Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

ماده مخدر کراک چیست و از عوارض مصرف آن چه می دانید؟

کراک (Crack) یا کوکائین یک داروی غیرقانونی کلاس A است که از گیاه کوکا گرفته می شود. از همان گیاه ، پودر کوکائین یا به طور مخفف ، کک نیز استخراج می شود. ماده مخدر کراک اثرات محرک و سرخوشی بسیار قدرتمندی دارد و قوی ترین شکل کوکائین موجود در جهان است. کراک ، فرم جامد و خالص ترین درصد کوکائین می باشد ، کراک بین ۷۵٪ تا ۱۰۰٪ قویتر از نسخه پودری فروخته شده در خیابان است.

نام کراک (Crack) از صدای ترک خوردگی و شکستن به وجود می آید  که دارو هنگام گرم شدن برای استفاده از خود تولید می کند. از آنجا که این ماده مخدر نوع غلیظ شده کوکائین است ، گرانترین نوع  آن نیز می باشد  و اغلب از آن به عنوان “داروی مرد ثروتمند” یاد می شود ، البته جدیدا این ماده مخدر را با مواد برش دهنده ( موادی که برای رقیق سازی و بیشتر کردن ماده مخدر ) ترکیب می کنند که قیمت این ماده مخدر را بسیار ارزان کرده است.

اگر برای اولین بار در فکر مصرف این ماده مخدر هستید ، امیدواریم که این مقاله شما را از این کار منصرف کند. حداقل امیدواریم که شما را از حقایق مربوط به اعتیاد به این ماده مخدر و عواقب آن مطلع سازیم تا بتوانید برای خود تصمیم درستی اتخاذ کنید . در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

ماده مخدر کراک چقدر خطرناک است؟

در حال حاضر به دلیل قیمت پایین هر کسی می تواند از ماده مخدر کراک  استفاده کند و هرکسی می تواند آن را بخرد. اعتیاد به این دارو می تواند هرکسی را تحت تأثیر قرار دهد و معمولاً مصرف کنندگان برای ادامه اعتیاد ممکن است به گدایی ، وام گرفتن ، سرقت و ارتکاب جرم بیفتند.

مرگ و میرهای مربوط به این ماده مخدر در حال حاضر به طرز حیرت انگیزی زیاد شده است. در واقع ، مرگ و میر در اثر این ماده مخدر در بالاترین حد خود قرار دارد و تصور می شود که این امر به دلیل دسترسی بیشتر افراد به دارو و افزایش سطح خلوص آن است.

کراک یک داروی تفریحی بسیار اعتیاد آور و خطرناک است که با ایجاد اثرات سرخوشی فوری و قدرتمند ، به دلیل ولع مصرف گسترده ای که در هنگام اعتیاد ایجاد می کند ، مشهور است. به ندرت می توان از کراک فقط به صورت تفریحی استفاده کرد و در بیشتر اوقات ، استفاده های تفریحی به سرعت به یک اعتیاد کامل تبدیل می شود. با اعتیاد به این مخدر عواقب شدید سلامتی و نابودی همه چیزهای خوب در زندگی فرد به وجود خواهد آمد .

ماده مخدر کراک چیست و از عوارض مصرف آن چه می دانید؟
ماده مخدر کراک چیست و از عوارض مصرف آن چه می دانید؟

ماده مخدر کراک چگونه ساخته می شود ؟

برای تولید مخدر کراک از پودر خالص کوکائین که نوعی نمک هیدروکلراید است ، استفاده می شود. برای تهیه ماده مخدر کراک ، تولیدکنندگان کوکائین پودر شده را همراه با جوش شیرین (یا ماده مشابه) و آب مخلوط کرده و پس از ترکیب کوکائین و جوش شیرین ، مخلوط جوشانده می شود تا واکنش شیمیایی تسریع شود و پس از آن به سرعت برداشته و سرد می شود.

ماده جامد ته نشین شده را خارج کرده و خشک می کنند تا زمانی که تمام آب آن تبخیر شود و یک ماده جامد یا پایه خالص به وجود آید.  Base نامی است که به شکل خالص کوکائین داده می شود ، زیرا “پایه” مشتق شده از دارو است. نتیجه این واکنش یک ماده سفید مایل به زرد رنگ می باشد که به نظر می رسد تکه های صابون یا گچ است و می توان آنها را به تکه های کوچکتر تقسیم کرد و هنگامی که این سنگ ها گرم می شوند ، صدای شکننده و ترشحاتی ایجاد می کنند ، از این رو نام آن را، کراک (Crack) گذاشته اند .

ماده مخدر کراک در ظاهر چگونه است؟

ظاهر معمول این مخدر در سایه های مختلف سفید ، صورتی کمرنگ و زرد رنگ وجود دارد. برخی از فروشندگان رنگ های غذایی را اضافه می کنند تا “مارک” خود را برجسته کنند.

کوکائین کراک مانند سنگ های کوچک  به نظر می رسد و حدود ۷۵ تا ۹۰ درصد از کوکائین ساخته شده است. کوکائین به صورت پودر خالص در واقع ترکیبی از کوکائین و اسید کلریدریک است و این باعث می شود که وقتی اسید کلریدریک از بین برود  ، پودر دیگر در آب محلول نباشد و ماده مومی مانند سنگی را تشکیل می دهد.

نام های رایج خیابانی برای کرک عبارتند از کرک ، سنگریزه ، راک ، استون ، جک های سیب ، بد راک ، پایه ، توپ پایه ، سنگ سیاه ، بولدر ، بلوک شکر

ماده مخدر کراک برای چه استفاده می شود؟

این ماده مخدر معمولاً با قرار دادن آن روی قسمتی از لوله و گرم كردن  و استنشاق بخارات از طریق لوله استفاده می شود. از وسایل خانگی نیز می توان برای گرم کردن این مخدر برای استنشاق استفاده کرد یا آنها را سازگار کرد. نام کراک از صدای ترک خوردگی ناشی می شود که این ماده هنگامی که افراد آن را در لوله یا سیگار می کشند ایجاد می کند.

همچنین این مخدر را می توان خرد کرد و با تنباکو دود نموند. کراک را همچنین می تواند در محلول رقیق کرده و برای ایجاد قدرت بیشتر و سریع تر به صورت وریدی تزریق کرد .

اگر نگران این هستید که اشخاصی که از آنها مراقبت می کنید ممکن است از مصرف کنندگان کوکائین یا کراک باشد شناخت لوازم و وسایلی که معمولاً با این دارو مرتبط است می تواند مفید باشد. لوازم مشترک مصرف مخدر کراک شامل موارد زیر می باشد :

ماده مخدر کراک چیست و از عوارض مصرف آن چه می دانید؟
ماده مخدر کراک چیست و از عوارض مصرف آن چه می دانید؟

لامپ هایی که قسمت داخلی آن برداشته شده است :

از لامپ ها می توان برای گرم كردن این ماده مخدر به عنوان جایگزین لوله یا لوله شیشه ای (پایپ) استفاده كرد. لامپ استفاده شده احتمالاً در قسمت های پایین نشانه های سوزش دارد .

نی ، خودکارهای توخالی و فویل قلع :

از نی و فویل قلع برای آزاد سازی کوکائین استفاده می شود و روشی برای استنشاق بخارات خالص این مخدر می باشد . کراک روی ورق حلبی قرار می گیرد و از زیر آن گرم می شود تا بخارهایی که آزاد می شود از طریق نی استنشاق  شوند.

از خودکارهای توخالی معمولاً بجای نی استفاده می شود. در تمام موارد باقیمانده قهوه ای یا زرد رنگ  یا علائم سوزش وجود دارد که نشان دهنده مصرف مواد مخدر است.

قوطی های آلومینیومی :

یافتن قوطی های آلومینیومی ، معمولاً قوطی های نوشابه  با سوراخ هایی به اندازه سنجاق  یا نی در داخل این قوطی ها که در آن قرار داده شده و با ورق حلبی مهر و موم شده است ، یک دستگاه استنشاق خانگی است.

این لوازم خاص می تواند برای استفاده مخدرهای دیگری مانند حشیش نیز استفاده شود . با این وجود ، به نوعی مصرف مواد مخدر را نشان می دهد و بنابراین نباید نادیده گرفته شود.

کراک و هروئین می توانند همزمان تزریق شوند و این ترکیب به عنوان گلوله برفی شناخته می شود . اگرچه این روش کمتر رایج است ، اما همچنان مورد استفاده قرار می گیرد و بسیار خطرناک است.

یافتن هرگونه تجهیزات تزریق دارو و همچنین یافتن هرگونه لوازم مرتبط با سو مصرف دارو دلیل عمده ای برای نگرانی است ، لطفاً علائم را نادیده نگیرید و با فرد مورد نظر صحبت کرده و از آنها بخواهید که بلافاصله از متخصصان کمک بگیرند.

اثرات مخدر کراک بر بدن چیست ؟

اثرات این مخدر در مقایسه با سایر داروهای کلاس A ، نسبتاً کوتاه مدت است و شروع اثرات آن تقریباً بلافاصله احساس می شود ، اما فقط به طور متوسط ​​۵ تا ۱۵ دقیقه ادامه دارد. پس از آن مصرف کننده یک دوره نا امیدی با اشتیاق شدید برای مصرف بیشتر دارو را تجربه خواهد کرد.

هوس شدید که یک عارضه جانبی مصرف مواد مخدر می باشد ، غالباً منجر به زیاده خواهی می شود. در هنگام زیاده خواهی ، مصرف کننده مواد مخدر را دود می کند  و بطور مداوم این مخدر را مصرف می کند تا برای مدت طولانی اثرات آن را احساس کند. استفاده از این دارو بسیار مضر است و نه تنها سلامت جسمی فرد را به خطر می اندازد بلکه برای سلامت روان فرد نیز بسیار مضر خواهد بود .

ماده مخدر کراک یک محرک عصبی مرکزی فوق العاده قوی است که بر روی مغز مصرف کننده تأثیر می گذارد و هنگام استفاده ،  مقدار بیش از حد دوپامین در مغز آزاد می شود و فرد اثرات آن را به طرز بسیار شدیدتری تجربه می کند ، اما اثرات آن کوتاه مدت است.

ماده مخدر کراک چیست و از عوارض مصرف آن چه می دانید؟
ماده مخدر کراک چیست و از عوارض مصرف آن چه می دانید؟

اثرات کوتاه مدت مصرف مخدر کراک کوکائین چیست؟

  • افزایش فشار خون و ضربان قلب سریع
  • افزایش میزان تنفس
  • مردمک چشم گشاد
  • تحریک بیش از حد
  • سرخوشی شدید
  • کاهش اشتها
  • از بین بردن مهارها
  • تحریک بیش از حد جنسی
  • اضطراب و پارانویا
  • رفتار پرخاشگرانه ، پارانوئید
  • افسردگی
  • ولع مصرف شدید مواد مخدر
  • ولع شدید برای بیشتر خواهی
  • اعتیاد
  • خطر حمله قلبی
  • مرگ

این ماده مخدر می تواند فشار خون را افزایش دهد ، ضربان قلب و تنفس فرد را تا حدی تسریع کند که فرد دچار ایست قلبی شود و بمیرد. بسیاری از افراد سالم از همان نوجوانی دچار حملات قلبی در اثر استفاده از این مخدر شده اند .

اثرات و خطرات طولانی مدت مصرف ماده مخدر کراک

اثرات طولانی مدت مصرف این مخدر ، شامل اختلال عملکرد جنسی و ناباروری (در مردان و زنان) ، حمله قلبی و بیماری های قلبی ، بیماری های ریوی ، تشنج مغز ، بیماری های مقاربتی و عفونت ها در نتیجه اقدامات غیر ایمن جنسی و افزایش خطر پذیری و  در نتیجه مرگ خواهد بود .

مصرف کنندگان طولانی مدت و کسانی که بیش از حد از این دارو استفاده می کنند اغلب می توانند نوعی روان پریشی را تجربه کنند و این تجربیات همیشه موقتی یا برگشت پذیر نخواهد بود . استفاده منظم همچنین می تواند بیماری های همزمان مانند اضطراب ، افسردگی ، اختلال وحشت ، OCD ، اختلالات شخصیتی و اسکیزوفرنی را به فرد مصرف کننده القا کند .

سیگار کشیدن یا فری بیس این مخدر می تواند باعث خونریزی در ریه ها هنگام ترکیدن رگ های خونی کوچک شود. بسیاری از سیگاری ها دچار سرفه و درد قفسه سینه می شوند که با تنفس عمیق بدتر می شود. آنها ممکن است بلغمی را که سیاه یا مایل به خون است ، سرفه کنند. کوکائین به صورت پودر و کراک همچنین می توانند باعث پر شدن ریه ها از مایع در اثر صدمه به عروق کوچک داخل کیسه های هوا در فرد مصرف کننده شوند.

ماده مخدر کراک چگونه بر مغز تأثیر می گذارد؟

اعتیاد زمانی اتفاق می افتد که مغز به طور مکرر در معرض ماده یا فعالیت شیمیایی محرک قرار گیرد و این نحوه عملکرد سیستم لذت و پاداش مغز را تغییر می دهد. مغز در پاسخ به محرک ها خارجی خود را سیم کشی می کند و مسیرهای جدیدی ایجاد می کند ، که این نتیجه وسواس و اجبار است. در عین حال ، این ماده مخدر باعث آسیب به سلول ها و بافت های مغزی می شود ، اما بهبود فرد معتاد ممکن است ، اما به زمان بسیار زیاد و به راهنمایی و درمان حرفه ای نیاز خواهد داشت .

ماده هروئین به دلیل خاصیت آرامش بخشی که دارد ، مشهور است . معتادان به ماده مخدر کراک اغلب معتاد به هروئین یا سایر مواد مخدر افسردگی دیگر نیز می شوند. کسانی که به اعتیاد مضاعف مبتلا هستند ، درمان پیچیده تری خواهند داشت و برای بهبودی از تمام اعتیادهای موجود ، نیاز به یک برنامه سم زدایی و توانبخشی کامل دارویی دارند .

ماده مخدر کراک چیست و از عوارض مصرف آن چه می دانید؟
ماده مخدر کراک چیست و از عوارض مصرف آن چه می دانید؟

کوکائین و مخدر کراک برای چه مدت در بدن شما باقی می ماند؟

آزمایش های دارویی نمی توانند بین اثرات مخدر کراک و پودر کوکائین تفاوت قائل شوند ، زیرا اساساً آنها همان ماده پایه هستند. اینکه چه مدت این ماده مخدر در سیستم بدن شما باقی می ماند ، به متغیرهایی دیگری بستگی دارد ، از جمله :

  • BMI شما
  • جنسیت و سن
  • چقدر استفاده می کنید و چه مدت است که از آن استفاده می کنید
  • میزان متابولیسم شما
  • سطح هیدراتاسیون شما

به عنوان یک راهنمای کلی ، میزان باقی ماندن این مخدر در بدن عبارتند از:

  • در ادرار ۱ تا ۴ روز
  • تا ۲۴ ساعت در خون شما باقی می ماند
  • به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در بزاق شما می ماند
  • تا ۳ ماه در موهای شما باقی می ماند

چگونه می توان ماده مخدر کراک را ترک کرد ؟

اگرچه این ماده مخدر به دلیل ایجاد وابستگی جسمی به رسمیت شناخته نمی شود ، اما این نکته خاص قابل بحث است و یکی از تأثیرات جسمی و روانی سو مصرف کوکائین و مشتقات آن ، ولع مصرف بیش از حد آن برای ایجاد احساس بهتر و  بیشتر است. این ولع مصرف می تواند فرد را در حلقه خود تخریبی همیشگی اعتیاد نگه دارد ، حتی زمانی که فرد مصرف کننده می خواهند ، مصرف را متوقف کند .

اگر از ماده مخدر کراک استفاده می کنید  و می خواهید  مصرف آن را متوقف کنید ، بهترین روش جستجو و دستیابی به پشتیبانی حرفه ای تا حد ممکن است. داشتن یک شبکه قوی از متخصصان ترک اعتیاد و سایر افراد در دوره نقاهت می تواند از نظر پشتیبانی اخلاقی و روانی برای شما بسیار ارزشمند باشد.

گزینه های درمان اعتیاد

اولین قدم برای درمان هرگونه اعتیاد توانایی پرهیز از ماده ای است که شما را دچار مشکل می کند . به عبارت دیگر ، قبل از اینکه اقدامات درمانی حداکثر سود را برای شما داشته باشد ، مصرف ماده مخدر باید متوقف شود! برای برخی ، این به معنای سم زدایی افراد معتاد با بستری شدن به دور از وسوسه فروشندگان و افراد وابسته به مصرف مواد مخدر است.

اگر نمی توانید هزینه های درمان خصوصی توانبخشی را تأمین کنید ، پس به شما توصیه می کنیم با تیم محلی خود در زمینه اعتیاد به مواد مخدر و الکل و پزشک عمومی خود تماس بگیرید و به گروه های کمک متقابل در منطقه محلی خود دسترسی پیدا کنید.

می توان  بر اعتیاد به ماده مخدر کراک غلبه کرد ، اما شما باید از انگیزه بالایی برای دسترسی به پشتیبانی هرچه بیشتر برخوردار باشید و یک تصمیم اشتباه ، یک لحظه وسوسه ، به خصوص در روزهای اولیه بهبود ، می تواند شما را به راحتی دوباره به اعتیاد کامل برگرداند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا