Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

لاپاراسکوپی چیست و چگونه انجام می شود؟

لاپاراسکوپی (Laparoscopy)  یک روش جراحی است که به جراح اجازه می دهد بسیاری از بیماری ها از جمله مشکلات قفسه سینه ، شکم و لگن را با لاپاراسکوپ تشخیص و درمان کند. لاپاراسکوپ دوربینی باریک و بلندی است که تصاویر داخل بدن شما را بر روی صفحه نمایش نشان داده و جراح  بر اساس آن بیماری را تشخیص و درمان می کند و  به طور معمول این وسیله از طریق یک برش کوچک ، به طور معمول نیم تا یک سانتی متر طول وارد بدن می شود ،همچنین ابزارهای ویژه جراحی از طریق لاپاراسکوپ یا از طریق برش های کوچک دیگر می توانند وارد بدن شوند.

لاپاراسکوپی را به عنوان  جراحی لاپاراسکوپی نیز می شناسند ، این روش نوعی جراحی با حداقل تهاجم امکان پذیر می باشد ، که  شامل ایجاد برش های کوچک به جای برش بزرگ مورد نیاز برای جراحی باز است. در لاپاراسکوپی  با استفاده از ابزارهای جراحی به جای برش های بزرگتر از طریق برش های کوچک تر در اطراف بافت ها به کار برده  می شوند. این امر  باعث بهبودی سریع تر و درد کمتری نسبت به جراحی باز می شود . در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

مزایا و معایب لاپاراسکوپی چیست؟

لاپاراسکوپی خطرات و عوارض بزرگی نیز ممکن است داشته باشد. به همین دلیل درمان های دیگری که کمتر تهاجمی باشند ابتدا برای درمان شما در نظر گرفته می شود . قبل از انجام لاپاراسکوپی ، در مورد تمام گزینه های درمانی خود تمام جوانب را در نظر بگیرید و با پزشک خود مشورت کنید .

جراح ممکن است در حین لاپاراسکوپی نمونه برداری را نیز انجام دهد برداشتن نمونه ای از سلول ها یا بافت ها برای آزمایش سرطان و سایر بیماری ها استفاده می شود.

اگر جراح در حین جراحی لاپاراسکوپی مشکلی گسترده یا غیرمنتظره پیدا کند ، ممکن است به جراحی باز نیاز داشته باشید. جراحی باز با ایجاد یک برش طولانی تر انجام می شود که به جراح شما اجازه می دهد ناحیه جراحی را مستقیماً مشاهده کرده و به آن دسترسی پیدا کند.

لاپاراسکوپی چیست و چگونه انجام می شود؟
لاپاراسکوپی چیست و چگونه انجام می شود؟

چرا لاپاراسکوپی انجام می شود؟

جراح شما ممکن است برای درمان بیماری ها و مشکلات قفسه سینه ، شکم و لگن این روش را  برای شما توصیه کند. جراح ممکن است تنها در یک صورت برای شما لاپاراسکوپی را در نظر بگیرد که سایر گزینه های درمانی که خطر کمتری از عوارض را دارند ، بی اثر بوده باشد. قبل از تصمیم گیری در مورد انجام این روش از جراح خود در مورد تمام گزینه های درمانی خود سوال کنید و آزمایشات بیشتری را در نظر بگیرید.

چه بیماری هایی را می توان با لاپاراسکوپی تشخیص داد؟

بسیاری از مشکلات و بیماری هایی که ممکن است با روش لاپاراسکوپی تشخیص داده یا درمان شوند عبارتند از:

۱- درد شکمی اگر علت اصلی آن با آزمایش کم تهاجمی پیدا نشده باشد. مشکلات غدد درون ریز ، مانند بیماری سلول داسی شکل ، لنفوم ، سرطان خون و سودوسیست پانکراس ( pancreatic pseudocyst) ، تومورها یا نکروز ( necrosis ).

۲-ناباروری زنان – لاپاراسکوپی به پزشکان این امکان را می دهد تا مشکلاتی مانند بافت اسکار ، آندومتریوز ( endometriosis ) و تومورهای فیبروئید را بررسی کنند و ببینند رحم ، لوله های رحمی و تخمدان طبیعی هستند یا خیر.

۳- سایر مشکلات سیستم تولید مثل زنان – از جمله کف لگن و افتادگی واژن. برخی از انواع هیسترکتومی ( hysterectomy ) را می توان با استفاده از جراحی لاپاراسکوپی نیز انجام داد.

۴- حاملگی خارج رحمی – جنین در داخل لوله رحمی قرار می گیرد و رشد می کند. جنین در حال رشد در نهایت لوله فالوپ ( fallopian ) را پاره می کند مگر اینکه با جراحی برداشته شود.

۵- چسبندگی – وجود بافت اسکار در حفره لگن.

۶- بیماری های سیستم ادراری – با لاپاراسکوپی می توان برای بررسی یا درمان (یا هر دو) شرایط سرطانی و غیر سرطانی کلیه ، انسداد حالب ، بیماری مثانه و بی اختیاری کمک کرد.

۷- سرطان های اندام های داخلی – با استفاده از لاپاراسکوپی می توان سرطان های کبد و پانکراس را تشخیص داد و برای برخی از سرطان های روده بزرگ می توان جراحی لاپاراسکوپی را انجام داد.

۸- مایع در داخل حفره شکم. لاپاراسکوپی می تواند به تعیین علت کمک کند.

۹- سایر مشکلات در دیگر اندام های بیمار (مانند کیسه صفرا و آپاندیس) را می توان با لاپاراسکوپی برداشته و فتق ها را ترمیم کرد.

۱۰- شرایط ریه ، مانند افیوژن پلور بدخیم ( pleural effusion )، پنوموتوراکس (  pneumothorax) و سرطان ریه

۱۱- ضربه ، ارزیابی شکم یا قفسه سینه هنگام صدمه به اندام های داخلی همگی با این روش قابل تشخیص و درمان هستند.

لاپاراسکوپی چیست و چگونه انجام می شود؟
لاپاراسکوپی چیست و چگونه انجام می شود؟

لاپاراسکوپی چگونه انجام می شود؟

لاپاراسکوپی در یک بیمارستان یا سرپایی انجام می شود. جراح ، لاپاراسکوپ را از طریق یک برش  کوچک وارد بدن می کند و برای دیدن ناحیه جراحی و قرار دادن ابزارهای اضافی ممکن است بیش از یک برش لازم باشد.

لاپاراسکوپی یک جراحی کم تهاجمی است زیرا فقط یک یا چند برش کوچک به جای یک برش بزرگ که در یک جراحی باز سنتی ایجاد می شود، ایجاد می شود. تکنیک های کم تهاجمی گاهی اوقات با روش های باز ترکیب می شوند.

لاپاراسکوپی می تواند تحت بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام شود که بستگی به نوع عمل دارد. پس از ایجاد برش (معمولاً در کنار ناف) ، لاپاراسکوپ به داخل حفره شکم وارد می شود. سپس دی اکسید کربن یا گاز اکسید نیتروژن به داخل حفره منتقل می شود تا دیواره شکم از اندام های زیرین جدا شود  که بررسی اندام های  داخلی را آسان تر می کند.

جراح ممکن است پس از شروع یک روش کم تهاجمی تصمیم بگیرد که برای انجام کامل و ایمن جراحی خود به جراحی باز نیاز دارید یا نه. لاپاراسکوپی به طور کلی با استفاده از بیهوشی عمومی کامل می شود. بیهوشی عمومی ترکیبی از داروهای وریدی (IV) و گازهایی است که شما را به یک خواب عمیق فرو می برد ، شما از این روش بی اطلاع هستید و دردی احساس نمی کنید.

خطرات و عوارض احتمالی لاپاراسکوپی چیست؟

مانند همه جراحی ها ، لاپاراسکوپی  نیز خطرات و عوارض احتمالی مخصوص به خود را دارد . عوارض  این روش ممکن است در برخی موارد برای زندگی جدی و خطرناک باشد و همچنین این خطرات ممکن است در حین جراحی یا بهبودی بعد از آن ایجاد شود. خطرات کلی جراحی به این روش عبارتند از:

  • واکنش به مواد بیهوشی ، مانند واکنش آلرژیک و مشکلات تنفسی
  • خونریزی  (خونریزی شدید) ، که می تواند منجر به  ایجاد شوک در فرد شود
  • لخته شدن خون ، مانند ترومبوز ورید عمقی که در پا یا لگن ایجاد می شود
  • عفونت
لاپاراسکوپی چیست و چگونه انجام می شود؟
لاپاراسکوپی چیست و چگونه انجام می شود؟

لاپاراسکوپی چه عوارض احتمالی ممکن است داشته باشد؟

عوارض لاپاراسکوپی نسبت به روش انجام و منطقه استفاده از این روش می تواند ، متفاوت باشد . عوارض عمومی این روش شامل موارد زیر است:

  • آسیب به  رگ های خونی
  • ایجاد فتق (برآمدگی) در محل برش
  • آسیب های عصبی
  • آسیب به اندام ها

خطر ابتلا به عوارض روش لاپاراسکوپی را چگونه می توان کاهش داد؟

  • با دنبال کردن برنامه های درمانی می توانیم خطر ابتلا به عوارض این روش جراحی را بسیار کاهش دهیم
  • هرگونه نگرانی ، از جمله خونریزی ، تب یا افزایش درد را فوراً به جراح خود اطلاع دهید
  • مشارکت کامل در فیزیوتراپی ، کاردرمانی و  جلسات توانبخشی طبق توصیه جراح.
  • داروهای خود را دقیقاً طبق دستور مصرف کنیم.
  • در صورت بروز حساسیت به  پزشک  خود اطلاع دهید

بلافاصله پس از لاپاراسکوپی چه انتظاری باید داشته باشیم؟

پس از انجام این روش ، می توانید انتظار  زیر را داشته باشید:

  • درد در اطراف محل برش : برای تسکین این درد ها ممکن است به داروی مسکن نیاز داشته باشید
  • درد شانه : ناشی از گاز پمپ شده به حفره شکم می باشد که بعد چندین ساعت درد آن از بین خواهد رفت
  • احساس نفخ شکم
  • حالت تهوع
  • گرفتگی شکم
  • یبوست
  • برای روش های  جراحی لگن ، خونریزی یا ترشحات خفیف از واژن

به بیماران پس از لاپاراسکوپی توصیه می شود که به دلیل دارویی که قبل از انجام این روش تجویز شده است ، رانندگی نکنند . بیشتر علائم جراحی لاپاراسکوپی طی یک یا دو روز برطرف می شود ، در غیر این صورت ، به پزشک مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا