Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

سرطان تیروئید چیست و چه علائمی و عوارضی دارد؟

سرطان تیروئید در غده تیروئید بخشی از سیستم غدد درون ریز ایجاد می شود. غده تیروئید هورمون هایی تولید می کند که دمای بدن ، ضربان قلب و متابولیسم را تنظیم می کند. سرطان های پاپیلاری و فولیکولر تیروئید – شایع ترین انواع – بسیار خوب به درمان ها پاسخ می دهند. بیشتر سرطان های تیروئید بسیار قابل درمان هستند.

غده تیروئید یکی از غده هایی است که سیستم غدد درون ریز شما را تشکیل می دهد. غدد درون ریز هورمون هایی را آزاد می کنند که عملکردهای مختلف بدن را کنترل می کنند. سرطان تیروئید ، نوعی سرطان غدد درون ریز ، به طور کلی با سرعت درمان عالی و قابل قبول است.

غده هیپوفیز در مغز ، تیروئید و دیگر غدد درون ریز را کنترل می کند. این غده هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH) را آزاد می کند. همانطور که از نامش پیداست TSH را تحریک می کند تا هورمون تیروئید تولید کند. تیروئید برای ساخت هورمون ها به ید ، ماده معدنی نیاز دارد. غذاهای غنی از ید شامل ماهی ، ماهی تن ، محصولات لبنی ، نان غلات کامل و نمک ید دار است. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

سرطان تیروئید چقدر شایع است؟

سالانه نزدیک به ۵۳۰۰۰ آمریکایی تشخیص این بیماری را دریافت می کنند. درمان بیشتر این سرطان ها بسیار موفقیت آمیز است. با این حال هنوز هم سالانه حدود ۲۰۰۰ نفر بر اثر این بیماری می میرند.

چه کسانی ممکن است به سرطان تیروئید مبتلا شوند؟

زنان سه برابر بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا می شوند. این بیماری معمولاً در زنان ۴۰ تا ۵۰ ساله و مردان ۶۰ تا ۷۰ ساله تشخیص داده می شود. حتی کودکان نیز می توانند به این بیماری مبتلا شوند. عوامل خطر عبارتند از:

  • تیروئید بزرگ شده (گواتر).
  • سابقه خانوادگی بیماری تیروئید یا سرطان تیروئید.
  • تیروئیدیت (التهاب غده تیروئید).

جهش های ژنی (تغییرات) که باعث بیماری های غدد درون ریز می شوند ، مانند نئوپلازی غدد درون ریز متعدد نوع ۲A   (MEN2A)  یا سندرم نوع ۲B (MEN2B).

  • مصرف ید کم.
  • چاقی (شاخص توده بدنی بالا).
  • پرتودرمانی برای سرطان سر و گردن ، به ویژه در دوران کودکی.
  • قرار گرفتن در معرض رادیواکتیو حاصل از سلاح های هسته ای یا یک حادثه نیروگاه.
سرطان تیروئید چیست و چه علائمی و عوارضی دارد؟
سرطان تیروئید چیست و چه علائمی و عوارضی دارد؟

انواع سرطان تیروئید چیست؟

این بیماری بر اساس نوع سلول هایی که سرطان از آنها رشد می کند طبقه بندی می شود. انواع آن عبارتند از:

پاپیلاری

تا ۸۰٪ از کل سرطان های تیروئید پاپیلاری هستند. این نوع سرطان به آرامی رشد می کند. اگرچه سرطان پاپیلاری اغلب به غدد لنفاوی گردن گسترش می یابد ، این بیماری پاسخ خوبی به درمان می دهد. سرطان پاپیلاری بسیار قابل درمان است و بندرت کشنده است.

فولیکولار

سرطان فولیکولر تیروئید تا ۱۵٪ از موارد تشخیص این بیماری را تشکیل می دهد. این سرطان به احتمال زیاد به استخوان ها و اندام ها مانند ریه ها سرایت می کند. درمان سرطان متاستاتیک (سرطانی که گسترش می یابد) می تواند چالش برانگیزتر باشد.

مدولاری

حدود ۲٪ از سرطان های تیروئید مدولار هستند. یک چهارم افراد مبتلا به سرطان مدولار سابقه خانوادگی این بیماری را دارند. ژن معیوب (جهش ژنتیکی) ممکن است مقصر باشد.

آناپلاستیک

این سرطان تهاجمی تیروئید سخت ترین نوع برای درمان است. زیرا می تواند به سرعت رشد کند و اغلب به بافت های اطراف و سایر قسمت های بدن گسترش می یابد. این نوع سرطان نادر حدود ۲٪ از موارد تشخیص سرطان تیروئید را تشکیل می دهد.

علت سرطان تیروئید چیست؟

متخصصان مطمئن نیستند که چرا برخی سلول ها سرطانی (بدخیم) می شوند و به تیروئید حمله می کنند. برخی فاکتورها مانند قرار گرفتن در معرض اشعه ، رژیم کم ید و ژن های معیوب می توانند خطر را افزایش دهند.

علائم سرطان تیروئید چیست؟

شما در گردن خود یک توده یا رشد احساس خواهید کرد. اگر توده تیروئید دارید وحشت نکنید. بیشتر توده ها خوش خیم هستند (سرطانی نیستند). از هر ۲۰ توده تیروئیدی فقط حدود سه مورد سرطانی (بدخیم) هستند. علائم دیگر این بیماری عبارتند از:

  • مشکل در تنفس یا بلعیدن.
  • از دست دادن صدا (گرفتگی صدا).
  • تورم غدد لنفاوی گردن.
سرطان تیروئید چیست و چه علائمی و عوارضی دارد؟
سرطان تیروئید چیست و چه علائمی و عوارضی دارد؟

چگونه سرطان تیروئید تشخیص داده می شود؟

در صورت بزرگ شدن غده تیروئید یا سایر علائم سرطان ارائه دهنده خدمات بهداشتی درمانی شما ممکن است یک یا چند مورد از این آزمایشات را تجویز کند:

آزمایش خون:

آزمایش خون تیروئید سطح هورمون ها را بررسی می کند و عملکرد تیروئید شما را به درستی بررسی می کند.

بیوپسی:

طی یک نمونه برداری از آسپیراسیون با سوزن ریز ، پزشک سلول ها را از تیروئید خارج می کند تا سلول های سرطانی را آزمایش کند. نمونه برداری از گره های نگهبان می تواند تعیین کند که سلول های سرطانی به غدد لنفاوی گسترش یافته اند یا خیر. پزشک شما ممکن است از سونوگرافی برای هدایت روش های بیوپسی استفاده کند.

اسکن رادیو ید

این آزمایش می تواند سرطان را تشخیص دهد و تعیین کند که آیا سرطان گسترش یافته است. شما یک قرص حاوی مقدار مطمئنی ید رادیواکتیو (رادیو ید) را می بلعید. در طی چند ساعت ، غده تیروئید ید را جذب می کند. ارائه دهنده خدمات بهداشتی از دستگاه خاصی برای اندازه گیری میزان تابش در غده استفاده می کند. مناطقی که رادیواکتیویته کمتری دارند برای تأیید وجود سرطان نیاز به آزمایش بیشتری دارند.

اسکن تصویربرداری

اسکن با تشدید مغناطیسی (MRI) ، توموگرافی کامپیوتری (CT) و توموگرافی انتشار پوزیترون (PET) می تواند این بیماری و گسترش سرطان را تشخیص دهد.

چگونه سرطان تیروئید کنترل یا درمان می شود؟

درمان این سرطان به اندازه تومور و گسترش سرطان بستگی دارد. درمان ها عبارتند از:

جراحی

جراحی رایج ترین درمان این سرطان  است. بسته به اندازه و محل تومور ، جراح شما ممکن است بخشی از غده تیروئید (لوبکتومی) یا تمام غده (تیروئیدکتومی) را از بین ببرد. جراح همچنین گره های لنفاوی مجاور را که سلول های سرطانی در آن گسترش یافته است را از بین می برد.

رادیو ید درمانی

با رادیو ید درمانی ، شما یک قرص یا مایعات حاوی دوز ید رادیواکتیو بیشتر از آنچه در اسکن رادیو ید تشخیصی استفاده می شود ، می بلعید. رادیو ید سرطان غده تیروئید بیمار همراه با سلول های سرطانی را کوچک و از بین می برد. نگران نباشید – این روش درمانی بسیار بی خطر است. غده تیروئید شما تقریباً تمام رادیو ید را جذب می کند. بقیه بدن شما به میزان بسیار کم در معرض تابش قرار دارد.

پرتودرمانی

پرتو درمانی سلول های سرطانی را از بین می برد و رشد آنها را متوقف می کند. پرتودرمانی خارجی از دستگاهی برای انتقال پرتوهای قوی انرژی به طور مستقیم به محل تومور استفاده می کند. پرتودرمانی داخلی (براکی تراپی) شامل قرار دادن دانه های رادیواکتیو در داخل یا اطراف تومور است.

شیمی درمانی

داروهای شیمی درمانی داخل وریدی یا خوراکی سلول های سرطانی را از بین می برند و رشد سرطان را متوقف می کنند. تعداد بسیار کمی از بیماران مبتلا به سرطان تیروئید به شیمی درمانی نیاز دارند.

هورمون درمانی

این روش درمانی مانع ترشح هورمون هایی می شود که می توانند باعث گسترش سرطان یا بازگشت آن شوند.

سرطان تیروئید چیست و چه علائمی و عوارضی دارد؟
سرطان تیروئید چیست و چه علائمی و عوارضی دارد؟

عوارض سرطان تیروئید چیست؟

بیشتر سرطان های تیروئید به خوبی به درمان پاسخ می دهند و تهدید کننده زندگی نیستند. بعد از جراحی یا درمان های تیروئید ، بدن شما هنوز هم برای عملکرد به هورمون های تیروئید نیاز دارد. شما برای زندگی به هورمون درمانی جایگزین تیروئید نیاز خواهید داشت. هورمون های مصنوعی تیروئید ، مانند لووتیروکسین (Synthroid) ، هورمون های تیروئیدی را که بدن شما دیگر به طور طبیعی تولید نمی کند را جایگزین می کنند.

سرطان تیروئید چگونه بر بارداری تأثیر می گذارد؟

این بیماری دومین سرطان شایع تشخیص داده شده در زنان باردار است (سرطان پستان اولین است). تقریباً ۱۰٪ سرطان های تیروئید در دوران بارداری یا در اولین سال پس از زایمان ایجاد می شوند. کارشناسان معتقدند نوسان سطح هورمون ها در دوران بارداری ممکن است باعث سرطان شود.

اگر در دوران بارداری این بیماری تشخیص داده شود  ارائه دهنده خدمات بهداشتی درمانی شما می تواند گزینه های درمانی را مورد بحث قرار دهد. بسته به نوع و شدت سرطان ، ارائه دهنده شما ممکن است توصیه کند که درمان را به تأخیر بیاندازید تا پس از زایمان کودک. اگر درمان نمی تواند صبر کند ، اکثر زنان با خیال راحت می توانند غده سرطانی را از بین ببرند. هنگام بارداری یا شیردهی نباید آزمایش های تشخیص رادیواکتیو یا روش های درمانی داشته باشید.

چگونه می توانیم از این بیماری جلوگیری کنیم؟

بسیاری از افراد بدون هیچ دلیل مشخصی به سرطان تیروئید مبتلا می شوند ، بنابراین پیشگیری در واقع ممکن نیست. اما اگر می دانید که در معرض خطر سرطان هستید ، ممکن است بتوانید این مراحل را انجام دهید:

جراحی پیشگیرانه (پیشگیری): آزمایشات ژنتیکی می تواند تشخیص دهد که آیا شما ژنی تغییر یافته (جهش) دارید که خطر ابتلا به سرطان تیروئید مدولار یا نئوپلازی غدد درون ریز چندگانه را افزایش می دهد. اگر ژن معیوبی دارید ، ممکن است قبل از ایجاد سرطان ، جراحی پیشگیری (پیشگیری) برای برداشتن غده تیروئید انجام دهید.

یدید پتاسیم: اگر در اثر یک فاجعه هسته ای مانند حادثه ۲۰۱۱ در فوکوشیما ، ژاپن در معرض تابش قرار گرفتید ، مصرف یدید پتاسیم طی ۲۴ ساعت پس از مواجهه می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. یدید پتاسیم (Pima) یک ماده شیمیایی و دارو است که از جذب بیش از حد رادیو ید غده تیروئید جلوگیری می کند. در نتیجه ، غده سالم می ماند.

سرطان تیروئید چیست و چه علائمی و عوارضی دارد؟
سرطان تیروئید چیست و چه علائمی و عوارضی دارد؟

پیش آگهی (چشم انداز) برای افرادی که سرطان تیروئید دارند چیست؟

از هر ۱۰ نفر که به این سرطان مبتلا هستند ، هشت نفر به نوع پاپیلاری مبتلا می شوند. سرطان پاپیلاری تیروئید در هنگام قرارگیری سرطان در غده (به صورت موضعی) ، میزان بقای پنج ساله تقریباً ۱۰۰٪ دارد. حتی وقتی سرطان گسترش می یابد (متاستاز می دهد) ، میزان بقا نزدیک به ۸۰ درصد است. این میزان به این معنی است که به طور متوسط حدود ۸۰٪ پس از تشخیص به عنوان فردی که سرطان تیروئید متاستاتیک پاپیلاری ندارد ، تقریباً پنج سال زندگی می کنید. میزان بقای پنج ساله برای سایر انواع سرطان های تیروئید شامل موارد زیر است:

  • فولیکولار: نزدیک به ۱۰۰٪ برای موضعی. حدود ۶۳٪ برای متاستاز
  • مدولاری: نزدیک به ۱۰۰٪ برای موضعی. حدود ۴۰٪ برای متاستاز
  • آناپلاستیک: نزدیک به ۳۱٪ برای موضعی. ۴٪ برای متاستاز.

چه موقع باید با دکتر تماس بگیرم؟

اگر مبتلا به سرطان تیروئید هستید و تجربه این موارد را دارید باید با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود تماس بگیرید.

  • برآمدگی در گردن.
  • ضربان قلب سریع.
  • کاهش یا افزایش وزن بدون دلیل
  • خستگی مفرط

دریافت تشخیص سرطان بدون توجه به نوع آن ناراحت کننده است. خوشبختانه ، بیشتر سرطان های تیروئید به درمان بسیار خوب پاسخ می دهند. ارائه دهنده خدمات بهداشتی شما می تواند در مورد بهترین گزینه درمانی برای نوع بیماری  که دارید ، بحث کند. بعد از درمان ، ممکن است لازم باشد که هورمون های تیروئید مصنوعی را به صورت مادام العمر مصرف کنید. این هورمون ها از عملکردهای حیاتی بدن پشتیبانی می کنند. معمولاً هیچ عارضه جانبی قابل توجهی ایجاد نمی کنند ، اما شما به طور منظم چک می کنید تا سلامتی خود را کنترل کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا