Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

روغن زنجبیل و خواص بی نظیر آن

روغن زنجبیل خواص دارویی و درمانی زیادی دارد واز بهترین روغن های ضروری برای سلامتی است.از خواص این روغن می توان به خاصیت ضد التهابی ، ضد میکروبی ، کاهش دهندگی درد ، تسکین کننده درد و اکسپکتورانت و هضم کنندگی می باشد. زنجبیل از سال های بسیار دور به دلیل خواص شگفت انگیزی که داشت در پزشکی باستانی چین دارای جایگاه با ارزشی قرار داشت. در مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک با خواص شگفت انگیز روغن زنجبیل آشنا خواهید شد . با ما همراه باشید.

گیاه شناسی زنجبیل :

نام فارسی : زنجبیل
نام علمی: Zingiber officinale Roscoe
نام عمومی: Ginger
خانواده گیاهی: Zingiberaceae
بخش مورداستفاده: ریزوم

عرق زنجبیل

مشخصات ظاهری گیاه : زنجبیل یا زنجفیل یک گیاه علفی غده دار چند ساله است . این گیاه دارای ریزوم یا ریشه هایی در زیر زمین است .دارای ساقه ایستاده که ارتفاع آن به یک متر می رسد. این گیاه را می توان به دو منظور استفاده کرد ، هم به عنوان ادویه معطر در صنایع غذایی و هم به عنوان گیاهی دارویی در صنایع دارویی استفاده کرد. تاکنون بیش از ۷۰ گونه از این گیاه کشف شده است. زنجبیل از اولین ادویه هایی است که از آسیا به اروپا صادر شد . تجارت ادویه زنجبیل در یونان باستان و رو بسیار پر رونق بوده است.

پراکنش جغرافیایی در ایران و جهان:

براساس شواهد چندین گونه زنجبیل توسط مردمان آسترونزیایی کشت می شد . این قوم از زنجبیل و زرچوبه برای خوش طعم کردن غذا ها استفاده می کردند. زنجبیل در بین مردم آسترونزیایی از اهمیت مذهبی بالایی برخوردار بود و از این گیاه در مراسم آیین‌های شفابخشی برای محافظت از ارواح استفاده می کردند. زنجبیل بعد از آسترونزیایی ها به کشور هندوستان راه پیدا کرد . بعد از هند این گیاه توسط تاجران به خاورمیانه و مدیترانه برده شد. در جنوب هند تجارت زنجبیل رشد فزاینده إي داشت و این کشور را به یکی از قطب های اصلی صادرات ادویه مبدل کرده است. امروزه هند بیشترین صادرات زنجبیل را به نام خود زده است . بعد از هند چین ، نیجریه ، نپال از صادر کننده های قوی به حساب می آیند.این گیاه در جنوب و جنوب شرق آسیا و آمریکای لاتین ، استرالیا و آفریقا کشت می شود. این گیاه در ایران نمی روید و کاشته نمی شود.

ارزش غذایی زنجبیل :

ترکیبات بو دارو سوزاننده از اصلی ترین مواد زنجبیل به حساب می آید .و منشا بیشترین اثرات زنجبیل از این ترکیبات است. طعم تند و سوزان زنجبیل به وجود ترکیبی به نام Gingerol است.
از ترکیبات اصلی زنجبیل :
انواع قندها (از ۵۰ تا ۷۰ درصد)
چربی‌ها (از ۳ تا ۱۸ درصد)،
اولئورزین (از ۴ تا ۵/۷درصد)
ترکیبات سوزاننده (از ۱ تا ۳ درصد)

طبع روغن زنجبیل :

روغن زنجبیل مانند زنجبیل دارای طبع گرم و خشک است.

خواص روغن زنجبیل :

عرق زنجبیل

 

  • درمان بیماری بواسیر
  • درمان بیماری های تب زرد و مالاریا
  • تقویت قوای جنسی
  • تقویت قلب
  • کاهش کلسترول خون
  • درمان سرما خوردگی، آسم، برونشیت، آنفولانزا و ناراحتی های تنفسی
  • درمان سوء هاضمه و ناراحتی های شکمی مانند نفخ شکم، اسهال
  • درمان مسمویت های غذایی
  • درمان التهاب معده و باد شکم
  • درمان کمر درد و پیچ خوردگی ها
  • درمان فشار خون بالا و کاهش فشار خون
  • کاهش دردهای ماهیچه ای، مفصلی، سردرد، میگرن
  • کاهش درد های دوره قاعدگی
  • جوان کننده پوست
  • رفع ماشین گرفتگی
  • پیشگیری از ابتلا به سرطان
  • کاهش وزن
  • تسکین سرفه
  • کاهش قند خون

روغن زنجبیل و درمان آکنه و جوش صورت : روغن زنجبیل از خواص ضد میکروبی برخوردار است و درمان کننده حیرت انگیزی برای جوش های صورت است . مالیدن روغن زنجبیل روی صورت ، می تواند به طور قابل تو جهی آکنه را کاهش دهد.

روغن زنجبیل و جوان سازی پوست صورت : ماساژ این روغن بر روی پوست صورت باعث افزایش گردش خون می شود و به جوان سازی پوست کمک می کند و روند پیری پوست را کند می کند.

روغن زنجبیل و درمان سریع زخم ها : زنجبیل دارای خواص آنتی اکسیدان است که باعث می شود  آسیب های پوستی سریع تر ترمیم شوند.

روغن زنجبیل و تقویت کننده مو : مواد مغذی موجود در روغن زنجبیل هنگام ماساژ آن بر روی پوست سر ، علاوه بر افزایش گردش خون باعث تقویت و تحریک فولیکول های مو می شود و این چنین رشد مو افزایش پیدا می کند. با تهیه ماسک تقویت کننده مو با زنجبیل می توانید به رشد مو خود کمک می کند . برای این منظور ۲ قاشق غذاخوری روغن زنجبیل را با ۶ قاشق غذا خوری روغن جوجوبا مخلوط کنید و بعد از ۲۰ دقیقه ماساژ ، آن را با آب گرم و شامپو بشویید.

روغن  زنجبیل و درمان شوره سر : خواص ضد التهابی و ضد عفونی کننده قوی زنجبیل می تواند کمک موثری برای درمان شوره سر باشد. برای رفع شوره سر کافیست یک قطره از این روغن را با یک قاشق غذا خوری روغن زیتون یا نارگیل مخلوط کنید و آن را بر روی پوست سر خود ماساژ دهید و در آخر موهای خود را با آبگرم و شامپو بشویید.

روغن  زنجبیل و لاغری و کاهش وزن :  زنجبیل با افزایش عملکرد چربی سوزی و کاهش اشتها به لاغری و کاهش وزن افراد کمک خواهد کرد. این روغن باعث بهبود هضم غذا و ایجاد احساس سیری در فرد می کند و به این صورت نقش موثری بر لاغری دارد.

روغن زنجبیل

براساس نتایج تحقیقات انجام شده غذا های گرمازا باعث افزایش سوخت و ساز و کالری سوزی می شود.این روغن علاوه بر ایجاد احساس سیری به علت خاصیت گرمازایی که دارد ، به فرایند لاغری کمک می کند.

روغن زنجبیل و درمان بواسیر (هموروئید) : زنجبیل با خواص ضد التهاب و ضد دردی که دارد گزینه مناسبی برای درمان بواسیر است . به علاوه زنجبیل به دلیل داشتن فیبر بالا و سایر ریز مغزی ها می تواند برای درمان بواسیر کمک موثری باشد.

روغن زنجبیل و تنبلی تخمدان : یکی از خاصیت های درمانی این روغن درمان تنبلی تخمدان است . برای این کار باید روزی دو قطره از این روغن را روی رحم ماساژ دهید.

 زنجبیل و آرتروز : براساس نتایج آزمایشگاهی خواص زنجبیل از چندین ترکیب مختلف مانند زنجفیل و شوگاول گرفته شده است . این ترکیبات دارای آنتی اکسیدان و خاصیت ضد التهابی است . به نظر می رسد برای درمان درد مفاصل و آرتروز مفید است. ترکیبات زنجبیل قادر هستند COX2 را مهار کند و عملکردی مشابه داروهای آرتریت روماتوئید و آرتریت پسوریاتیک دارند.

روغن زنجبیل و درمان اختلالات دستگاه تنفسی : این روغن و ریشه آن هر دو اکسپکتورانت خوبی هستند و می توانند در درمان بیماری تنفسی مانند آسم ، سرفه ، برونشیت و… موثر باشند.

روغن زنجبیل و تسکین دردهای شکمی : معمولا شکم درد معمولب خو به خود درمان می شودولی اگر این درد منظم باشد و درد بیشتریحس کنید باید به فکر چاره باشید . زنجبیل و روغن آن از بهترین درمان های خانگی است که برای سوء هاضمه، درد شکمی، سایر مشکلات معده و روده مورد استفاده قرار می گیرد.

روغن زنجبیل و درمان مسمومیت غذایی : زنجبیل دارای خواص ضد باکتری و ضد عفونی ککنده است و برای درمان عفونت های روده و اسهال باکتریایی بسیار مفید است.

روغن زنجبیل و محافظت از سلامت قلب : زنجبیل باعث کاهش کلسترول بد خون و جلوگیری از لخته شدن خون از قلب محافظت می کند.

عوارض و مضرات روغن زنجبیل :

 

آلرژی و حساسیت : اگر در مصرف این روغن زیاده روی شود ممکن است باعث بروز علایم حساسیت شود علایمی مانند : اسهال و سوزش دهان و سوزش خفیف پوست

دوران بارداری و شیردهی: در دوران بارداری و شیردهی بهتر است ازمصرف آن خودداری کنید.

نوزادان و کودکان : استفاده از این روغن برای نوزادان و کودکان موجب مسمویت با علایمی مانند حالت تهوع، گرفتگی معده و سردرد می شود.

تداخل دارویی : با داروهای کاهنده قند خون و فشارخون بالا استفاده نشود.

 

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا