Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

روغن هسته زرد آلو و تمامی خواص شگفت انگیز آن

روغن هسته زرد آلو فواید زیادی دارد. میوه زردآلو در سراسر جهان در دسترس است و آن را به صورت مربا ، خام ، خشک مصرف می کنند . این میوه بسیار خوشمزه است و طرفداران زیادی دارد و علاوع بر طعم دلپذیری که دارد ،خواص فراوانی نیز دارد که باعث افزایش مصرف آن شده است . زرد آلو ارزش غذایی بالایی دارد و منبع غنی از قند طبیعی و آنتی‌اکسیدان ، بتاکاروتن، مواد معدنی ، ویتامین های A ، B ،C ، ریبوفلاوین (B2) می باشد. در ادامه مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی روغن هسته زرد آلو و خواص بی نظیرش می پردازیم . با ما همراه باشید.

زرد آلو :

زرد آلو (نام علمی: Prunus armeniaca) از خانواده گلسرخیان است . زردآلو میوه‌ای گوشتی و زرد رنگ و خوشمزه و شیرین است که در اواسط فصل تابستان می رسد . درخت آن ارتفاعی حدودا ۶ متری دارد . این درخت برگهایی به شکل قلب نوک تیز دارد که طیف رنگ آن از سبز روشن مایل به زرد است . گلهای این درخت مؤنث و مذکر است . هسته آن صاف و بیضی شکل و قهوه ای رنگ است . در داخل هسته زرد آلو مغز آن قرار دارد که مزه آن گاهی تلخ و گاهی اوقات شیرین است. این هسته دارای ۴۰ درصد روغن می باشد . از خواص روغن هسته زرد آلو می توان به ویتامینهای آ و ث و قند ، کبالت و مقداری پروتئین اشاره کرد.

ارزش غذایی روغن هسته زرد آلو :

روغن زرد آلو منبع خوبی از بتاکارون است که در بدن تبدیل به ویتامین آ می شود و تاثیر مثبتی روی سلامتی پوست و مو ، چشم دارد و سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با عفونت ها قوی می کند. هسته زرد آلو دارای ترکیب آمیگدالین می باشد . این ترکیب وقتی در مقادیر زیاد مصرف شود ، خاصیت سمی پیدا می کند .زیار مصرف بیش از حد آمیگدالین می تواند کشنده باشد . در طول روز نباید بیش از ۱ یا ۲ عدد از این هسته‌ها مصرف کرد. چرا که ممکن است مشکلات معده و تهوع ایجاد کند.

جدول ارزش غذایی روغن هسته زرد آلو حالت طبیعی
تشکیل دهنده اصلی مقدار در۱۰۰ گرم
انرژی (کالری) ۸۸۴ کیلوکالری
کربوهیدرات ۰.۰۰ گرم
پروتئین ۰.۰۰ گرم
چربی ۱۰۰.۰۰ گرم
آب ۰.۰۰ گرم
فیبر ۰.۰۰ گرم
قند ۰.۰۰ گرم
کلسترول ۰.۰۰ میلی گرم
ویتامین های روغن هسته زرد آلو حالت طبیعی
نام ویتامین مقدار در ۱۰۰ گرم
ویتامین A ۰.۰۰ میکروگرم
ویتامین D ۰.۰۰ میکروگرم
ویتامین E ۴.۰۰ میلی گرم
ویتامین K ۰.۰۰ میکروگرم
ویتامین C ۰.۰۰ میلی گرم
تیامین (B1) ۰.۰۰ میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) ۰.۰۰ میلی گرم
نیاسین (B3) ۰.۰۰ میلی گرم
کولین (B4) ۰.۰۰میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) ۰.۰۰ میلی گرم
ویتامین B6 ۰.۰۰ میلی گرم
فولات (B9) ۰.۰۰میکروگرم
ویتامین B12 ۰.۰۰ میلی گرم
مواد معدنی روغن هسته زرد آلو حالت طبیعی
نام ماده معدنی مقدار در ۱۰۰ گرم
کلسیم ۰.۰۰ میلی گرم
آهن ۰.۰۰ میلی گرم
منیزیم ۰.۰۰ میلی گرم
فسفر ۰.۰۰ میلی گرم
پتاسیم ۰.۰۰ میلی گرم
سدیم ۰.۰۰ میلی گرم
روی ۰.۰۰ میلی گرم
مس ۰.۰۰ میلی گرم
منگنز ۰.۰۰ میلی گرم
سلنیم ۰.۰۰ میکروگرم

مضرات ب ۱۷ و مغز تلخ هسته زردآلو :

هسته زرد آلو دارای ترکیب آمیگدالین که معروف به ویتامین ب ۱۷ است . آمیگدالین در بدن باعث تولید سیانید می شود که عملکردی مشایه سیانور دارد . از علایم مسمومیت مصرف زیاد هسته زرد آلو اُفت فشار خون ، تشنگی، اختلال تنفسی ، بی‌خوابی ، تهوع، سردرد و حتی در موارد شدیدتر ممکن است باعث فلج و حتی مرگ شود.

خاستگاه :

زرد آلو

درخت زرد آلو از هزاران سال است که در دامنه های کوه ها در آسیا رشد کرده اند . گونه زرد آلو در وسعت بزرگی از منطقه جغرافیایی یافت می شود و حداقل دو هزار سال است که در اروپا رشد می کند. امروزه مشخص شده است که درختان زردآلو در امریکا منشا اروپایی دارد. براساس یافته هایی که در حفاری های باستان شناسی در منطقه گارنی ارمنستان انجام شده است دریافتند که منشا درخت زرد آلو ارمنستان است. اما بر طبق اظهارات واویلوف منشا این درخت در کشور چین است .ترکیه بیشترین سهم در تولید زرد آلو را در جهان دارد و بعد از آن ازبکستان، ایتالیا، الجزیره و ایران جزء تولید کنندگان اصلی آن هستند.

 

خواص روغن هسته زرد آلو :

روغن هسته زرد آلو و اثر آن روی پوست :

 

روغن هسته زردآلو و رفع چین و چروک پوست : عارضه چین و چروک باعث از دست دادن جوانی و شادابی پوست می شود ، هنگامی که پوست خاصیت کشسانی خود را از دست دهد به طبع چین و چروک هم افزایش می یابد . روغن زرد آلو به سبب داشتن آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی و مواد مغذی باعث رفع چین و چروک ، جوانسازی پوست و کاهش علائم پیری می شود.

 

روغن هسته زردآلو در پاکسازی پوست : بعضی از آلودگی های روی پوست ، به راحتی پاک نمی شوند و به مرور جذب پوست و باعث به وجود آمدن جوش و آکنه می شوند. روغن هسته زرد آلو به عنوان تونر طبیعی عمل می کند و هرگونه آلودگی را از سطح پوست از بین می برد و آن را به صورت عمقی پاکسازی می کند. این روغن مانند لایه بردار پوست ، سلول های مرده و آسیب دیده آن را رفع می کند و باعث درخشش و صافی پوست می شود.

روغن هسته زرد آلو و آبرسانی پوست : خشکی پوست می تواند زمینه ساز سایر عارضه های دیگر پوستی مانند افزایش چین و چروک ، اگزما و خارش شود. روغن هسته زرد آلو به عنوان مرطوب کننده طبیعی پوست رفتار می کند و با تامین رطوبت پوست از خشکی آن پیشگیری می کند . به علاوه این روغن تاثیر بی نظیری در آبرسانی پوست و نرمی و لطافت پوست دارد. از این روغن در تهیه محصولات مراقبتی پوست و آرایشی استفاده می کنند.

افرادی که صابون و شامپو های بدن ، پوست آن ها را بیش از حد خشک می کند می توانند با ماساژ این روغن بعد از استحمام از خواص درمانی آن بهره منذ شوند این روغن به سرعت جذب پوست می شود و از ترشح زیاد سبوم و چربی طبیعی پوست جلوگیری می کند و باعث حفظ طراوت پوست می شود.

روغن هسته زرد آلو و ضد آفتاب : این روغن مانند ضد آفتاب طبیعی رفتا می کند و باعث کوچک شدن منافذ پوست می شود و از پوست در مقابل تابش خورشید و آسیب های آن محافظت می کند . این روغن حاوی ویتامین E است . این ویتامین نقش موثری در کاهش آسیب ناشی از اشعه فرابنفش خورشید دارد. در گذشته از این روغن در مناطق جنوبی که آفتاب مستقیمی دارد استفاده می شد.

رفع تیرگی دور چشم با خواص روغن زردآلو تلخ : از پوست های حساس صورت شما ، پوست اطراف چشم می باشد ، پوست دور چشم حساس است و سریع تر از نقاط دیگر دچار چین و چروک می شود. چین و چروک دور چشم ، پف و گودی زیر چشم ممکن است اعتماد به نفس شمارا کم کند.خواص این روغن باعث رفع این مشکل می شود.

روغن هسته زرد آلو و اثر آن روی مو :

اهمیت مو در زیبایی و نقش آن در اعتماد به نفس بر هیچ کس پوشیده نیست . اختلال در عملکرد غده تیروئید ، فشار روانی زیاد ، استرس ، تعادل هورمونی ، کمبود مواد معدنی ، چربی زیاد پوست و رژیم غذایی نامناسب و عدم جذب ویتامین‌های لازم از دلایل شایع ریزش مو به حساب می آید. ریزش مو از زیبایی ظاهر شما کم می کند و باعث کاهش اعتماد به نفس شما می شود . روغن هسته زردآلو باعث تقویت مو می شود و چربی طبیعی آن روی موهای شما باقی نمی ماند و زیبایی موهای شما را دو چندان می کند.

روغن هسته زرد آلو و درمان ریزش مو :

یکی از ویتامین‌هایی که نقش اساسی در کنترل و قطع ریزش مو دارد، ویتامین A است. این ویتامین موجب تقویت فولیکول‌های مو می‌شود و ریشه مو را محکم می‌کند. اسپری‌ها و داروهای زیادی برای درمان ریزش مو وجود دارند که علاوه بر هزینه بالا، ممکن است نتیجه مناسبی برای رفع ریزش مو ندهند. خواص درمانی روغن هسته زردآلو سبب جذب کافی ویتامین A به ریشه مو می‌شود. این روغن یک تقویت کننده طبیعی و بدون ضرر برای موهای شما است و جایگزین مناسبی برای بسیاری از تونیک‌ها و مکمل‌های تقویتی مو به حساب می‌آید.

روغن هسته زرد آلو و رفع خشکی مو : کاهش رطوبت مو باعث افزایش شکنندگی مو و موخوره می شود . خشکی مو یکی از مشکلات رایج مو است. این مشکل باعث می شود مو لطافتا و نرمی خود را از دست بدهد . ویتامین E موجود در این روغن به عنوان آبرسان عمل می کند و رطوبت کافی را به مو می رساند. این روغن سریع جذب مو می شود و تاثیر مثبت خود را روی آن می گذارد.

 

روغن هسته زرد آلو و گره بازکن طبیعی مو : یکی دیگر از مشکلات رایج مو ، گره خوردن آن است که در برخی مواقع باز کردن آن کار بسیار مشکلی می باشد. و اغلب موهای آسیب دیده و خشک و موهای بلند مستعد گره خوردن می باشد. برای حل این مشکل کافی است از چند قطره این روغن روی شانه ریخت و با آن موها ی خود را شانه بزنید ، خواهید دید که گره مو شما به راحتی باز می شود.

ماساژ درمانی و درمان سر درد : از راه های مفید و کاربردی تقویت و افزایش رشد مو ، ماساژ پوست سر است . اگر این ماساژ با روغن هسته زرد آلو انجام شود ، باعث افزایش گردش خون و تقویت فولیکول های مو می شود . اگر شما هر روز دو مرتبه به مدت پنج دقیقه پوست سر خود را ماساژ دهید ، می توانید شاهد افزایش رشد موهای خود شوید.

 

مضرات روغن هسته زردآلو برای سلامتی :

 

استفاده از این روغن برای استفاده موضعی بدن بی خطر است. در مصرف خوراکی آن به دلیل وجود ترکیب آمیگدالین باید احتیاط شود. ولی به معمول برای مصرف این روغن این ترکیب از آن حذف می شود. این روغن با سایر داروها تداخلی ندارد.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا