Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

آپاندیسیت چیست و عوارض خطرناک آن کدامند؟

آپاندیسیت (Appendicitis) زمانی رخ می دهد که  آپاندیس ( appendix ) شما ملتهب یا آلوده شود. آپاندیس اندامی کوچک به شکل لوله است که به روده بزرگ متصل می باشد و هیچ کس نمی داند که هدف از وجود آپاندیس در بدن چیست و هیچ عملکرد شناخته شده ای ندارد ، اما اگر ملتهب یا آلوده شود  به درمان فوری نیاز دارید . ما می دانیم که بیماری آپاندیسیت بسیار جدی است و معمولاً یک جراح برای برداشتن آپاندیس از کار افتاده عمل آپاندکتومی (appendectomy) را انجام می دهد.

یک آپاندیس ملتهب شده ممکن است باعث درد و حالت تهوع و استفراغ در فرد بیمار شود و یا ممکن است پاره شود و باعث ایجاد  درد شدید و ناگهانی در شخص بیمار شود. ترکیدن آپاندیس می تواند باکتری ها را در حفره شکم پخش کند و این باکتری ها باعث ایجاد یک عفونت جدی و گاهی مهلک به نام پریتونیت (peritonitis) می شوند که سریعا نیاز به درمان دارد .

چه کسانی ممکن است به بیماری آپاندیسیت مبتلا شوند؟

آپاندیس در سمت راست و پایین شکم قرار دارد و  تقریباً ۳% افراد جهان دچار بیماری آپاندیسیت (Appendicitis) می شوند. آپاندیسیت می تواند در هر سنی رخ دهد ، اگرچه این بیماری در افراد در سنین زیر ۲۰ سالگی بیشتر مشاهده می شود. این وضعیت در کودکان اغلب در طی سال های کودکی یا نوجوانی اتفاق می افتد ، اما حتی کودکان در سن دبستان نیز ممکن است دچار این بیماری  شوند.

علت بیماری آپاندیسیت چیست؟

مشخص نیست که چه چیزی باعث ایجاد این بیماری می شود و چه چیزی باعث التهاب (تحریک و تورم) یا عفونت در آپاندیس شما می شود. علل شایع این بیماری می تواند شامل موارد زیر باشد :

  • آسیب شکمی یا ضربه
  • انسداد در دهانه محل اتصال آپاندیس به روده ها
  • عفونت دستگاه گوارش
  • بیماری التهابی روده
  • رشد باکتری در داخل آپاندیس

آپاندیسیت چیست و عوارض خطرناک آن کدامند؟
آپاندیسیت چیست و عوارض خطرناک آن کدامند؟

علائم بیماری آپاندیسیت چیست؟

درد شدید شکم در سمت راست ، جایی که آپاندیس شما قرار دارد نشانه اصلی بروز بیماری آپاندیسیت خواهد بود و علائم آن اغلب به طور ناگهانی بروز کرده و بدتر می شوند . این علائم  عبارتند از:

  • درد یا حساسیت شکمی که هنگام سرفه ، عطسه ، استنشاق یا حرکت بیشتر می شود
  • شکم متورم
  • یبوست
  • اسهال
  • عدم توانایی  دفع گاز
  • از دست دادن اشتها (احساس گرسنگی نکردن )
  • تب درجه پایین (زیر ۱۰۰ درجه فارنهایت)
  • حالت تهوع و استفراغ

چگونه بیماری آپاندیسیت تشخیص داده می شود؟

ابتدا توسط پزشک معاینه فیزیکی می شوید و پزشک شما ممکن است آزمایش خون را برای بررسی عفونت تجویز کند. همچنین ممکن است برای تشخیص دقیق تر اسکن تصویربرداری را برای شما تجویز کند . هر یک از این آزمایشات می تواند علائم انسداد ، التهاب یا پارگی عضو را در شخص نشان دهد . این آزمایشات عبارتند از :

  • اسکن توموگرافی رایانه ای ( CT ) ، این تصویر برداری مقاطع عرضی بدن را نشان می دهد و این تصویر برداری ترکیبی از اشعه ایکس و فناوری رایانه را برای ایجاد تصویر از بدن استفاده می کند.
  • در تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) از امواج رادیویی و آهن ربا برای تولید تصاویر دقیق از اندام های شکمی استفاده می شود.
  • سونوگرافی شکمی از امواج صوتی با فرکانس بالا برای نشان دادن تصاویر اندام داخل بدن استفاده می شود .

چگونه بیماری آپاندیسیت درمان می شود؟

بیشتر افراد مبتلا به این بیماری نیاز به جراحی به نام آپاندکتومی ( appendectomy ) دارند . با این جراحی آپاندیس فرد بیمار را از بدن جدا می کنند. اگر هنوز آپاندیس پاره نشده باشد ، جراحی از پارگی آن جلوگیری کرده و از گسترش عفونت در بدن جلوگیری خواهد کرد.

قبل از جراحی ، آنتی بیوتیک های وریدی (IV) برای درمان عفونت برای بیمار تجویز می شود. برخی موارد بیماری آپاندیسیت خفیف فقط با دریافت آنتی بیوتیک بهبود می یابد و پزشک شما را از نزدیک تحت مراقبت قرار خواهد داد تا تشخیص دهد آیا به جراحی احتیاج دارید یا نه ، جراحی تنها راه درمان عفونت شکمی در هنگام پارگی آپاندیس می باشد.

در صورت نیاز به جراحی ، بیشترین روش جراحی آپاندکتومی به روش لاپاراسکوپی (laparoscopically) انجام می شود . این روش کم تهاجمی به شما کمک می کند تا با درد کمتری سریع تر بهبود یابید. همچنین ممکن است در صورت پارگی آپاندیس  به جراحی باز شکم (لاپاراتومی – laparotomy) نیاز داشته باشید.

آپاندیسیت چیست و عوارض خطرناک آن کدامند؟
آپاندیسیت چیست و عوارض خطرناک آن کدامند؟

عوارض بیماری آپاندیسیت چیست؟

در صورت عدم درمان به موقع این بیماری ، آپاندیس بیمار می تواند پاره شود و ترکیدن آپاندیس می تواند باعث پخش شدن عفونت در داخل شکم فرد بیمار شود که می تواند منجر به بیماری  بسیار جدی و حتی مرگ شود. عوارض این بیماری عبارتند از :

آبسه (Abscess)

ممکن است در اثر پاره شدن آپاندیس ، دچار آبسه یا عفونت شوید. پزشک متخصص ابتدا لوله های تخلیه را در شکم شما قرار می دهد ، این لوله ها قبل از جراحی مایعات را از آبسه خارج می کنند. روند زهکشی ممکن است یک هفته یا بیشتر طول بکشد ، در این مدت ، شما برای مقابله با عفونت آنتی بیوتیک مصرف خواهید کرد . بعد از برطرف شدن آبسه ، شما برای برداشتن آپاندیس جراحی خواهید شد .

عفونت شکمی (Abdominal infection)

در صورت گسترش عفونت در سراسر شکم ، بیماری پریتونیت می تواند زندگی را تهدید کند. جراحی شکم (لاپاراتومی) زائده را برداشته و عفونت را درمان می کند.

بیماری سپسیس (Sepsis)

باکتری های حاصل از پارگی آپاندیس می توانند وارد جریان خون شما شوند و اگر این اتفاق بیفتد ، می تواند شرایط بسیار جدی برای زندگی شما به نام سپسیس را ایجاد کند. سپسیس باعث التهاب گسترده در بسیاری از اعضای بدن شما می شود و می تواند کشنده باشد. این بیماری فورا نیاز به درمان در بیمارستان با آنتی بیوتیک های قوی را دارد.

آپاندیسیت چیست و عوارض خطرناک آن کدامند؟
آپاندیسیت چیست و عوارض خطرناک آن کدامند؟

چگونه می توانیم از ابتلا به بیماری آپاندیسیت جلوگیری کنیم؟

هیچ راهی اثبات شده ای برای جلوگیری از ابتلا به بیماری آپاندیسیت وجود ندارد ، اما مصرف یک رژیم غذایی سرشار از فیبر همراه با مقدار زیادی غلات کامل و میوه ها و سبزیجات تازه ممکن است در جلوگیری از ابتلا به این بیماری کمک کند ، اگرچه کارشناسان نمی توانند دلیل ایجاد این بیماری را همچنان توضیح دهند.

از آنجا که آپاندیس هیچ هدف مشخصی در بدن ندارد ، پس از انجام جراحی برای برداشتن آن نباید هیچ تفاوتی در شرایط زندگی مشاهده شود . برخی از افرادی که جراحی لاپاراسکوپی را انجام داده اند در همان روز یا در عرض ۲۴ ساعت از بیمارستان ترخیص می شوند و اکثر افراد طی دو تا سه هفته به زندگی فعال و معمول خود برمی گردند.

برای بهبودی از جراحی باز به زمان بیشتری در بیمارستان نیاز دارید (شاید تا یک هفته). اگر آپاندیس شما پاره شود ، ممکن است برای پاک سازی کامل عفونت ها به مصرف آنتی بیوتیک های به مدت طولانی نیاز داشته باشید و زمان بهبودی شما ممکن است شش هفته یا بیشتر طول بکشد.

چه موقع باید با دکتر تماس بگیرم؟

اگر فقط درمان آنتی بیوتیکی برای این بیماری داشته اید ، در صورت مشاهده مجدد علائم بیماری آپاندیسیت ، سریعا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید و اگر بعد از جراحی آپاندیس در دوره نقاهت هستید و علائم زیر را مشاهده کردید با پزشک متخصص خود تماس بگیرید :

  • یبوست
  • تب
  • عفونت محل جراحی  (برش) ، با علائم قرمزی ، تورم یا چرک زرد
  • درد شدید در پایین شکم راست

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا