Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

عرق رازیانه – با تمام خواص این گیاه آشنا شوید

عرق رازیانه خواص درمانی و سلامتی زیادی دارد . رازیانه گیاهی معطر و شفابخشی قدرتمند است ، که با دانستن خواص آن قطعا تصمیم خواهید گرفت که آن را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید و تا از خواص ارزشمند آن بهره مند شوید. رازیانه طعمی بسیار شیرین و منحصربفرد ی دارد.

رازیانه حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد باکتریایی می باشد، چنین ترکیبات با ارزشی این گیاه را تبدیل به یک راه حل مفید و موثر برای برای سلامتی بدن و درمان بیماری ها کرده است. این گیاه پر‌خاصیت در طب سنتی جایگاه ویژه‌ای دارد. در ادامه این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی تمام خواص دارویی و درمانی این گیاه پرداخته شده است، با ما همراه باشید.

رازیانه

رازیانه در حقیقت یک پیاز گوشتی با برگ های آبدار است . طول این گیاه حدود یک متر است. ساقه آن توخالی با گل های زرد کوچک و برگهای ریز خرد شده است. فصل گلدهی این گیاه شهریور است و بذر ها در فصل مهر رسیده می شود.

رازیانه: بادیانه یا بادیان

نام علمی: Foeniculum vulgare

ازراسته کرفس‌سانان آمبلیفریا (Apiales)

از تیره چتریان (Apiaceae)

از سرده رازیانه‌ها (Foeniculum)

محل رویش رازیانه

 

محل رویش بومی رازیانه درجنوب غربی آسیا و جنوب اروپا مخصوصا بخش مدیترانه‌ای است. این گیاه در مناطق نیمه گرمسیری و معتدل رشد بهتری دارند.

محل رویش این گیاه در مناطقی از ایران نیز از جمله دماوند،تهران، یزد، فسا، شیراز، سنندج، الموت و تبریز اردکان، رفسنجان، مشکین شهر، ساری، یافت می‌ شود.

ترکیب شیمیایی رازیانه

رازیانه شامل ترکیبات مشابه هورمون زنانه استروژن (فیتواستروژنها) است . فیتواستروژن به عنوان یک ترکیب طبیعی در گیاهان و غذاهای گیاهی وجود دارد. این ترکیب به علت شباهت ساختاری با هورمون زنانه استروژن می تواند روی بدن افراد تاثیر بگذارد. به همین دلیل به آن استروژن غذایی می‌گویند. رازیانه دارای گروه عاملی اتری هست.

ارزش غذایی رازیانه

 

عرق رازیانه

ارزش غذایی یک عدد رازیانه متوسط دارای مقدار کمی چربی بدون کلسترول و مقدار زیادی فیبر است . این گیاه دارای حدود ۷۳ کالری، ۱۷ گرم کربوهیدرات و ۳ گرم پروتئین می باشد . در ادامه، جدول ارزش غذایی یک قاشق غذاخوری یا ۶ گرم دانه رازیانه خشک و بو داده را با یک پیمانه یا ۸۷ گرم دانه رازیانه خام آورده شده است

دانه رازیانه بو داده و خشک شده

  • کالری : ۲۰
  • فیبر: ۲ گرم
  • ویتامین C : یک درصد میزان مورد نیاز روزانه
  • کلسیم: ۵ درصد میزان مورد نیاز روزانه
  • آهن: ۶ درصد میزان مورد نیاز روزانه
  • منیزیم: ۵ درصد میزان مورد نیاز روزانه
  • پتاسیم: ۲ درصد میزان مورد نیاز روزانه
  • منگنز: ۱۷ درصد میزان مورد نیاز روزانه

دانه رازیانه خام

  • کالری : ۲۷
  • فیبر: ۳ گرم
  • ویتامین ث: ۱۲درصد میزان مورد نیاز روزانه
  • کلسیم: ۳ درصد میزان مورد نیاز روزانه
  • آهن: ۴ درصد میزان مورد نیاز روزانه
  • منیزیم: ۴ درصد میزان مورد نیاز روزانه
  • پتاسیم: ۸ درصد میزان مورد نیاز روزانه
  • منگنز: ۷ درصد میزان مورد نیاز روزانه

همانطور که مشاهده کردید دانه گیاهان می توانند برخلاف کالری کمی که دارند می توانند از موادغذایی غنی و باارزش برخوردار باشند.گیاه رازیانه مقدارزیادی ویتامین C دارد که ویتامینی ضروری برای سلامت سیستم ایمنی بدن و کلاژن سازی، ترمیم بافت ها است . همچنین رازیانه سرشار از آنتی اکسیدان می باشد که می تواند از بدن در مقابل صدمات ناشی از رادیکال های آزاد محافظت کند

گیاه رازیانه دارای ماده معدنی مهمی چون منگنز است. منگز از یک عنصر ضروری در فعال سازی آنزیم ها ، رشد استخوان ها ، تنظیم قند خون و ترمیم بافت ها ، محافظت از سلول ها است. رازیانه علاوه بر منگنز حاوی چندین مواد معدنی باارزشی مانند کلسیم، منیزیم و پتاسیم است. این مواد معدنی نقش مهمی حفظ سلامت استخوان های بدن دارند.

خواص عرق رازیانه

از جمله خواص رازیانه، به موارد زیر می‌توان اشاره کرد: جوان کننده پوست ضد بلغم و صفرا ، درمانگر اختلالات قاعدگی در زنان ، ملین و مسهل ، درمان سندرم روده تحریک‌پذیر ، رفع آسم و سرفه، ضد نفخ، اشتها آور، ضد ورم و التهاب روده ، ادرار آور، افزایش شیر، رفع سوء هاضمه

عرق رازیانه و خواص ضد باکتری

عرق رازیانه دارای ترکیبات ضد باکتریایی است و براساس مطالعات انجام شده عصاره رازیانه قابلیت جلوگیری از رشد و ازدیاد باکتری و مخمر ها را دارد.

عرق رازیانه وافزایش قدرت هضم و گوارش

گیاه رازیانه با داشتن ترکیبات آنتی اکسیدان ،کوئرزیتین و روتن می تواند در امر تسهیل هضم و جذب مواد غذایی موثر باشد . همچنین این گیاه حاوی مقادیر بالای فیبر و فولات است که علاوه بر بهبود عملکرد روده ها به ازبین بردن رادیکال های آزاد و سمی در دستگاه گوارش کمک می کند.عرق رازیانه که از پیاز و برگ های آن تهیه می شود با توجه به خواصی که دارد آرام بخش شکم و معده می باشد.

عرق رازیانه و محافظت از مفاصل

عرق رازیانه حاوی عناصری مانند منگنز ، پتاسیم ، کلسیم ، منیزیم است که این عناصر در حفظ سلامت استخوان و رشد استخوان ها بسیار موثر هستند. علاوه بر ویتامین و مواد معدنی موجود در گیاه رازیانه ، این گیاه دارای مزایای سلامتی منحصر به فردی دیگری نیز می باشد از جمله این مزایا وجود فیتوکمیکال موجود در رازیانه است فیتوکمیکال‌ها یا گیامغذی ترکیباتی هستند که بیشتر اثرات پزشکی دارند تا تغذیه‌إي.

فیتوکمیکال به حفظ سلامت مفصل و بهبود عضلات و بافت های آسیب دیده کمک می کند و از بیماری هایی مانند آرتریت روماتوئید و استئوآرتریت پیشگیری می کند.

عرق رازیانه و تقویت سیستم ایمنی بدن

با توجه به اینکه گیاه رازیانه منبع خوبی از ویتامین سی است می تواند سیستم ایمنی بدن را در مقابل بیماری هایی مانند سرماخوردگی تقویت کند .

عرق رازیانه و کاهش التهاب

وجود آنتی اکسیدان ، موادی نظیر ویتامین C و کوئرستین در گیاه رازیانه نقش موثری در کاهش التهاب و سطح نشانگرهای التهابی دارند.

عرق رازیانه برای پیشگیری از کم خونی

رازیانه منبع خوبی از هیستیدین است .هستیدین یک آمینو اسید به حساب می آید که نقش موثری در تولید هموگلوبین دارد. علاوه براین یک پیوند با ماده ضروری آهن ایجاد می کند که باعث بهینه شدن جریان خون می شود و از فشار خون خیلی پایین پیشگیری می کند.

عرق رازیانه و تقویت توانایی های مغزی

پتاسیم از مهمترین مواد معدنی بدن است که در عرق رازیانه نیز وجود دارد پتاسیم یکی از چهار الکترولیت اصلی بدن است .که باعث حفظ تعادل مناسب آب در بدن می شود و به عملکرد و توانایی های مغز کمک می کند. پتاسیم در هضم پروتئین ها و کربوهیدرات ها و عملکرد طبیعی ماهیچه ها، قلب و اعصاب نقش مهمی دارد.

عرق رازیانه و خواص ضد سرطانی

:عرق رازیانه به دلیل وجود ویتامین سی و آنتی اکسیدانی از ایجاد سرطان جلوگیری می کند. علاوه براین ، وجود آنتول درگیاه رازیانه عملکردی ضد سرطانی دارد.

عرق رازیانه وخواص استروژنی

دانه رازیانه حاوی استون می باشد که باعث می شود غلظت اسیدهای نوکلئیک، پروتئین و وزن غدد پستانی و تخمک‌ها افزایش یابد .این عرق طبع گرمی دارد و حاوی مقادیر زیادی از هورمون‌های زنانه (استروژن) می باشد. بنابراین گیاه رازیانه برروی انقباضات رحم تاثیر می گذارد و درد قاعدگی را کاهش می دهد و هم چنین باعث افزایش شیر مادر ، صفات ثانویه جنسی و زنان میل جنسی می شود.

رازیانه برای کمک به داشتن موهای ضخیم

رازیانه با موادی مانند گوگرد و اسید آمینه بر روی فولیکول مو اثر می گذارند و باعث کاهش ریزش مو و تقویت ریشه مو می شود.

موارد منع مصرف رازیانه

افرادی که به برخی مواد آلرژی دارند باید عرق رازیانه را با احتیاط مصرف کنند.مقادیر بالایی از پتاسیم در رازیانه وجود دارد بنابراین افرادی که مبتلا به بیماری کلیوی هستند باید مصرف خورا محدود کنند.به دلیل وجود ترکیبات شبه استروژنی، مصرف زیاد این عرق ممکن است چرخه قائدگی را دچار مشکل کند. بنابراین خانم ها توجه کنند در مصرف آن زیاده روی نکنند.رازیانه به دلیل فیبر فراوانی که دارد اشتها را سرکوب می کند و موجب لاغر شدن می شود.

عرق رازیانه و فشار خون

عرق گیاهی رازیانه یک عرق گیاهی مفید برای سلامتی است. شما می توانید از این عرق گیاهی برای کاهش فشار خون استفاده کنید. یکی از ترکیبات موجود در عرق رازیانه، پتاسیم است. پتاسیم خواص بسیار زیادی برای سلامتی رگ های خونی و قلب دارد. این عنصر باعث کاهش فشار درون رگ های خونی شده و فشار خون را کاهش می دهد. در طب سنتی عرق رازیانه برای کاهش فشار خون بسیار توصیه می شود.

عرق رازیانه دارای ترکیبات مفید مانند هیستیدین است. هیستیدین یک نوع اسید آمینه است که در بدن به تولید هموگلوبین خون بسیار کمک می کند. این اسید آمینه، جذب آهن در بدن را تقویت کرده و از کاهش فشار خون زیاد جلوگیری می کند. عرق رازیانه همچنین با تنظیم فشار خون، به بهبود سلامت قلب بسیار کمک می کند.

طریقه مصرف عرق رازیانه

عرق رازیانه یک عرق گیاهی مناسب برای زنان است. توصیه می شود آقایان از این عرق گیاهی به مقدار زیادی مصرف نکنند. شما می توانید عرق رازیانه را به میزان دو استکان روزانه مصرف کنید. مصرف بیش از این مقدار، توصیه نمی شود زیرا ممکن است عوارض جانبی برای سلامتی در پی داشته باشد.

عرق رازیانه برای پریود شدن

یکی از خواص عرق گیاهی رازیانه، بهبود دردهای دوران قاعدگی یا پریود در بانوان است. این عرق گیاهی حاوی هورمون های زنانه است بنابراین برای خانم ها بسیار مفید است. شما می توانید از این عرق گیاهی، برای درمان اختلالات هورمونی و تنظیم دوران قاعدگی خود استفاده کنید. در طب سنتی مصرف عرق رازیانه به زنانی که در دوران قاعدگی دچار خونریزی کم و درد زیاد هستند، توصیه می شود.

عرق رازیانه برای چی خوبه

عرق رازیانه دارای خواص بسیار زیادی برای سلامتی است. این عرق گیاهی طبع گرم و خشکی دارد. یکی از خواص شناخته شده عرق رازیانه، تقویت دید و بینایی است. این عرق گیاهی به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های قوی از چشم در برابر التهابات محافظت کرده و پیری چشم و شب کوری را درمان و بهبود می دهد.

برخی دیگر فواید این عرق گیاهی، بهبود مشکلات پوستی، درمان و بهبود مشکلات زنانه، کمک به افزایش وزن و تقویت ایمنی بدن است. عرق گیاهی رازیانه، دارای هورمون های زنانه است. بنابراین برای خانم ها بسیار مفید است. شما می توانید با مصرف در حد اعتدال آن از فواید بسیار زیاد آن بهره مند شوید.

عرق رازیانه برای زنان

عرق گیاهی رازیانه حاوی هورمون زنانه، مانند استروژن است. بنابراین در طب سنتی مصرف آن برای زنان بسیار توصیه می شود. زنان شیرده، می توانند از این عرق گیاهی برای افزایش شیر خود استفاده کنند. عرق گیاهی رازیانه خواص دیگری نیز برای زنان دارد. برخی از این خواص شامل کاهش التهابات واژن، بهبود علائم دوران یائسگی و تنظیم قاعدگی است. زنان می توانند، از فواید این عرق گیاهی برای بهبود سلامت عمومی بهره مند شوند.

عوارض عرق رازیانه

مصرف بیش از حد عرق رازیانه، ممکن است برای سلامتی عوارض جانبی در پی داشته باشد. مصرف بیش از حد این عرق گیاهی، برای آقایان توصیه نمی شود. عرق رازیانه ممکن است باعث کاهش نیروی جنسی مردانه شود. همچنین ممکن است با داروهای مصرفی تداخل ایجاد کنند. بنابراین قبل از استفاده از عرق گیاهی رازیانه در هنگام مصرف دارو بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین عرق رازیانه به دلیل داشتن سطح پتاسیم بالا، برای افراد مبتلا به بیماری کلیوی مضر است. بنابراین بهتر است این افراد از مصرف این عرق گیاهی اجتناب کنند. عرق رازیانه ممکن است در برخی از افراد واکنش های آلرژیک ایجاد کند. بنابراین توصیه می شود در مصرف آن همیشه دقت داشته باشید. در طب سنتی توصیه می شود زنان باردار از این عرق گیاهی استفاده نکنند.

خاصیت عرق رازیانه برای چاقی

مصرف عرق رازیانه، قبل از وعده های غذایی باعث افزایش وزن می شود. در طب سنتی این عرق گیاهی برای چاق شدن صورت نیز استفاده می شود. زنانی که از لاغری صورت رنج می برند، می توانند از فواید عرق رازیانه استفاده کنند. این عرق گیاهی، می تواند باعث شادابی و جوان سازی پوست صورت شما شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا