Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

عرق کلپوره چیست ؟ چه کاربرد و خواصی دارد ؟

عرق کلپوره از گیاهی به نام کلپوره یا مریم نخودی بدست می آید. کاربرد عرق کلپوره به عنوان دارا بودن خواص درمانی، بسیار مورد توجه قرار دارد. گیاه علفی کلپوره با داشتن شاخه و برگ های فراوان که با پرزهای پنبه ای پوشیده شده است دارای ظاهری سفید رنگ است. مصرف عرق کلپوره باعث بهبود بعضی بیماری ها مانند: تشنج، تب و سرماخوردگی، مشکلات قلبی و سو هاضمه می شود. مزایا عرق کلپوره موجب استفاده ی روز افزون از آن شده و بنابراین تولید عرق کلپوره در دستور کار بسیاری از کارخانه ها قرار گرفته است. خرید و فروش عرق کلپوره در کشور ما ایران و کشورهایی که از طب سنتی بهره می برند رواج فراوان دارد.

در ادامه به بررسی کاربرد، خواص، تولید و عوارض عرق کلپوره می پردازیم. ما ما در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

عرق کلپوره چیست ؟ چه کاربرد و خواصی دارد ؟
عرق کلپوره چیست ؟ چه کاربرد و خواصی دارد ؟

تولید عرق کلپوره به چه صورت است

برای تولید عرق این گیاه دارویی لازم است که ابتدا آشنایی اندکی با گیاه آن داشته باشیم. گیاه کلپوره گیاهی علفی با برگ های بلند و باریک و پوشیده از پرز است. در فصل گل دهی گل هایی به رنگ سفید تا صورتی می دهد که از آن ها برای تولید عرق کلپوره استفاده می شود. این گیاه طبعی گرم و خشک داشته و استفاده از آن به زمان های خیلی دور یعنی دوران زندگی بقراط و جالینوس برمی گردد. از مزایا عرق کلپوره درمان و بهبود بسیاری از امراض مختلف می باشد.

محل رویش طبیعی این گیاه بیشتر در سواحل سنگلاخی و ماسه زار ها می باشد. در کشور ما ایران نیز در نواحی مختلف شمال، جنوب، مغرب و نواحی مرکز یافت می شود.

توجه

پس از شناخت درست این گیاه توسط متخصصین طب سنتی می توان آن را به محل تولید منتقل نمود و اقدامات اولیه ی عرق گیری از گیاه مانند جدا سازی و سورتینگ مواد اولیه از گیاهان هرز را انجام داد. در مرحله های بعدی شست و شو و میکروب زدایی گیاه مربوطه انجام می شود و به آن موادی اضافه می گردد که تخم انگل و موجودات بیماری زای دیگر از بین بروند. سپس گیاه به مرحله ی تقطیر با آب فرستاده می شود. پس از عرق گیری از گیاه، محصول بدست آمده تحت مراحل پاستوریزه نمودن و سپس بسته بندی قرار می گیرد. اینگونه تولید عرق کلپوره صورت گرفته و آماده ی عرضه در بازار خواهد شد.

خواص عرق کلپوره را می شناسید

خواص عرق کلپوره را می توان به دلیل دارا بودن انواع ویتامین ها مانند: ویتامین های A، B، C، E، K ،D املاح و ترکیباتی مانند: سدیم، پتاسیم، اسیدفولیک، منیزیم، منگنز، فسفر، آهن، فیبر، مس، فلاونوئیدها، پروتئین، کلسیم، قند ساکاروز، فراکتوز، گلوکز، رزمارینیک اسید، تانن ها، منوتروپین ها، دی تروپین ها و موارد دیگر دانست.

با برخی از مصارف عرق کلپوره آشنا شوید

  • کاهش قند خون و بهبود دیابت
  • بهبود سردرد
  • بهبود مشکلات دستگاه گوارشی و دل درد، اسهال و دل پیچه و معده
  • انواع عفونت های حفره دهان
  • درمان مشکلات پوستی مانند: جوش و خارش پوستی
  • کاهش فشار خون
  • افزایش ایمنی بدن
  • مفید برای لوزالمعده
  • مفید در بیماری های صفرا
عرق کلپوره چیست ؟ چه کاربرد و خواصی دارد ؟
عرق کلپوره چیست ؟ چه کاربرد و خواصی دارد ؟

کاربرد عرق این گیاه شگفت انگیز در سلامت قلب و عروق

تحقیقاتی که روی عرق کلپوره صورت گرفته است نشان می دهد که این گیاه از ترکیباتی که به آرامش اعصاب کمک می کند بهره می برد. علاوه بر این مصرف عرق این گیاه با داشتن ترکیبات مفید در کاهش فشار خون بسیار موثر است. بنابراین مصرف این عرق دارویی با این تاثیرات شگفت انگیز می تواند باعث سلامت قلب و عروق گردد. البته در کسانی که از قبل مشکلات قلبی عروقی دارند منع مصرف دارد.

مزایا عرق گلپوره در بهبود دستگاه گوارش چیست

در زمان های گذشته که از فناوری تولید عرق بی بهره بودند از دمنوش این گیاه شگفت انگیز برای رفع مشکلات گوارشی مختلف استفاده می شد. امروزه با تحقیقات انجام شده دریافتند که عرق این گیاه هم خواصی مشابه از خود بروز داده و برای درمان مشکلات گوارشی مانند: یبوست، دل درد، دل پیچه و… مورد استفاده قرار می گیرد. عرق این گیاه با خاصیت آرام کنندگی دستگاه گوارش می تواند بسیاری از مشکلات آن را مرتفع سازد.

مصارف عرق کلپوره در بیماری دیابت چگونه است

بیماری دیابت از گذشته تا حال بسیاری از مردم جهان را درگیر خود نموده است. افراد مبتلا به این بیماری همیشه به دنبال دارو ها و عرقیجات گیاهی برای کاهش قند خون و کنترل عوارض پنهان و آشکار این بیماری هستند. مزایا عرق کلپوره به عنوان یک گیاه دارویی مورد بررسی قرار گرفته شده است و آزمایشات نشان می دهند که این گیاه شگفت انگیز هم سطح قند خون را کاهش می دهد و هم موجب بهبود تاثیرات منفی آن بر بدن می شود.

با عرق این گیاه تقویت سیستم ایمنی بدن را می توان افزایش داد

عرق این گیاه دارویی با داشتن ترکیبات مفید فراوان مانند: آنتی اکسیدان و آنتی باکتریال خواص دارویی فراوانی دارد. همانطور که می دانید آنتی اکسیدان ها با جذب رادیکال های آزاد و آنتی باکتریال ها با ضد عفونی کردن بدن به افزایش سیستم ایمنی کمک شایانی می کنند و با افزایش سیستم ایمنی بدن موجب کاهش بیماری ها می شوند. مصرف عرق کلپوره می تواند در بهبود این فزآیند بسیار تاثیر گذار باشد.

مزایا عرق کلپوره در درمان التهاب چیست

مصرف عرق این گیاه به دلیل وجود وجود ترکیبات ضد التهابی و ضد درد می تواند در درمان بسیاری از التهابات و درد های بدنی استفاده شود. در گذشته دمنوش این گیاه برای رفع امراض زیادی استفاده می شده است. امراضی که منجر به ایجاد حس درد در بدن می شوند مانند: دل درد، سردرد، دل پیچه، التهابات گلو، عفونت و التهابات دهان، دندان و لثه را می توان با کاربرد عرق کلپوره بهبود بخشید. طب سنتی بخاطر خاصیت رفع درد برای این عرق جایگاه ویژه ای در نظر گرفته است.

عرق کلپوره چیست ؟ چه کاربرد و خواصی دارد ؟
عرق کلپوره چیست ؟ چه کاربرد و خواصی دارد ؟

تقویت استخوان ها با عرق کلپوره

عرق این گیاه سرشار از انواع ویتامین ها و املاح مختلف می باشد. ویتامین ها و املاح کاربردهای فراوانی در بدن انسان دارند و مصرف این عرق می تواند منبع خوبی برای تعمین آن ها باشد. مصرف این عرق به علت وجود مقادیر زیاد ویتامین D، فسفر، کلسیم و منیزیم، موجب تقویت و استحکام استخوان‌ و دندان ها شده و می تواند از پوکی استخوان جلوگیری کند.

نحوه ی مصرف کلپوره را می دانید

نحوه ی مصرف عرق کلپوره به صورت ۳ بار در طول یک روز می باشد، برای تاثیر بیشتر این عرق می توان قبل از صرف وعده های غذایی به اندازه ی یک فنجان مصرف نمود. در مصرف این عرق نیز مانند عرقیجات دیگر باید بسیار محتاط عمل کرد زیرا مصرف نادرست و بیش از حد آن می تواند باعث اثرات سو گردد.

عوارض و مضرات عرق کلپوره چیست

به موازات مصارف درمانی که این عرق دارد می تواند در استفاده های بیش از حد و بلند مدت عوارضی را در مصرف کننده ها نشان دهد. در صورت مصرف دوزهای خیلی بالای این گیاه ممکن است مشکلات جدی برای مغز و معده ایجاد شود.

باید توجه داشت که دوران بارداری یکی از مهم ترین دوران می باشد و سلامت جنین و مادر همواره باید در نظر گرفته شود. بنابراین از مصرف خودسرانه ی هر دارو یا عرق گیاهی بدون نظر پزشک مربوطه و افراد متخصص باید پرهیز گردد تا نوزادی سالم از لحاط جسمی متولد شود. در دوران شیردهی نیز به دلیل تغذیه ی نوزاد از شیر مادر این موارد باید مورد توجه قرار بگیرد. بنابراین: زنان باردار، مادران شیرده و کودکان بهتر است در مصرف این گیاه و عرقش خودداری و احتیاط کنند.

گیاه کلپوره باید به مدت کوتاهی مصرف شود و استفاده ی طولانی مدت از عرق این گیاه ممکن است مسمومیت در کلیه ها و کبد را باعث شود.

افرادی هم که دچار مشکلات کبدی و کلیوی و قلبی عروقی هستند منع مصرف دارند.

خرید و فروش عرق کلپوره و قیمت آن چگونه است

خرید و فروش این عرق معمولا در داروخانه های گیاهی و مکان هایی که در آن داروهای طب سنتی ارائه می شوند انجام می گیرد. این عرق در بطری های شیشه ای یا پلاستیکی خاصی ارائه می گردد. خرید و فروش عرق کلپوره در کشور ما ایران به دلیل استفاده های دارویی فراوان رواج دارد. قیمت عرق کلپوره نیز با توجه به کیفیت عرق تولید شده متفاوت است. قیمت این عرق اگر کاملا ارگانیک باشد می تواند از قیمت بالاتری نسبت به نمونه های مشابه در بازار داشته باشد. کارخانه های تولید کننده همواره برآنند تا عرقی کاملا سالم و با کیفیت مناسب تولید کنند تا بازار فروش محصولات خود را نیز افزایش دهند.

طریقه مصرف عرق کلپوره

در طب سنتی توصیه شده است عرق کلپوره را روزانه سه مرتبه به میزان یک استکان مصرف کنید. برای استفاده بهتر از فواید این عرق گیاهی بهتر است آن را قبل از صرف وعده های غذایی مصرف کنید.

عرق کلپوره برای اسپرم

عرق گیاهی کلپوره فواید بسیار زیادی برای بدن دارد. عرق کلپوره دارای ترکیبات و مواد مغذی بسیار زیادی است. در دوران گذشته از این عرق گیاهی برای تقویت قوای جنسی استفاده شده است. تحقیقات نشان داده است این عرق گیاهی باعث بهبود و تقویت اسپرم در آقایان می شود.

خواص عرق کلپوره برای زنان

یکی از مهمترین خواص عرق گیاهی کلپوره، بهبود مشکلات زنانه است. این عرق گیاهی به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی و ضد ویروسی، برخی از مشکلات زنانه مانند عفونت های واژینال و دردهای شدید دوران قاعدگی را بهبود می بخشد. شما می توانید از عرق کلپوره به عنوان قاعده آور نیز استفاده کنید. در طب سنتی این عرق گیاهی برای تسهیل زایمان نیز استفاده می شود.

عرق کلپوره برای دیابت

عرق گیاهی کلپوره، به کاهش قند خون در بدن بسیار کمک می کند. استفاده این عرق گیاهی قبل از صرف وعده های غذایی باعث تنظیم سطح قند خون می شود. بنابراین افراد دیابتی، می توانند از این عرق گیاهی استفاده کنند. مصرف منظم این عرق گیاهی، می تواند به کاهش علائم و مشکلات بیماری دیابت به مبتلایان این بیماری بسیار کمک کند.

عرق کلپوره برای معده

عرق کلپوره برای درمان مشکلات گوارشی نیز استفاده می شود. این عرق گیاهی به دلیل داشتن فیبر غذایی و خاصیت ضد التهابی باعث بهبود مشکلات گوارشی می شود. همچنین به دلیل داشتن ترکیبات مفید، عملکرد دستگاه گوارش را تقویت می کند. شما می توانید از عرق کلپوره برای درمان مشکلاتی مانند یبوست، نفخ و معده درد استفاده کنید.

خرید عرق کلپوره

برای خرید عرق کلپوره، می توانید به سایت های فروش محصولات گیاهی یا عطاری های محل خود مراجعه کنید. توصیه می شود عرقیات گیاهی را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا