Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

عرق نسترن – معرفی و خواص درمانی آن

عرق نسترن ، امروزه به دلیل خواص ضد پیری ، آنتی اکسیدانی و بازسازی سلول های پوست و بافت های آسیب دیده بسیار مورد توجه قرار گرفته است و تقاضا و خرید عرق نسترن افزایش پیدا کرده است. عرق نسترن دارای طبعی گرم است و بسیار مقوی می باشد. از خواص نسترن می توان به درمان ناراحتی های معده ، مقوی اعصاب، مقوی قلب ، رفع ورم کلیه، تصفیه کردن خون ، رفع کننده اسکوربوت و درمان اسهال اشاره کرد.ازاین گیاه به صورت چای ، مربا ، شربت استفاده می شود و در بعضی از مناطق به عنوان چاشنی غذا نیز کاربرد دارد. در ادامه مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به معرفی عرق نسترن و فواید و خواص بی نظیرش می پردازیم ، با ما همراه باشید

گیاه نسترن

 

نسترن از گونه های وحشی رز است. ارتفاع درختچه آن حدود ۱ تا ۵ متر است و دارای شاخه های متراکمی است . گل های آن ریز هستند و به سه رنگ سفید و سفید مایل به گلی و قرمز کمرنگ می باشد و برگ های آن تخم مرغی شکل است . محل رویش این گیاه معمولا در حاشیه باغها و رودخانه ها است.درختچه نسترن میوه های قرمز رنگی دارد و معمولا این میوه ها را در پاییز جمع آوری می کنند . به غیر از میوه ها از گلبرگ های گیاه نسترن به عنوان گیاه دارویی برای درمان استفاده می کنند.زمان مناسب کشت نسترن اوایل تیر تا اواخر شهریور می باشد.

خاستگاه گیاه نسترن

 

محل رویش در جهان : این گیاه بومی اروپا ، شمال آفریقا و غرب آسیا است.نسترن‌ها در طول جنگ جهانی دوم در باغ‌های پیروزی آمریکا کاشته می‌شدند و هنوز هم در نواحی مرطوب و شنی نوار ساحلی خاوری یافت می‌شوند.

محل رویش در ایران : بسیاری از مناطق از جمله مینودشت، جنگل گلستان، گدوک،گنج نامه در همدان، کوه الوند، کرمانشاه، اصفهان، پشم شوران در بختیاری، رودمند، در جنوب غربی شیراز، کوه دینار، کوه بیل، کرمان، تهران و توچال، گچسر، کرج و دماوند  دره رود تجن، بین هشتپر و آستارا، اسالم، مشکین شهر، بین میانه و خلخال، خوی، کردستان،‌ سنندج

طبع عرق نسترن

 

عرق نسترن طبعی گرم و میوه آن طبیعتی گرم و خشک دارد.

ارزش غذایی نسترن

 

  • پکتین
  • آنتی اکسیدان
  • ویتامین C
  • ویتامین B
  • پیش ساز ویتامین A
  • فیبر
  • پتاسیم
  • کلسیم
  • ویتامین A
  • نیاسین
  • اسید چرب

 

جدول مشخصات

 

نام گیاه دارویی نسترن
نام انگیسی گیاه دارویی Rosa canina, dog rose
نام علمی گیاه دارویی Rosa canina L
نامهای رایج گیاه دارویی نسترن وحشی
خاستگاه گیاه دارویی اروپا، غرب آسیا و شمال آفریقا
طبع گیاه دارویی گرم و خشک (صفراوی)
اثرگذاری گیاه دارویی پیشگیری از سرطان, دستگاه گوارش, سرشار از آنتی اکسیدان, سرشار از ویتامین, کلیه و مجاری ادراری, مفاصل و عضلات
خواص گیاه دارویی التیام روماتیسم, التیام ورم مفاصل و آرتروز, بهبود عفونت‌های ادراری, پیشگیری از سرطان, درمان نفخ معده, سرشار از آنتی اکسیدان, سرشار از ویتامین, مدر (ادرار آور)
روش مصرف گیاه دارویی خوراکی
عوارض گیاه دارویی احتمال آلرژی در بعضی افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی

 

کاربرد عرق نسترن در طب سنتی

 

عرق نسترن و دفع سنگ کلیه و مثانه : گیاه نسترن با خواص بی نظیرش می تواند نقش موثری در دفع سنگ های کلیوی و سنگ مثانه داشته باشد . عرق این گیاه نه تنها باعث دفع سنگ کلیه و سنگ مثانه می شود بلکه از تشکیل و بروز آن نیز جلوگیری می کند. متخصصان طب سنتی  این عرق را در زمان نفریت و سنگهای مثانه و قولنج و تمام ناراحتی های دستگاه ادراری تجویز می کنند

عرق نسترن و ضد افسردگی، تقویت اعصاب و رفع بی خوابی : این گیاه درای خواص آرامبخش و فرح بخش می باشد و به افرادی که آن را مصرف می کنند حس شادی و طراوت می بخشد و مناسب افراد ی که به افسردگی مبتلا هستند ، می باشد . این عرق برای کسانی که از اختلالات خوابی یا بی خوابی رنج می برند بسیار مفید بوده و باعث تقویت اعصاب می شود.

عرق نسترن
عرق نسترن

 

عرق نسترن و درمان طپش قلب و تصفیه کننده خون : وجود فلاونوئید و آنتی اکسیدان در گل نسترن باعث تصفیه خون و کاهش تپش قلب و تثبیت سلامتی قلب می شود .بنابراین این گیاه می تواند از مشکلات قلبی مانند بیماری کبوتری قلب و حملات قلبی و ایست قلبی جلوگیری کند.

عرق نسترن و خواص گوارشی : از مهمترین خواص گیاه نسترن تقویت دستگاه گوارشی وبرطرف کننده بیمارهای ی مانند انگل روده ، انقباض ماهیچه‌های معده و زخم معده و درد معده و اسهال می باشد.

عرق نسترن و کمک به درمان دیابت : مصرف منظم این عرق باعث کاهش قند بدن می شود.

عرق نسترن و جلوگیری از سرطان : طبق تحقیقات انجام شده ، عرق نسترن باعث کاهش سلول های سرطانی سینه می شود .هم چنین این گیاه می تواند از گسترش سلول های سرطانی مغز نیز جلوگیری کند.

عرق نسترن و کاهش کلسترول :استفاده از آن میتواند به کاهش سطح کلسترول کمک موثری کند. افزایش کلسترول می تواند برای شما عوارضی به همراه داشته باشد مانند فشار خون بالا ، افزایش شانس ابتلا به سکته مغزی، بیماری‌های قلبی و عروقی، کبد چرب و….

جلوگیری از روماتیسم : این گیاه حاوی نوعی اسید چرب به نام GOPO است که خاصیت ضد آرتروزی دارد . مصرف این عرق می تواند دردهای بیماری های مفصل را تا حدود زیادی کاهش دهد.

دانستنی‌ های مفید

 

  • از میوه نسترن وحشی برای درست کردن یک نوشیدنی مقوی استفاده می‌ شود.
  • در  کشور تاجیکستان به میوه نسترن خوج می گویند.
  • در کشور بلغارستان از گلهای نسترن برای تهیه شراب استفاده می کنند.
  • در طبّ سنتی کشور اتریش از این گیاه برای درمان نارسایی‌ های کلیوی و مجاری ادراری ، عفونت ‌های ویروسی،  استفاده می شود.
  • در منطقه شمالی ایران ا گیاه نوعی آش درست می کنند و همچنین مربا تهیه می ‌شود.
  • به این گیاه در انگلیس سگ رز «dog rose» می گویند . دلیل این نامگذاری این است که در قرون وسطا از این گیاه برای درمان زخم گاز گرفتگی سگ‌ های هار استفاده می کردند.

طریقه مصرف عرق نسترن

برای مصرف این عرق جهت درمان بیماری ها می توان هر روز یک تا دو فنجان از آن استفاده کرد. از این عرق به صورت شربت نیز می توان استفاده کرد  شربت نسترن با  نصف فنجان عرق نسترن و یک فنجان آب سرد و مقداری عسل تهیه می شود.

شما می توانید این عرق گیاهی را به صورت روزانه مصرف کنید. بهترین زمان مصرف عرق نسترن قبل از خواب یا صبح هنگام بیدار شدن است. توصیه می شود عرق نسترن را بیش از دو استکان روزانه مصرف نکنید.

موارد منع مصرف عرق نسترن

مصرف عرق نسترن هیچ گونه مسمومیتی به همراه نداشته است . در صورتی که در مصرف آن زیاده روی شود ممکن است باعث ایجاد حساسیت دستگاه تنفسی شود. این عرق در افرادی که بیمار های تنفسی دارند ممکن است باعث بروز آلرژی شود.

عوارض مصرف زیاد عرق نسترن

 

  • افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه
  • اسهال و استفراغ
  • سوء هاضمه
  • یبوست
  • گرفتگی معده
  • خستگی
  • سردرد
  • بیخوابی

عرق نسترن برای چی خوبه

عرق نسترن یکی از عرقیات گیاهی است که در طب سنتی بسیار استفاده می شود. این عرق گیاهی فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد و به دلیل داشتن ترکیبات مفید و مقوی مانند ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای بدن، برای درمان و بهبود بسیاری از بیماری مفید است.

شما می توانید از این عرق گیاهی برای درمان مشکلاتی همچون ناراحتی های معده، تقویت اعصاب، بهبود سلامت پوست، رفع سنگ کلیه، تصفیه خون، بهبود بیماری دیابت و کاهش کلسترول استفاده کنید. این عرق گیاهی برای درمان بسیاری از مشکلات مفید است اما به خاطر داشته باشید که عرقیات گیاهی را در حد اعتدال مصرف کنید. مصرف بیش از حد عرقیات گیاهی، ممکن است برای سلامتی عوارض جانبی در پی داشته باشد.

عرق نسترن طبع

عرق گیاهی نسترن در طب سنتی، به عنوان یک عرق گیاهی با طبع گرم و خشک شناخته می شود. افراد دارای مزاج گرم بهتر است در مصرف این عرق گیاهی بسیار دقت کنند.

طبع و خواص عرق نسترن

عرق گیاهی نسترن یک عرق گیاهی بسیار مفید برای سلامتی است. این عرق گیاهی خواص بسیار زیادی برای بدن دارد. عرق گیاهی نسترن علاوه بر داشتن مواد مفید، دارای ویتامین C و آنتی اکسیدان های قوی است. شما از این عرق گیاهی، می توانید برای بهبود پوست خود و کاهش روند پیری پوست استفاده کنید. عرق گیاهی نسترن در طب سنتی برای بهبود و درمان مشکلات گوارشی نیز بسیار توصیه می شود.

برخی از مهمترین خواص عرق گیاهی نسترن شامل بهبود مشکلات عصبی، تصفیه کنندگی خون، کاهش کلسترول بد، تقویت عملکرد قلب، بهبود مشکلات کلیوی، دفع راحت سنگ کلیه، درمان یبوست، بهبود بیماری رماتیسم و جلوگیری از سرطان اشاره کرد. افراد دیابتی می توانند این عرق گیاهی را در رژیم تغذیه ای خود قرار دهند و از فواید آن برای بهبود بیماری خود استفاده کنند. یکی از خواص این عرق گیاهی، خاصیت نشاط آوری آن است. بیماران مبتلا به افسردگی و مشکلات عصبی می توانند از خواص این عرق گیاهی بسیار استفاده کنند.

قیمت عرق نسترن

قیمت عرق گیاهی نسترن در بازار حدود ۲۵ هزار تومان است. این قیمت ممکن است، با توجه به کیفیت و حجم عرق گیاهی متغیر باشد. شما می توانید برای اطلاع از قیمت این عرق گیاهی به سایت های اینترنتی فروش محصولات گیاهی و عطاری های محل خود مراجعه کنید. توصیه می شود عرقیات گیاهی را از فروشگاهی معتبر خریداری کنید.

عرق نسترن برای یبوست

در طب سنتی عرق گیاهی نسترن برای درمان مشکلات گوارشی بسیار استفاده می شود. این عرق گیاهی دارای فیبر گیاهی بسیار زیادی است. عرق نسترن در بهبود عملکرد سیستم گوارش بسیار مفید است. در طب سنتی از این عرق گیاهی برای درمان بیماری یبوست بسیار استفاده می شود. عرق گیاهی نسترن با افزایش عملکرد معده و روده، یبوست را کاهش داده و از بروز این بیماری جلوگیری می کند.

خواص عرق نسترن و گلاب

عرق گیاهی نسترن به تنهایی خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد. تولید کنندگان عرقیات گیاهی برای افزایش خواص عرقیات گیاهی، ممکن است برخی از عرقیات را باهم ترکیب کنند. مصرف کنندگان با مصرف این عرقیات، فواید بیشتری دریافت می کنند. به این منظور تولید کنندگان، عرق گیاهی نسترن را با گلاب ترکیب می کنند.

این عمل باعث تقویت خواص آرامش بخشی و بهبود مشکلات عصبی می شود. گلاب یکی از بهترین و پر خاصیت ترین عرقیات گیاهی موجود است. شما در منزل نیز می توانید با ترکیب این عرقیات، از خواص دو چندان آن ها استفاده کنید. از دیگر خواص این عرق گیاهی، می توان به نشاط آور بودن، بهبود سلامت پوست و رفع مشکلات گوارشی اشاره کرد.

توجه داشته باشید طبع این عرقیات گیاهی گرم است. بنابراین در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید. توصیه می شود افراد گرم مزاج، عرق گیاهی نسترن و گلاب را به مقدار کم استفاده کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا