Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

عرق زنجبیل و خواص باورنکردنی آن بر روی سلامتی

عرق زنجبیل دارای ارزش دارویی فراوانی است و به طور گسترده ای در طب سنتی در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است . این گیاه دارای سابقه‌ای طولانی در طب سنتی دارد. خواص دارویی آن مانند ضد آرتریت، ضد التهاب، ضد دیابت، ضد باکتری، ضد قارچ، ضد سرطان و غیره می باشد. این گیاه به خواص بی نظیری دارد که در کمتر گیاهی قابل مشاهده است.زنجبیل علاوه بر خواص درمانی به عنوان ادویه در آشپزی استفاده می شود. در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی بیشتر خواص عرق زنجبیل و مضرات آن می پردازیم.

گیاه شناسی زنجبیل

زنجبیل از تیره زنجبیلیان و از شاخه کورکومین است، این گیاه علفی ایستاده چندساله با ساقه باریک و نی‌مانند می باشد. دارای گل های مخروطی و کوچک و سنبله‌ای متراکم است و طیف رنگ گل ها از سبز مایل به زرد است، این گیاه برگ‌های سرنیزه‌ای سبز دارد. زنجبیل حدود ۷۰ گونه بومی دارد که اغلب در آسیای جنوب شرقی یافت می شود.

جدول مشخصات

 

نام گیاه دارویی زنجبیل
نام انگیسی گیاه دارویی Ginger
نام علمی گیاه دارویی Zingiber officinale
نامهای رایج گیاه دارویی زنجبیل، زنجفیل، شنگویر
خاستگاه گیاه دارویی هند
طبع گیاه دارویی گرم و خشک (صفراوی)
اثرگذاری گیاه دارویی پیشگیری از سرطان, دستگاه تنفسی, سرشار از آنتی اکسیدان, کنترل دیابت, مفاصل و عضلات, میل جنسی
خواص گیاه دارویی افزایش دهنده قوای جنسی, التیام ورم مفاصل و آرتروز, پیشگیری از سرطان, درمان آنفولانزا, درمان دردهای عضلانی, درمان سرفه و سرماخوردگی, سرشار از آنتی اکسیدان, کنترل دیابت
روش مصرف گیاه دارویی خوراکی, موضعی
عوارض گیاه دارویی اسهال، ناراحتی معده، سوزش قلب، حساسیت پوستی، احتمال سقط جنین

خاستگاه گیاه زنجبیل

در اصل زنجبیل از جنوب شرقی آسیا منشا گرفته است . براساس شواهد زنجبیل توسط مردمان آسترونزیایی کشت می شد، سپس این گیاه از آسترونزیایی ها به هند برده شد. بعد از هند، تاجران این گیاه را به خاورمیانه و مدیترانه بردند. این گیاه در جنوب هند با رشد چشمگیری مواجه شد و این کشور را به قطب اصلی صادرات ادویه تبدیل کرد.امروزه بیشترین صادرات زنجبیل در جهان توسط کشور هند صورت می گیرد. بعد از آن، چین، نیجریه و نپال در ردیف های بعدی قرار می گیرد.

طبع عرق زنجبیل 

طبیعت گرم دارد

ارزش غذایی زنجبیل 

ترکیبات اصلی زنجبیل شامل:انواع قندها (از ۵۰ تا ۷۰ درصد)، اولئورزین (از ۴ تا ۵/۷درصد)، ترکیبات سوزاننده (از ۱ تا ۳ درصد)، چربی‌ها (از ۳ تا ۱۸ درصد) می باشد. زنجبیل سرشار از ویتامین‌های C ،D و B و مواد معدنی مانند مس و زینک، کلسیم، منیزیم،پتاسیم می باشد.

Nutritional value per ۱۰۰ گرم (۳٫۵ اونس)
انرژی مواد خوراکی ۳۳۳ کیلوژول (۸۰ کیلوکالری)
کربوهیدرات‌ها
۱۷.۷۷ g
شکرها ۱.۷ g
فیبر غذایی ۲ g
چربی
۰.۷۵ g
پروتئین‌ها در رژیم غذایی
۱.۸۲ g
ویتامین‌ها مقدار

%DV
ویتامین ب۱
۲%

۰٫۰۲۵ mg

ویتامین ب۲
۳%

۰٫۰۳۴ mg

ویتامین ب۳
۵%

۰٫۷۵ mg

پانتوتنیک اسید
۴%

۰٫۲۰۳ mg

ویتامین ب۶
۱۲%

۰٫۱۶ mg

اسید فولیک
۳%

۱۱ μg

ویتامین ث
۶%

۵ mg

ویتامین ای
۲%

۰٫۲۶ mg

مواد مغذی معدنی مقدار

%DV
Calcium
۲%

۱۶ mg

Iron
۵%

۰٫۶ mg

Magnesium
۱۲%

۴۳ mg

منگنز
۱۱%

۰٫۲۲۹ mg

فسفر
۵%

۳۴ mg

Potassium
۹%

۴۱۵ mg

Sodium
۱%

۱۳ mg

روی
۴%

۰٫۳۴ mg

سایر مواد تشکیل‌دهنده مقدار
آب ۷۹ g

 

مهم‌ترین خواص عرق زنجبیل

 

عرق زنجبیل

 

عرق زنجبیل و اثر آن روی دستگاه تنفسی

از زنجبیل در درمان سرماخوردگی، آسم و برونشیت استفاده می شود. این گیاه فعالیت ضد باکتریایی را علیه عوامل بیماری زای دستگاه تنفسی، یعنی استافیلوکوکوس اورئوس، استرپتوکوک پیوژنس، استرپتوکوک پنومونیه و هموفیلوس آنفلوانزا نشان دادند.همچنین زنجبیل تازه دارای فعالیت ضد ویروسی در برابر پلاك ناشی از ویروس كانسیالیال تنفسی در اپیتلیوم مجاری تنفسی است.

عرق زنجبیل و اثر آن روی کبد

استفاده از زنجبیل التهاب و رشد و نمو سلول های سرطانی ( مخصوصا سرطان کبد ) را کاهش می دهد. این گیاه با افزایش سطح آنزیم های آنتی اکسیدان و کاهش سطح تری گلیسرید خون به درمان کبد چرب کمک می کند.

عرق زنجبیل و درمان آرتروز 

زنجبیل دارای خواص ضد التهابی است و استفاده از زنجبیل درد و التهاب مفاصل را در بیماران مبتلا به آرتروز کاهش دهد.

عرق زنجبیل برای معده و گوارش

عرق زنجبیل باعث افزایش تحرک دستگاه گوارش است و دارای خواص ضد میکروبی قوی است و باعث درمان گرفتگی، اسهال و نفخ ، سوزش سر دل می شود.

 

عرق زنجبیل و مبارزه با عفونت‌ها

زنجبیل با ترکیبات حاوی گوگرد (آلیسین، آلیین و آئائین) و آنزیم ها (آلیناز، پراکسیداز و میروسیناز) است که خواص آنتی بیوتیکی را به نمایش می گذارد. این مواد فعال به کاهش عفونت‌ در بدن کمک می کند. درواقع این گیاه می تواند بسیاری از باکتری ها را مهار کند.عصاره متانول زنجبیل اثرات ضد باکتریایی دارد، و می تواند مانع رشد ۱۹ نوع هلیکوباکترپیلوری شود.

عرق زنجبیل و سلامت قلب

 زنجبیل با کاهش فشار خون بالا و کلسترول می تواند از سلامتی قلب محافظت کند.

عرق زنجبیل و درمان سوء هاضمه مزمن

از علایم سوء هاضمه مزمن درد مکرر و ناراحتی در قسمت بالای معده است . تأخیر در تخلیه معده یکی از علل اصلی ابتلا به سوء هاضمه است. زنجبیل می تواند تخلیه معده افراد مبتلا به این بیماری را سرعت ببخشد.

عرق زنجبیل و درمان حالت تهوع صبحگاهی

مصرف زنجبیل از تهوع صبحگاهی پیشگیری می کنذ . تهوع می تواند ناشی از بارداری، شیمی درمانی یا سفر باشد . این گیاه پیشنهاد خوبی برای جلوگیری از تهوع می باشد بول قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید چون مصرف زیاد این گیاه می‌تواند خطر سقط جنین را افزایش دهد.

عرق زنجبیل و پیشگیری از آلزایمر

زنجبیل حاوی آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات فعالی است که از پیری مغز جلوگیری می کند.

افزایش میل جنسی

منگنز زنجبیل باعث افزایش سطح هورمون تستوسترون و توانایی باروری مردان می‌شود. البته مصرف بیش از حد این گیاه ممکن است نتیجه عکس دهد.

موارد منع مصرف عرق زنجبیل

  1. در کودکان زیر دو سال نباید مصرف شود.
  2. مصرف زیاد زنجبیل باعث سوزش سر دل می شود.
  3. افرادی که سنگ کلیه دارند، باید با احتیاط و با مشورت پزشک مصرف کنند.
  4. اگر داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنید، زنجبیل نخورید.
  5. مصرف بیش از حد زنجبیل ممکن است با داروهای دیابت و قلبی تداخل کند.
  6. مصرف آن در دوران بارداری و شیردهی باید با مشورت پزشک انجام شود.
  7. مصرف زیاد زنجبیل سبب اختلالات سیستم عصبی مرکزی می شود.

دانستنی‌های مفید در مورد عرق زنجبیل

  • زنجبیل در صنایع مواد غذایی مانند نوشیدنی‌ها، تولیدترشی، آبنبات سازی رایج است.
  • این گیاه ماده اصلی غذاهای کشورهای کره جنوبی، ژاپن، ویتنام چین است .
  • کشور هند ۳۲ درصد زنجبیل جهان را عرضه می‌کند.

خواص عرق زنجبیل

عرق گیاهی زنجبیل خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد. از زنجبیل به اشکال مختلف در طول تاریخ بسیار استفاده شده است. زنجبیل فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد و در طب سنتی استفاده از آن بسیار توصیه شده است. در طب سنتی از این عرق گیاهی بیشتر برای تقویت سیستم گوارشی و تقویت قوای جنسی استفاده می شود.

برخی از مهمترین خواص عرق زنجبیل شامل بهبود مشکلات گوارشی، تقویت حافطه، رفع اسهال و استفراغ، تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود مشکلات تنفسی، ضد سرطانی بودن، بهبود مشکلات دوران قاعدگی و درمان کننده اسهال خونی اشاره کرد. این عرق گیاهی طبع گرمی دارد و توصیه می شود از مصرف بیش از حد آن شدیدا خودداری کنید.

عرق زنجبیل برای چی خوبه

عرق زنجبیل برای درمان و بهبود بسیاری از مشکلات مفید است. شما می توانید از این عرق گیاهی برای بهبود مشکلاتی مانند:

  • درمان مشکلات گوارشی مانند تهوع و استفراغ، کم اشتهایی، اسپاسم روده، نفخ و برونشیت
  • درمان برخی از مشکلات جنسی
  • درمان بیماری یرقان
  • بهبود عملکرد سیستم گوارشی و جذب بهتر مواد غذایی
  • تقویت حافظه
  • بهبود و سلامت پوست
  • کاهش وزن
  • و کاهش سردرد استفاده کنید.

عرق زنجبیل و دارچین

شما می توانید عرق زنجبیل را به صورت ترکیب با عرق دارچین نیز در عطاری ها یافت کنید. عرق دارچین مانند عرق زنجبیل خواص بسیار زیادی برای بدن دارد. هر دو این عرقیات طبع گرمی دارند و بیشتر برای تقویت سیستم گوارشی استفاده می شوند. ترکیب عرق زنجبیل و دارچین باعث تقویت بیشتر خواص این دو عرق گیاهی برای سلامتی می شود. شما می توانید از این عرق گیاهی برای بهبود و تقویت سیستم ایمنی و همچنین تقویت قوای جنسی خود استفاده کنید. در طب سنتی از این عرق گیاهی ترکیبی برای آرامش قلب، افزایش قوای بدن، تقویت اعصاب و بهبود عملکرد کبد و معده استفاده می شود.

عرق زنجبیل برای لاغری

یکی از خواص عرق زنجبیل، کمک به کاهش وزن است. مصرف این عرق گیاهی قبل از وعده های غذایی، باعث کاهش اشتها و مانع از پرخوری و افزایش وزن می شود. همچنین به دلیل داشتن ترکیبات مفید و مغذی از ضعیف شدن بدن نیز جلوگیری می کند. مصرف عرق زنجبیل در کنار ورزش و رژیم غذایی مناسب، می تواند در کاهش وزن به شما بسیار کمک کند.

طریقه مصرف عرق زنجبیل

شما می توانید عرق زنجبیل را قبل یا بعد از صرف وعده های غذایی مصرف کنید. برای کاهش وزن، این عرق گیاهی را باید قبل از صرف وعده های غذایی مصرف کنید. اما بهترین زمان برای مصرف این عرق گیاهی، همزمان با غذا است. مصرف عرق زنجبیل در حین صرف وعده های غذایی باعث جذب بهتر مواد مفید و مغذی موجود در عرق گیاهی و مواد غذایی می شود. همچنین عرق زنجبیل باعث بهبود سیستم گوارشی شده و از ریفلاکس اسید معده جلوگیری می کند.

عرق زنجبیل و اسپرم

عرق زنجبیل به دلیل داشتن ترکیبات مفید و مغذی از جمله منگنز، باعث تقویت قوای جنسی در مردان می شود. عنصر منگنز تاثیر بسزایی در افزایش تولید تستوسترون در بدن و بهبود عملکرد اسپرم در مردان دارد. عرق زنجبیل باعث بهبود باروری و سلامت بیشتر اسپرم در مردان می شود.

خواص عرق زنجبیل و دارچین

عرق گیاهی زنجبیل و دارچین خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد. این عرق گیاهی ترکیبی دارای طبع گرمی است و برای افراد سرد مزاج بسیار مفید است. اصلی ترین خواص این عرق گیاهی، تقویت سیستم ایمنی بدن و تقویت قوای جنسی به دلیل داشتن ترکیبات مفید است.

برخی دیگر از خواص عرق گیاهی زنجبیل و دارچین شامل ضد نفخ بودن، بهبود گرفتگی های عضلانی، ضدعفونی کننده بدن، تب بر و ضد انگل و تقویت کننده حافظه است. توجه داشته باشید برای استفاده از خوص این عرق گیاهی، مهم است آن را در حد اعتدال مصرف کنید.

خواص عرق زنجبیل برای مردان

در طب سنتی عرق زنجبیل به دلیل داشتن ترکیبات مفید برای مردان بسیار توصیه شده است. این عرق گیاهی برای مردان، باعث افزایش قوای جنسی و بهبود کیفیت باروری در مردان می شود. همچنین عرق زنجبیل باعث افزایش تولید هورمون تستوسترون در بدن مردان شده و عملکرد جنسی آنها را افزایش می دهد. باید توجه داشته باشید مصرف بیش از حد عرق گیاهی زنجبیل، ممکن نتیجه برعکس داشته باشد و باعث کاهش عملکرد جنسی شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا