Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

علائم و عوارض سرطان مری چیست و آیا قابل پیشگیری است؟

سرطان مری بخشی از دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار می دهد که غذا و مایعات را از دهان به معده حمل می کند. سرطان مری یک سرطان نسبتاً شایع است و تحت تاثیر عوامل مختلف ایجاد می شود.

عوامل سبک زندگی و برخی اختلالات خاص می توانند خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش دهند. دانستن عوامل خطر مهم است زیرا به ندرت علائم اولیه سرطان مری وجود دارد. در نتیجه ، پزشکان اغلب آن را در مراحل پیشرفته ، هنگامی که علائم ایجاد می شود ، تشخیص می دهند. برای بسیاری از افراد این علائم شامل مشکلات بلع است که با گذشت زمان بدتر می شوند.

درمان این بیماری می تواند سخت باشد. معمولاً پزشکان شیمی درمانی و پرتودرمانی را توصیه می کنند. بعد از کوچک شدن این تومورها ، جراحی می تواند یک گزینه باشد. هرچه زودتر این سرطان را تشخیص دهید نتیجه درمان ها بهتر خواهد بود. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

انواع سرطان مری

تومور مری سرطانی است که از سلول های اپیتلیالی که مری پوشانده اند آغاز می شود. دو نوع اصلی سرطان مری وجود دارد که بسته به نوع سلول محل شروع آن ، اپیتلیای غده ای یا اپیتلیای سطحی:

  • آدنوکارسینوما از سلول های غده ای که مخاط و سایر ترشحات را ایجاد می کنند ، شروع می شود.
  • سرطان سلول سنگفرشی از سلول های سطحی پوشاننده مری شروع می شود.

این دو نوع سرطان در مجموع تقریباً همه موارد سرطان مری را تشکیل می دهند. چند تومور غیر اپیتلیال بسیار نادر هم وجود دارد که کمتر از ۱٪ سرطان  های مری را تشکیل می دهد. از آنجا که بیشتر سرطان های این عضو نوعی کارسینوم است بیشتر اوقات از اصطلاح کارسینوم مری استفاده می شود.

علائم و نشانه های سرطان مری چیست؟

به طور کلی  افراد معمولاً علائم اولیه سرطان مری را تجربه نمی کنند. هنگامی که علائم در مراحل بعدی ایجاد می شوند ، شایع ترین آنها مشکلات بلع است. این امر می تواند شامل بلعیدن سخت ، دردناک ، خفگی یا احساس ماندن غذا در مری باشد. در ابتدا افراد ممکن است متوجه مشکلات خفیف در مصرف غذاهایی مانند گوشت یا سبزیجات خام شوند. با پیشرفت بیماری و تومور انسداد مری ، بلع مشکل تر می شود. سرانجام افراد حتی برای مصرف غذاهای بسیار نرم نیز دچار مشکل می شوند.

علائم و عوارض سرطان مری چیست و آیا قابل پیشگیری است؟
علائم و عوارض سرطان مری چیست و آیا قابل پیشگیری است؟

سایر علائم و نشانه های سرطان مری

سایر علائم این بیماری می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد یا فشار قفسه سینه ، به ویژه در پشت استخوان سینه
  • سوزش معده یا سوء هاضمه
  • سرفه یا گرفتگی صدای مداوم
  • کاهش ناخواسته وزن
  • استفراغ یا سکسکه

بیشتر اوقات ، یک بیماری غیر سرطانی دیگر ریشه این علائم خواهد بود. اما برای تشخیص دقیق باید به پزشک مراجعه کنید. علت آن هر چه باشد ، جستجوی سریع درمان به طور کلی بهتر است.

برخی از این علائم می توانند همراه با حمله قلبی باشند. اگر شما یا کسی که با او هستید به طور مرتب سوزش معده ، سوء هاضمه و درد یا فشار قفسه سینه را تجربه می کنید به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

چه عواملی باعث سرطان مری می شوند؟

علت دقیق این بیماری مانند هر سرطان دیگری کاملا مشخص نیست. سرطان از سطح سلولی شروع می شود. به دلایلی ، سلول های خاص دیگر به روند طبیعی بدن پاسخ نمی دهند که به آنها می گوید رشد و تکثیر را متوقف کنند.

دانشمندان به جستجوی عوامل محرک دقیق این رشد کنترل نشده ادامه می دهند. این مسئله احتمالاً ترکیبی از عوامل وراثتی و محیطی است که باعث جهش های ژنی انباشته شده می شوند. این آسیب سرانجام منجر به سلول هایی می شود که مانند سلول های طبیعی به نظر نمی رسند یا عمل نمی کنند. این سلول های غیرطبیعی در ادامه با تکثیر ، تومور و سایر توده های سرطانی را تشکیل می دهند.

ریسک فاکتورهای سرطان مری چیست؟

عوامل خطر ، شرایط و خصوصیاتی هستند که خطر ابتلا به یک بیماری را افزایش می دهند. همه افرادی که دارای عوامل خطر هستند به این بیماری مبتلا نخواهند شد. اما آنها می توانند به پزشکان کمک کنند تا افرادی را که در معرض خطر بالاتر از حد طبیعی هستند ، شناسایی کنند. ریسک فاکتورهای این بیماری عبارتند از:

  • آشالازی  که یک بیماری پیشرونده است و عبور غذا و مایعات از مری را دشوار می کند
  • سن ۵۵ سال یا بالاتر
  • مری بارت که تغییر در سلول های پوشاننده مری است
  • GERD (بیماری ریفلاکس معده) که می تواند منجر به مری بارت شود
  • جنس مرد. مردان ۳ تا ۴ برابر زنان به سرطان مری مبتلا می شوند.

عوامل سبک زندگی همچنین می توانند در خطر ابتلا به این سرطان نقش داشته باشند. این موارد شامل مصرف زیاد الکل ، استفاده از تنباکو از هر نوع و چاقی است که اغلب باعث ریفلاکس می شود. هرچه دخانیات بیشتری استفاده کنید و هرچه مدت بیشتری استفاده کنید ، خطر ابتلا به سرطان مری بیشتر است. ترکیب مصرف الکل و دخانیات خطر را بیشتر می کند.

علاوه بر این قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی ، مصرف اسانس ها ، رنگ خوراکی ، افزودنی های غذایی و مواد غذایی فرآوری شده حاوی نگهدارنده شیمیایی مانند سوربات پتاسیم و بنزوات سدیم همگی می توانند در ابتلا به سرطان نقش داشته باشند.

علائم و عوارض سرطان مری چیست و آیا قابل پیشگیری است؟
علائم و عوارض سرطان مری چیست و آیا قابل پیشگیری است؟

چگونه می توان خطر ابتلا به سرطان مری را کاهش داد؟

مدیریت خطر ابتلا به سرطان با تغییر عوامل خطر قابل کنترل آغاز می شود. برای سرطان مری ، این مسئله به معنای ایجاد تغییر در سبک زندگی و درمان بیماری های مزمن است. شما می توانید خطر ابتلا به این بیماری را با استفاده از موارد زیر کاهش دهید:

  • داشتن یک رژیم غذایی سالم همراه با مقدار زیادی میوه ، سبزیجات و غلات سبوس دار
  • پیروی از توصیه های پزشک برای درمان و مدیریت GERD و مری بارت
  • کاهش وزن در صورت داشتن اضافه وزن  و حفظ وزن بدن سالم
  • قطع مصرف سیگار و سایر دخانیات یا عدم شروع آن

اگر در هر یک از این زمینه ها به کمک نیاز دارید ، با پزشک خود صحبت کنید. راهنما برای کمک به شما در رسیدن به اهداف سالم در دسترس است. اگر از GERD ، مری بارت یا آشالازی رنج می برید ، از پزشک خود در مورد خطرات آن سوال کنید. بررسی کنید که آیا آزمایشات غربالگری لازم است یا خیر.

سرطان مری چگونه درمان می شود؟

هدف اصلی درمان حذف سرطان در صورت امکان است. در صورت عدم امکان ، اهداف می توانند شامل کنترل علائم ، طولانی شدن عمر و بهبود کیفیت زندگی باشند. مرحله سرطان در تصمیمات درمانی نقش دارد. به طور کلی ، مراحل پایین تر سرطان چشم انداز بهتری دارند زیرا درمان موثرتر است. مراحل بالاتر برای درمان دشوارتر است.

درمان اصلی این بیماری شیمی درمانی در ترکیب با پرتودرمانی است. این روش های درمانی می توانند تومور را کوچک کنند و با استفاده از جراحی برداشتن آن آسان تر شود. جراحی در مراحل اولیه معمولاً شامل برداشتن بخشی از مری حاوی تومور است.

پزشکان در این شرایط معده را به باقی مانده مری متصل می کنند و یا از بخشی از روده برای جایگزینی آن استفاده می کنند. پزشکان ممکن است شیمی درمانی و پرتودرمانی را پس از جراحی نیز توصیه کنند که هدف آن از بین بردن سلول های سرطانی باقی مانده است.

سایر درمان های سرطان مری

درمان های آندوسکوپی برای درمان سرطان های مرحله آخر که مری را مسدود می کنند، انجام می شود. این درمان شامل قرار دادن آندوسکوپ – یک لوله نازک و روشن با دوربین – به پایین گلو است. پزشکان انواع مختلف انرژی مانند انرژی گرمایی یا لیزری را برای تخریب تومور استفاده می کنند.

ایمونوتراپی برای درمان برخی از سرطان های پیشرفته در صورت عدم کارایی سایر روش های درمانی استفاده می شود. این درمان پاسخ ایمنی بدن به سرطان را افزایش می دهد و می تواند به کوچک شدن تومورها و تسکین علائم کمک کند.

درمان هدفمند برای درمان سرطان با مارکرهای خاص. برخی از سرطان های مری بیش از حد پروتئین HER2 تولید می کنند. داروهای درمانی هدفمند می توانند از فراوانی این نشانگر در سطح سلول برای شناسایی و تخریب سلول های سرطانی استفاده کنند. داروهای دیگر VEGF ، پروتئینی را که تومور برای ایجاد رگ های خونی جدید استفاده می کند ، هدف قرار می دهند.

علائم و عوارض سرطان مری چیست و آیا قابل پیشگیری است؟
علائم و عوارض سرطان مری چیست و آیا قابل پیشگیری است؟

عوارض بالقوه سرطان مری چیست؟

هنگامی که افراد به عوارض سرطان فکر می کنند ، گسترش سرطان – یا متاستاز – یک نگرانی عمومی است. متأسفانه ، بیش از ۳۰٪ از افراد مبتلا به در حال حاضر در هنگام تشخیص بیماری متاستاتیک هستند. ۳۰٪ دیگر بیماری منطقه ای به غدد لنفاوی دارند. این مسئله بر پیش آگهی و بقا تأثیر می گذارد.

نرخ زنده ماندن نسبی به شما می گوید که چند درصد افراد مبتلا به این بیماری در مقایسه با افراد بدون بیماری هنوز زنده هستند. نرخ پنج ساله بقای ۵ سال پس از تشخیص سرطان را نشان می دهد. بنابراین ۷۵٪ میزان زنده ماندن نسبی پنج ساله به این معنی است که فرد مبتلا به سرطان ۷۵٪ به اندازه فردی که فاقد آن است پنج سال پس از تشخیص زنده مانده است. برای مرحله اولیه ، سرطان مری موضعی ، میزان بقای نسبی پنج ساله ۴۳٪ است. این تعداد برای بیماری منطقه ای به ۲۳٪ و برای بیماری متاستاتیک دور هستند ۵٪ کاهش می یابد.

اعداد بقاء فقط تخمین است. عوامل دیگر بر چشم انداز بیماری تأثیر می گذارند. این موارد شامل سن ، سلامت عمومی شما و چگونگی پاسخ سرطان به درمان است. برای سرطان مری نیز بستگی به نوع آن دارد. به طور کلی ، آدنوکارسینوما تمایل به داشتن چشم انداز کمی بهتر دارد. پزشک شما بهترین منبع برای اطلاع از پیش آگهی شماست. او می تواند به شما کمک کند تا بفهمید چگونه همه این عوامل در مورد شما صدق می کند.

چگونه می توان از سرطان مری پیشگیری کرد؟

روش هایی برای جلوگیری از این بیماری  یا بهبود پیش آگهی وجود دارد. برخی از عوامل خطر برای این بیماری از کنترل شما خارج است  مثل مرد بودن یا سن بالاتر از ۵۰ سال. با این حال ، برخی از تغییرات در سبک زندگی می تواند به شما کمک کند از این سرطان جلوگیری کنید یا آن را در مراحل اولیه  با موفقیت درمان کنید :

سیگار نکشید و سیگار را ترک کنید

نیمی از مرگ و میر ناشی از سرطان مری به سیگار کشیدن نسبت داده می شود. سیگاری های عادی نیز در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

وزن خود را مدیریت کنید

از اضافه وزن یا چاقی خودداری کنید و در صورت نیاز وزن کم کنید. حدود ۵٪ از سرطان های مری در مردان و ۱۱٪ در زنان مربوط به اضافه وزن بدن است.

از مصرف بیش از حد الکل خودداری کنید

هنگامی که الکل و دخانیات با هم ترکیب می شوند ، خطر ابتلا به سرطان مری بیش از نوشیدن یا سیگار کشیدن به تنهایی افزایش می یابد.

علائم و عوارض سرطان مری چیست و آیا قابل پیشگیری است؟
علائم و عوارض سرطان مری چیست و آیا قابل پیشگیری است؟

در صورت رفلاکس معده به پزشک مراجعه کنید

تحریک طولانی مدت مخاط مری ممکن است در ایجاد سرطان نقش داشته باشد. چنین تحریکی می تواند ناشی از ریفلاکس و همچنین چندین بیماری پزشکی از جمله مری بارت ، آشالازی یا سندرم پلامر-وینسون باشد. پزشک شما ممکن است داروهایی را برای جلوگیری از اسید معده یا سایر اقدامات برای کاهش علائم شما توصیه کند و همچنین ممکن است تغییرات پیش سرطانی را در مری یا سرطان در مراحل اولیه آزمایش کند.

مراقبت های پزشکی منظم داشته باشید

علائم هشدار دهنده دیگری را نیز به پزشک معالج خود بگویید. علائم رایج سرطان مری ، دشواری یا درد هنگام بلع است. خفگی مکرر در هنگام غذا خوردن ، کاهش وزن غیر قابل توضیح ، درد پشت استخوان سینه یا گلو استفراغ ، سرفه یا گرفتگی صدا و علائم ریفلاکس مانند سوزش معده و سوء هاضمه نیز سایر علائم نگران کننده هستند. انجام برنامه های منظم فیزیکی می تواند به شما و پزشک کمک کند علائم غیرمعمول یا آزار دهنده را زودتر برطرف کنید.

رژیم غذایی سالم همراه با مقدار زیادی میوه و سبزیجات بخورید

یک رژیم غذایی مغذی به شما کمک می کند تا از کمبود ویتامین جلوگیری کنید. محققان ارتباط سرطان مری را با کمبود ویتامین E ، سلنیوم ، آهن یا بتا کاروتن در بدن شما مرتبط دانسته اند.

به خاطر داشته باشید که میزان بقاء پنج ساله منعکس کننده درمان هایی است که بیش از پنج سال قبل انجام شده است ، قبل از اینکه درمان های جدیدتر در دسترس باشد. علاوه بر این ، یادآوری این نکته مهم است که سرطان ها از فردی به فرد دیگر متفاوت عمل می کنند. پزشک شما بهترین منبع برای کمک به پیش آگهی شما یا عزیزان شما و بهترین اقدامات بعدی است که می توانید برای درمان یا کنترل بیماری انجام دهید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا