Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

نارسایی قلبی چیست و خطر مرگ ناشی از آن چقدر است؟

نارسایی قلبی (Heart failure ) می تواند بسیار ترسناک باشد اما بدان معنا نیست که قلب شما از کار افتاده است یا از کار خواهد افتاد. این اصطلاح بدان معناست که قلب شما آن طور که باید خون را پمپاژ  نمی کند.

نارسایی قلبی یک مشکل عمده پزشکی در ایالات متحده است که حدود ۵.۷ میلیون آمریکایی را مبتلا می کند. سالانه حدود ۵۵۰،۰۰۰ مورد جدید نارسایی قلبی رخ می دهد و این بیماری مهمترین علت بستری شدن افراد بالای ۶۵ سال در جهان است. اگرچه با افزایش سن خطر نارسایی قلبی تغییر نمی کند ، اما به احتمال زیاد در سنین بالاتر ، بیشتر دچار نارسایی قلبی می شوید.

زنان به همان اندازه مردان دچار نارسایی قلبی می شوند ، اما تفاوت هایی وجود دارد. زنان در اواخر زندگی در مقایسه با مردان دچار نارسایی قلبی می شوند. زنانی که از فشار خون بالا رنج می برند و EF (کسر جهشی) طبیعی دارند بیشتر مستعد نارسایی قلبی هستند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

انواع نارسایی قلبی

دلایل زیادی برای به وجود آمدن این بیماری وجود دارد ، اما این بیماری به طور کلی به دو نوع تقسیم می شود:

نارسایی قلب با کاهش عملکرد بطن چپ – (HF-rEF)

در این نوع از بیماری نارسایی قلبی حفره سمت چپ پایین قلب (بطن چپ) بزرگتر می شود و نمی تواند به اندازه کافی فشرده شود (منقبض شود) تا بتواند مقدار مناسبی خون غنی از اکسیژن را به بقیه قسمت های بدن منتقل کند.

نارسایی قلب با عملکرد بطن چپ حفظ شده – (HF-pEF)

قلب به طور طبیعی و منظم منقبض و پمپ می شود ، اما وقتی اتاقک های پایین قلب (بطن ها) ضخیم تر و سفت تر از حد طبیعی هستند بنابراین نمی توانند به درستی شل شوند و تا آخر پر شوند. از آنجا که خون کمتری در بطن ها جریان پیدا می کند ، با انقباض قلب خون کمتری به بقیه بدن منتقل می شود.

نارسایی قلبی چیست و خطر مرگ ناشی از آن چقدر است؟
نارسایی قلبی چیست و خطر مرگ ناشی از آن چقدر است؟

کسر جهشی چیست؟

کسر جهشی (EF)  به میزان توانایی بطن چپ (یا بطن راست) در پمپاژ خون با هر ضربان قلب اشاره دارد. در بیشتر مواقع ، EF میزان خون خارج شده از بطن چپ با هر بار انقباض را نشان می دهد، بطن چپ محفظه اصلی پمپاژ قلب است.

کسر جهشی به صورت درصد بیان می شود و  یک EF کمتر از حد نرمال می تواند نشانه ای از نارسایی قلبی باشد. اگر نارسایی قلبی داشته باشید و کسرجهشی  (HF-rEF) کمتر از حد طبیعی داشته باشید ، این کسر جهشی به پزشک کمک می کند تا بفهمد وضعیت شما چقدر شدید و خطرناک است.

کسر جهشی چگونه اندازه گیری می شود؟

کسر جهشی را می توان با استفاده از روش های زیر اندازه گیری کرد :

  • اکوکاردیوگرام (اکو) ، این متداول ترین روش برای بررسی EF است.
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) از قلب
  • اسکن پزشکی هسته ای (MUGA) قلب ؛ همچنین آزمایش استرس هسته ای نیز  نامیده می شود.

چرا شناخت کسر جهشی بسیار مهم است؟

اگر به بیماری های قلبی مبتلا هستید ، مهم است که شما و پزشک کسری جهشی ( EF ) خود را بدانید. EF شما می تواند به پزشک کمک کند تا بهترین روش درمانی را برای شما تعیین کند. به طور کلی ، هنگام تشخیص ابتلا به بیماری های قلبی و همچنین در صورت تغییر وضعیت در بیماری ، باید میزان EF خود را اندازه گیری کنید.

علائم نارسایی قلبی چیست؟

ممکن است علائم این بیماری برای شما بسیار خفیف باشد یا اینکه علائمی نداشته باشید ، این بدان معنا نیست که شما دیگر نارسایی قلبی ندارید ، علائم این بیماری ممکن است از خفیف تا شدید متغیر باشد و ممکن است از بین برود ، درصورت مشاهده هر یک از علائم این بیماری سریعا به پزشک مراجعه کنید.

به طور کلی ، نارسایی قلبی با گذشت زمان بدتر می شود و با بدتر شدن این بیماری ، ممکن است علائم یا نشانه های بیشتر یا متفاوتی را تجربه کنید . اگر علائم جدیدی دارید یا اینکه علائم شما بدتر شده است ، مهم است که به پزشک خود اطلاع دهید.

نارسایی قلبی چیست و خطر مرگ ناشی از آن چقدر است؟
نارسایی قلبی چیست و خطر مرگ ناشی از آن چقدر است؟

علائم و نشانه های رایج نارسایی قلبی

تنگی نفس یا مشکل در تنفس :

هنگام ورزش یا هنگام استراحت یا صاف خوابیدن در رختخواب ممکن است دچار مشکلات تنفسی شوید . تنگی نفس زمانی اتفاق می افتد که مایعات به داخل ریه ها برگردد (احتقان) یا بدن شما خون کافی اکسیژن دار دریافت نمی کند. اگر شب ناگهان از خواب بیدار شوید و بنشینید و نفس بکشید ، مشکل شدید قلبی دارید و حتما باید تحت درمان پزشکی قرار بگیرید.

احساس خستگی و ضعف در پاها هنگام فعالیت :

هنگامی که قلب شما خون غنی از اکسیژن را به اندام ها و عضلات اصلی پمپاژ نمی کند ، خسته می شوید و ممکن است پاهای شما احساس ضعف کنند.

تورم در مچ پا ، پاها و شکم :

وقتی کلیه ها خون کافی را فیلتر نمی کنند ، بدن مایعات و آب اضافی را نگه می دارد و این مایعات اضافی در بدن باعث تورم و افزایش وزن می شود.

دفع شبانه ادرار :

نیروی جاذبه بیشتر در حالت خوابیده باعث می شود خون بیشتر به کلیه ها برسد . بنابراین ، کلیه های شما در شب  هنگام استراحت شما ادرار بیشتری تولید می کنند و در نتیجه نیاز به دفع ادرار بیشتری خواهید داشت .

سرگیجه ، گیجی ، مشکل در تمرکز و غش کردن :

قلب شما خون کافی اکسیژن دار را به مغز پمپ نمی کند و در نتیجه ممکن است این علائم در شما به وجود آید.

ضربان قلب سریع یا نامنظم ( تپش قلب ) :

هنگامی که عضله قلب شما با نیروی کافی پمپاژ نمی کند ، قلب ممکن است سریع تر بتپد تا سعی کند خون غنی از اکسیژن را به اندام ها و عضلات اصلی برساند. اگر قلب شما بزرگ تر از حد طبیعی باشد (پس از حمله قلبی یا به دلیل سطح غیر طبیعی پتاسیم در خون) ممکن است ضربان قلب نامنظم داشته باشید.

سرفه خشک :

سرفه ناشی از نارسایی قلبی احتمالاً هنگامی رخ می دهد که صاف دراز کشیده اید و مایعات اضافی در ریه های شما انباشته می شود.

  • شکم پر ( نفخ ) یا سفت
  •   از دست دادن اشتها یا ناراحتی معده
نارسایی قلبی چیست و خطر مرگ ناشی از آن چقدر است؟
نارسایی قلبی چیست و خطر مرگ ناشی از آن چقدر است؟

چه عواملی باعث نارسایی قلبی می شود؟

نارسایی قلبی می تواند ناشی از بسیاری از بیماری ها مختلف باشد که به عضله قلب آسیب می رساند. بعضی از عواملی که باعث ایجاد این بیماری می شوند عبارتند از:

بیماری عروق کرونر:

بیماری عروق کرونر که به آن آترواسکلروز کرونر یا “تصلب شرایین” نیز گفته می شود بر عروق حامل خون و اکسیژن به قلب (عروق کرونر) تأثیر می گذارد. در این بیماری پوشش طبیعی داخل رگ ها شکسته می شود و دیواره رگ ها ضخیم می شوند و رسوبات چربی و پلاک ها تا حدی جریان خون را مسدود می کنند. با گذشت زمان ، عروق بسیار باریک یا کاملاً مسدود می شوند که باعث حمله قلبی می شود. انسداد این رگ ها باعث می شود قلب نتواند خون کافی برای سالم نگه داشتن اندام ها و بافت ها را پمپاژ کند.

حمله قلبی :

حمله قلبی زمانی اتفاق می افتد که یک شریان کرونر به طور ناگهانی مسدود شود و خون نتواند به تمام مناطق عضله قلب سرازیر شود. عضله قلب برای همیشه آسیب می بیند و سلول های عضلانی ممکن است از بین بروند.

کاردیومیوپاتی :

کاردیومیوپاتی اصطلاحی است که صدمه به عضله قلب و بزرگ شدن آن را در اثر مشکلات شریان های کرونر یا جریان خون بیان می کند. کاردیومیوپاتی به دلایل مختلفی از جمله ویروس ها ، سوء مصرف الکل یا مواد مخدر ، سیگار کشیدن ، ژنتیک و بارداری (کاردیومیوپاتی پس از زایمان) رخ می دهد.

  • نقص قلب در بدو تولد (بیماری مادرزادی قلب)
  • دیابت

فشار خون بالا (hypertension):

فشارخون نیروی فشار خون است که به دیواره رگ های خونی (عروق) فشار می آورد. اگر فشار خون دارید ، به این معنی است که فشار در عروق شما بیش از حد طبیعی است. هنگامی که فشار خون شما بالا است ، قلب شما مجبور است خون بیشتری پمپ کند تا خون به نقاط مختلف بدن منتقل شود. این بیماری می تواند باعث ضخیم شدن یا سفت شدن بطن چپ و در نهایت باعث ابتلا شما به HF-pEF شود. فشار خون بالا همچنین می تواند باعث تنگ شدن عروق کرونر و منجر به بیماری عروق کرونر نیز شود.

آریتمی (ریتم های غیر طبیعی قلب ، از جمله فیبریلاسیون دهلیزی)

  • بیماری های کلیوی
  • چاقی (اضافه وزن)
  • استعمال دخانیات و مواد مخدر

استفاده از داروهای خاص :

برخی از داروهایی که برای مقابله با سرطان ( شیمی درمانی ) استفاده می شوند می توانند منجر به نارسایی قلبی شوند.

نارسایی قلبی چیست و خطر مرگ ناشی از آن چقدر است؟
نارسایی قلبی چیست و خطر مرگ ناشی از آن چقدر است؟

نارسایی قلبی چگونه تشخیص داده می شود؟

به منظور تشخیص اینکه آیا شما مبتلا به نارسایی قلبی هستید یا نه ، پزشک باید در مورد علائم و سابقه پزشکی شما اطلاعاتی کسب کند ، شما همچنین ممکن است یک معاینه فیزیکی داشته باشید. پزشک برای تشخیص بهتر و دقیق تر ممکن است برای شما آزمایشاتی را تجویز کند ، برخی از این آزمایشات عبارتند از:

  • آزمایش خون
  • نوار قلب
  • اکوکاردیوگرام
  • آزمایش تنفس : برای دیدن اینکه آیا یک مشکل ریوی باعث نفس نفس زدن در شما شده است یا یک نارسایی قلبی
  • رادیوگرافی قفسه سینه: برای بررسی اینکه آیا مایع در ریه شما وجود دارد و یا یک بیماری ریوی باعث تجمع این مایعات شده است.

پزشک شما ممکن است در مورد “کسر جهشی”  قلب شما نیز صحبت کند. برخی از افراد مبتلا به نارسایی قلبی می توانند کسر جهشی طبیعی داشته باشند ، بنابراین کسر جهشی در کنار سایر آزمایشات برای تشخیص نارسایی قلبی استفاده می شود.

الکتروکاردیوگرام (EKG یا ECG)

این آزمایش با استفاده از الکترودهایی که با سیم به مانیتور الکتروکاردیوگرافی متصل هستند ، فعالیت الکتریکی قلب شما را ثبت می کند. الکترودها تکه های چسبنده کوچکی هستند که روی بدن شما قرار می گیرند و سیم ها اطلاعات را به مانیتور منتقل می کنند و نمودار ایجاد فعالیت الکتریکی را ایجاد می کند.

اسکن اکتساب چندگانه (اسکن MUGA )

این آزمایش به پزشک شما نشان می دهد که اتاقک های پایین قلب شما (بطن ها) چقدر خون را پمپ می کنند. برای انجام این آزمایش مقدار کمی از رنگ رادیواکتیو به داخل ورید شما تزریق می شود و از یک دوربین ویژه (دوربین گاما) برای ایجاد فیلم از قلب شما هنگام ضربان استفاده می شود.

تست استرس : این آزمایش نشان می دهد که قلب شما چگونه به استرس واکنش نشان می دهد. در حالی که ضربان قلب ، الکتروکاردیوگرافی و فشار خون شما ثبت شده است ، شما احتمالاً در سطوح مختلف دشواری روی تردمیل یا دوچرخه ثابت ورزش خواهید کرد. اگر نمی توانید ورزش کنید ، ممکن است از دارو برای ایجاد تأثیر مشابه ورزش در قلب شما استفاده شود ( آزمایش استرس دارویی ). بسته به شرایط شما ، ممکن است آزمایشات دیگری نیز لازم باشد.

نارسایی قلبی چیست و خطر مرگ ناشی از آن چقدر است؟
نارسایی قلبی چیست و خطر مرگ ناشی از آن چقدر است؟

درمان های موجود برای نارسایی قلبی

هیچ درمانی برای بهبودی کامل نارسایی قلبی وجود ندارد اما راه های موجود می توانند علائمی را که بسیاری از افراد را به زندگی کامل و پرتحرک سوق می دهد کنترل کنند. پزشک معمولاً به شما می گوید در چه مرحله از نارسایی قلبی قرار دارید. این مراحل از ۱ تا ۴ درجه بندی می شود و درجه ۱ شدت کمتری و درجه ۴ بیشترین شدت این بیماری را نشان می دهد . دانستن این موضوع به پزشکان کمک می کند تا بهترین روش درمانی را برای شرایط شما انتخاب کنند.

درمان های نارسایی قلبی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  1. استفاده از دارو : برای بهبود علائم و کاهش تجمع مایعات
  2. ضربان ساز یا  ICD : برای کمک به پمپاژ خون توسط قلب
  3. جراحی بای پس کرونر : این جراحی در صورتی انجام می شود که عروق شما مسدود شده باشد

آیا می توانیم نارسایی قلبی خود را به طور طبیعی بهبود ببخشیم؟

اگر پزشک برای شما دارو تجویز کند ، مهم است که آن را به درستی و سروقت مصرف کنید ، اما ایجاد تغییراتی در سبک زندگی شما نیز می تواند تأثیر بسزایی در بهبود سلامتی شما داشته باشد . این تغییرات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خودتان را مرتباً وزن کنید : افزایش ناگهانی وزن ممکن است به معنای تجمع زیاد مایعات در بدن شما باشد که بسیار خطرناک می باشد
  • مشاهده و اندازه گیری میزان مایعاتی که هر روز دفع دارید
  • مدیریت استرس
  • کنترل  فشار خون
  • قطع  سیگار
  • محدود کردن میزان مصرف الکل
  • فعال بودن  : این عمل می تواند به بهبود انرژی ، استقامت و تناسب اندام شما کمک کند
  • حفظ وزن سالم  که به شما کمک می کند قلب شما بیش از حد کار نکند.
  • همچنین تغییرات در رژیم غذایی در هنگام کنترل وزن برای سلامتی قلب ضروری است.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا