Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

روغن هسته آلبالو و ویژگی های درمانی بی نظیر آن

روغن هسته ی آلبالو به دلیل داشتن مقادیر زیادی از ویتامین E ، اسید های چرب غیر اشباع از نوع اسید های چرب چندگانه و امگا ۹ دارای خواص درمانی زیادی است. از این روغن برای درمان بیماری هایی مانند التهاب کلیه، بیماری های قلبی، کبدی، معده، روده، التهابات پوستی، رفع تیرگی و لک های پوستی، مو و پوست استفاده می شود.

ترکیبات موجود در این روغن بسیار شبیه روغن بادام شیرین است. از این نوع روغن در تهیه لوسیون های پوستی، کرم ها، محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می شود. بهترین نوع روغن، روغنی است که به شیوه ی سنتی و کاملا طبیعی به دست می آید و به دلیل داشتن عطر و بوی ملایم و شگفت انگیز از جایگاه ویژه ای برخوردار است .

در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به معرفی روغن هسته آلبالو و خواص درمانی آن می پردازیم.

 

ترکیبات موجود در روغن هسته آلبالو

 

این روغن منبعی غنی از اسید های چرب اولئیک و لینولئیک، توکوفرول ها، ویتامین های A، ویتامین های E ،D و ویتامین های گروه B کمپلکس می باشد. این روغن شفاف دارای خواص آنتی اکسیدانی طبیعی است. از املاح معدنی موجود در آن، می توان به منیزیم، فسفر، گوگرد، آهن، کلسیم، کلر، پتاسیم، منیزیم، مس و روی اشاره کرد.

 

روش تهیه ی روغن هسته آلبالو

 

برای این منظور ابتدا میوه ها را شسته و بعد با استفاده از روش کلدپرس ( فشار از طریق سرما ) روغن زرد رنگ هسته را استخراج می کنند که همان عطر و بوی دلپذیر میوه آلبالو را دارد. در طول فرایند کلدپرس هیچ گونه مواد افزودنی اضافه نشده و تصفیه ی شیمیایی صورت نمی گیرد. این روش به صورت سنتی میان ایرانیان رواج داشته و امروزه با دستگاه های مکانیزه و مجهز انجام می گیرد.

 

خواص درمانی روغن هسته آلبالو

 

 

پوست

روغن دانه آلبالو به دلیل تولید کلاژن سبب رطوبت رسانی، جوانی و شادابی پوست می شود. این روغن با دارا بودن ویتامین های A و E به کم کردن چین و چروک صورت، درمان التهاب، پسوریازیس و درمان التهاب های پوستی کمک می کند. این روغن مانع از بسته شدن منافذ باز پوست شده در نتیجه از ایجاد جوش و آکنه جلوگیری می کند. علاوه بر این با ایجاد یک لایه محافظ روی پوست و مو از آن در برابر اشعه ی نور خورشید محافظت می کند.

بهتر است شب ها قبل از خواب چند قطره از روغن را به آرامی روی پوست ماساژ داده تا صبح روی پوست بماند. سپس صورت با آب ولرم شسته شود. اگر این کار به طور منظم و به مدت یک ماه انجام شود اثرات شگفت انگیز آن به عنوان ضد لک و شاداب کننده پوست مشاهده خواهد شد.

مو

در این روغن اسید چرب چندگانه الئواستئاریک اسید وجود دارد که سبب تولید پروستاگلاندین می شود و به این ترتیب یک لایه ی محافظ روی مو تشکیل می شود و از ریزش و پیری مو جلوگیری می کند.

رفع تیرگی پوست

به دلیل خاصیت سفید کنندگی و درخشان کنندگی روغن هسته آلبالو از آن برای رفع تیرگی زیر بغل، کشاله ران و ناحیه ی تناسلی استفاده می کنند. برای این منظور روغن را دو تا سه مرتبه در روز روی محل تیره پوست مالیده و پس از نیم ساعت شستشو می دهند.

تقویت میل جنسی زنان

زنان برای داشتن رابطه زناشویی با کیفیت می توانند از این روغن برای تقویت میل جنسی خود استفاده کنند. توصیه می شود نیم ساعت قبل از داشتن رابطه ی جنسی یک تا دو قطره روغن را روی یک حبه قند ریخته و مصرف کنند. این روغن مانند روغن گزنه با ایجاد تعادل هورمونی و تنظیم آن می تواند در درمان اختلالات و مشکلات قاعدگی مفید باشد.

درمان التهاب

به دلیل خاصیت ضد التهابی روغن هسته آلبالو، می تواند به عنوان آرام بخش و تسکین دهنده عمل کند . با ریختن چند قره روغن روی عضلات بدن و ماساژ آن قسمت، درد های مفصلی و روماتیسمی تسکین می یابد . علاوه بر این به درمان خارش و اگزما کمک کرده و سبب ایجاد حس لطافت و نرمی پوست می شود.

 

روش استفاده روغن هسته آلبالو

 

روش استفاده روغن هسته آلبالو
روش استفاده روغن هسته آلبالو

 

روش استفاده از این روغن روی هر قسمت از بدن متفاوت است و شیوه خاص خود را دارد. در ادامه به روش استفاده روغن برای درمان قسمت های مختلف بدن می پردازیم.

صورت

به منظور طراوت و شادابی صورت و ترمیم سلول های آسیب دیده پوست بهتر است چند قطره از آن را به کرم مرطوب کننده ی صورت اضافه کرده و شب ها قبل از خواب استفاده کرد. پس از مدتی تاثیر شگفت انگیزی روی صورت ایجاد می کند.

بدن

معمولا برای رطوبت رسانی و شادابی پوست بدن از کره بدن استفاده می کنند اما کره بدنی که به طور طبیعی تولید می شود بسیار مفیدتر از محصولات شیمیایی است. برای تهیه ی کره بدن طبیعی مقداری روغن گل سرخ را با مقداری روغن هسته آلبالو ترکیب کرده و در یخچال قرار می دهند. پس از ۱۰ دقیقه مقداری روغن اسطوخودوس به آن اضافه می کنند. توصیه می شود پس از استحمام مقداری از این ترکیب روی پوست بدن مالیده شود . این کار سبب لطافت، نرمی و شادابی پوست می شود.

لب

همه به دنبال داشتن لب هایی زیبا و بدون خشکی هستند. با انجام اسکراب لب می توان به این منظور رسید. برای تهیه اسکراب طبیعی لب مقداری روغن هسته آلبالو، ۲ حبه قند قهوه ای و مقداری روغن زیتون را با هم ترکیب می کنند. قبل از استفاده از این ترکیب ابتدا لب ها را با آب ولرم شستشو داده سپس اسکراب طبیعی را به صورت لایه نازکی روی لب ها قرار می دهند. پس از چند دقیقه لب ها را با آب شستشو می دهند.

مو

برای تقویت موهای آسیب دیده و ترمیم موهای شکسته مقداری روغن گل رز را با مقداری روغن هسته آلبالو ترکیب کرده و به شامپو اضافه می کنند. این کار به ترمیم و لطافت موهای خشک و زبر بسیار کمک می کند.

 

عوارض جانبی مصرف روغن هسته آلبالو

 

عوارض جانبی مصرف روغن هسته آلبالو
عوارض جانبی مصرف روغن هسته آلبالو

 

  • از مصرف آن در اطراف چشم و سایر نقاط حساس بدن خودداری شود.
  • به دلیل خاصیت لایه برداری باید از مصرف زیاد آن پرهیز شود.
  • کسانی که دارای پوست چرب هستند باید با احتیاط از این روغن استفاده کنند زیرا می تواند باعث ایجاد جوش و مشکلات پوستی شود. به منظور جلوگیری از این مشکلات می توان مقداری روغن کدو به روغن هسته آلبالو اضافه کرد.
  • ممکن است در افراد حساس سبب بروز مشکلات آلرژیک شود از این رو بهتر است به توصیه افراد متخصص استفاده شود.

ویژگی گیاه شناسی درخت آلبالو

 

درخت آلبالو شباهت زیادی به درخت گیلاس دارد. در بیشتر مناطق رشد می کند. دارای رشد آسان و سریع است و از سال چهارم یا پنجم کاملا به بار می نشیند. دارای برگ های سبز رنگ با شیار های ظریف است. ارتفاع درخت به ۳ تا ۱۰ متر می رسد . ریشه های آن نسبتا سطحی است و حداکثر تا عمق ۵/۱ متر در خاک نفوذ می کند، به همین دلیل این ریشه ها توانایی جذب آب از قسمت های عمیق زمین را ندارند و همواره نیازمند خاک های مرطوب هستند.

درخت آلبالو در فصل بهار شکوفه می دهد و شکوفه های آن نسبت به سایر درختان هسته دار دیرتر باز می شود. شکوفه ها به صورت گل های کوچک چند گلبرگی هستند. این درخت خزان پذیر است و برگ هایش در فصل پاییز تغییر رنگ داده و می ریزند.

میوه آلبالو نسبت به گیلاس اندازه کوچک تری دارد. گرد و کروی شکل است و طعمی ترش با رنگ قرمز تیره دارد که به صورت خوشه ای و گوشواره مانند روی شاخ و برگ درخت ظاهر می شود. این میوه گوشتی و آبدار در مرکز دارای هسته ای به نسبت بزرگ، سفت، سخت و کروی است.

 

ویژگی گیاه شناسی درخت آلبالو
ویژگی گیاه شناسی درخت آلبالو

پراکنش جغرافیایی درخت آلبالو

 

این درخت در اصل بومی مناطقی از جنوب غربی آسیا و اروپا است. امروزه در بیشتر مناطق به خصوص ایران قابل کاشت است به طوری که کشور ایران در رده ششم تولید و کاشت آلبالو در جهان قرار دارد.

عمر اقتصادی این درخت ۲۵ تا ۳۵ سال تخمین زده شده است که البته بسته به شرایط اقلیمی و … ممکن است بیشتر و کمتر شود. مهم ترین کشور های تولید کننده ی آلبالو عبارتند از : آلمان، ایتالیا و آمریکا.

انواع درخت آلبالو

 

  • آلبالو مجاری سیگانی
  • آلبالو محلی
  • آلبالو گیسی

 

انواع میوه درخت آلبالو

 

  • آلبالو مجاری پیش رس
  • آلبالو مجارستانی دیررس
  • آلبالو مورلو
  • آلبالو
  • بوترمو
  • آلبالو مونت مورنسی

 

انواع روش های تکثیر درخت آلبالو

 

  • کاشت بذری
  • کاشت پاجوش
  • کاشت پیوند

خواص روغن هسته آلبالو در طب سنتی

روغن هسته آلبالو در طب سنتی به عنوان یکی از روغن های گیاهی مفید به شمار می رود که برای درمان مشکلات جنسی زنان و رفع لک های پوستی و تیرگی های بدن مورد استفاده قرار می گیرد. این روغن که از دانه آلبالو گرفته می شود حاوی مقادیر فراوانی ویتامین E و اسید های چرب اشباع نشده است که اغلب در محصولات آرایشی و بهداشتی مانند لوسیون ها و کرم های مراقبتی استفاده می شود. علاوه بر این به دلیل داشتن خواص ضد التهابی، مصرف این روغن به عنوان آرام بخش و تسکین دهنده به وسیله کارشناسان طب سنتی توصیه می شود.

نحوه مصرف روغن هسته آلبالو

روغن هسته آلبالو دارای خواص سلامتی فراوانی است به همین دلیل اغلب برای درمان بیماری ها و مشکلات سلامتی استفاده می شود. به عنوان مثال برای تسکین و درمان مشکلات مفصلی و بیماری روماتیسم کافی است چند قطره از این روغن را بر روی نواحی مواردنظر ریخته و به آرامی ماساژ دهید تا روغن کاملا جذب شود. برای درمان تیرگی این روغن را بر روی ناحیه مورد نظر استفاده کنید و برای تقویت قوای جنسی خانم ها می توانند یک قطره از این روغن را بر روی یک حبه قند ریخته و قبل از رابطه جنسی به صورت خوراکی مصرف کنند.

روغن هسته آلبالو برای روشن شدن پوست

روغن هسته آلبالو علاوه بر داشتن خاصیت کلاژن سازی حاوی ویتامین های A و E است که می تواند با حفظ رطوبت پوست و کمک به آبرسانی سلول های پوست باعث شادابی و روشن شدن پوست شود. برای بهره مندی از خواص این روغن شگفت انگیز قبل از خواب و بعد از شستن پوست صورت خود چند قطره از این روغن را به آرامی بر روی پوست صورت خود ماساژ داده و اجازه دهید تا صبح بر روی پوستتان بماند. این کار را برای مدت یک ماده به صورت مداوم انجام دهید و هر روز صبح صورت خود را با شوینده مناسب شسته و سپس مرطوب کننده استفاده کنید. پس از گذشت یک ماه اثر شگفت انگیز این روغن را بر روی پوست خود مشاهده خواهید کرد.

خواص روغن هسته آلبالو برای مو

روغن هسته آلبالو حاوی الئواستئاریک اسید است که با تولید پروستاگلاندین یک لایه محافظ بر روی پوست ایجاد می کند و از ریزش و سفیدی زودرس مو جلوگیری می کند. استفاده از این روغن همچنین می تواند به تقویت موهای آسیب دیده کمک کند و با ترمیم موهای آسیب دیده از ریزش و شکننده بودن موها نیز جلوگیری کند. برای استفاده از روغن هسته آلبالو باید این روغن را به همراه مقداری روغن گل رز ترکیب کنید و آن را درون شامپوی روزانه خود ریخته و موهای خود را با آن بشویید. این ترکیب همچنین می تواند به عنوان یک درمان برای خشکی و زبری موهای شما استفاده شود.

طریقه مصرف روغن هسته آلبالو برای صورت

روغن هسته آلبالو به دلیل اینکه حاوی ترکیبات معدنی است می تواند برای بازسازی سلول های پوست مفید باشد. این روغن به عنوان یک لایه محافظ عمل می کند و از پوست در مقابل آلودگی ها و اشعه ماورا بنفش خورشید محافظت می کند. روغن هسته آلبالو همچنین با جلوگیری از انسداد منافذ پوستی از ایجاد آکنه نیز جلوگیری می کند اما افرادی که پوست چرب دارند بهتر است این روغن را همراه با روغن کدو استفاده کنند و از مصرف این روغن به تنهایی خودداری کنند زیرا می تواند باعث ایجاد جوش و مشکلات پوستی شود.

خواص روغن هسته آلبالو برای پوست

روغن هسته آلبالو حاوی ترکیبات بسیار مؤثری برای از بین بردن مشکلات پوست است. برای درمان مشکلات پوست ناحیه مورد نظر را با این روغن ماساژ دهید. برای جلوگیری از آفتاب سوختگی و محافظت از پوست صورت و دست و بدن بهتر است ابتدا مقداری از این روغن را بر روی پوست خود ماساژ دهید تا کاملا جذب شود و سپس از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

برای از بین بردن جای جوش بهتر است این روغن را همراه با روغن کدو استفاده کنید و برای بهره مندی از خواص جوانسازی این روغن شگفت انگیز قبل از خواب این روغن را به همراه چند قطره گلاب بر روی پوست ماساژ دهید و سپس صبح روز بعد با شوینده مناسب پوستتان را بشویید. تکرار این عمل می تواند چین و چروک پوست را نیز بهبود ببخشد.

قیمت روغن هسته آلبالو اصل

روغن هسته آلبالو اصل به روش کاملا سنتی تهیه شده است که هنگام استفاده رایحه خنک و دلپذیری را استشمام خواهید کرد. این روغن اغلب از طریق روش پرس سرد که بهترین حالت روغن گیری است تهیه می شود و زرد رنگ و بدون هیچ گونه مواد افزودنی است.

این روغن دارای اغلب به عنوان یک درمان و تقویت کننده پوست و مو مورد استفاده قرار می گیرد اما بهتر است قبل از خرید و استفاده از اصل بودن آن اطمینان حاصل کنید و این روغن را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید. با توجه به اینکه این روغن در اندازه های متفاوتی به بازار عرضه می شود بنابراین قیمت آن نیز متفاوت خواهد بود.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا