Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

عرق سیر و خواص اعجاب انگیز درمانی آن

عرق سیر و خواص و فواید این گیاه دوست داشتنی و منفور را اگر بدانید، هرگز از مصرف آن غافل نخواهید شد. خواص سیر به قدری زیاد است که از سالهای دور تاکنون از آن برای درمان های مختلف استفاده می کردند. سیر دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد میکروبی، ضد قارچ و ضد ویروس و…میباشد که اگر در هر وعده غذایی بتوان از آن استفاده کرد، می تواند ضامن سلامتی شما باشد. در ادامه مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک با عرق سیر و خواص بیشمار آن آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید .

گیاه شناسی سیر

سیر یک گیاه علفی و دائمی با ارتفاع حدود ۴۰ سانتیمتر است که برگ‌ های سبز آن باریک و بلند و نواری شکلی است . گل های کوچک صورتی رنگ آن به صورت یک چتر در انتهای ساقه می باشد. از قسمت های برگ و ساقه و ریزوم این گیاه جهت مصارف دارویی و غذایی استفاده می ‌می کنند. سیر هم خانواده پیاز و تره فرنگی است. این گیاه سرشار از خواص فراوانی است و قدمت استفاده از این گیاه به به حدود پنج هزار سال پیش باز می‌ گردد.بقراط، پدر علم پزشکی از سیر برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می کرد. از کاربرد های دیگر این گیاه، استفاده آن در آشپزی و طبخ غذا است که به دلیل عطر و بوی خاص سیر می باشد.

جدول مشخصات

 

نام گیاه دارویی سیر
نام انگیسی گیاه دارویی Garlic
نام علمی گیاه دارویی Allium sativum
نامهای رایج گیاه دارویی سیر
خاستگاه گیاه دارویی آسیای میانه و شمال شرقی ایران
طبع گیاه دارویی گرم و خشک (صفراوی)
اثرگذاری گیاه دارویی اعصاب و روان, پیشگیری از سرطان, تقویت سیستم ایمنی بدن, دستگاه تنفسی, سرشار از آنتی اکسیدان, قلب و عروق
خواص گیاه دارویی بازکننده گرفتگی عروق, بهبود عملکرد مغز, پیشگیری از آلزایمر, پیشگیری از سرطان, پیشگیری از سکته قلبی و مغزی, تقویت سیستم ایمنی بدن, درمان آنفولانزا, درمان سرفه و سرماخوردگی, سرشار از آنتی اکسیدان, کاهش چربی و کلسترول, کاهش خستگی, کاهش فشار خون, کاهش قند خون
روش مصرف گیاه دارویی خوراکی, موضعی
عوارض گیاه دارویی افت شدید فشار خون، بروز واکنش‌های آلرژیک، اسهال، رقیق شدن خون، تداخل با داروهای ضد انعقاد خون، ایدز، ضد بارداری، ایزونیازید، احتیاط مصرف در زنان باردار و مادران شیرده

خاستگاه گیاه سیر

کشور های چین و هند از بزرگترین کشورهای صادر کننده سیر در جهان هستند. سیر امروزه در اغلب کشور های جهان یافت می شود. سیر را می توان بومی آسیای میانه و شمال شرقی ایران دانست.

ارزش غذایی عرق سیر

سیر به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی عمل می کند و دارای خواص ضد ویروسی و ضد قارچی است . دربین محصولات مختلف سیر ، اسانس سیر نسبت به پودسیر و سیر تازه دارای اثرات ضد میکروبی قوی تری است .

Nutritional value per ۱۰۰ گرم (۳٫۵ اونس)
انرژی مواد خوراکی ۶۲۳ کیلوژول (۱۴۹ کیلوکالری)
کربوهیدرات‌ها
۳۳.۰۶ g
شکرها ۱ g
فیبر غذایی ۲.۱ g
چربی
۰.۵ g
پروتئین‌ها در رژیم غذایی
۶.۳۶ g
ویتامین‌ها مقدار

%DV
ویتامین ب۱
۱۷%

۰.۲ mg

ویتامین ب۲
۹%

۰.۱۱ mg

ویتامین ب۳
۵%

۰.۷ mg

پانتوتنیک اسید
۱۲%

۰.۵۹۶ mg

ویتامین ب۶
۹۵%

۱.۲۳۵۰ mg

اسید فولیک
۱%

۳ μg

کولین
۵%

۲۳.۲ mg

ویتامین ث
۳۸%

۳۱.۲ mg

مواد مغذی معدنی مقدار

%DV
Calcium
۱۸%

۱۸۱ mg

Iron
۱۳%

۱.۷ mg

Magnesium
۷%

۲۵ mg

منگنز
۸۰%

۱.۶۷۲ mg

فسفر
۲۲%

۱۵۳ mg

Potassium
۹%

۴۰۱ mg

Sodium
۱%

۱۷ mg

روی
۱۲%

۱.۱۶ mg

سایر مواد تشکیل‌دهنده مقدار
آب ۵۹ g
selenium ۱۴٫۲ μg

خواص عرق سیر

 

عرق سیر

 

عرق سیر و کاهش وزن : براساس نتایج مطالعات نشان داده شده است که بین مصرف سیر و چربی سوزی رابطه ای وجود دارد. مواد مغذی فروانی در سیر موجود است که به کاهش وزن و لاغری کمک می کند. ترکیباتی نظیر آلیسین و خاصیت ضد اشتهایی در سیر باعث کاهش وزن می شود.

عرق سیر و بیماری های قلبی : سیر مانند یک آسپرین طبیعی عمل می کند و باعث کاهش سرعت انعقاد خون می شود و از لخته شدن خون جلو گیری می کند و به این صورت از سکته قلبی و مغزی پیشگیری می کند.
همچنین سیر با کلسیفیکاسیون شریانی (جمع شدن کلسیم در عروق) و کاهش کلسترول جلوگیری می کند و از سلامت قلب محافظت می کند. سیر ترومبوکسان ماده ای است که از عو امل لخته شدن خون می باشد و مصرف سیر باعث کاهش تولید ترومبوکسان می شود.

عرق سیر و فشار خون : مواد مغذی سیر، گردش خون را افزایش می دهد. در نتیجه فشار خون کاهش می یابد . ترکیب آلیسین در سیر نیز موجب کاهش فشار خون می شود . به علاوه این گیاه با افزایش مقدار نیتریک اکسید فشار خون را در عروق ریوی تنظیم می‌کند. از همین رو مصرف سیر برای افرادی که دارای فشار خون بالا هستند، بسیار مفید و موثر است .کاهش فشار خون یعنی قلبی سالم‌تر!

 عرق سیر و کلسترول : سیر به سه روش باعث کاهش کلسترول بد می شود. ۱) حفظ کلسترول را از صدمات ناشی از اکسیده شدن ۲) افزایش قابلیت بدن برای از بین بردن کلسترول ۳) دی‌آلیل دی‌سولفید و اس- الیل سیستئین موجود در سیر باعث کاهش کلسترول بد می شود.

عرق سیر و خواص ضدسرطانی :سیر منبعی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است و به این دلیل دارای خاصیت ضد سرطانی است و می تواند مانع رشد و تکثیر سلول های سرطانی می شود. این گیاه می تواند از خطر ابتلا به سرطان های معده، روده بزرگ، پروستات و رحم جلوگیری کند.

عرق سیر و رفع عفونت : سیر دارای سلنیم، منیزیم، پتاسیم، کلسیم ، گوگرد، ویتامین ث، ویتامین ب ۶ می باشد که می تواند از بدن در برابر ویروس، باکتری و عفونت محافظت کند. به علاوه آلیسین و دی‌آلیل دی‌سولفید (Diallyl disulfide) موجود در سیر دارای خواص ضد باکتریایی است

عرق سیر و تقویت حافظه : این عرق با محافظت از DNA از افت عملکرد مغز جلوگیری می کند . این عرق با کمک آنتی اکسیدان‌ها از بافت سالم مغز محافظت می کند و باعث بهبود حافظه می شود.

عرق سیر و حفظ سلامت مو و پوست : خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی فراوان موجود در سیر باعث حفظ سلامت مو و پوست می شود، به علاوه این گیاه از سرطان پوست جلوگیری می کند.

عرق سیر و تقویت سیستم ایمنی بدن : تقویت سیستم ایمنی بدن می‌تواند مانند سد در برابر بیمارهای خطرناک باشد . مصرف سیر می تواند باعث بهبود عملکرد سلول‌های T سیستم ایمنی بدن باشد . هم چنین این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین سی است و به این طریق باعث بهبود سیستم ایمنی می شود.

عرق سیر و درمان دیابت : سیر با کمک به لوزالمعده به ساخت انسولین کمک می کند . هم چنین در تنظیم وزن و مقدار کلسترول در بیماران دیابتی نقش موثری دارد.

عوارض عرق سیر

مصرف دوز مناسب عرق سیر عوارض جدی را به دنبال ندارد. ولی اگر بیش از حد از آن مصرف شود، عوارضی در پی دارد که درموارد زیر به برخی از آن ها اشاره شده است.

  • آسیب به کبد
  • بوی بد دهان
  • حالت تهوع، استفراغ و سوزش معده
  • اسهال
  • تشدید خونریزی
  • مشکلات مربوط به معده
  • کاهش زیاد فشار خون
  • تعریق زیاد
  • سر گیجه
  • اگزما و سوزش
  • تغییرات بینایی
  • سردرد
  • بالا بردن سطح فشار خون
  • تشدید عفونت مخمر (واژینال) عوارض جدی سیر در واژن
  • زایمان زودرس در زنان باردار

دانستنی ‌های مفید در رابطه با عرق سیر

  • بر اساس کتیبه‌ های تاریخی در بین النهرین سیر حداقل ۴۰۰۰ سال پیش وجود داشته است.
  • در مقبره توت انخ آمون (Tutankhamun) فرعون مصر باستان سیر پیدا شده است.
  • ابن سینا سیر رابری بیماری هایی از جمله آرتروز، انگل ‌ها، سرفه مزمن، نیش مار و حشرات تجویز می کرد .

نحوه مصرف عرق سیر

شما می توانید این عرق گیاهی را بعد از وعده های غذایی خود مصرف کنید. شما می توانید روزانه، دو استکان عرق سیر را مصرف کنید. باید توجه داشته باشید که این عرق گیاهی طبعی گرم و خشک دارد. توصیه می شود از مصرف بیش از حد آن، خودداری کنید.

خواص عرق سیر

عرق گیاهی سیر خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد. این عرق گیاهی، یک ضد میکروب قوی است. شما می توانید از این عرق گیاهی برای درمان بسیاری از مشکلات خود استفاده کنید. این عرق گیاهی دارای مواد مغذی و مفیدی مانند آهن، روی، فسفر و کلسیم است. شما می توانید از این عرق گیاهی برای درمان کم خونی نیز استفاده کنید.

برخی از مهمترین خواص عرق گیاهی سیر شامل کاهش فشار خون، تقویت عملکرد قلب، کاهش غلظت خون، تقویت سیستم ایمنی بدن، تنظیم قند خون، بهبود التهابات بدن، درمان مشکلات گوارشی و کمک به کاهش وزن اشاره کرد. در طب سنی عرق سیر، یک داروی ضد میکروبی و ضدعفونی کننده است. از این عرق گیاهی در طب سنتی برای از درمان بیماری های عفونی بسیار استفاده می شود.

بهترین زمان مصرف عرق سیر

بهترین زمان برای بهره مندی از فواید این عرق گیاهی، مصرف آن قبل از وعده های غذایی است. مصرف عرق سیر قبل از وعده هایی غذایی، باعث بهبود جذب بهتر مواد مغذی عرق سیر و مواد غذایی می شود.

طرز تهیه عرق سیر

شما می توانید عرق سیر را در منزل خود نیز تهیه کنید. برای این کار مقداری سیر و دستگاه تقطیر یا عرق گیری نیاز دارید. برای این کار مقداری سیر را خرد کرده و درون دستگاه بریزید. سپس مقداری آب به آن اضافه کنید. دستگاه را روشن کرده و بخارات حاصله بعد از سرد شدن را جمع آوری کنید. مایع به دست آمده عرق سیر است. شما همچنین می توانید این عرق را از عطاری ها یا سایت های اینترنتی فروش محصولات گیاهی تهیه کنید.

خواص و مضرات عرق سیر

عرق سیر خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد. شما می توانید از این عرق گیاهی، برای درمان بسیاری از مشکلات خود استفاده کنید. مصرف مناسب این عرق گیاهی هیچگونه عوارض جانبی برای سلامتی ندارد. اما اگر بیش از حد مصرف شود ممکن است برای سلامتی مضراتی به همراه داشته باشد.

عوارض جانبی مصرف بیش از حد عرق سیر شامل نفخ، سوء هاضمه، یبوست و اختلال در جذب ید است. مصرف این عرق گیاهی در دوران بارداری و شیردهی برای مادران توصیه نمی شود. همچنین بیماران دیابتی نیز بهتر است، قبل از مصرف عرق سیر با پزشک خود مشورت کنند.

مقدار مصرف عرق سیر

مقدار مصرف مناسب عرق سیر در طب سنتی، یک استکان قبل از وعده های غذایی است. شما می تواند حداکثر دو استکان از این عرق گیاهی را به صورت روزانه مصرف کنید. مصرف عرق سیر بیش از اندازه های ذکر شده، عوارض جانبی برای سلامتی در پی خواهد داشت.

عرق سیر برای لاغری

یکی از خواص دیگر عرق سیر، کمک به کاهش وزن است. مصرف این عرق گیاهی قبل از وعده های غذایی، باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می شود. این عرق گیاهی طبع گرمی دارد و باعث کاهش وزن افراد داری طبع بلغمی می شود. این عرق گیاهی همچنین باعث کاهش چربی های ذخیره شده در بدن می شود. به همین دلیل مصرف عرق سیر باعث افزایش انرژی در افراد چاق می شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا