Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

طب سوزنی چیست و از اثرات درمانی آن چه می دانید؟

طب سوزنی (Acupuncture) یک شکل قدیمی از درمان جایگزین یا مکمل است . این درمان شامل قرار دادن سوزن های ریز در نقاط خاصی از پوست به نام نقاط طب سوزنی می باشد و معمولاً برای بهبود درد های مزمن استفاده می شود. طب سوزنی همچنین ممکن است به مدیریت و جلوگیری از بسیاری از بیماری ها ، از جمله اضطراب و سندرم پیش از قاعدگی گرفته تا ناباروری و سندرم خستگی مزمن کمک کند.

طب سوزنی نوعی داروی سنتی چینی است که از هزاران سال پیش انجام می شود و در این درمان سنتی اعتقاد بر این است که تحریک نقاط خاصی از بدن با سوزن های ریز می تواند با ایجاد تعادل در جریان چی (CHEE) یا انرژی حیاتی بدن ، سلامتی را بازیابی و حفظ  کند. سوزن ها انرژی بدن یا انرژی چی را متعادل می کنند و بدن را وادار می کنند مواد شیمیایی طبیعی برای مبارزه با بیماری ها یا علائم آزاد کنند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

دانشمندان غربی بر این باورند که طب سوزنی ممکن است اعصاب ، عضلات و بافت های همبند را تحریک کند و این باعث افزایش جریان خون و تولید مسکن های طبیعی در بدن شما می شود. تحقیقات نشان می دهد که این درمان سنتی ممکن است برای برخی بیماری ها مانند درد زانو و کمردرد موثر واقع شود . برای بررسی میزان کارآیی این درمان برای سایر شرایط ، تحقیقات بیشتری لازم است.

چرا طب سوزنی انجام می شود؟

اکثر افراد برای درمان دردهای مزمن خود طب سوزنی را انتخاب می کنند .همچنین ممکن است پزشک شما این درمان سنتی را برای دردی توصیه کند که کنترل آن با دارو دشوار می باشد و برخی از افراد طب سوزنی را برای جلوگیری از جراحی یا داروهای مسکن طولانی مدت که می تواند خطرات جدی و عوارض جانبی داشته باشد ، امتحان می کنند. قبل از تصمیم گیری در مورد انجام این درمان سنتی از پزشک خود در مورد تمام گزینه های درمانی خود سوال بپرسید .

شما باید این درمان سنتی را به عنوان یک درمان مکمل در نظر بگیرید و نباید جایگزین یک طرح درمانی کامل شود ، این روش برای اکثر افراد خطر کمی دارد. تمام گزینه های درمانی خود را با پزشک در میان بگذارید تا بدانید کدام گزینه ها برای شما بی خطر و موثر خواهند بود .

طب سوزنی چیست و از اثرات درمانی آن چه می دانید؟
طب سوزنی چیست و از اثرات درمانی آن چه می دانید؟

طب سوزنی ممکن است در درمان و بهبودی شرایط زیر موثر واقع شود :

  • اختلالات دندانپزشکی از جمله بیماری های لثه، دندان درد  و کشیدن دندان خراب
  • اختلالات گوش و شنوایی از جمله گوش درد ، صدای زنگ در گوش و مشکلات شنوایی
  • اختلالات چشم از جمله ورم ملتحمه و آب مروارید
  • اختلالات دستگاه گوارش شامل حالت تهوع ، سکسکه ، اسهال مزمن یا یبوست ، زخم معده ، دل درد و انسداد روده
  • مسائل مربوط به حفظ سلامتی از جمله تقویت سیستم ایمنی بدن ، تنظیم فشار خون و بهبود عملکرد ورزشی
  • اختلالات روحی و روانی از جمله استرس ، اضطراب ، افسردگی ، بی خوابی ، اعتیاد و مشکلات کنترل وزن
  • اختلالات اسکلتی – عضلانی از جمله درد مفصل ، سندرم تونل کارپ ، آرتروز ، مشکلات حرکتی ، کمردرد ، التهاب مفاصل ، بورسیت ، فیبرومیالژیا ، اختلال مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) و سندرم خستگی مزمن
  • اختلالات عصبی شامل سرگیجه ، سردرد ، میگرن ، سیاتیک ، نوروپاتی محیطی (بی حسی و سوزن سوزن شدن دست و پا) و نورالژی سه قلو ( درد عصب صورت )
  • شرایط و علائم بیماری های تولید مثلی از جمله سندرم پیش از قاعدگی (PMS) ، درد زایمان ، علائم یائسگی ، ناباروری ، بی اختیاری ادرار و ناتوانی جنسی
  • اختلالات تنفسی از جمله سرماخوردگی ، آسم ، التهاب لوزه و برونشیت
  • بهبود عوارض جانبی درمان های سرطان از جمله حالت تهوع و استفراغ

طب سوزنی چگونه انجام می شود؟

درمان های طب سوزنی بسته به متخصص طب سوزنی و شرایط شما متفاوت خواهد بود . این درمان سنتی اغلب شامل یک سری روش های درمانی در طی چند هفته یا بیشتر می باشد و درمان ها ۴۵ تا ۹۰ دقیقه در هر دوره طول خواهد کشید.

متخصص  سوزن های فلزی نازکی را در مناطق خاصی از بدن به نام نقاط طب سوزنی فرو می کند. سوزن ها تقریباً به قطر یک تار مو هستند و  بیش از دو اینچ وارد بدن نمی شوند ، درمان ها معمولاً به پنج تا ۲۰ سوزن نیاز دارند.

پزشک طب سوزنی کار شما ممکن است به آرامی سوزن ها را حرکت داده یا بچرخاند یا گرما ، اشعه مایکروویو یا پالس های الکتریکی ملایم را به سوزن ها وارد کند ، سپس بعد از حدود ۱۰ تا ۲۰ دقیقه سوزن ها را برمی دارد.

طب سوزنی چیست و از اثرات درمانی آن چه می دانید؟
طب سوزنی چیست و از اثرات درمانی آن چه می دانید؟

آیا احساس درد خواهیم داشت ؟

راحتی و آرامش شما برای درمان کننده بسیار مهم است و این درمان سنتی به طور کلی ناراحتی بسیار کمی ایجاد می کند ، اما ممکن است هنگام قرار دادن سوزن احساس درد کمی داشته باشید و برداشتن سوزن ها به طور کلی بدون درد است. در صورت داشتن هرگونه ناراحتی یا احساس غیرمعمول مانند بی حسی یا گزگز ، به پزشک خود اطلاع دهید.

خطرات و عوارض بالقوه طب سوزنی چیست؟

خطرات این درمان سنتی بسیار کم می باشد و عوارض آن نادر است. عوارض این درمان سنتی شامل عفونت و آسیب دیدگی اندام ها خواهد بود . طب سوزنی که توسط یک متخصص واجد شرایط انجام می شود به طور کلی از انجام جراحی ، تزریق استروئید و داروهای ضد التهاب بی خطرتر است.  شرایطی که خطر ابتلا به عوارض جانبی این درمان را در شما افزایش می دهد عبارتند از:

  • باردار بودن  : طب سوزنی می تواند باعث زایمان زودرس شود.
  • داشتن اختلال خونریزی یا مصرف داروهای رقیق کننده خون :  این درمان سنتی خطر کبودی و خونریزی را افزایش می دهد .
  • داشتن ضربان ساز قلب : اگر ضربان های الکتریکی به سوزن ها وارد شود ، یک ضربان ساز قلب می تواند از کار بیفتد یا بد کار کند

چگونه می توانم برای درمان طب سوزنی آماده شوم؟

اقداماتی که قبل از انجام این درمان سنتی انجام می دهید می تواند راحتی و نتیجه شما از این درمان را بهبود بخشد. این اقدامات عبارتند از :

پاسخ دادن به تمام سوالات مربوط به سابقه پزشکی و داروهای شما : این شامل داروهای با نسخه و بدون نسخه ، درمان های گیاهی و ویتامین ها می باشد و بهتر است همیشه یک لیست فعلی از شرایط پزشکی ، داروها و آلرژی های خود را به همراه داشته باشید.

در طول درمان حرکت نکنید : حرکت می تواند باعث درد ، ناراحتی و قرارگیری نادرست سوزن های طب سوزنی شود

در صورت بارداری ، داشتن ضربان ساز قلب یا اختلال خونریزی یا مصرف داروهای رقیق کننده خون ، به متخصص طب سوزنی  خود این اطلاعات را انتقال دهید  .

طب سوزنی چیست و از اثرات درمانی آن چه می دانید؟
طب سوزنی چیست و از اثرات درمانی آن چه می دانید؟

بعد از انجام طب سوزنی چه احساسی خواهیم داشت؟

افراد به طور کلی درست پس از انجام این درمان سنتی به فعالیت های عادی خود برمی گردند و برخی از افراد پس از درمان خود احساس انرژی می کنند و بعضی دیگر از افراد احساس آرامش می کنند. اگر بعد از طب سوزنی درد یا ناراحتی دارید ، به پزشک طب سوزنی و پزشک خود بگویید و اطلاع داشته باشید که ممکن است چندین هفته طول بکشد تا این درمان به بهبود درد های شما کمک کند و به یاد داشته باشید که این روش نمی تواند به همه افراد کمک  کند.

در صورت بروز چه علائمی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

مهم است که در کنار این درمان سنتی به درمان های پزشکی دیگر خود به طور کامل پایبند باشید و به پزشک و متخصص خود اطلاع دهید که چگونه به درمان طب سوزنی پاسخ داده اید و این درمان به کاهش درد یا علائم بیماری شما کمک کرده است .

در صورت بروز علائم جدید یا غیرمعمول مانند بی حسی ، خونریزی ، گزگز ، قرمزی یا تورم در نقاط طب سوزنی ، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید یا سریعا به دنبال مراقبت های پزشکی برای خود باشید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا