Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

موارد مصرف و عوارض داروی ترک اعتیاد سابوکسون

سابوکسون (Suboxone) دارویی است که برای کمک به افراد در بهبودی از اعتیاد به مواد افیونی استفاده می شود. هنگامی که طبق تجویز پزشک استفاده می شود می تواند بخشی مفید از یک برنامه درمانی جامع باشد. اثرات مثبت سابکسون به افراد کمک می کند طی چند هفته یا چند ماه بهبودی یابند.

مطالعات نشان داده است که این دارو می تواند خطر مصرف بیش از حد مواد افیونی را تا حدود ۳۸ درصد کاهش دهد. متأسفانه مصرف این دارو با برخی از خطرات همراه است ، به ویژه هنگامی که افراد تصمیم می گیرند آن را به روشی غیر از آنچه تجویز شده مصرف کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دارو و تأثیرات آن با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

سابوکسون چیست؟

سابوکسون یک داروی تجویزی است که با ترکیبی از بوپرنورفین و نالوکسان ساخته شده و برای درمان افراد در اوایل بهبودی از اعتیاد به مواد افیونی استفاده می شود. ترکیبی از بوپرنورفین و نالوکسان دارویی با خواص منحصر به فرد ایجاد می کند که به طور خاص برای درمان افیون در نظر گرفته شده است.

بوپرنورفین یک آگونیست جزئی مواد افیونی است ، به این معنی که با همان گیرنده های افیونی که سایر مواد افیونی اثر می کنند ، تعامل دارد. این دارو عوارضی مانند سایر داروهای مسکن یا هروئین را ایجاد می کند ، اما این اثرات بسیار ضعیف تر است. بوپرنورفین با اتصال به گیرنده های مواد افیونی ، ولع مصرف داروهای قوی تر را برطرف می کند.

نالوکسون یک آنتاگونیست مخدر است و این بدان معنی است که اثرات مصرف بیش از حد مواد افیونی را مسدود می کند. این ماده به گیرنده های مواد افیونی متصل می شود و اثرات هر نوع مواد افیونی را در سیستم فرد مسدود می کند. نالوکسان به خودی خود به صورت اسپری بینی یا دستگاه تزریق خودکار وجود دارد. معمولاً در شرایط اضطراری وقتی کسی بیش از حد مواد افیونی مصرف می کند ، استفاده می شود.

ساب اکسون بی نظیر است زیرا به همان گیرنده های هروئین یا مسکن متصل می شود اما به اندازه آنها قوی نیست. بوپرنورفین اثرات ملایمی برای تسکین اشتیاق به مواد مخدر ایجاد می کند در حالی که نالوکسان توانایی بالا بردن میزان دارو را محدود می کند.

موارد مصرف و عوارض داروی ترک اعتیاد سابکسون
موارد مصرف و عوارض داروی ترک اعتیاد سابکسون

سابوکسون را چگونه مصرف کنیم؟

سابوکسون یک داروی خوراکی است که به سه شکل طراحی شده است که آسان است:

  • قرص های زیرزبانی
  • نوارهای فیلم  زیرزبانی
  • نوارهای فیلم بوکال ( دهانی)

قرص ها و نوارهای فیلم زیر زبانی در زیر زبان و نوارهای فیلم بوکال بین لثه و دندان قرار می گیرند. هر سه شکل دارو به سرعت در دهان شما حل می شود. نوارهای فیلم شبیه نوارهای نعناع هستند. این دارو در چهار دوز در دسترس است:

  • ۲  میلی گرم بوپرنورفین و ۰.۵ میلی گرم نالوکسون
  • ۴  میلی گرم بوپرنورفین و ۱ میلی گرم نالوکسون
  •  ۸ میلی گرم بوپرنورفین و ۲ میلی گرم نالوکسون
  •  ۱۲ میلی گرم بوپرنورفین و ۳ میلی گرم نالوکسون

هدف از هر برنامه درمانی موثر با کمک دارو این است که با گذشت زمان به آرامی دوز خود را کاهش دهید. دوز شروع شما به شدت وابستگی به مواد افیونی هنگام ورود به درمان بستگی دارد. سپس دوز شما در طول برنامه کاهش می یابد تا اینکه در نهایت از همه داروها جدا شوید.

اگرچه Suboxone برای استفاده در منزل در دسترس است اما هنگام استفاده از آن تحت نظارت پزشکی ، ایمن تر است. با وجود اینکه سابوکسون گزینه ایمن تری  نسبت به سایر داروهایی است که برای درمان اعتیاد به مواد افیونی استفاده می شوند ، هنوز هم احتمال سوء استفاده را دارد.

فواید مصرف سابوکسون

هنگامی که طبق تجویز پزشک مصرف می شود Suboxone  برای بهبودی زودرس مفید است. ترکیبی از بوپرنورفین و نالوکسان مزایای بی نظیر بی شماری را برای افرادی که از مواد افیونی تخلیه می شوند ، فراهم می کند.

به عنوان مثال ، مواد افیونی به دلیل واکنش های شدید جسمی و روانی که هنگام ترک در شخص ایجاد می کنند ، مشهور هستند. این واکنش ها یا علائم ترک ، نتیجه وابستگی مغز و بدن به مواد افیونی برای عملکرد است. هنگامی که فرد به مواد افیونی وابسته شد ، ترک ناگهانی مواد مخدر سیستم وی را شوکه می کند.

یکی از بزرگترین مزایای  Suboxone تأثیر آن بر علائم ترک مواد افیونی است. از آنجا که بوپرنورفین یک آنتاگونیست جزئی مخدر است ، به همان روشی که مواد افیونی دارند با گیرنده های افیونی ارتباط برقرار می کند. این تعامل علائم شدیدتری را که در نتیجه ترک ایجاد می شود ، مانند دردهای بدن ، اسپاسم عضلات و تشنج تسکین می دهد.

اجتناب از علائم ترک همراه با فرآیند سم زدایی ، بسیاری از افراد را در چرخه اعتیاد گرفتار می کند. سابوکسون در مقایسه سایر داروها جهت تلاش برای ترک یک دوره سم زدایی راحت تری را ایجاد می کند که می تواند خطر عود را کاهش دهد.

موارد مصرف و عوارض داروی ترک اعتیاد سابکسون
موارد مصرف و عوارض داروی ترک اعتیاد سابکسون

عوارض جانبی سابوکسون

فواید Suboxone با برخی از عوارض جانبی خفیف تا جدی همراه است. هرکسی واکنش نامطلوب به دارو را تجربه نمی کند. لیست های زیر شامل برخی از رایج ترین عوارض جانبی Suboxone است.

عوارض جانبی شایع

عوارض جانبی رایج استفاده از سابوکسون می تواند باعث ایجاد ناراحتی شود اما معمولاً به مراقبت پزشکی نیاز ندارد. آنها باید ظرف چند روز یا چند هفته پس از شروع استفاده از بین بروند. این ها شامل:

  • علائم ترک مواد افیونی
  • اضطراب
  • افسردگی
  • مشکلات خوابیدن
  • سردرد
  • تعریق
  • حالت تهوع
  • تعریق
  • ضعف
  • خستگی
  • کمردرد
  • سوزش زبان
  • قرمزی در دهان

عوارض جانبی جدی

عوارض جانبی جدی استفاده از سابوکسون آنقدرها رایج نیستند که ممکن است در بعضی موارد اتفاق بیفتند. اگر هر یک از عوارض زیر را مشاهده کردید ، در صورت اضطرار باید با پزشک خود مشورت کنید یا فوراً به دنبال مراقبت پزشکی باشید. این موارد شامل:

  • سوء استفاده یا وابستگی
  • مشکلات تنفسی
  • مشکلات هورمونی
  • واکنش های آلرژیک جدی
  • آسیب کبدی
  • علائم شدید ترک
  • کما

تحقیقات و مطالعات در مورد سابکسون

سابکسون وقتی برای درمان وابستگی به مواد افیونی استفاده می شود ، چقدر موثر است؟ تحقیقات و مطالعات گسترده ، فواید بسیاری از درمان با کمک  این دارو را نشان داده است. این دارو باعث کاهش مصرف مواد افیونی و همچنین علائم مربوط به اختلال در مصرف مواد افیونی می شود. همچنین احتمال ابتلا به یک بیماری عفونی و رفتار مجرمانه ناشی از مصرف مواد مخدر را کاهش می دهد.

شواهد نشان می دهد که داروهای مبتنی بر بوپرنورفین مانند Suboxone خطر مرگ و میر و سایر عوارض جانبی را کاهش می دهد. آنها همچنین احتمال ماندن بیماران در دوره درمان را برای مدت زمان مشخص افزایش می دهند.

یک مطالعه نشان داد که ۷۵٪ بیماران با آزمایش های منفی دارویی یک سال کامل تحت درمان بودند. مطالعه دیگر نشان داد که افرادی که از بوپرنورفین به مدت ۱۸ ماه پس از برنامه درمانی خود استفاده می کنند ،هنوز هوشیار ، شاغل و درگیر فعالیت در یک گروه ۱۲ مرحله ای هستند.

موارد مصرف و عوارض داروی ترک اعتیاد سابکسون
موارد مصرف و عوارض داروی ترک اعتیاد سابکسون

خطرات استفاده از سابکسون

مانند اکثر داروها ، ساب اکسون نیز عوارضی دارد و هنوز هم باعث ایجاد برخی از تأثیرات مشابه سایر مواد افیونی می شود. دوزهای کم تا متوسط ​​باعث سرخوشی خفیف و برخی از مشکلات تنفسی می شود. البته اثرات Suboxone بسیار ضعیف تر از اثرات ناشی از مواد افیونی مانند مسکن های تجویز شده یا هروئین است.

مخلوط شدن Suboxone با داروهای دیگر مانند بنزودیازپین ها یا الکل خطر قابل توجهی دارد. عوارض جانبی احتمالی مصرف همزمان آن با داروهای ضد افسردگی شامل ناراحتی تنفسی ، کما و حتی مرگ است.

نالوکسان موجود در این دارو هنگام مصرف آن احتمال افزایش زیاد مواد افیونی را محدود می کند. همچنین هدف این است که افراد را از ابتلا به اعتیاد سابوکسون باز دارد. محدود کردن مصرف مواد مخدر یا معتاد شدن ، کاربران را از ایجاد تحمل باز نمی دارد. افرادی که از سابوکسون استفاده می کنند به مرور زمان به دارو وابستگی پیدا می کنند. قطع ناگهانی Suboxone می تواند منجر به علائم ترک مانند علائم ناشی از مواد افیونی شود ، از جمله:

  • دردهای عضلانی
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • یبوست
  • تحریک پذیری
  • بیخوابی

برای محدود کردن یا جلوگیری از این علائم ، درمان با سابکسون باید تحت نظارت باشد. موثرترین روش برای ترک دارو ، کاهش دوز دارو با راهنمایی پزشک برای جلوگیری از عوارض احتمالی است.

آیا می توانید سابکسون را بیش از حد مصرف کنید؟

سابوکسون با وجود استفاده از آن به عنوان درمانی برای وابستگی به مواد افیونی ، هنوز یک داروی افیونی است. این بدان معنی است که خطرات مشابه سایر مواد افیونی از جمله وابستگی و سوء مصرف را به همراه دارد. سوء استفاده از سابوکسون می تواند منجر به رفتارهایی مانند رفتارهایی شود که در ابتدای  برای درمان آن اقدام کرده اید ، از جمله هوس به مواد مخدر و جستجوی سایر مواد.

در صورت سوء استفاده از آن می توانید بیش از حد در سابکسون استفاده کنید. مصرف بیش از حد نیز در صورت استفاده با سایر مواد مانند سایر مواد افیونی ، بنزودیازپین ها یا الکل امکان پذیر است. نالوکسان موجود در دارو اثرات را کمی کاهش می دهد اما استفاده بیش از حد جدی از آن می تواند باعث مصرف بیش از حد شود. مصرف بیش از حد ساب اکسون به اندازه سایر موارد مصرف بیش از حد مواد افیونی جدی است و به فوریت پزشکی نیاز دارد.

موارد مصرف و عوارض داروی ترک اعتیاد سابکسون
موارد مصرف و عوارض داروی ترک اعتیاد سابکسون

درمان موثر با سابکسون چگونه است؟

تحقیقات نشان می دهد که درمان با کمک دارو با استفاده از Suboxone برای کاهش وابستگی به مواد افیونی موثر است. استفاده از دارو همچنین احتمال باقی ماندن بیمار در درمان را به جای ترک زودهنگام افزایش می دهد.

در عین حال ، با وجود اینکه سم زدایی و دوره نقاهت زودرس قابل کنترل تر است ولی سابکسون درمانی برای اعتیاد به مواد افیونی نیست. زیرا  دلایل اساسی اختلال مصرف مواد را برطرف نمی کند. در عوض ، به اندازه کافی آنها را تسکین می دهد تا به افراد امکان تمرکز انرژی بر روی درمان و نه فقط پاک ماندن را بدهد.

همچنین بهتر است یک روش پیشگیرانه در درمان با سابکسون داشته باشید. استفاده از آن بدون تعیین مجموعه ای از اهداف برای درمان موثرترین روش ممکن  نیست.

سابوکسون و متادون چه تفاوتی دارند؟

سابوکسون تنها نوع دارویی نیست که برای درمان اعتیاد به مواد افیونی استفاده می شود. سازمان غذا و دارو در سال ۲۰۰۲ استفاده از Suboxone را برای درمان مواد افیونی تأیید کرد. متادون یکی دیگر از داروهای درمان مواد افیونی است که مدت ها قبل از معرفی سابکسون برای دهه ها مورد استفاده قرار گرفته است.

مشابه Suboxone ، پزشکان از متادون برای کاهش اشتیاق به مواد افیونی و کمک به افراد در بهبود زودرس استفاده می کنند. با این حال ، تفاوت عمده ای بین سابوکسون و متادون وجود دارد. بوپرنورفین مورد استفاده در Suboxone یک آگونیست مخدر جزئی است در حالی که متادون یک آگونیست مخدر با ماندگاری کامل است.

تفاوت زیادی در قدرت این دو دارو وجود دارد. آگونیست های مواد مخدر جزئی اثرات مشابه آگونیست های مواد مخدر کامل را ایجاد نمی کنند. بوپرنورفین ، ماده فعال موجود در Suboxone ، فقط یک آگونیست جزئی مواد افیونی است. از طرف دیگر ، متادون یک آگونیست کامل مواد افیونی است و یک داروی بسیار قوی تر از  سابکسون است و پتانسیل سوء استفاده بسیار بیشتری دارد.

بهتر است بدانید:

ساب اکسون همچنین منحصر به فرد است زیرا هدف آن کاهش قدرت اثرات افیونی آن است. از طرف دیگر ، متادون از مواد افیونی ساخته می شود. ترکیب ساب اکسون از هر دو بوپرنورفین و نالوکسان اثرات شبه افیونی را کاهش می دهد. بوپرنورفین یک آگونیست جزئی مواد افیونی و نالوکسون یک آنتاگونیست مخدر است. خواص آنتاگونیست نالوکسان اثرات شبه افیونی بوپرنورفین را ضعیف می کند. این عملکرد باعث می شود Suboxone نسبت به متادون کمی عادت ساز باشد.

به دلیل خطر بالای سوء  مصرف ، متادون فقط تحت نظارت پزشک از طریق برنامه های درمانی معتبر مواد مخدر در دسترس است. از طرف دیگر سابکسون  با امکانات مختلف و همچنین به عنوان نسخه داروی خانگی در دسترس است. در دسترس بودن گسترده این دارو ، درمان را برای افراد بیشتری امکان پذیر خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا