Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

رشته دانشگاهی پرستاری چیست ؟ معرفی و آینده شغلی و درآمد آن

رشته دانشگاهی پرستاری یکی از رشته های تحصیلی می باشد که امروزه به دلیل آینده شغلی مناسب آن، طرفداران زیادی را در بین افرادی که دیپلم علوم تجربی گرفته و قصد ورود به دانشگاه را دارند پیدا نموده است. درآمد و آینده شغلی رشته دانشگاهی پرستاری که زیر مجموعه رشته های علوم پزشکی بوده، نسبت به سایر رشته ها بهتر بوده و از این رو قبولی در آن خواهان زیادی دارد. در ادامه این مقاله با معرفی رشته پرستاری، سختی ها و معایب، درآمد و آینده شغلی، ادامه تحصیل و گرایش های رشته دانشگاهی پرستاری می پردازیم. اگر شما هم به رشته پرستاری و تحصیل در آن علاقمند هستید در ادامه با ما در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی برخی رشته های دیگری که با کنکور علوم تجربی می توان به آن ها راه پیدا کرد نیز پرداخته شده است؛ مانند : رشته دانشگاهی علوم آزمایشگاهی، فیتو شیمی، شیمی کاربردی، شیمی محض و … .

معرفی رشته دانشگاهی پرستاری

همانطور که می دانید، در گروه مراقبت هاي بهداشتي و درمانی، پرستار يكي از اعضای كليدی در درمان و مراقبت از بیماران بشمار می آید. پرستار يكی از مهم ترین اعضای تيم مراقبتی و بهداشتی بوده و وظایف گسترده ای از جمله نقش مراقبتي، حمايتي، درماني، هماهنگي، مشورتي، مديريتي و تحقيقاتي دارا می باشد. اگر خوب به وظایف یک پرستار در بیمارستان یا هر بخش درمانی دیگر توجه کنید، متوجه خواهید شد که برای درمان یک بیمار پرستار پایاپای پزشک با بیمار همراه بوده و نقش کلیدی در درمان بیماران ایفا می کند. در واقع پزشک موقعي موفق به درمان بیماران خود می شود كه يك پرستار خوب و مسئوليت پذیر، مراقبت از بیمار او را بر عهده بگیرد.

البته باید به این نکته نیز توجه نمود که کار یک پرستار تنها مراقبت از بيمار در بيمارستان نبوده، پرستار از افراد در تمام مراحل زندگي مراقبت نموده و کار یک پرستار از پيشگيري از بيماري ‌ها و مراقبت از بیمار در هنگام بيماري شروع شده و تا توانبخشي پس از بيماري هم ادامه خواهد داشت. با معرفی رشته دانشگاهی پرستاری متوجه حضور این رشته مهم در درمان و لزوم وجود آن به عنوان یک رشته تحصیلی دانشگاهی چه در دانشگاه دولتی و چه در دانشگاه آزاد می شویم.

"<yoastmark

با برگزیدن رشته دانشگاهی پرستاری چه وظایفی دارید !

برای اینکه بدانید به رشته پرستاری علاقمند هستید یا خیر و از پس آن بر می آیید، بهتر است با برخی از وظایف یک پرستار در مراکز درمانی آشنا شوید. در ادامه به بررسی چندی از وظایف این رشته می پردازیم.

  • همکاری دقیق و منظم با تیم پزشکی و کمک به پزشک در درمان بیمار
  • انجام کلیه تزریقات، تزریق خون، تمیز کردن و پانسمان زخم های بیماران
  • ثبت مشخصات بیماران در پرونده پزشکی اش و ارائه گزارشات به پزشک و تیم پزشکی
  • دادن به موقع دارو هایی که برای بیمار توسط پزشک تجویز می شود.
  • برقراری ارتباط بین بیمار و پزشک
  • کنترل وضعیت عمومی بدن بیمار مانند: فشار خون، دمای بدن و وضعیت دستگاه تنفس
  • ایجاد آرامش برای بهبود آسان تر بیماران
  • ودر آخر کنترل و نظارت بر واحد پرستاری و برنامه ریزی شیفت های کاری جز وظایف سرپرستاران بشمار می آید.

برای قبولی در رشته دانشگاهی پرستاری په درس هایی باید خوانده شود ؟

رشته دانشگاهی پرستاری زیر مجموعه کنکور تجربی بوده و باید رتبه خوبی در این کنکور کسب نمایید. مطالعه و تسلط بر درس های: زیست و شیمی برای کنکور علوم تجربی اهمیت بالایی داشته  زیرا این دو درس ضرایب بالایی در قبولی آزمون دارا هستند. (زیست ضریب ۴ و شیمی ضریب ۳ ). درس های دیگر مانند درس فیزیک و ریاضیی ضرایب کمتری در کنکور سراسری برای این رشته داراست (ضریب ۲). زمین شناسی برای قبولی در این رشته برخلاف رشته داروسازی ضریبی ندارد.

سختی و مشکلات و معایب رشته دانشگاهی پرستاری چیست ؟

رشته پرستاری شغلی است که اگر به آن علاقه نداشته باشید به دلیل سختی های طاقت فرسایش قادر به ادامه نخواهید بود. شغل پرستاری از جمله مشاغل سخت بوده و سختی هایی همچون کار شیفتی، حقوق و مزایای کم با حجم کاری بالا، استرس و فشار های روحی، صدمات جسمی و خستگی بیش از حد ناشی از کار در بیمارستان، فشار کاری به دلیل دقت و توجه در کار و از همه مهم تر دیده نشدن زحمات یک پرستار که ممکن است حتی چندین برابر یک پزشک در بیمارستان کار کند، تنها  قسمتی از دشواری های رشته پرستاری هستند. از طرفی به دلیل کم بودن جذب پرستار در دانشگاه های سطح کشور، بازنشستگی زود هنگام برای پرستاران قدیمی تر نیز فراهم نبوده و سختی کار و خستگی طاقت فرسا بر پرستاران تحمیل شده و آنها مجبورند که شیفت های طولانی مدت در بیمارستان ها مشغول به کار باشند.

این شغل سخت، بیشترین شاغلانش نیز زنان هستند و سختی و سنگینی کار پرستاری به قدری بوده که قابل مقایسه با مشاغل دیگر نمی باشد. این شغل تعطیلی رسمی و یا برف و باران نمی شناسد و در تمام شیفت های کاری پرستار ملزم است که به سر شغل خود حاضر باشد.

سختی و فشار کاری رشته دانشگاهی پرستاری موجب شده تا بسیاری از آنان به دلیل وضعیت کاری غیر معمول و نا مناسب ازدواج نکرده و مادران پرستار نیز قادر به رسیدگی مناسب به فرزندانشان نیستند. البته لازم به ذکر است که نياز هاي جامعه به رشته دانشگاهی پرستاری و ديدگاه مثبت در خصوص این رشته رو به افزایش می باشد و با ورود افراد بیشتر به این رشته  و افزایش افراد متخصص، امید است از شیفت های کاری سخت و فشرده این عزیزان کاسته شده و آینده شغلی و درآمد بهتری برایشان فراهم شود.

بازار کار و درآمد رشته دانشگاهی پرستاری چگونه است ؟

در واقع برای انتخاب رشته و انتخاب شغل اگر دارای دیپلم علوم تجربی هستید و به دنبال شغلی می گردید که اشتغال در آن تضمین شده باشد، بی شک یکی از بهترین انتخاب هایتان پرستاری می باشد. با انتخاب این رشته خیلی زود می توانید استخدام شوید و شغل و حقوقتان هم تضمين شده می باشد. این رشته سختی کار فراوانی دارد اما بازار کار رشته دانشگاهی پرستاری عالیست. از بین تمام رشته های کارشناسی که در دانشگاه های دولتی و آزاد وجود دارد این رشته، تنها رشته ای است که بیکار ندارد مگر کسی که خود علاقه به کار نداشته باشد.

درآمد رشته پرستاری چقدر است ؟

در واقع درآمد رشته دانشگاهی پرستاری، بستگی به محلی دارد که پرستار در آن استخدام شده و شروع به کار می کند. پست هایی که دربیمارستان می گیرد، ساعت و عنوان شغلی و موقعیت جغرافیایی که در آنجا مشغول به کار شده است، همه و همه در میزان درآمد رشته پرستاری مهم هستند. اما مسئله ای که همیشه پر از دغدغه و نارضایتی پرستاران بوده این است که درآمد رشته پرستاری و پزشکی در بیمارستان ها و مراکز درمانی اختلاف فاحشی با هم دارند، که این عادلانه نیست.

درآمد رشته دانشگاهی پرستاری در ایران و خارج از کشور چگونه است ؟

درآمد رشته دانشگاهی پرستاری در کشور ما ایران نسبت به سایر کشور ها بسیار متفاوت و کمتر بوده که این اجحاف در حق پرستاران منجر به مهاجرت آن ها به خارج از کشور شده است. یک پرستار می تواند در محیط هایی مانند:

  • بیمارستان ها
  • درمانگاه ها
  • مراکز درمانی
  • مراکز نگهداری سالمندان
  • مراکز نگهداری کودکان دولتی و خصوصی کار کند.

"<yoastmark

عنوان های شغلی رشته دانشگاهی پرستاری چیست ؟

شرایط محیطی که پرستار در آن کار می کند، بستگی به نوع مسئولیت و بخش های بیمارستان دارد. وظایف یک پرستار که در بخش اورژانس بیمارستان کار می کند با یک پرستار که در بخش اطفال بیمارستان یا بخش داخلی و جراحی و یا ICU و CCU و یا اطاق عمل کار می کند، متفاوت می باشد. با انتخاب رشته دانشگاهی پرستاری می توان در بیمارستان ها با توجه به سطح تحصیلات (کارشناسی ، کارشناسی ارشد، دکتری ) و سابقه کاری مشاغل زیر را بدست آورد:

  • پرستار شیفت
  • سر پرستار
  • سوپر وایزر بالینی
  • سوپر وایزر کنترل عفونت
  • سوپر وایزر آموزشی
  • ریاست پرستاری بیمارستان
  • پرستار خصوصی در منازل بیماران

مزایا رشته دانشگاهی پرستاری چیست ؟

  • مهمترین مزایای رشته دانشگاهی پرستاری بازار کار خوب و جذب آسان آن است، با برگزیدن این رشته تحصیلی دغدغه ای برای یافتن شغل نخواهید داشت.
  • فارغ التحصیلان رشته دانشگاهی پرستاری خیلی زود در بازار کار جذب شده و صاحب شغل و درآمد خواهند شد.
  • مزایای معنوی مانند: رشد شخصیتی و درک هم نوع نیز مزایای دیگر این شغل است.

آیا در رشته دانشگاهی پرستاری می توان ادامه تحصیل داد ؟

دانشجویان در رشته دانشگاهی پرستاری در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی قادر هستند تا تحصیلات خود را تکمیل نمایند.

دروس رشته دانشگاهی پرستاری چیست ؟

  •  دروس‌ پایه‌ رشته دانشگاهی پرستاری:

تشریح‌، فیزیولوژی‌، ایمونولوژی‌، بیوشیمی‌، میکروب ‌شناسی‌، انگل ‌شناسی‌، آمار حیاتی‌ مقدماتی‌.

  • دروس‌ اصلی‌رشته دانشگاهی پرستاری:

روانشناسی‌ اجتماعی‌، دارو شناسی‌، زبان‌ تخصصی‌، اصول‌ و روش‌ آموزش‌ به‌ بیمار، تغذیه‌ و تغذیه‌ درمانی‌، اصول‌ اپیدمیولوژی‌ و مبارزه‌ با بیماری‌ ها.

واحد های درسی تخصصی‌ رشته دانشگاهی پرستاری :

پرستاری‌ بهداشت‌ مادران‌ و نوزادان‌ و مراقبت ‌های‌ دوران‌ بارداری‌ و زایمان‌، بیماری ‌های‌ داخلی‌، عفونی‌ و پرستاری ‌های‌ مربوط، پرستاری‌ ویژه‌، پرستاری‌ در فوریت‌ ها، اصول‌ و فنون‌ کاربرد احکام‌ اسلامی‌ در پرستاری‌، بررسی‌ وضعیت‌ سلامت‌، پرستاری‌ بهداشت‌ جامعه‌، کودکان‌ و پرستاری‌ مربوط ۱و۲ (کودک‌ سالم و کودک بیمار‌)، بهداشت‌ روانی‌، بیماری ‌ها و پرستاری ‌های‌ مربوط، اصول‌ مدیریت‌ خدمات‌ پرستاری‌، تاریخ‌ و تحولات‌ و اخلاق‌ پرستاری‌ و کارآموزی‌.

"<yoastmark

گرایش رشته دانشگاهی پرستاری در دوره کارشناسی ارشد چیست ؟

داخلي، جراحي، اطفال، مديريت، بهداشت، روان پرستاري، پرستاري ويژه، اپيدميولوژي، آناتومي، فيزيولوژي و بافت شناسي.

گرایش رشته دانشگاهی پرستاری در دوره دکتری چیست ؟

آناتومی، بافت شناسی، اپیدمیولوژی.

سخن آخر

باید همیشه توجه داشت که این پرستاران هستند که با از خود گذشتگی، همیشه از بیماران حمایت می کنند. امروز نیز پرستاران در بخش های درمانی مختلف به کمک مردم آمده و در دوران همه گیری ویروس کرونا از بیماران پرستاری کرده و موجب بهبود وضعیتشان شده اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا