Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

عرق سنبل الطیب و خواص بی نظیر درمانی آن

عرق سنبل الطیب دارای خواص گیاهی و دارویی فراوانی است. سنبل الطیب دارای بویی مطبوع است و به عنوان آرام بخش و ضد اسپاسم طبیعی عمل می کند این گیاه علاوه بر این که آرامش بخش طبیعی است و داشتن خواب آرام کمک می کند موجب کاهش فشار خون می شود.

عرق سنبل الطیب با طبیعت گرم خود دارای و مسکن و ضد هیجان و محرک و باد شکن و ضد هیجان خواص ضد تشنج و ضد اسپاسم و آرام بخش و استرس و ضد صرع است. همراه ما باشید، در ادامه‌ی این مطلب از مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک تا با خواص سنبل الطیب، طریقه مصرف و مضرات آن آشنا می‌شوید.

سنبل الطیب

سنبل الطیب خوشبو و معطر است ولی طعم آن تلخ است . عطر این گیاه بعد از خشک شدن بیشتر می شود. گل سنبل الطیب معمولاً در ساخت خوشبوکننده‌های، عطر و ادکلن استفاده می شود .سنبل الطیب Valeriana officinalis) گیاهی است علفی و چند ساله است که گلهای سفید و خوشه إي دارد و ساقه آن تا دومتر ارتفاع دارد. معمولا قسمت مورد استفاده این گیاه، ریشه آن است که ریشه گیاهی تا ۳ سال عمر دارد.
نام دیگر این گیاه علف گربه است، علت نامگذاری آن ناشی از این است که گربه بوی این گیاه را از فاصله دور تشخیص داده و به سمت آن جذب می شوند و بوی آن برای گربه ها خوشایند است دلیل این رفتار عصارهٔ این گیاه است که به فرومون‌های بدن گربه‌ها شباهت دارد.

جدول مشخصات

 

نام گیاه دارویی سنبل الطیب
نام انگیسی گیاه دارویی Valerian
نام علمی گیاه دارویی Valeriana officinalis
نامهای رایج گیاه دارویی سنبل الطیب، علف گربه، والرین هندی
خاستگاه گیاه دارویی هند و چین
طبع گیاه دارویی گرم و خشک (صفراوی)
اثرگذاری گیاه دارویی اعصاب و روان, زنان
خواص گیاه دارویی آرامبخش, بهبود خواب (درمان بیخوابی)،تسکین درد قاعدگی, تسکین سردرد و میگرن, کاهش استرس و اضطراببهبود عوارض یائسگی,
روش مصرف گیاه دارویی خوراکی
عوارض گیاه دارویی منع مصرف در منع مصرف در زنان باردار و مادران شیرده، افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی یا کلیوی، سردرد، سرگیجه، معده درد

خاستگاه :

در اصل این گیاه بومی کشور چین و هند است که بعد ها به قاره اروپا بخش‌هایی از آسیا راه پیدا می کند .

سنبل الطیب در ایران در رشته کوه‌های البرز و نواحی شمالی و شمال غربی ایران یافت می شود.

ترکیبات عرق سنبل الطیب

ریشه‌ی سنبل‌الطیب دارای ترکیبات مختلفی است از جمله آلکالوییدها و آمینو اسیدهای آزاد مانند تیروزین و گلوتامین، روغن‌های فرار مانند والریک اسید و یک گلی کوزید – رزین – والر یک اسید – فورمیک اسید – استیک اسید – متیل پیریل کتون – والریانیک – آلبومین – صمغ – پتاس – جوهر لیمو – فسفات – تانن – قند – آلفا – بورنیل فورمات، بورنیل استات، بورنیل بوتیرات، کامفن، بورنعول و پی نن می باشد .

والرنال و اسید والرنیک از موثر ترین ترکیباتی هستند که اثر آرام‌بخش دارند.

فنکون، کامفن و پیرس ، والرنون، آلفاوتباپینن از اساسی ترین ترکیبات اسانس سنبل الطیب هستند.

طبیعت عرق سنبل الطیب

طبع عرق سنبل الطیب گرم و خشک است بنابراین برای افراد دارای طبع سرد مفید است ولی افراد دارای طبع گرم و خشک باید در مصرف آن احتیاط کنند.

خواص عرق سنبل الطیب

 

عرق سنبل طیب

عرق سنبل الطیب و بی خوابی : از خواص معروف سنبل الطیب این است که آرامش بخش و خواب آور می باشد . تحقیقات نشان می دهد که این گیاه به طور چشم گیری ، بی خو اب را درمان می کند و هم چنین موجب کیفیت بالای خواب می شود. این گیاه حاوی مقادیر بالای لیارین است . این ترکیب شیمیایی باعث افزایش گاما آمینو اسید بوتیریک (GABA) که به عنوان انتقال دهنده عصبی مهار کننده در سیستم عصبی می تواند بی خوابی را کاهش دهد و باعث آرامش شود.

عرق سنبل الطیب و استرس و اضطراب

ترکیباتی مانند لیارین ، والرنیک و والرنول به عنوان ضد اضطراب و آرامش دهنده طبیعی عمل می کند و با حفظ سطح سروتونین می تواند و استرس و اضطراب را درمان کند.

عرق سنبل الطیب و درمان بیش فعالی کودکان

مصرف این عرق برای کودکان بالای ۵ سال می تواند به مشکلات خواب و بی قراری در کودکان کمک کند و آنها را درمان کند.

عرق سنبل الطیب و فشارخون و قلب

 عرق سنبل الطیب دارای ترکیب لیارین می باشد و این ترکیب محرک تولید که آمینو اسید گابا است.
براساس مطالعات انجام شده که آمینو اسید گابا فشار خون را تنظیم می کند . با توجه به اینکه فشار خون به طور مستقیم روی سلامت قلب اثر می گذارد بنابراین این عرق موجب حفظ سلامتی قلب و عروق می شود و ریسک حملات قلبی و سکته را کاهش می دهد.

عرق سنبل الطیب و دیابت و قند خون 

دیابت یک اختلال متابولیکی است. در این بیماری سوخت و ساز کامل قندها کاهش پیدا می کند. در طب سنتی معمولا سنبل الطیب را به خاطر خواصی که دارد، برای کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت تجویز می کنند.

عرق سنبل الطیب و رحم و درمان درد پریود

این عرق دارای خواص آرامبخش طبیعی و ضد التهاب و ضد اسپاسم است و هم چنین مانند یک عامل یک شل کننده قوی عضلات عمل می کند . مصرف این عرق سبب کاهش انقباض شدید عضلات رحم در زمان پریود می شود و درد آن را تسکین می دهد.

عرق سنبل الطیب


عرق سنبل الطیب و معده و دستگاه گوارش

سنبل الطیب از موثر ترین روش های درمانی طبیعی و خانگی برای درد معده شناخته شده است . این گیاه از اسهال و گاز معده و روده جلوگیری می کند و باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارشی می شود.

عرق سنبل الطیب و تقویت حافظه 

اسید والرنیک موجود در سنبل الطیب سبب کاهش استرس اکسیداتیو می شود و به تقویت حافظه کمک می کند.

عوارض عرق سنبل الطیب

استفاده مقدار مناسب سنبل الطیب در روز، عوارض جدی ندارد. ولی مصرف بیش از حد آن ممکن است باعث بروز معده درد و بی‌خوابی، سردرد، سرگیجه شود. این عرق برخلاف داروهای شیمیایی تاثیری روی عملکرد ذهن یا جسم نمی گذارد. هم چنین باعث اختلال سطح تمرکز یا هوشیاری و وابستگی به استفاده منظم نمی شود.

لازم به تذکر است که این عرق را نباید با داروهای شیمیایی آرامش بخش، الکل به طور همزمان مصرف کرد چون اثرات افسردگی و سایر خطرات احتمالی را تشدید می کند.

افرادی که به بیماری کبدی یا کلیوی مبتلا هستند باید این عرق را تحت نظر پزشک مصرف کنند. همچنین زنان باردار و کودکان زیر سه سال باید از مصرف این عرق جدا پرهیز کنند.

عرقیات گیاهی لزوما بی خطر نیستند و همیشه دوز، روش مصرف و تداخل آن‌ها با سایر غذاها و داروها دارای اهمیت است. اگر بیماری یا شرایط خاصی دارید برای مصرف عرق سنبل الطیب یا سایر گیاهان دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

عطر سنبل الطیب مثل نعنا گربه‌ای،باعث جذب گربه ها می شود و دارای اثر روانگردان برروی گربه ها دارد. از این رو به این گیاه علف گربه می گویند در سال‌های اخیر در فلاورجان اصفهان این گیاه را در زمین زراعی به مساحت ۱۵ هکتار کشت کرده اند.

نحوه مصرف عرق سنبل الطیب

مقدار مصرف روزانه معمول این عرق گیاهی مفید یک استکان بعد از هر وعده غذایی است. توجه داشته باشید که مصرف ۵ تا ۲۰ برابری مقدار توصیه شده احتمال بروز سکته قلبی را افزایش می دهد بنابراین هرگز بیش از حد از آن استفاده نکنید و بطور ناگهانی نیز مصرف آن را قطع نکنید.

عرق سنبل الطیب برای کودکان

در طب سنتی از عرق سنبل الطیب برای درمان بیش فعالی کودکان استفاده می شود. مصرف سنبل الطیب به مدت سه هفته به درمان و کاهش علائم این بیماری از جمله مشکلات بی ‌خوابی و بی ‌قراری در کودکان بالای پنج سال کمک می‌کند. هرگز از این عرق گیاهی برای کودکان زیر ۵ سال استفاده نکنید.

عوارض سنبل الطیب و اسطوخودوس

سنبل الطیب و اسطوخودوس هر دو گیاهان دارویی آرامش بخشی هستند که افراد معمولا از آنها به جای داروهای ضد اضطراب استفاده می کنند. اگرچه مصرف مقدار متعادل این ترکیبات برای سلامتی مفید است و عوارض کمتری نسبت به داروهای شیمیایی دارد اما مصرف بیش از حد آنها ممکن است سلامتی شما را به خطر بیندازد.

بنابراین از این دمنوش ها یا عرقیات گیاهی فقط تحت نظر پزشک استفاده کنید و از تطابق طبع آنها با مزاج خودتان اطمینان حاصل کنید تا بیشترین منافع را برای شما داشته باشند.

قیمت عرق سنبل الطیب

قیمت عرق سنبل الطیب بر اساس کیفیت و شرکت تولید کننده آن متفاوت است. شما می توانید این عرق گیاهی را از عطاری ها، داروخانه ها و همچنین به صورت آنلاین از فروشگاه های اینترنتی خریداری نمایید.

خواص و مضرات عرق سنبل الطیب

ریشه گیاه سنبل الطیب ارزش دارویی بسیار بالایی دارد و در طب سنتی از آن برای درمان افسردگی، درمان تشنج، درمان بی خوابی و به عنوان آرامبخش طبیعی استفاده می شود.

این گیاه دارویی برای جلوگیری از آسیب های کلیوی مفید است و به کاهش عفونت های کلیه کمک می کند. این گیاه با خواص آرام بخشی به کاهش علائم افسردگی و درمان و تسکین دردهای عصبی کمک می کند.

شما می توانید از این عرق گیاهی برای درمان بیماری میگرن استفاده کنید باعث افزایش میزان اسید گاما آمینوبوتیریک شده و خاصیت آرام کنندگی دارد.

تحقیقات مختلف اثربخشی سنبل ‌الطیب برای بهبود حافظه و عملکرد شناختی را نشان داده است بنابراین افراد سالمند می توانند از این منافع بهره مند شوند. کاهش استرس با کاهش سطح سروتونین و نوراپی نفرین یکی از مهمترین خواص این گیاه دارویی است. عرق سنبل الطیب برای درمان مشکلات خواب نیز بسیار مفید است.

با تمام خواص ذکر شده باید توجه داشته باشید که مصرف هشت هفته ای این عرق گیاهی به صورت مداوم ممکن است باعث ناراحتی معده ، سرگیجه، خارش پوست و بین رفتن کیفیت خواب شما شود.

خواص سنبل الطیب برای لاغری

سنبل الطیب به صورت غیر مستقیم و با تنظیم خواب کافی می تواند برای کاهش وزن مفید باشد. از آنجاییکه کمبود خواب بر هورمون تنظیم هورمون اشتها یعنی گرلین تاثیر می گذارد، می تواند باعث افزایش وزن شما شود. همچنین کیفیت خواب بالا با تولید هورمون های چربی سوز ارتباط مستقیمی دارد. بنابراین این گیاه دارویی با خواص آرام بخشی و تنظیم خواب می تواند به کاهش وزن و تناسب اندام کمک کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا