Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

عرق شاهسپرم و خواص آن را بیشتر بشناسید

عرق شاهسپرم طبق نظر حکمای طب سنتی خواص درمانی فراوانی دارد که بارزترین خاصیت درمانی و دارویی آن می توان به خاصیت تقویت کنندگی دستگاه گوارش اشاره کرد.

شاه اسپرغم، شاه اسپرم یا شاه استرم که اسپرم در فارسی به معنای ریحان می باشد. این گیاه از دسته گیاهان بسیار خوشبو می باشد که به آن ریحان عروسان نیز گفته می شود.

گیاه شاهسپرم جزء گیاهان بسیار خوش طعم و عطر قرار دارد و قدمت استفاده از خواص درمانی آن به زمان سلطنت انوشیروان نسبت داده اند. در ادامه مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک با تمام خواص گیاهی و دارویی عرق شاهسپند آشنا خواهید شد ، با ما همراه باشید.

شاهسپرم

 

شاهسپرم ( نام علمی : Tanacetum balsamita ) گیاهی علفی است . بلندی این گیاه بیشتر از ۵۰ سانتی متر است و دارای گل های طبقی زرد که دور طبق ، گلبرگ‌های زبانه‌ای به رنگ سفید قرار دارد. شاهاسپرم چند ساله است و برگ‌های آن معطر، نوک ‌تیز با لبه‌های کنگره‌ای و دندانه اره‌ إي ، دمبرگدار، ، تخم مرغی شکل با قاعده‌ی قلبی است.

از شیوه های تکثیر شاهسپرم ، کشت بذرهای آن است. زمان مناسب کشت آن، اوایل بهار است. در فاصله زمانی ماه های مرداد تا شهریور گل می دهد . از دیگر روش های تکثیر آن تقسیم بوته ها در بهار یا پاییز است.

جدول مشخصات شاه اسپرم

 

نام گیاه دارویی شاهسپَرم
نام انگیسی گیاه دارویی costmary, alecost, balsam herb, bible leaf, mint geranium
نام علمی گیاه دارویی Tanacetum balsamita
نامهای رایج گیاه دارویی شاهسپَرم، شاهسپَرغم، شاه اسپرم، ریحان عروس ، شاهسترن ،شاهسفرم ، شاهپرهم ، عطیر اَیاقی شانسترن، شاه استرم،
خواستگاه گیاه دارویی حواشی مدیترانه
طبع گیاه دارویی گرم و خشک (صفراوی)
اثرگذاری گیاه دارویی پوست و مو, پیشگیری از سرطان, دهان و دندان, سرشار از آنتی اکسیدان, گیاهان معطر دستگاه تنفسی, دستگاه گوارش,
خواص گیاه دارویی التیام زخم و سوختگی, بهبود هضم غذا, سرفه و سرماخوردگی, درمان نفخ معده, پیشگیری از سرطان, درمان اسهال, درمان التهاب ریه, درمان دل‌درد و دل‌پیچه, درمانرفع بوی بد دهان, سرشار از آنتی اکسیدان, گیاهان معطر
روش مصرف گیاه دارویی خوراکی, موضعی
عوارض گیاه دارویی احتیاط مصرف در زنان باردار

ترکیب شیمیایی شاهسپرم

 

عرق شاهسپند

گیاه شاهسپرم دارای ترکیباتی مانند تانن ها، تانن ها فلانوئید ها، الیگوالمنت ها، سزکوئی ترپن لاکتون ها و مشتقات فنیل پروپان است و هم چنین دارای متابولیت های ثانویه مختلفی مانند اسانس ها یا روغن های فرارمی باشد.

این گیاه دارای ترکیباتی چون اژنول و اسید لینولئیک است که از التهاب مزمن دستگاه گوارش پیشگیری می کند.

طبیعت شاهسپرم

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن گرم است.

رویش جغرافیایی شاهسپرم

 

این گیاه درآب و هوای معتدله سرد رویش می کند .

شاهسپرم در اصل منشاء مدیترانه إي دارد ولی امروزه اغلب کشورها خصوصاً در کشورهای اروپایی، آسیای مرکزی (انگلیس ، لهستان ، آلمان ، ایتالیا ، اسپانیا ، رومانی ، ترکیه )

زادگاه اصلی آن درایران شهرستان مراغه در استان آذربایجان شرقی می باشد ولی هم اکنون در نواحی استان‌های شمالی، شمال غربی و چهارمحال و بختیاری کشت می شود.

خواص درمانی عرق شاهسپرم

از خواص درمانی شاهسپرم می توان به تقویت کننده معده ، ضدعفونی و خوشبو کننده دهان ، ادرار آور و ضد تشنج و بادشکن و ضدعفونی کردن سیستم گوارش ، ضدعفونی کننده دهان ، ضد اسهال و استفراغ، ضد انگل ، رفع دل درد، درمان سرفه، ضد تشنج، ضد عفونی کننده دهان، از بین برنده بوی سیر و پیاز، رفع زکام، بهبود سردرد، ضد اسهال، صفرا بر، تب بر، قاعده آور، ضد وبا، خون دماغ، مدر، درمان بواسیر اشاره کرد.

عرق شاهسپرم و درمان سوء هاضمه

بیماری سوء هاضمه یک بیماری شایع در جهان بوده است.اکثر درمان های رایج این بیماری اثر بخشی محدودی داشته است.سالانه حدود ۳تا ۳۰ درصد جمعیت جامعه به آن مبتلا می شوند. بر اساس پژوهش های انجام شده گیاه شاهسپرم درمان اثر بخشی برروی سوء هاضمه دارد.

عرق شاهسپرم و ضدعفونی کردن دستگاه گوارش 

عرق شاهسپرم خواص ضد انگلی و ضد میکروبی دارد . این خواص باعث ضدعفونی کردن دستگاه گوارش و جلوگیری از بیماری های گوارشی می شود و در نهایت این گیاه دستگاه گوارش را تقویت می کند. این گیاه دارای موادی مانند اژنول و اسید لینولئیک می باشد که از التهاب مزمن دستگاه گوارش جلوگیری می کند.

عرق شاهسپرم و خوشبو کردن دهان 

بوی سیر و پیاز از نظر بسیاری از افراد ناخوشایند است و اغلب سعی می کنند از آنها به خاطر بوی نامطبوعش استفاده نکنند ولی عرق شاهسپرم به دلیل داشتن اسانس و عطر قوی می تواند بوی نامطبوع دهان خود را بعد از استفاده از سیر یا پیاز از بین ببرد.

عرق شاهسپرم رفع آفت دهانی

گیاه شاهسپرم دارای خاصیت ضدعفونی کننده است که می توان از آن برای درمان آفت دهانی استفاده کرد.

عرق شاهسپرم درمان خونریزی بینی

شاهسپرم مقدارزیادی ویتامین K دارد. افرادی که مشکل خون دما دارند می توانند برای درمان خود از این عرق استفاده کنند.

عرق شاهسپرم و درمان اسهال و وبا

عرق شاهسپرم دارای خاصیت میکروب زدایی است. این گیاه میتواند میکرب هاى اسهال و وبا را از بین ببرد.

جلوگیری از ماشین گرفتگی

عطر و طعم مطبوع این عرق تهوع ناشی از ماشین گرفتگی را کم می کند. همچنین از سردرد و استفراغ نیز جلوگیری می کند.بسیاری از افراد به هنگام مسافرت دچاره عارضه ماشین گرفتگی می شوند می توانند از این عرق برای رفع این مشکل استفاده کنند.

دانستنی‌ های مفید

  • گیاه دارویی شاهسپرم دارای خواص غنی و زیادی است به گونه ای از زمان های قدیم از آن به عنوان ادویه و طعم دهنده غذا استفاده می کردند و امروزه نیز در صنایع غذایی و دارویی نیز از آن استفاده می کنند.
  • شاهسپرم دارای عطری بسیار تند و مطبوع است ولی این بو حشرات و مگس ها رافراری می دهد.
  • بهترین نوع عرق شاهسپرم دارای عطری تند و طعمی تلخ است.
  • اسانس این گیاه به حدب زیاد است که اگر با دست لمس شود ، بوی آن به دست هم انتقال پیدا می کند.
  • به دلیل بوی تند و خوشبوی آن برای رفع بوی بد زیر بغل استفاده می شود. می توان شاهسپرم را با شکر بکوبید و روی محل قرار دهید.
  •  گیاه شاهسپند ﺑﺎﻋﺚ ﺗﺴﺮﻳﻊ ﺩﺭ ﺭﻭﻧﺪ ﺍﻟﺘﻴﺎﻡ ﺯﺧﻢ ﺳﻮﺧﺘﮕﻲ می شود.

موارد منع مصرف عرق شاهسپرم

این عرق گیاهی ضرر یا عوارض جانبی ندارد ولی باید در مصرف آن زیاده روی نکرد.

دوز، روش مصرف و تداخل عرق شاهسپرم با دیگر مواد غذایی و داروها بسیار حائز اهمیت است.

درهنگام مصرف ، در صورت بروز حساسیت باید مصرف آن را قطع نمود.

زنان باردار از مصرف این عرق خودداری کنند.

قیمت و خرید عرق شاهسپرم

هرچه عرق شاهسپرم خریداری شده خالص تر باشد بوی تند و طعم تلخی دارد و مدت زمان نگهداری آن نیز افزایش می یابد . رنگ این عرق باید شفاف و مانند آب باشد. تغییر رنگ در این عرق نشانه فاسد شدن است. برای خرید عرق خالص و با کیفیت باید آنرا از فروشگاه های معتبر خریداری کرد.

فواید عرق شاه اسپرم

عرق شاه اسپرم یکی دیگر از عرقیات گیاهی است که فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. در طب سنتی مصرف این عرق گیاهی برای درمان مشکلات گوارشی بسیار توصیه می شود. شما می توانید با مصرف مناسب عرق شاه اسپرم از فواید بسیار زیاد آن بهرمند شوید.

برخی از شناخته شده ترین فواید این عرق گیاهی شامل بهبود مشکلات تنفسی مانند سرفه، تسکین درد، رفع عفونت های دهان، تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان بواسیر، تقویت عملکرد معده و ضد تشنج است. توصیه شده است از مصرف بیش از حد این عرق گیاهی خودداری کنید زیرا ممکن است عوارض جانبی برای سلامتی شما در پی داشته باشد.

طریقه مصرف عرق شاه اسپرم

شما می توانید برای استفاده از خواص عرق شاه اسپرم آن را قبل از وعده های غذایی به میزان یک استکان مصرف کنید. مصرف بیش از سه استکان از این عرق گیاهی در روز توصیه نمی شود.

عرق شاه اسپرم برای نوزاد

یکی از فواید این عرق گیاهی بهبود درد شکم در نوزاد است. شما می توانید دو قاشق غذا خوری از عرق شاه اسپرم را درون مقداری آب مخلوط کرده و برای درمان درد شکم و نفخ کودک خود استفاده کنید.

گیاه شاه اسپرم چیست

گیاه شاه اسپرم یک گیاه دارویی بسیار خوشبو است. این گیاه بومی مناطق مدیترانه است، امروزه در بسیار از کشورها این گیاه، پرورش داده می شود. در طب سنتی این گیاه به دلیل خواص درمانی، بسیار شناخته شده است. نام علمی گیاه شاه اسپرم Tanacetum balsamita است. گیاه شاه اسپرم را در کشور ایران، می توانید در شهرهای شمالی و غربی پیدا کنید. در دوران گذشته از این گیاه برای درمان مشکلات گوارشی مانند دل درد و دل پیچه استفاده می کردند.

قیمت عرق شاه اسپرم

قیمت عرق شاه اسپرم حدود ۲۰ هزار تومان است. قیمت این عرق گیاهی بر اساس کیفیت آن می تواند متغیر باشد. برای اطلاع از قیمت این عرق گیاهی می توانید به سایت های فروش محصولات گیاهی یا عطاری های محل مراجعه کنید.

عرق شاه اسپرم برای معده

عرق شاه اسپرم به دلیل داشتن ترکیبات مفید، برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش بسیار مفید است. این عرق گیاهی همچنین حاوی فیبر گیاهی است. بنابراین از بروز مشکلاتی مانند یبوست و نفخ در فرد جلوگیری می کند. همچنین مصرف عرق شاه اسپرم هضم مواد غذایی را در معده آسان تر می کند.

عرق شاه اسپرم در بارداری

عرق شاه اسپرم دارای خواص بسیار زیادی برای سلامتی است. بنابراین ممکن است شما وسوسه شوید، در دوران بارداری از این عرق گیاهی استفاده کنید. اما باید توجه داشته باشید در طب سنتی، استفاده از این عرق گیاهی در دوران بارداری توصیه نمی شود. زیرا ممکن است منجر به سقط جنین و زایمان زودرس شود. بنابراین توصیه می شود از مصرف عرق گیاهی شاه اسپرم در دوران بارداری اجتناب کنید. قبل از مصرف عرقیات گیاهی در دوران بارداری، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

مضرات عرق شاه اسپرم

عرق شاه اسپرم یکی از عرقیات گیاهی مفید در دسترس است که می توان از فواید آن بهره مند شد. این عرق از گیاهی به همین اسم گرفته می شود و از خواص آن می توان به نشاط آوری، خارج کننده اخلاط سینه، برطرف کننده سرفه و ضد صفراوی اشاره کرد. این عرق گیاهی را می توانید به راحتی از عطاری ها تهیه نموده و مورد استفاده قرار دهید.

عرق شاه اسپرم بی رنگ است و طبع گرمی دارد بنابراین افراد با طعم گرم و خشک نباید در مصرف آن زیاده روی کنند و از مسهل آن یعنی خوراکی های سرد استفاده کنند. این عرق گیاهی برای افرادی که در ماشین و هواپیما دچار تهوع می شوند نیز مفید است. علاوه بر این به درمان سرماخوردگی کمک می کند. مشکلات مختلفی را می توان در طب سنتی با این عرق درمان کرد. در این زمینه می توانید با کارشناسان طب سنتی مشورت کنید. آنها با اشراف بر خواص و مضرات گیاهان دارویی می توانند به بهترین نحو شما را راهنمایی کنند.

اما در مورد مضرات عرق گیاهی شاه اسپرم باید بدانید که عوارض خاصی در مورد آن ذکر نشده است. فقط برخی افراد نسبت به آن حساسیت دارند که به عنوان یک داروی گیاهی کاملا طبیعی است. بنابراین باید قبل از مصرف در مورد حساسیت های خود با پزشک صحبت کنید یا از کارشناسان طب سنتی مشورت بگیرید.

برای در امان بودن از عوارض این عرق گیاهی ابتدا مقدار کمی از آن را مصرف کنید و تا ۲۴ ساعت صبر کنید اگر علائم خاصی مشاهده نکرید می توانید آن را طبق دستورالعمل مصرف کرده و از منافع این عرق گیاهی بهره مند شوید. این عرق گیاهی را از مراکز معتبر و عطاری های شناخته شده تهیه کنید و در جای خشک و خنک نگه داری نمایید تا کیفیت آن برای مدت طولانی حفظ شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا