Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

سرطان روده بزرگ چیست و چه افرادی به آن مبتلا می شوند؟

سرطان روده بزرگ که با نام سرطان کولون نیز شناخته می شود سومین سرطان شایع پس از سرطان پوست برای مردان و زنان است. یک انسان در طول زندگی خود حدود ۵٪ خطر ابتلا به این سرطان را دارد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

خونریزی و سایر مشکلات روده می تواند از اولین علائم سرطان روده بزرگ باشد. با این حال ، ممکن است علائم اولیه  وجود نداشته باشد و علائم بسیار کمی در مراحل اولیه بیماری وجود داشته باشد. چون تقریباً همه سرطان های روده بزرگ آدنوکارسینوما هستند که طی سالیان متمادی به آرامی ایجاد می شوند. آنها به صورت پولیپ غیرسرطانی از پوشش روده بزرگ شروع می شوند.

بررسی این پولیپ ها ابزاری قدرتمند برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ و تشخیص زودهنگام آن است. یافتن سرطان در اوایل ابتلا – یا حتی قبل از اینکه ایجاد شود – بهترین شانس را برای درمان موفقیت آمیز بیماری دارد.

ریسک فاکتورهای سرطان روده بزرگ چیست؟

هر کسی می تواند به این سرطان مبتلا شود ، اما عوامل خاصی وجود دارد که خطر ابتلا به آن را افزایش می دهد. دانشمندان به طور کامل نمی دانند که سرطان چگونه و چرا شروع می شود. بنابراین همه افراد دارای این ریسک فاکتورها به سرطان کولون مبتلا نخواهند شد. عوامل خطر این سرطان عبارتند از:

  • افزایش سن ، ۹۰٪ موارد سرطان در افراد ۵۰ سال به بالا رخ می دهد
  • سابقه خانوادگی یا شخصی پولیپ روده بزرگ یا سرطان کولون
  • ژنتیک تا ۱۰٪ مقصر سرطان های کولون مربوط به جهش در ژن ها و سندرم های ژنتیکی است.
  • سابقه شخصی IBD (بیماری التهابی روده) ، که شامل بیماری کرون و کولیت اولسراتیو است
  • دیابت نوع ۲
سرطان روده بزرگ چیست و چه افرادی به آن مبتلا می شوند؟
سرطان روده بزرگ چیست و چه افرادی به آن مبتلا می شوند؟

سایر ریسک فاکتورهای ابتلا به سرطان روده بزرگ

عوامل سبک زندگی ، مانند چاقی ، ورزش نکردن ، سیگار کشیدن ، رژیم غذایی نامناسب و مصرف زیاد الکل نیز می تواند خطر ابتلا به این سرطان را افزایش دهد. افرادی که چاق هستند در مقایسه با افراد با وزن سالم ۳۰٪ بیشتر به سرطان روده بزرگ مبتلا می شوند.

داشتن اضافه وزن خطر ابتلا را برای مردان و زنان افزایش می دهد ، اما به نظر می رسد بیشتر مردان را تحت تأثیر قرار می دهد. در صورت داشتن وزن اضافی یا چاقی ، خطر مرگ ناشی از سرطان روده نیز بیشتر است.

علاوه بر این قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی ، مصرف رنگ خوراکی و نگهدارنده های موجود در مواد غذایی ، سوربات پتاسیم و بنزوات سدیم موجود در غذاهای فراوری شده از دیگر ریسک فاکتورهای افزایش سرطان هستند.

چگونه می توان خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش داد؟

پیشگیری از سرطان کولون مانند سایر استراتژی های اساسی برای بسیاری دیگر از سرطان ها متغیر است -عوامل خطرزا که می توانید کنترل کنید. برای سرطان کولون این به معنای ایجاد تغییر در سبک زندگی است. شما می توانید خطر ابتلا به این سرطان را با استفاده از موارد زیر کاهش دهید:

  • نوشیدن الکل در حد متوسط یا عدم استفاده
  •  برای مردان ، این به معنای بیش از دو نوشیدنی در روز نیست. زنان نیز نباید بیش از یک نوشیدنی در روز مصرف کنند.
  • داشتن یک رژیم غذایی متعادل
  •  به طور کلی ، این به معنای افزایش مصرف میوه ، سبزیجات و غلات کامل و محدود کردن گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده است.
  • حفظ وزن بدن سالم
  • ترک سیگار یا شروع نکردن آن
  • انجام فعالیت بدنی منظم

بهتر است بدانید:

این به معنای شرکت در فعالیت های متوسط در بیشتر روزهای هفته است. پیاده روی سریع به عنوان فعالیت متوسط مفید است. افزایش میزان و شدت فعالیت های شما حتی ممکن است منافع بیشتری برای کاهش خطر ابتلا به سرطان کولون داشته باشد. ترکیب رژیم و ورزش می تواند به شما در دستیابی و حفظ این هدف کمک کند.

اگر با عادت ترک سیگار دست و پنجه نرم می کنید ، با پزشک خود در مورد راهکارهای قطع آن صحبت کنید. و هرگز تلاش برای ترک سیگار را رها نکنید. هر کس باید با پزشک خود در مورد سرطان روده بزرگ صحبت کند این کار به شما کمک می کند تا در مورد سبک زندگی خود آگاهانه تصمیم بگیرید. افراد در معرض خطر سرطان ممکن است لازم باشد اقدامات اضافی را برای محافظت از سلامتی خود انجام دهند. این شامل افرادی است که سابقه خانوادگی قوی سرطان کولورکتال دارند که ممکن است از آزمایش ژنتیکی بهره مند شوند.

شناسایی ژن های غیر طبیعی در DNA ممکن است به معنای اقدامات دیگری باشد که می توانید برای کاهش ابتلا خود انجام دهید. این روند می تواند شامل غربالگری زودهنگام سرطان روده بزرگ یا جراحی در برخی موارد باشد.

سرطان روده بزرگ چیست و چه افرادی به آن مبتلا می شوند؟
سرطان روده بزرگ چیست و چه افرادی به آن مبتلا می شوند؟

تشخیص زود هنگام سرطان روده بزرگ

در نهایت لازم به ذکر است که جلوگیری از همه موارد سرطان روده بزرگ امکان پذیر نیست. شما هنوز هم می توانید به این بیماری مبتلا شوید حتی اگر هیچ عامل خطری نداشته باشید یا همه روش های زندگی را به درستی تغییر دهید. این امر تشخیص زودهنگام را به یک قسمت حیاتی از مبارزه با سرطان کولون تبدیل می کند. زیرا به موقع یافتن آن می تواند منجر به درمان و بهبودی موفقیت آمیز شود.

معاینات غربالگری سرطان روده بزرگ

پزشکان برای تشخیص زودهنگام به معاینات غربالگری سرطان اعتماد می کنند. در معاینات غربالگری علائم بیماری قبل از بروز علائم مشاهده می شود. برای افرادی که به طور متوسط ​​در معرض خطر سرطان کولون هستند ، غربالگری باید از ۵۰ سالگی آغاز شود. معاینات معمول غربالگری شامل موارد زیر است:

کولونوسکوپی

یک غربالگری معمول روده بزرگ است زیرا به پزشک شما اجازه می دهد تا کل طول روده  را مشاهده کند. پزشک همچنین می تواند در هنگام معاینه ، هر قسمت مشکوک یا پولیپ را نمونه برداری کند. برای پاکسازی روده نیاز به آماده سازی دارید. برای اینکه در حین آزمایش راحت باشید به شما بیهوشی تزریق می شود. در صورت کشف مناطق مشکوک یا پولیپ ، هر ۱۰ سال یکبار به این آزمون نیاز دارید.

کولونوگرافی CT یا کولونوسکوپی مجازی

در این روش غربالگری از سی تی اسکن برای تولید تصاویر دقیق از داخل روده بزرگ و راست روده استفاده می شود. برای انجام این کار لازم است روده را با هوا پر کنید. حتی اگر کولونوسکوپی تهاجمی نباشد ، کولون شما باید برای آزمایش تمیز باشد. این بدان معنی است که از آماده سازی روده استفاده می کنند. اگر پزشک شما یک مشکل احتمالی مشاهده کند ، برای برداشتن بافت به کولونوسکوپی نیاز دارید. شما هر پنج سال یکبار به این آزمون نیاز دارید.

آزمایشات مدفوع

این آزمایشات نمونه مدفوع را بررسی می کند تا علائم سرطان روده بزرگ را جستجو کند. به عنوان مثال می توان به آزمایش خون مخفی مدفوع مبتنی بر گایاک (gFOBT) و آزمایش DNA مدفوع اشاره کرد. این تست ها را می توانید با کیت های خانگی انجام دهید.

با این حال آنها به طور عمده از نظر سرطانی که قبلاً ایجاد شده است و برای تشخیص پولیپ قابل اعتماد نیستند. در نتیجه ، شما هر ساله به این آزمایشات نیاز دارید. در صورت مثبت بودن آزمایش ، به کولونوسکوپی نیاز دارید. مدفوع جمع آوری شده در طی یک آزمایش DRE (معاینه دیجیتال مقعدی) تنها یک نمونه است و برای غربالگری سرطان کولون کافی نیست. سایر آزمایشات مانند سیگموئیدوسکوپی یا انما با باریم با کنتراست دو برابر آزمایشات غربالگری دیگر رایج هستند.

اگر پزشک در حین معاینه غربالگری مشکلی پیدا کند ، به آزمایشات اضافی مانند آزمایش خون برای نشانگرهای تومور و آزمایشات تصویربرداری برای مرحله بندی سرطان نیاز دارید. تشخیص نوع و مرحله سرطان کولون به تعیین پیش آگهی و گزینه های درمانی شما کمک می کند.

پنج مرحله اصلی در سرطان روده بزرگ وجود دارد و حدود ۴۰٪ از سرطان ها در مراحل اولیه تشخیص قرار دارند. این مراحل اولیه بسیار قابل درمان هستند و میزان بقا بالایی دارند. متأسفانه ، فقط نیمی از افرادی که باید غربالگری کنند آن را انجام می دهند. برای حفظ سلامتی خودتان با پزشک خود در مورد غربالگری و زمانبندی سرطان کولون صحبت کنید.

سرطان روده بزرگ چیست و چه افرادی به آن مبتلا می شوند؟
سرطان روده بزرگ چیست و چه افرادی به آن مبتلا می شوند؟

میزان بقاء در سرطان روده بزرگ

پزشکان سالانه بیش از ۱۳۵۰۰۰ نفر مبتلا به سرطان کولون را در ایالات متحده تشخیص می دهند. مرحله سرطان روده بزرگ در زمان تشخیص میزان بقا را تحت تأثیر قرار می دهد. مراحل از ۱ (موضعی) تا ۴ (پیشرفته) است. سرطان کولون موضعی به این معنی است که سلول های سرطانی فقط در روده بزرگ هستند. وقتی در مراحل اولیه تشخیص داده شود ، میزان بقا خوب است. حدود ۹۰٪ افرادی که در مراحل اولیه تشخیص داده می شوند حداقل پنج سال زندگی می کنند.

با پیشرفت سرطان ، احتمال زنده ماندن کمتر می شود. میزان بقای پنج ساله برای افراد با گسترش سرطان به غدد لنفاوی و اندام های نزدیک روده بزرگ ۷۱ درصد تشخیص داده می شود. در صورت گسترش سرطان به مناطقی دیگر از بدن  میزان بقا بیشتر کاهش می یابد. در این شرایط حدود ۱۳٪ از افراد پنج سال یا بیشتر زندگی می کنند.

با این حال ، عوامل دیگر می توانند این میزان را بهبود بخشند. اگر تعداد کمی تومور دارید که در جای دیگری از بدن پخش می شوند و برای برداشتن آنها جراحی می کنید ، میزان بقای شما بهبود می یابد. بخاطر داشته باشید که این آمار هر روندی را پوشش نمی دهد. همچنین ، با یافتن ابزارها و روش های درمانی موثرتر در تشخیص ، این ارقام می توانند به مرور تغییر کنند.

پیش آگهی سرطان روده بزرگ

پیش آگهی شما توضیحی در مورد چگونگی تأثیر بیماری بر شما و امکان درمان سرطان است. پیش آگهی بر اساس موارد زیر است:

مرحله: میزان سرطان شما چقدر پیشرفته است ، یعنی چقدر گسترش یافته او فراتر از روده بزرگ است.

گرید : گرید نشان می دهد که چقدر احتمال رشد و گسترش سرطان وجود دارد و با چه سرعتی ممکن است رخ دهد.

صحبت در مورد پیش آگهی شما همچنین به معنای صحبت در مورد درمان های احتمالی است. تیم پزشکی شما با توجه به مرحله سرطان و سلامت عمومی شما ، توضیح می دهد که درمان ممکن است در مورد شما موثر باشد.

سرطان روده بزرگ چیست و چه افرادی به آن مبتلا می شوند؟
سرطان روده بزرگ چیست و چه افرادی به آن مبتلا می شوند؟

بهتر است بدانید:

اگر سرطان در مراحل اولیه ، فقط در روده بزرگ تشخیص داده شود ، پیش آگهی شما بهترین است. ممکن است چندین روش برای درمان سرطان شما وجود داشته باشد. این موارد می تواند شامل جراحی ، شیمی درمانی ، پرتودرمانی یا ترکیبی از روش های درمانی باشد.

حدود نیمی از افراد مبتلا به سرطان کولون برای حذف سرطان تحت عمل جراحی قرار می گیرند. حتی با جراحی و سایر روش های درمانی ، ممکن است برخی از سلول های سرطانی باقی بمانند و بعداً دوباره رشد کنند. تحقیقات نشان می دهد که یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم می تواند به کاهش خطر شما کمک کند.

اگر مبتلا سرطان در اواخر مرحله هستید و گرید آن نشان می دهد که به سرعت در حال رشد و گسترش است ، ممکن است پیش آگهی شما ضعیف باشد. برای جلوگیری از پیشرفت سرطان ممکن است درمان های زیادی در دسترس نباشد. هنوز هم ، شیمی درمانی و سایر روش های درمانی ممکن است با کاهش سرعت سرطان و جلوگیری از گسترش بیشتر سرطان ، به برخی از افراد کمک کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا