Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

عرق گلاب و خواص باور نکردنی آن در درمان

عمومی

عرق گلاب از گل محمدی به دست می آید . گلاب رایحه بسیار مطبوعی دارد و از آن در صنعت عطر سازی استفاده می کنند. در فصل بهار گل محمدی را می چینند و از آن گلاب تهیه می کنند. گلاب علاوه بر بوی مطبوع و خوشایندی که دارد دارای خواص فراوانی است. از خواص درمانی آن می توان به ضدباکتریایی، ضد درد، ضد تشنج،ضدالتهابی،ضد برونشیت اشاره کرد .در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک، درباره گلاب و انواع آن و خواص گیاهی و دارویی معجزه آسای آن برای درمان می پردازیم.

گیاه شناسی گل محمدی

گل محمدی یا گل سرخ یا گل گلاب از خانواده گل رز محسوب می شود. گل سرخ از تیرهٔ رزاسه است.قسمت قابل مصرف آن گل و غنچهٔ خشک یا تازهٔ آن است.گل محمدی به رنگ صورتی روشن تا سرخ روشن می باشد و درختچه آن از خارهای زیاد و قوی‌ پوشیده شده است. ارتفاع این درختچه به بیش از ۲ متر هم می رسد. ايام گلاب گيري معمولا از اوايل ارديبهشت ماه شروع و تا نيمه اول خرداد می باشد.

جدول مشخصات

 

نام گیاه دارویی گل محمدی
نام انگیسی گیاه دارویی Damask rose , Rosa damascena
نام علمی گیاه دارویی Rosa damascena
نامهای رایج گیاه دارویی گل محمدی، گل گلاب، رز دمشقی، گل سرخ
خاستگاه گیاه دارویی ایران
طبع گیاه دارویی گرم و خشک (صفراوی), معتدل
اثرگذاری گیاه دارویی اعصاب و روان, پوست و مو, میل جنسی
خواص گیاه دارویی آرامبخش, افزایش دهنده قوای جنسی, تسکین سردرد و میگرن, جوان‌سازی پوست, درمان خشکی پوست, کاهش استرس و اضطراب
روش مصرف گیاه دارویی استفاده به عنوان عطر, خوراکی, موضعی
عوارض گیاه دارویی منع مصرف در افراد دچار بواسیر و یا اسهال شدید

 

خاستگاه گل محمدی

 

محل رویش در جهان : ایران، هند و افغانستان ،ترکیه، در زمینه عطرگیری و روغن‌گیری از گل محمدی فعال هستند.

محل رویش در ایران : این گل بومی رشته کوه‌های مرکزی ایران و البرز است .در حال حاضر ایران دارای با کیفیت‌ترین و معروف‌ترین گلاب جهان می باشد.

از مزارع گل سرخ در ایران می توان به شهرهای کرمان و آذربایجان شرقی ، فارس، اصفهان، مرکزی، سمنان اشاره کرد.

انواع گلاب

 

عرق گلاب
عرق گلاب

 

گلاب سنگین (درجه یک):در این نوع گلاب ۳۵ میلی گرم اسانس در ۱۰۰ میلی لیتر گلاب وجود دارد.

گلاب سبک (درجه دو) : در این نوع گلاب ۱۵ میلی گرم اسانس در ۱۰۰ میلی لیتر گلاب وجود دارد.

گلاب دو آتشه : پس از یکبار تقطیر و گلاب گیری روی گل های دیگ، به جای ریختن آب، گلاب به دست آمده قبلی را می ریزند یعنی گلاب دوباره با گل تازه تقطیر می شود.

گلاب سه آتشه (سه گل ) : برای تهیه این نوع گلاب، برروی گلاب دو آتشه گل تازه ریخته و دوباره تقطیر می کنند.

گلاب پس آب : در این نوع به گل های دیگ بعد از یکبار گلاب گیری، آب اضافه می کنند.

خواص عرق گلاب

 

گلاب سرشار از ویتامین C، گرانتول، استاروپنین و فنیل اتانول، ویتامین E، تانن، پکتین، سیترنلول و فلاوونوئیدها، آنتوسیانین ها، ترپن ها، گلیکوزیدها می باشد.

طبع عرق گلاب 

 

عرق گلاب دارای طبیعت گرم ومعتدل است. طبع عرق گلاب سه آتشه، دو آتشه، درجه یک، درجه دو و پس آب، به ترتیب از گرمی به خنکی است .

مصلح گلاب:

 

از مصلحات گلاب نبات و شکر است.

خواص درمانی عرق گلاب

 

عرق گلاب

عرق گلاب و درمان گلو درد : این عرق نوعی آنتی بیوتیک طبیعی به حساب می آید و خواص ضد عفونی کننده و ضد التهابی دارد.این عرق با افزایش سیستم ایمنی بدن باعث درمان گلودرد و سرماخوردگی می شود.

عرق گلاب و بهبود بینایی و رفع خستگی چشم : از عرق این گیاه به عنوان قطره چشم استفاده می کنند به دلیل خواصی که برای چشم دارد . خواص درمانی چون رفع خستگی چشم و درمان دژنراتیو ماکولا و آب مروارید

عرق گلاب و درمان مشکلات دستگاه گوارش : این عرق با خواص فروانی که دارد باعث درمان مشکلات دستگاه گوارشی مانند یبوست، نفخ، معده درد، زخم معده و ریفلاکس معده می شود.

عرق گلاب و سلامت دهان و دندان : گلاب بسیاری از بیماری های دهان و دندان از جمله التهابات و درد لثه و بوی بد دهان، آفت دهان را رفع می کند و باعث تقویت دندان می شود. گلاب باعث از بین رفتن آلودگی ها و باکتری ها در دهان می شود.

عرق گلاب و پیشگیری از ابتلا به آلزایمر: پروتئینی به نام آمیلوئید با تاثیر برروی عملکرد مغز باعث بیماری الزایمر می شود . گلاب با خواصی که دارد مانع عملکرد آمیلوئید می شود و به این صورت از ابتلا به زوال عقل و آلزایمر پیشگیری می کند.

عرق گلاب و مشکلات روحی و روانی: استشناق بوی گلاب سبب تقویت خلق می شود . این عرق دارای خواص ضد افسردگی و ضد اضطراب می باشد . این عرق از لحاظ عملکرد مانند داروهای دیازپام می باشد و باعث ایجاد خواب و تاثیر هیپنوتیزمی می شود.

 تعدادی از مشکلات روح و روان که با گلاب درمان می شود از جمله:
  • افسردگی
  • غم و اندوه
  • استرس
  • تنش
  • سردرد

عرق گلاب و زیبایی :این عرق دارای ویتامین C و انتی اکسیدان می باشد که موادی ضروری برای رشد سالم پوست می باشد .این عرق با خواص شگفت انگیز خود باعث تقویت سلول های پوست، باعث درخشش و نرمی و رطوبت  پوست، متعادل کردن PH پوست، کاهش چین و چروک و جلوگیری از پیری زودرس پوست، پاک کردن پوست می شود . هم چنین این عرق باعث درمان اگزما، و آکنه التهاب پوستی و نیز اسکار،  آفتاب سوختگی، بریدگی ها و زخم ها می شود.

عرق گلاب و رشد و سلامت مو : گلاب با بهبود گردش خون باعث تقویت رشد مو ، نرم کردن و احیای مو و کنترل شوره سر می شود.

عرق گلاب و درمان تب : گلاب خاصیت تب بری دارد . مصرف و پاشویه آن باعث کاهش دمای بدن و درمان تب می شود . از این عرق در شربت برای پرهیز از گرمازدگی، در تابستان استفاده می کنند.

عرق گلاب و رفع بی خوابی و خستگی:از گلاب برای رفع اختلالات خواب و درمان بی خوابی استفاده می کنند. این عرق هم چنین باعث تجدید انرژی و تقویت قوای عمومی و کاهش خستگی بدن می شود .

عرق گلاب و مجاری تنفسی :این عرق به عنوان نرم کننده و لینت دهنده مجاری هوایی و گلو و حلق می شود و تقویت سیستم تنفسی می شود .

عرق گلاب و رحم : گلاب با تنظیم دوره ها و کاهش علائم PMS باعث حفظ سلامتی رحم می شود و رحم را عاری از ترشحات، فیبروم ها و تومورها نگه می دارد.

روش تشخیص عرق گلاب اصل

 

گلاب اصل، بوی گل محمدی می دهد و بدون هیچ گونه بوی ترشیدگی است. مزه آن سنگین و کمی مایل به تلخی است. رنگ گلاب روشن، شفاف، بدون رسوب است . بهترین گلاب مربوط به شهر های کاشان و میمند فارس می باشد.

عوارض جانبی عرق گلاب

 

بعضی افراد ممکن است براثر مصرف گلاب دچار حساسیت شوند که شامل موارد زیر می باشد:

  • سوزش
  • سوزن سوزن شدن
  • قرمزی
  • تحریک

بعد از مشاهده این علایم، باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

خواص عرق گلاب

در طول تاریخ، در طب سنتی از عرق گلاب بسیار استفاده شده است. این عرق گیاهی خواص و فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. گلاب از عرق گیری گل محمدی به دست می آید و رایحه بسیار خوشی دارد. عرق گلاب به دلیل داشتن ترکیبات مفید و مغذی مانند ویتامین های ضروری، تانن ها، گرانتول و فنیل اتانول باعث بهبود و درمان بسیاری از مشکلات در بدن می شود. خواص عرق گلاب بسیار زیاد است و در طب سنتی بسیار توصیه شده است.

برخی از مهمترین خواص عرق گلاب شامل ضد درد، بهبود مشکلات پوستی، تقویت سلامت قلب، ضد تشنج، بهبود مشکلات تنفسی، کاهش وزن، خاصیت آرامش بخشی و ضد درد بودن است. شما می توانید از عرق گلاب به شکل های مختلف استفاده کنید و از خواص آن بهره مند شوید.

عرق گلاب برای پوست

یکی از مهمترین خواص عرق گلاب، درمان و بهبود مشکلات پوستی است. این عرق گیاهی به دلیل داشتن ترکیبات مفید، از پوست شما محافظت می کند. استفاده از عرق گلاب بر روی پوست، باعث نرم شدن و درخشندگی بیشتر پوست می شود. این عرق گیاهی به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های قوی از آسیب های پوستی و پیری پوست جلوگیری می کند. گلاب باعث تنظیم PH پوست می شود و از شکنندگی پوست جلوگیری می کند.

در طب سنتی از عرق گلاب برای بهبود مشکلات پوستی مانند اگزما، آکنه، بهبود زخم و بریدگی بسیار استفاده می شود. این عرق گیاهی به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی، از التهابات پوست نیز جلوگیری کرده و قرمزی پوست را کاهش می دهد.

بهترین زمان مصرف گلاب

چگونگی و زمان مناسب مصرف گلاب، بستگی به هدف مورد نظر شما دارد. اگر برای کاهش وزن از این عرق گیاهی استفاده می کنید، بهترین زمان مصرف آن قبل از صرف وعده های غذایی است. اگر می خواهید از گلاب برای بهبود مشکلات پوستی استفاده کنید، بهترین زمان استفاده قبل از خواب است. توجه داشته باشید از مصرف بیش از حد عرقیات گیاهی، همیشه اجتناب کنید. زیرا مصرف بیش از حد عرق گلاب ممکن است عوارض جانبی برای شما در پی داشته باشد.

خواص گلاب برای قلب

یکی از خواص گلاب خاصیت آرامش بخشی آن است. این خاصیت در کنار ترکیبات مفید و مغذی، باعث بهبود عملکرد قلب می شود. همچنین مصرف این عرق گیاهی باعث دفع سموم بدن، تصفیه خون، بهبود سلامت متابولسیم بدن و سلامت رگ های بدن می شود. این عوامل در کنار هم برای سلامت قلب و بهبود این اندام حیاتی بسیار مفید است.

عرق گلاب سرد است یا گرم

در طب سنتی، عرق گلاب دارای طبعی گرم و معتدل است. افراد سرد مزاج می توانند از این عرق گیاهی نهایت استفاده را ببرند. توصیه می شود افراد گرم مزاج در مصرف عرق گلاب بسیار محتاط باشند و از مصرف بیش از حد آن، شدیدا اجتناب کنند.

خواص عرق گلاب محمدی

عرق گلاب محمدی یکی از بهترین عرقیات گیاهی موجود در طب سنتی است. این عرق گیاهی از گل های گیاه محمدی گرفته می شود. گل محمدی در نواحی نیمه خشک ایران کشت می شود. این عرق گیاهی خواص بی نظیری دارد به همین دلیل در طب سنتی بسیار کارایی دارد.

این عرق گیاهی حاوی آنتی اکسیدان های بسیار مفیدی برای سلامتی است. برخی از خواص عرق گلاب محمدی شامل مبارزه با رادیکال های آزاد موجود در بدن، بهبود مشکلات پوستی مانند آکنه، درمان عفونت های موجود در بدن، تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش سلامت مو و بهبود مشکلات عصبی است. با استفاده مناسب از این عرق گیاهی شما می توانید از تمام خواص آن بهره مند شوید.

خواص گلاب در مردان

مصرف گلاب برای مردان باعث آرامش ذهنی و رفع خستگی های روزمره می شود. همچنین به دلیل داشتن ترکیبات مفید و مغذی، باعث بهبود مشکلات قلبی و روحی در اثر مشکلات روزانه در مردان می شود. مردان می توانند با مصرف منظم این عرق گیاهی از مشکلاتی همچون سردرد، معده درد و عفونت های پوستی رهایی یابند. همچنین باید توجه داشته باشید از مصرف بیش از حد این عرق گیاهی اجتناب کنید. زیرا مصرف بیش از حد آن توسط مردان، باعث کاهش میل جنسی می شود.

فواید گلاب

گلاب فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. شما می توانید با مصرف مناسب از فواید بسیار زیاد این عرق گیاهی بهره مند شوید. فواید گلاب برای سلامتی عبارتند از:

  • آرامش بخش بودن
  • ضد استرس
  • تقویت کننده سیستم عصبی
  • بهبود سردردهای عصبی
  • رفع بی خوابی
  • افزایش انرژی
  • ضد میکروب و ویروس
  • تقویت سلامت پوست و مو
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • تقویت سیستم گوارشی
  • بهبود مشکلات تنفسی
  • تقویت عملکرد قلب

خواص گلاب برای رحم

گلاب برای بانوان، خواص بسیار زیادی دارد. بانوان می توانند از این عرق گیاهی برای بهبود مشکلات زنانه از جمله کاهش دردهای دوران قاعدگی، بهبود عفونت های رحم و فیبروم استفاده کنند. گلاب به دلیل داشتن خواص ضدعفونی کنندگی و ضد باکتریایی از بروز عفونت های رحمی جلوگیری می کند. مصرف منظم این عرق گیاهی، رحم را سالم و عاری از ترشحات، فیبروم ها و تومورها می کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا