Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

روغن پسته و خواص درمانی معجزه آور

روغن پسته به دلیل داشتن خواص درمانی فوق العاده ای که دارد در طب سنتی ، صنایع آرایشی و بهداشتی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد . فیبر موجود در این روغن سبب جوان سازی و شادابی پوست شده و از ایجاد چین و چروک و پیری زود رس جلوگیری می کند . به همین دلیل در صنایع آرایشی برای تهیه لوسیون و انواع کرم ها از روغن پسته استفاده می کنند .

نکته :

این روغن به سرعت جذب پوست می شود و حالت چسبندگی ایجاد نمی کند و برای ماساژ صورت و بدن بسیار مناسب است . علاوه بر این باعث درخشندگی مو شده و به ترمیم موهای آسیب دیده کمک می کند .

نکته :

مصرف خوراکی این روغن خواص دارویی فراونی دارد . فسفر موجود در آن سبب تقویت حافظه می شود . به زنان باردار توصیه می شود از آن استفاده کنند زیرا به دلیل داشتن اسید فولیک آ به رشد و تکامل سیستم عصبی جنین کمک می کند .

 نکته :

فیتواسترول های گیاهی موجود در روغن پسته سبب کاهش کلسترول بد خون می شود . به تنظیم ضربان قلب کمک کرده و باعث اکسیژن رسانی بهتر به سلول ها می شود . به دلیل داشتن مقدار کمی از کربوهیدرات برای افراد مبتلا به دیابت مشکلی ایجاد نمی کند .

جالب است بدانیم که :

پسته از گذشته های بسیار دور در ایران حائز اهمیت بوده است . در فارسی قدیم پیستاکا ، در فارسی میانه یا پهلوی پیستاک و در فارسی امروز پسته گفته می شود . لفظ پسته در زبان یونانی ، لاتین و سایر زبان های اروپایی برگرفته از این نام است .

در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک سعی در معرفی روغن پسته و خواص درمانی آن داریم .

 

طبیعت روغن پسته

 

بر اساس مطالعلت طب سنتی روغن پسته دارای طبیعت گرم و خشک است .

 

ترکیبات موجود در روغن پسته

 

"ترکیبات

 

مهمترین ترکیبات موجود در روغن پسته عبارتند از : ویتامین  A ، ویتامین  K ، ویتامین  C ، ویتامین  E ، ویتامین  B۶ ، تیامین ، ریبوفلاوین ، نیاسین ، فولات ، پانوتنیک اسید ، کولین ، بتایین ، فسفر، پتاسیم ، کلسیم ، آهن ، منیزیم ، منگنز، روی ، مس ، سدیم و سلنیوم .

 

روش تهیه روغن پسته

 

معمولا از روش پرس سرد برای به دست آوردن روغن پسته استفاده می کنند . این روغن در خانه نیز به راحتی تهیه می شود. به این صورت که ابتدا مقداری پسته خام تهیه کرده و مغز آن را جدا می کنند . سپس درون تابه با حرارت ملایم تفت می دهند تا خوب برشته شود .

مغزهای برشته شده را در آسیاب ریخته و چند بار آسیاب می کنند . در این مرحله مقدار کمی آب به آن اضافه می کنند تا خمیری سفت و یکدست تهیه شود . خمیر به دست آمده را داخل پارچه نازکی ریخته و با اعمال فشاری ثابت روغن آن را استخراج می کنند . روغن حاصله به رنگ سبز مایل به زرد است که عطر و بوی قوی دارد .

 

خواص درمانی روغن پسته

"خواص

بهبود عملکرد قلب

روغن پسته اسید های چرب مضر ندارد و حاوی امگا ۶ و امگا ۳ است . از این رو ، به تنظیم ضربان قلب کمک می کند . سبب بهبود اکسیژن رسانی به سلول ها می شود . خطر گرفتگی عروق یا سکته را تا حد قابل ملاحظه ای کاهش می دهد .

تقویت سیستم ایمنی بدن

در این روغن مقدار زیادی آنتی اکسیدان و ویتامین C وجود دارد که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و احتمال ابتلا به سرماخوردگی و بیماری های عفونی را کاهش می دهد.

تسکین درد بدن

همانطور که گفته شد این روغن خاصیت ضد التهابی دارد بنابراین مصرف آن سبب تسکین درد های بدن می شود .

کاهش وزن

اگر این روغن به رژیم غذایی افزوده شود سوخت و ساز بدن را افزایش داده و جذب چربی در بدن را کاهش می دهد. به همین دلیل باعث کاهش وزن و لاغری  می شود.

مراقبت از پوست

با افزایش سن پوست به دلیل خشکی خاصیت الاستیسیته  ( کشسانی ) خود را از دست می دهد و این موضوع سبب ایجاد چین و چروک و افتادگی پوست یا اصطلاحا همان پیری پوست می شود .

زندگی پر استرس ، فشار کاری ، رژیم نامناسب غذایی و آلودگی هوا از جمله عواملی هستند که به پوست آسیب می رسانند . امروزه با به کار بردن روش های مراقبتی می توان سبب تاخیر در پیری پوست شده و به حفظ زیبایی و شادابی آن کمک کرد.

وجود مقادیر بالای آنتی اکسیدان و ویتامین E در روغن پسته منجر به بهبود خاصیت الاستیسیته شده و به رفع چین و چروک های پوستی کمک می کند. به این ترتیب سبب رطوبت رسانی ، درخشندگی و جوانی پوست می شود .

کارتنوئید موجود در روغن به عنوان یک لایه محافظ از پوست در برابر اشعه ی UV محافظت کرده و مانع از آفتاب سوختگی پوست می شود .

وجود آرایش برای مدت طولانی روی پوست سبب ایجاد آکنه ، جوش و لک های پوستی می شود . به همین دلیل همواره توصیه می شود شب ها قبل از خواب از این روغن به عنوان پاک کننده ی آرایشی استفاده شود .

مراقبت از مو

 

مراقبت از مو
مراقبت از مو

یکی از آسیب های جدی مو ایجاد موخوره است . موخوره هنگامی ایجاد می شود که انتهای موها خشک و شکننده شود. شرایط آب و هوایی نامناسب ، روش های آرایش مو مانند صاف کردن یا فر کردن و استفاده از محصولات شیمیایی از عواملی هستند که سبب به وجود آمدن موخوره می شوند .

در این بیماری شکاف هایی در لایه بیرونی (کوتیکول) ایجاد می شود . هنگامی که کوتیکول بلند شود ، حالت باز شدگی در انتهای موها مشاهده می شود که منجر به آسیب بیشتر و شکستگی مو می شود . این روغن به دلیل داشتن اسید های چرب امگا ۳ و ویتامین E به عنوان یک آب رسان عمل کرده  ، به ترمیم موهای آسیب دیده و افزایش رطوبت مو کمک می کند .

ویتامین ها و مواد معدنی موجود در روغن به تقویت فولیکول کمک فراوانی می کند و به این ترتیب سبب افزایش سرعت رشد و تغذیه مو می شود . به همین دلیل برای ایجاد نرمی و صافی مو از این روغن به عنوان ماسک مو استفاده می کنند .

یکی دیگر از بیماری های آزار دهنده مرتبط با و شوره سر است . پوست سر در صورت خشک بودن تایل به پوست پوست شده و خارش دارد . این پوسته های سفید و چرب بین مو ها جمع می شوند و به راحتی قابل شستشو نیستند .

این مشکل در فصل های سرد سال ( پاییز و زمستان ) بیشتر می شود . رطوبت رسانی به پوست سر و کاهش التهاب آن از مواردی هستند که به رفع این مشکل کمک می کنند . روغن پسته به دلیل خاصیت رطوبت رسانی در این مورد بسیار حائز اهمیت است .

مراقبت از ناخن

نرمی و ضعیف بودن ناخن ، شکستگی و پوست پوست شدن اطراف آن از عواملی هستند که سلامت ناخن ها را تهدید می کنند . باکتری ها می توانند از قسمت های پوست پوست شده به لایه های زیرین پوستی نفوذ کرده و سبب ایجاد عفونت شود .

برای داشتن ناخن های سالم و زیبا باید از ویتامین های گروه B به خصوص بیوتین استفاده کرد . بیوتین در آب حل می شود بنابراین در بدن ذخیره نمی شود . از این رو ، بیوتین مورد نیاز بدن باید به طور منظم از بیرون تامین شود . روغن پسته منبعی غنی از بیوتین است که به تقویت ناخن و رطوبت آن کمک می کند .

درمان جای زخم

معمولا از روغن های مختلفی برای درمان جای زخم استفاده می شود . روغن هایی که ویتامین E دارند با تولید کلاژن و حفظ رطوبت پوست مانع از ایجاد جای زخم می شوند .

مطالعات نشان داده است روغن پسته که سرشار از این نوع ویتامین است با تولید کلاژن و محافظت از پوست در برابر رادیکال های آزاد سبب ترمیم قسمت های آسیب دیده می شود . البته باید توجه داشت روغن های حاوی انواع ویتامین ها برای همه ی پوست ها مفید نیستند و استفاده از آن ها باید با نظر و توصیه پزشک متخصص صورت گیرد .

 

روش استفاده از روغن پسته

 

برای درمان های پوستی به خصوص پوست صورت بهتر است شب ها قبل از خواب صورت را شسته و بعد با چند قطره روغن به آرامی پوست را ماساژ داد .

برای تسکین درد هم توصیه می شود با روغن موضع مورد نظر را به خوبی ماساژ داد تا ضمن گرم شدن اثربخشی بیشتر و بهتری داشته باشد .

اگر بخواهیم به صورت خوراکی مصرف کنیم بهتر است به همراه سالاد ، آب میوه یا سوپ میل شود .

عوارض جانبی روغن پسته

این روغن از جمله مواد طبیعی است که مصرف خوراکی آن عارضه ای به دنبال ندارد . ممکن است هنگام استفاده موضعی سبب ایجاد حساسیت های آلرژیک در برخی افراد شود .

 

گیاه شناسی درخت پسته

 

گیاه شناسی درخت پسته
گیاه شناسی درخت پسته

 

این درخت گیاهی دو پایه است . گلهای نر و ماده آن جدا از هم و روی درخت های جداگانه قرار گرفته است.  دارای گل آذین خوشه‌ای است . خوشه نر دارای گلهای فشرده و متراکم است به همین دلیل تعداد گل بیشتری دارد . در خوشه ماده فاصله گلها از یکدیگر زیاد است ، به همین علت گلهایی به صورت خوشه افشان و شلی تشکیل می‌دهند.

گلهای ماده یک تخمدان و یک تخمچه دارند اما کلاله آن ها منشعب و دارای سه شاخه است. برگ درخت شامل ۵ تا ۷ برگچه است.  ریشه آن به صورت محوری و عمودی بوده و تا عمق بیشتر از دو متر در خاک فرو می‌رود .  گلهای ماده بوسیله باد بارور می شوند .

 

پراکنش جغرافیایی درخت پسته

 

درخت پسته معمولی و یا پسته ایرانی ( پیستاکیا ورا ) در شمال شرقی ایران دیده می‌شود بنابراین می‌توان گفت که بومی ایران است و از این کشور به سواحل دریای مدیترانه ، جنوب اروپا و شمال آفریقا رفته است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا