Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

گیاه یوکا چیست ؟ نگهداری و پرورش و تکثیر آن چگونه است ؟

پرورش گیاه یوکا به دلیل خاص و چشم گیر بودنش، حال و هوای خوبی را برای منازل و محیط های کار ایجاد می کند. گیاه یوکا بومی مناطق صحرایی امریکا و مکزیک است، اما امروزه به عنوان یک گیاه آپارتمانی زیبا و مقاوم مورد استقبال قرار دارد. شرایط نگهداری و مراقبت گیاه یوکا سخت نبوده و در برابر کم آبی و آفات مقاومت ویژه ای داراست. گیاه یوکا رشد کمی داشته، تکثیر آن آسان بوده و جز گیاهان همیشه سبز می باشد. با خرید گیاه یوکا و نگهداری از آن در منزل می توانید به زیبایی دکوراسیون خود بیفزایید.

به دلیل علاقه بسیاری از افراد به این گیاه در ادامه این مقاله در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی نحوه ی رشد و نگهداری، کود مخصوص و میزان آبیاری، میزان دما و تکثیر انواع گیاه یوکا می پردازیم. با ما همراه باشید.

با گیاه یوکا تا چه حد آشنایی دارید ؟

گیاه یوکا از خانواده لیلیاسه بوده و بومی مناطق جنوب غربی آمریکاست. این گیاه در رشد بوده و برگ هایی بزرگ، کشیده، نوک تیز، ایستاده و شمشیری مانند دارد. با افزایش سن این گیاه کم کم برگ هایی که در قسمت پایین گیاه هستند ریخته و ساقه گیاه لخت خواهد شد. برگ های گیاه پیر خشن بوده ولی گیاه جوان برگ هایی شفاف و مومی شکل داراست. در مناطق گرمسیری که محل رویش طبیعی گیاه است، هر چند سال یک بار، ساقه ای گل دهنده ظاهر می شود.

"<yoastmark

گل های سفید و کرمی به شکل زنگوله ای کوچک و واژگون و در برخی انواع گیاه یوکا حتی گل های عطری، از خصوصیات گلدهی این گیاه می باشد. اما باید توجه نمود که در آپارتمان ها چون گیاه در زیستگاه طبیعی خود قرار ندارد این گیاه کمتر به گل می نشیند یا ممکن است اصلا گل ندهد. این گیاه به صورت ۲ یا ۳ شاخه زیایی بیشتری داشته و خاص تر به نظر می آید که می توان با حذف جوانه انتهایی گیاه این چند شاخه ای را ایجاد نمود.

انواع گیاه یوکا را بشناسید !

  • گیاه یوکا جواهری چیست ؟

یکی از انواع گیاه یوکا گیاه آپارتمانی یوکای جواهری می باشد. این گیاه دارای برگ های سبز کمرنگ با نوار های کرم رنگ می باشد. به دلیل زیاد بودن برگ ‌های این گیاه، جلوه ‌ای رنگارنگ و درخشان با تماشای آن به چشم می خورد.

  • گیاه یوکا ابلق چیست ؟

یوکای ابلق با برگ‌ های کشیده و نوک تیز همراه با نوار هایی به رنگ زرد شناخته می شود. نوار های رنگی در این نوع از گیاه، نسبت به انواع دیگر پهن تر بوده و جلوه و زیبایی فوق العاده ای به گیاه می بخشد.

  • یوکا پک چگونه گیاهی است ؟

نوع دیگر این گیاه گونه ی معروف به الیافی می باشد. این نوع از گیاه دارای برگ‌ هایی با نوار های زرد موازی هستند که از انتها تا ابتدای برگ های گل کشیده شده اند. برگ این نوع گیاه یوکا کمرنگ‌ تر از گونه های دیگر بوده و است و به خاطر داشتن نوار های رنگارنگ مورد توجه بسیاری از دوست داران گل و گیاه قرار دارد.

تکثیر گیاه یوکا چگونه است ؟

تکثی گیاه یوکا را می‌توان از به دو روش اصلی انجام داد، از طریق ریزوم و پاگیاه.

تکثیر به روش تکثیر با ریزوم چیست ؟

برای تکثیر گیاه یوکا از طریق ریزوم ابتدا ریزوم را از زیر خاک بیرون آورید و جدا نمایید، سپسریزوم ها را به گلدانی جدید منتقل کرده و در نور خورشید قرار دهید. پس از گذشت مدتی ریزوم‌ ها ریشه داده و گیاه جدیدی پرورش خواهد یافت.

تکثیر با پاگیاه چگونه است ؟

این گیاه جز گیاهانی است که در کنار گیاه اصلی می تواند پا گیاه نیز تولید نماید. منظور از پا گیاه، گیاهی است کوچک ‌تر از گیاه مادر و در کنار گیاه مادر و از همان ریشه می روید. برای تکثیر این گیاه می توان پاجوش سبز و بالغ را از گیاه مادر جدا نموده و در گلدانی جداگانه بکارید و از داشتن گیاهی جدید و زیبا لذت ببرید.

تکثیر با تنه جوش چگونه است ؟

بر روی ساقه‌ های این گیاه نیز اندام گیاهی دیگری تولید می ‌شود که تنه‌جوش نامیده می شود. تنه ‌جوش ‌ها را می توان از ساقه جدا نمود و در گلدانی جدید با خاک مناسب کاشت و به گیاه جدیدی دست یافت.

تکثیر به روش قلمه زدن چیست ؟

برای تکثیر به این روش در فصل بهار قسمت بالای گیاه یعنی چند گره بالاتر از خاک قطع نموده و قسمت بالا که همراه با برگ است را درون ماسه قرار داده تا ریشه ها رویش کنند. قلمه ها به طول های مختلفی از گیاه گرفته می شوند و حداقل طول مناسب برای یک قلمه که بتواند به گیاه جدید تبدیل شود حدود ۱۰ سانتی متر می باشد. برای اینکه به اصطلاح قلمه زودتر بگیرد، انتهای قلمه را به پودر هورمون ریشه زایی آغشته کرده و سپس در ماسه مرطوب بکارید. قبل از کاشت قلمه برگ های قسمت پایینی آن را جدا کرده و سپس بکارید. پس از کاشت، گلدان را در دمای ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتی گراد قرار دهید. ممکن است ریشه زایی یوکا به این روش حتی تا ۶  ماه نیز طول بکشد. بهترین زمان برای تکثیر این گیاه فصل پاییز می باشد.

"<yoastmark

میزان دما مناسب گیاه یوکا چیست ؟

میزان دما مناسب گیاه یوکا برای رشد و پرورش بین ۱۳ تا ۲۷ درجه سانتی گراد بوده و حتی برخی از انواع گیاه یوکا مقاومت خوبی در مقابل سرما از خود نشان می دهند. در فصل زمستان لازم است برای پرورش این گیاه حداقل دمایی بین ۷ تا ۸ درجه سانتی گراد در محیط برقرار باشد. این گیاه را در فصل تابستان می توان خارج از محیط بسته ی خانه، مثلا در حیاط یا بالکن نگهداری نمود.

میزان نور مناسب گیاه یوکا چه نوری است ؟

میزان نور در پرورش و نگهداری گیاه یوکا بسیار مهم می باشد چون این گیاه دوستدار نور مستقیم خورشید است. این گیاه برای رشد کردن نیاز به نور کافی داشته و باید گیاه را در مکانی که در معرض آفتاب کامل باشد نگهداری شود زیرا میزان نور گیاه یوکا باید زیاد باشد. قرار دادن این گیاه در سایه از زیبایی گیاه می کاهد و در نهایت فاصله برگ ها افزایش یافته و گیاه زیبایی خود را کاملا از دست خواهد داد.

میزان آب و آبیاری گیاه یوکا چگونه است ؟

میزان آب گیاه یوکا زیاد بوده و همواره در طول فصل تابستان باید برای مراقبت از گیاه ان را مرطوب نگه داشت. آبیاری این گیاه روزانه ۲ الی ۳ مرتبه می باشد تا رطوبت آن حفظ گردد. در فصول سرد نیز بین هر دو آبیاری منتظر بمانید تا سطح گلدان کاملا خشک شود و سپس آن را آبیاری نمایید. در فصول سرد چون گیاه رشد چندانی ندارد بنابراین نیازش به آبیاری کمتر خواهد بود. توجه نمایید که گلدان حاوی یوکا حتما از زهکشی مناسبی برخوردار باشد و آب اضافه بتواند به راحتی خارج گردد.

خاک مناسب گیاه یوکا چه خاکی است ؟

خاک مناسب برای شرایط رشد و پرورش خوب گیاه، در واقع خاکی غنی از ترکیبات مغذی برای گیاه می باشد. برای پرورش این گیاه نیازمند خاکی مرغوب و مناسب هستید و برای رشد بهتر و در نهایت تکثیر گیاه استفاده از خاک لوم که ترکیبی از شن رس و مواد آلی است همراه با مقدار خیلی کمی کمپوست می تواند به پرورش و مراقبت از گیاه کمک نماید.

کود مخصوص گیاه یوکا چه کودی است ؟

میزان کوددهی گیاه یوکا توجه زیادی را می طلبد. چون این گیاه الگوی رشدی کندی دارد، کوددهی بیش از حد آن به گیاه آسیب زده و در مجموع میزان کود برای این گیاه خیلی زیاد نیست. در فصل رشد گیاه یعنی فصول بهار و تابستان تنها ۲ تا ۳ بار کوددهی با کود مخصوص گیاهان آپارتمانی کافی می باشد. بهتر است برای کوددهی از کود شیمیایی به صورت مایع و رقیق شده استفاده گردد. کوددهی زیاد منجر به ایجاد لبه ‌های قهوه‌ ای برروی برگ ها، رشد آهسته ‌تر گیاه، ریزش برگ ها و زرد شدنشان خواهد شد.

در صورتی که به گیاه بیش از حد لزوم کود داده شود می‌توان گلدان را زیر شیر آب گرفت و خاک گیاه را شست  تا نمک اضافی از خاک شسته شود. در این حالت هیچگاه گلدان گیاه را تعویض گلدان نکنید زیرا گیاه به گیاه شوک بیشتری وارد خواهد شد و ممکن است گیاه از بین برود. کود گیاهی و کود ارگانیک سبک نیز می تواند برای این گیاه به مقدار کم استفاده شود.

گیاه یوکا گیاهی سمی است ؟

در نگهداری گیاه یوکا باید مراقب بود زیرا حاوی ماده ای خطرناک و سمی به نام ساپونین است که اگر خورده شود اسیب هایی بر بدن کودکان خردسال یا حیوانات خانگی وارد می کند. بنابراین اگر در منزلتان کودک خرد سال دارید یا حیوانات خانگی دارید، مراقب خورده و بلعیده شدن برگ های گیاه توسط کودکتان باشید.

"<yoastmark

آفات و بیماری های گیاه یوکا چیست ؟

اکثر آفت های گیاه یوکا به برگ های گیاه حمله کرده و به آن ها آسیب می رسانند.

  • شپشک ‌معمولی، شپشک‌ آردی و ریشک ‌بال ‌ها به برگ‌ های گیاه چسبیده و شیره آن را می مکند و به گیاه آسیب وارد می کنند. شپشک نرم مثل یک توده بی رنگ و کوچک به گیاه می چسبد، حمله شپشک‌ زره ‌دار نیز به همین صورت است اما برای خود پوششی سخت فراهم می کند. شپشک‌ آردی هم به شکل گروهی به برگ چسبیده و برای آن ظاهری آرد آلود ایجاد می کنند. برای درمان می توان از سم حشره کش استفاده نمود.
  • ریشک ‌بال ‌ها بسیار کوچک بوده و به راحتی دیده نمی‌شوند اما از خود مدفوع بر جای می‌گذارند.
  • یکی دیگر از مشکلات شپشک‌ نرم و شپشک‌ آردی این است که از خود مایعی چسبناک به جای می‌گذارند که این مایع باعث ایجاد کپک سیاه خواهد شد.
  • این آفات باعث خمیده و پژمرده شدن، زرد شدن و ریزش برگ ‌های یوکا می‌شوند.
  • اگر میزان درگیری گیاه با آفات زیاد است باید از صابون ‌های آفت‌ کش یا روغن باغبانی و یا سم حشره کش استفاده نمود.
  • یکی دیگر از بیماری های گیاه یوکا حمله سوسکچه یوکا می باشد که فقط به همین گونه ی گیاهی حمله می کند. در زمانی که هنوز لارو است به ساقه حمله کرده و در زمان بالغ شدن برگ ها را هدف قرار می دهد. برای درمان می توان از سم سوسک کمک گرفت.
  • مشاهده کپک خاکستری روی برگ ها، که به دلیل حمله قارچ بوتری تیس ناشی از هوای سرد و مرطوب است و باید گیاه را با سم قارچ کش سمپاشی کنید.

خرید و فروش و قیمت گیاه یوکا چگونه است ؟

قیمت خرید و فروش گیاه یوکا با توجه به سایز و سلامتی و زیبایی برگ های گیاه می تواند متفاوت باشد. برای خرید گیاه یوکا می توانید به گلفروشی ها، گلخانه ها و مراکز فروش اینترنتی گل و گیاه مراجعه نمایید. معمولا قیمت گیاه یوکا با اندازه ی بزرگتر و برگ های سالم و زیبا تر نسبت به بقیه هم نوعانش بیشتر خواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا