روغن روده و کیسه صفرا و اسید معده را تحریک می کند. این روغن گیاهی به درمان  ناراحتی های معده ، درد معده ، سوهاضمه ، بیماری کولیک ، استفراغ و اسهال کمک می کند.

  درد را تسکین می دهد

این گیاه می تواند به بهبود عضلات دردناک یا کشیده شده ، درد مفاصل ، رگ به رگ شدن ، کمردرد و گرفتگی های قاعدگی کمک کند. برای گرفتگی های دوران قاعدگی ، چند قطره روغن گیاه اسطوخودوس را بر روی شکم  به سمت پایین ماساژ دهید و یک حوله گرم روی آن قسمت بگذارید. همچنین استفاده از روغن این گیاه در کف پاهای شما به تسکین انواع دردها بسیار کمک خواهد کرد.

از فواید و خواص درمانی گیاه اسطوخودوس چه می دانید؟
از فواید و خواص درمانی گیاه اسطوخودوس چه می دانید؟

باعث بهبود بیماری دیابت می شود

در سال ۲۰۱۳ ، دانشمندان در تونس اثرات روغن گیاه اسطوخودوس بر سطح قند خون را آزمایش کردند تا ببینند آیا به بهبود بیماری دیابت کمک می کند یا خیر. در طی مطالعه خود ، آنها دریافتند که اثرات روغن این گیاه بدن را از افزایش گلوکز خون ، افزایش وزن و کاهش عملکرد کبد و کلیه محافظت می کند. محققان با دیدن اینکه اثرات آنتی اکسیدانی گیاه اسطوخودوس از ویتامین C موثرتر است بسیار متعجب شدند.

باعث سلامت موها می شود

روغن گیاه اسطوخودوس به از بین بردن شپش ها و تخم های شپش روی موی سر کمک می کند. برخی مطالعات نشان می دهد که خواص این گیاه احتمالاً می تواند ریزش مو را درمان کند و همچنین می توانید بعد از هفت ماه استفاده از روغن این گیاه ، رشد موی خود را تا ۴۴ درصد افزایش دهید.

موارد استفاده از گیاه اسطوخودوس در آشپزی

از فواید گیاه اسطوخودوس در آشپزخانه غافل نشوید. گلهای این گیاه طعم شیرین و تند به ترکیبات چای و لیموناد می دهند. گل های تازه یا خشک شده اسطوخودوس را می توان به صورت چای استفاده کرد برای این کار قبل از صاف کردن و نوشیدن چای آن این گیاه را به مدت سه دقیقه در آب داغ قرار دهید. این چای به مشکلات معده ، بوی بد دهان و درد همراه با آرتروز ، کمردرد و سردرد کمک می کند.

همچنین می توانید یک فنجان چای آرام بخش این گیاه را قبل از خواب امتحان کنید ، خصوصاً اگر احساس اضطراب  یا افسردگی می کنید.

پرورش گیاه اسطوخودوس در خانه

این گیاه برای همه موارد ، از تقویت سلامتی شخصی گرفته تا نظافت منزل بسیار مفید است. در اینجا یکی از ساده ترین راه ها برای پرورش این گیاه در منزل آورده شده است :

پرورش گیاه اسطوخودوس در گلدان بسیار آسان است ، خواه از بذر ، قلمه یا گیاه خریداری شده استفاده می کنید. اگر می خواهید از بذر استفاده کنید ، آنها را در بالای خاک شنی قرار دهید و به آرامی با یک لایه پرلیت بپوشانید. در طی دو تا سه هفته ، دانه های شما جوانه خواهند زد.

اگر می خواهید از قلمه این گیاه استفاده کنید ، مطمئن شوید که آنها را از زیر گره (قسمت برگ دار گیاه) بریده اید. قلمه های خود را به هورمون ریشه آغشته کنید. آنها را به صورت قائم در خاک گرم و مرطوب و ماسه ای قرار دهید.

از فواید و خواص درمانی گیاه اسطوخودوس چه می دانید؟
از فواید و خواص درمانی گیاه اسطوخودوس چه می دانید؟

بهتر است بدانید:

برای نگه داشتن گیاه اسطوخودوس هر نوع ظرفی را که دوست دارید، انتخاب کنید و به خاطر داشته باشید که اگرچه این گیاه معطر به آب احتیاج دارد اما رطوبت زیاد را دوست ندارد. این بدان معنی است که شما به ظرفی با سیستم تخلیه مناسب نیاز دارید.

ظرفی با سوراخ های زهکشی فراوان کاملاً مناسب پرورش این گیاه خواهد بود. اگر فقط چند سوراخ در ظرف شما وجود دارد سوراخ های بیشتر را خودتان ایجاد کنید. هنگامی که میزان رطوبت مناسب را در خاک شنی برای این گیاه فراهم کردید ، نگهداری این گیاه بسیار آسان می شود .همچنین اطمینان حاصل کنید که گیاه شما نور آفتاب ، آب ، pH خاک و درجه حرارت مناسب را دریافت می کند.

گیاه اسطوخودوس خود را جایی قرار دهید که حداقل هشت ساعت در روز نور خورشید داشته باشد. این گیاه خاک های اسیدی را دوست ندارد و ممکن است سال اول خوب به نظر برسد ، اما بعدا از بین می رود. این عضو از خانواده نعناع ها عاشق یک خاک قلیایی با PH بین ۶.۷ تا ۷.۳ هستند.

 عوارض جانبی استفاده از گیاه اسطوخودوس

شما نباید روغن این گیاه را بخورید زیرا در هنگام بلع می تواند بسیار سمی باشد. علائم مسمومیت با روغن این گیاه  شامل تنفس دشوار ، استفراغ و اسهال می باشد. اگر ترجیح می دهید این گیاه دارویی را به صورت خوراکی مصرف کنید ، حتما مکمل های گیاه اسطوخودوس را بخرید و طبق دستورالعمل آنها را مصرف کنید. همچنین برخی از افراد به این گیاه حساسیت دارند و ممکن است پس از استفاده از آن دچار معده درد یا سردرد بشوند.

اگرچه استفاده از روغن این گیاه بر روی پوست مشکلی ندارد ، اما خطر واکنش آلرژیک یا تحریک پوستی نیز وجود دارد. علائم این  واکنش ها شامل برجستگی ، قرمزی یا احساس سوزش پوست است اگر علائمی از حساسیت یا این چنین واکنش ها را دارید ، استفاده از آن را فورا متوقف کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا