Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

عرق زیره و یک دنیا خواص باورنکردنی آن برای درمان و لاغری

عرق زیره معطر و دارای خواص دارویی و درمانی دارد. زیره به عنوان گیاهی ارزشمند از نظر دارویی از روزگاران کهن مورد استفاده قرار می گرفته است.

قدیمی ترین اثری که از زیره سبز در تاریخ از این گیاه یافت می شود به ۵۰۰۰ سال پیش بر می گردد که مصریان برای مومیایی کردن فراعنه استفاده می کردند و آن را با مرزنجوش و بادیان به کار می بردند . زیره حاوی آهن، آنتی اکسیدانها و ویتامین A،کلسیم، منیزیم،فیبر می باشد و خواص درمانی فراوانی مانند ضد نفخ ضد باکتری و ضد عفونی کننده، ضد تومور، ضد صفرا و… دارد.به علاوه دارای خواص فوق العاده ای برای لاغری و چربی سوزی است .در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک شما، با گیاه زیره و طبع و خواص دارویی و گیاهی و مضرات آن آشنا خواهید شد

گیاه شناسی زیره

زیره در دو نوع زیره سیاه ( Carum carvil) و زیره سبز ( Cuminum cyminum) می باشد. زیره سبز گیاهی است علفی و دو ساله و تقریبا ۵۰ سانتی متر ارتفاع دارد.برگ‌های این گیاه دارای بریدگی زیاد است و حدود ۲۰ الی ۳۰ سانتی متر است. این گیاه شبیه بوته هویج است. میوه آن به اندازه ۲ میلی متر و هلالی شکل است. ساقه های آن توخالی است. گل‌ های صورتی مایل به قرمز است و به شکل خوشه‌ ای هستند.

جدول مشخصات

 

نام گیاه دارویی زیره سبز
نام انگیسی گیاه دارویی Cumin
نام علمی گیاه دارویی Cuminum cyminum L
نامهای رایج گیاه دارویی زیره سبز
خاستگاه گیاه دارویی بخش‌هایی از مدیترانه و غرب آسیا به خصوص ایران
طبع گیاه دارویی گرم و خشک (صفراوی)
اثرگذاری گیاه دارویی پیشگیری از سرطان, دستگاه تنفسی, دستگاه گوارش, زنان, سرشار از آنتی اکسیدان, کبد, کنترل دیابت
خواص گیاه دارویی بهبود هضم غذا, پیشگیری از سرطان, تصفیه کننده کبد, درمان انگل معده و روده, درمان دل‌درد و دل‌پیچه, درمان سرفه و سرماخوردگی, درمان کبد چرب, درمان نفخ معده, سرشار از آنتی اکسیدان, شیرافزا (افزایش شیر), کاهش تب, کنترل دیابت
روش مصرف گیاه دارویی خوراکی, موضعی
عوارض گیاه دارویی تداخل با داروهای ضد دیابت، منع مصرف قبل از عمل جراحی

 

ارزش غذایی عرق زیره

 

عرق زیره

ارزش غذایی یک قاشق غذاخوری زیره سبز:

کالری:۲۲
پروتئین:۱ گرم
کربوهیدرات:۳ گرم
قند:صفر گرم
چربی:۱ گرم
کلسترول:صفر گرم
سدیم:۱۰ میلی گرم
فیبر رژیمی:۱ گرم
آهن:۴ میلی گرم
کلسیم:۵۶ میلی گرم
فسفر:۳۰ میلی گرم
پتاسیم:۱۰۷ میلی گرم
منیزیم:۲۲ میلی گرم
روی:۰.۳ میلی گرم
مس:۰.۱ میلیگرم
تیامین:۰.۱ میلی گرمی
نیاسین:۰.۳ میلیگرم
ویتامین آ (A):76 واحد بین المللی
ویتامین سی (C):0.5 میلی گرم
ویتامین ای (E):0.2 میلی گرم
ریبوفلاوین:۰.۱ میلیگرم
منگنز:۰.۲ میلی گرم

طبع عرق زیره

زیره سبز دارای طبع گرم و خشک است.

خاستگاه زیره

محل رویش در جهان : این گیاه در غرب آسیا و بخش ‌هایی از مدیترانه یافت می شود.

محل رویش در ایران : در ایران این گیاه در کرمان، خراسان، اصفهان و تبریز یافت می شود.

خواص عرق زیره

عرق زیره و درمان هموروئید: بالغ بر ۷۵ درصد از مردم هموروئید را تجربه کرده اند . هموروئید یا یبوست می تواند با مصرف عرق زیره درمان شود. این گیاه به دلیل فیبر بالایی که دارد می تواند دستگاه گوارشی را تحریک کند . هم چنین علاوه برآن با خواص ضد میکروبی و قارچی که دارد عفونت ناشی از هموروئید را ازبین می برد.

عرق زیره و کمک به هضم : عرق زیره با تحریک غده های ترشح کننده اسیدها، صفرا و آنزیم ها باعث بهبود هضم غذا می شود.

عرق زیره و تقویت سیستم ایمنی : ویتامین C از مواد ضروری برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. مصرف عرق زیره یکی از روش های ایده آل برای بالابردن سطح ایمنی و سلامت بدن است و از سکته قلبی و مغزی و فشار خون جلوگیری می کند.

عرق زیره و کاهش وزن : زیره حاوی تیموکینون است که خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد که به کاهش وزن کمک می کند.با مصرف زیره، سوخت و ساز و کیفیت هضم غذا افزایش می یابد . این امر موجب کاهش چشمگیر وزن می شود.

عرق زیره و درمان اختلالات تنفسی : مشکلات و اختلالات تنفسی از شایع ترین نوع بیماری هایی هستند که اکثر افراد را به خود دچار کرده است. عرق زیره مانند یک ترکیب ضد انعقادی و دفع کننده رفتار می کند و به از بین بردن مخاط توسط ریه کمک می کند.

عرق زیره و پیشگیری از ابتلا به دیابت: دیابت یا همان مرض قند به یکی از معضل های نگران کننده حوزه ی سلامتی تبدیل شده است. مصرف زیره به کاهش و تنظیم قند خون مبتلایان دیابت کمک موثری می کند.

عرق زیره و سلامت پوست: زیره دارای ویتامین E و آنتی اکسیدان است و موجب سلامت و جوانی پوست می شود . این گیاه به عنوان ماده طبیعی ضد پیری عمل می کند و با افزایش سرعت بازسازی سلول ها ی پوست موجب ترمیم زخم و درمان آکنه و چین و چروک می شود. همچنین زیره دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچی است و از عفونت پوستی جلوگیری می کند.

عرق زیره و جلوگیری از سرطان: زیره دارای ویتامین C و A و خواص ضد انعقادی و آنتی اکسیدانی می باشد . ویتامین C و A سطح ایمنی بدن را افزایش می دهد و از استرس اکسیداتیو جلوگیری می کند .هم چنین مصرف زیاد ویتامین A و رتینول خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش دهد.

عرق زیره و افزایش ادرار و سم زدایی: زیره دارای ترکیباتی مانند تیمول و فسفر، کومینالدئید و تیموکینون می باشد. گیاه زیره با این ترکیبات باعث بهبود عملکرد کلیه ها می شود. تیموکینون می تواند با رادیکال های آزاد بدن مبارزه کند و باعث پاکسازی بدن شود.

عرق زیره و خواص ضد ویروسی: عرق زیره خواص ضد ویروسی دارد و باعث رفع عفونت های ویروسی می شود این عرق در درمان بیماری هایی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی موثر است .

عرق زیره و تقویت استخوان ها : بدن انسان برای انقباض ماهیچه، ترشح هورمون و انتقال عصبی به کلسیم نیاز دارد پس مصرف کلسیم برای سلامت انسان ها بسیار اهمیت دارد.عرق زیره سرشار از کلسیم می باشد . این عرق می تواند باعث افزایش توده استخوانی شود و از پوکی استخوان جلوگیری کند.

عوارض مصرف عرق زیره

مصرف عرق زیره عوارض جدی ندارد . ولی این گیاه کاهنده قند خون است بنابراین افراد مبتلا به دیابت برای مصرف آن باید حتما با پزشک خود مشورت کنند. از طرف دیگر در انواع جراحی ‌ها کاهش قند خون ممکن است تداخل ایجاد کند . در نتیجه مصرف این گیاه تا چند هفته قبل از جراحی قطع کنید.

عرق زیره روی ترشحات هورمون تیروئید تاثیر دارد و سبب افزایش تولید این هورمون می شود و برای افرادی که پرکاری تیروئید دارند، مصرف آن باید با احتیاط و زیر نظر پزشک انجام شود. این عرق می تواند با با برخی از آنتی بیوتیک ها و دارو های کاهنده قند خون تداخل ایجاد کند.

دانستنی ‌های مفید در مورد عرق زیره

  • از ادویه زیره سبز برای طعم دادن غذاها استفاده می کنند و از ترکیبات ادویه کاری است.
  • این گیاه در صنعت داروسازی فراوان کاربرد دارد.از زیره در تهیه داروهای سنکل و دارو های شیرافزا استفاده می‌ کنند.
  • از زیره برای ادویه در پخت غذا در روم باستان استفاده می کردند.
  • برای اولین بار این گیاه به وسیله اسپانیایی ‌ها و پرتغالی ‌ها به آمریکا وارد شد.

خواص عرق زیره

عرق گیاهی زیره یکی از عرقیات گیاهی پرکاربرد در طب سنتی است. این عرق گیاهی خواص زیادی برای سلامتی دارد. عرق گیاهی زیره یک منبع غنی از فیبر خوراکی است بنابراین در طب سنتی برای کاهش وزن و بهبود عملکرد دستگاه گوارش بسیار استفاده می شود. از مهمترین خواص این عرق گیاهی می توان به بهبود و درمان مشکلات گوارشی و افزایش حرکت روده ها اشاره کرد. عرق زیره از مخاط روده محافظت می کند و عملکرد آن را افزایش می دهد.

مهمترین خواص عرق زیره شامل ضد سرطان بودن، بهبود سطح کلسترول خون، کاهش وزن، تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش شیردهی در مادران شیرده، بهبود علائم بیماری دیابت، بهبود عملکرد کلیه و رفع دردهای دوران قاعدگی اشاره کرد. این عرق گیاهی سرشار از املاح معدنی همچون آهن، مس، کلسیم، پتاسیم، منگنز و منیزیم است. همچنین عرق زیره حاوی ویتامین های ضروری برای بدن است. با مصرف متعادل این عرق گیاهی می توانید از خواص بی نظیر آن بهره مند شوید.

عرق زیره برای چی خوبه

عرق گیاهی زیره فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. این عرق گیاهی برای درمان بسیاری از مشکلات مفید است. از این عرق گیاهی می توانید برای درمان بسیاری از مشکلات مانند بی اشتهایی، درمان مشکلات گوارشی، کاهش کلسترول، درمان مشکلات پوستی، درمان حالت تهوع و استفراغ، تقویت عملکرد قلب و بهبود یبوست استفاده کنید.

طریقه مصرف عرق زیره

شما می توانید عرق گیاهی زیره را روزانه سه مرتبه به اندازه نصف استکان استفاده کنید. بهتر است این عرق گیاهی را قبل از صرف وعده های غذایی مصرف کنید. این عمل باعث بهبود جذب مواد مغذی عرق زیره و کاهش وزن می شود.

عوارض عرق زیره

این عرق گیاهی فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. اما مصرف بیش از حد آن، می تواند برای سلامتی عوارض جانبی در پی داشته باشد. برخی از عوارض جانبی مصرف بیش از حد عرق گیاهی زیره عبارتند از:

بروز مشکلات کبدی

تحقیقات نشان داده است مصرف طولانی مدت این عرق گیاهی ممکن است به کلیه ها و کبد صدمه بزند. بنابراین بهتر است از مصرف بیش از حد آن اجتناب کنید.

سقط جنین

مصرف این عرق گیاهی برای مادران باردار توصیه نمی شود. ترکیبات موجود در عرق زیره، احتمال سقط جنین و زایمان زودرس را بسیار افزایش می دهد. در طب سنتی مصرف این عرق گیاهی برای افزایش شیر در مادران شیرده توصیه شده است. اما بهتر است قبل از مصرف آن برای چنین هدفی، با پزشک خود مشورت کنید.

ایجاد مشکلات گوارشی

یکی از خواص عرق زیره بهبود مشکلات گوارشی، مانند بهبود سوزش معده است. اما در صورت مصرف بیش از حد ممکن است باعث افزایش سوزش معده می شود. همچنین مصرف بیش از حد عرق زیره ممکن است باعث ایجاد نفخ و باد گلو نیز شود.

برخی دیگر از عوارض جانبی این عرق گیاهی شامل زردی پوست و واکنش های آلرژیک است. به خاطر داشته باشید از مصرف بیش از حد این عرق گیاهی اجتناب کنید.

عرق زیره سیاه

عرق زیره سیاه، نوعی عرق گیاهی است که از زیره سیاه بدست می آید. زیره به دو صورت، سبز و سیاه در بازار موجود است. هر کدام از این عرقیات دارای فواید مخصوص به خود هستند. این عرق گیاهی برای برطرف کردن و بهبود مشکلاتی مانند نفخ، اسپاسم عضلانی، تقویت عملکرد معده، لاغری استفاده می شود. عرق زیره سیاه در طب سنتی جایگاه ویژه ای دارد.

عرق زیره سیاه برای چی خوبه

در طب سنتی عرق زیره سیاه برای درمان و بهبود بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. از این عرق گیاهی به دلیل داشتن فیبر غذایی بسیار زیاد برای لاغری و کاهش وزن استفاده می کنند. همچنین از عرق زیره سیاه برای درمان اختلالات گوارشی مانند نفخ نیز استفاده می کنند. این عرق گیاهی به دلیل داشتن ترکیبات مفید باعث تقویت عملکرد معده می شود. در طب سنتی از عرق زیره سیاه برای درمان سکسکه های طولانی نیز استفاده می شود.

مصرف عرق زیره سیاه برای افراد دیابتی بسیار توصیه می شود. این عرق گیاهی باعث کاهش و تنظیم قند خون در افراد می شود. قبل از مصرف این عرق گیاهی برای بهبود بیماری دیابت، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. عرق زیره سیاه برای زنان نیز مفید است. این عرق گیاهی باعث کاهش دردهای دوران قاعدگی و بهبود چرخه آن می شود.

طریقه مصرف عرق زیره برای لاغری

یکی از کاربردهای مهم عرق زیره در طب سنتی، کمک به کاهش وزن و لاغری است. زیره به صورت دانه، عرق و دمنوش برای کاهش وزن استفاده می شود. توصیه می شود برای گرفتن نتیجه بهتر عرق گیاهی زیره را همراه با ورزش و رژیم غذایی مناسب مصرف کنید. بهترین زمان برای مصرف عرق زیره برای لاغری نیم ساعت قبل از صرف وعده های غذایی است.

کیا با عرق زیره لاغر شدن

تحقیقات نشان داده است بیشتر افرادی که در کنار مصرف عرق زیره، ورزش و رژیم غذایی مناسب را رعایت کرده اند به تناسب اندام دست یافته اند. عرق زیره، باعث کاهش اشتها و چربی سوزی در بدن می شود. این عرق گیاهی به دلیل داشتن مواد مغذی و مفید، باعث افزایش انرژی نیز می شود. تحقیقات نشان داده است که مصرف این عرق گیاهی به مدت ۹۰ روز باعث کاهش وزن چشمگیری در مصرف کنندگان شده است.

عرق زیره برای چربی خون

در طب سنتی، عرق زیره برای کاهش چربی خون نیز توصیه می شود. عرق زیره عملکرد کبد در بدن را افزایش می دهد. این عرق گیاهی به دلیل داشتن ترکیبات مفید باعث تحریک آنزیم گوارشی شده و چربی سوزی در بدن را افزایش می دهد. همچنین سموم موجود در خون را دفع کرده و باعث بهبود سلامت بدن می شود. تحقیقات نشان داده است که این عرق گیاهی چربی خون را به مقدار بسیار زیادی کاهش می دهد.

عرق زیره برای لاغری چه موقع مصرف شود

دانه زیره یک ادویه ضروری است که نه تنها غذای شما را خوشمزه می کند، بلکه فواید زیادی برای سلامتی دارد. هیچ ادویه ای نمی تواند با فواید متعدد زیره و عطر و طعم بی نظیر آن برابری کند. عرق زیره نیز خواص بی نظیری دارد که در شرایط مختلف می توان از آن بهره مند شد.

عرق زیره دارای اثر ضد نفخ است، به این معنی که به از بین بردن گاز معده و روده کمک می کند. بنابراین می تواند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم برای سیستم گوارش ما مفید باشد. این عرق گیاهی دوست دار روده است و آنزیم های پانکراس را تقویت کرده و به فرآیند هضم کمک می کند.

زیره به دلیل یک ماده فعال منحصر به فرد خود – تیموکینون، پتانسیل کمک به کاهش وزن را دارد. مصرف عرق زیره به تجزیه قندها، چربی ها و کربوهیدرات هایی که روده را سالم نگه می دارند کمک می کند. بنابراین می تواند در حفظ وزن سالم نیز نقش داشته باشد.

بهترین زمان مصرف عرق زیره برای لاغری صبح ناشتا و یا بعد از مصرف وعده های غذایی است. برای کسب بهترین نتیجه و دستیابی به وزن دلخواه، شما می توانید با یک کارشناس طب سنتی مشورت کنید.

مصرف زیره در صبح می تواند به افزایش متابولیسم کمک کند. این ترکیب به دلیل خواص آنتی اکسیدانی طبیعی، هضم را بهبود می بخشد. دانه های زیره سیاه فواید سلامتی مانند سیستم ایمنی قوی، اثرات ضد التهابی دارند. در حالی که دانه ها و عرق زیره ممکن است به کاهش وزن کمک کنند، اما باید با یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم برای مدیریت موثر وزن همراه باشند. عرق زیره ممکن است فواید بالقوه ای برای زنان داشته باشند. می تواند هضم را بهبود بخشد، آنتی اکسیدان ها را تامین کند و ناراحتی یا درد قاعدگی را کاهش دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا