Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

فواید مصرف و عوارض داروی نالترکسون

نالترکسون (Naltrexone) یک داروی تجویز شده است که معمولاً برای درمان اختلالات استفاده از الکل (AUD) استفاده می شود. گرچه درمانی برای اعتیاد به الکل وجود ندارد ، اما ثابت شده است که این دارو در صورت استفاده به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی جامع ، بسیار مفید واقع خواهد شد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

قبل از شروع  به مصرف داروی نالترکسون فرد نباید از نظر جسمی به الکل یا سایر مواد مانند مواد مخدر وابسته باشد ، به این دلیل که بیماران دارای الکل یا دارو در سیستم بدنی خود ، عوارض جانبی شدیدی در اثر مصرف مواد مخدر مانند تهوع و استفراغ  را تجربه خواهند کرد. برای جلوگیری از بروز علائم ناراحت کننده ، ارائه دهندگان خدمات درمانی معمولاً قبل از استفاده از این دارو صبر می کنند تا فرآیند سم زدایی کامل شود سپس این دارو را تجویز می کنند.

اگرچه داروی نالترکسون به طور گسترده ای در درمان اعتیاد به مواد مخدر استفاده می شود ، اما مزایای بسیاری برای کمک به افراد در سم زدایی از الکل دارد. سم زدایی از الکل هنگامی که تحت مراقبت توسط متخصصان پزشکی در یک مرکز ترک اعتیاد در بیماران بستری یا سرپایی انجام شود ، ایمن و موثر خواهد بود . در طی سم زدایی پزشکی ، پرستاران و پزشکان قادرند علائم حیاتی شما را ردیابی و نظارت کنند و در صورت لزوم درمان شما را تنظیم کنند.

کاربرد نالترکسون در درمان اعتیاد به الکل

مرحله بهبودی از ترک مواد مخدر در هر فرد متفاوت می باشد ، به عنوان مثال ، برخی از افراد ممکن است علائم جزئی ترک را تجربه کنند که ظرف چند روز فروکش می کنند ، اما با این حال ، دیگران ممکن است با علائم جدی روبرو شوند که می توانند تا آخر عمر ادامه داشته باشند. از آنجا که هیچ اطلاعاتی در مورد واکنش بدن در طی روند ترک مواد مخدر وجود ندارد ، توصیه می شود افراد در مراکز توانبخشی جایی که می توانند سلامت آنها را کنترل کنند ، بررسی شوند . مراکز توانبخشی ، آنها را در طول سم زدایی اعتیاد به الکل و مراحل اولیه روند بهبودی ایمن و سلامت  نگه می دارد.

برخی از رایج ترین علائم ترک الکل عبارتند از:

قبل از مصرف این دارو ، با پزشک متخصص خود در مورد سابقه پزشکی خود و همچنین هرگونه علائم ترک که ممکن است تجربه کنید صحبت کنید.

فواید مصرف و عوارض داروی نالترکسون
فواید مصرف و عوارض داروی نالترکسون

قبل از مصرف نالترکسون چه کارهایی باید انجام داد؟

در صورت استفاده از داروهای افیونی یا در صورت بروز علائم ترک ناگهانی و شدید ، داروی نالترکسون را مصرف نکنید. برخی از مواردی که باید قبل از مصرف این  دارو رعایت کنید و از آنها خودداری کنید عبارتند از :

  • اگر علائم ترک اعتیاد به مواد مخدر یا الکل را دارید
  • اگرشما طی ۱۰ روز گذشته از هر نوع داروی افیونی استفاده کرده اید (از جمله فنتانیل ، ویکودین ، ​​اکسی کنتین و بسیاری دیگر)
  • اگر شما در ۱۴ روز گذشته از متادون یا بوپرنورفین استفاده کرده اید

برای اطمینان از اینکه داروی ترک اعتیاد نالترکسون برای شما بی خطر است ، در صورت داشتن بیماری های زیر پزشک را مطلع کنید:

  • بیماری کلیوی
  • بیماری کبدی
  • یک بیماری خونریزی یا لخته شدن خون مانند هموفیلی

داروی ترک اعتیاد نالترکسون می تواند به شیر مادر منتقل شود و ممکن است به کودک شیرخوار آسیب برساند. هنگام استفاده از این دارو ، کودک نباید از شیر مادر تغذیه کند. همچنین این دارو برای استفاده در افراد زیر ۱۸ سال تأیید نشده است.

داروی ترک اعتیاد نالترکسون چگونه اثر می کند؟

بسیاری از مراکز درمانی الکل در مراحل اولیه بهبودی داروی ترک اعتیاد نالترکسون را تجویز می کنند. این دارو با مسدود کردن گیرنده های بدن که هنگام نوشیدن احساس سرخوشی ایجاد می کنند ، کار می کند.

پس از مصرف الکل ، الکل به سرعت وارد جریان خون شده و از اندام مختلف بدن عبور می کند و باعث آزاد شدن مواد شیمیایی خوبی می شود که به عنوان اندورفین شناخته می شوند و باعث ایجاد احساس آرامش و خوشبختی می شوند. هرچه اندورفین بیشتری در مغز وجود داشته باشد ، فرد احساس بهتری دارد و به همین دلیل است که مردم گاهی اوقات برای استراحت و ریلکس کردن به الکل متوسل می شوند. متأسفانه ، تکیه بر الکل برای ایجاد خوشحالی می تواند منجر به چرخه خطرناک اعتیاد به الکل شود.

برخلاف برخی دیگر از داروها که برای درمان انواع مختلف اعتیاد استفاده می شود ، داروی ترک اعتیاد نالترکسون غیر اعتیاد آور و غیرمخدر است و این بدان معناست که در هنگام مصرف این دارو ، مصرف کنندگان وابستگی یا سایر صفات اعتیاد آور را تجربه  نخواهند کرد. حتی اگر فرد به مصرف الکل روی بیاورد ، این دارو از دستیابی به همان حالت آرامش قبلی که با مصرف قبلی الکل ایجاد می شده است ، جلوگیری می کند و با گذشت زمان ، مغز شروع ترک الکل برای ایجاد احساس شادی می کند که به بیماران کمک می کند تا در دوران بهبودی از مصرف دوباره خودداری کنند.

فواید مصرف و عوارض داروی نالترکسون
فواید مصرف و عوارض داروی نالترکسون

اشکال داروی ترک اعتیاد نالترکسون

داروی ترک اعتیاد  نالترکسون می تواند به صورت قرص ، تزریقی یا کاشتی تجویز شود. قبل از شروع درمان ، هر گزینه را با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود در میان بگذارید تا فرم مناسب شما را تعیین کند.

قرص نالترکسون :

فرم قرص این دارو غالباً در شرایط اعتیاد در بیماران بستری استفاده می شود. قرص ها با نام های تجاری ReVia و Depade به فروش می رسند و معمولاً هر روز یک بار مصرف می شوند. در حالی که قرص ها متداول ترین نوع این دارو هستند ، یادآوری مصرف هر روز قرص به سختی ممکن است. اگر دوز مصرفی را فراموش کند ، یا فرد داروی بیشتری را از مقدار تجویز شده مصرف کند ، ممکن است عوارض سلامتی در فرد ایجاد شود.

داروی تزریقی نالترکسون :

بسیاری از مراکز ترک اعتیاد در بیماران بستری و سرپایی داروی ترک اعتیاد نالترکسون را به عنوان تزریق ارائه می دهند. فرم تزریقی ، با نام تجاری Vivitrol فروخته می شود و ماهی یک بار در عضله تجویز می شود. بیماران ممکن است چند روز پس از تزریق احساس حساسیت ، درد ، تورم یا قرمزی در ناحیه تزریق را تجربه کنند. فرم تزریقی جایگزین مناسبی برای مصرف هر روز قرص است ، اما  با این حال  رعایت یک برنامه ثابت ( هر چهار هفته ) هنگام استفاده از تزریق بسیار مهم است.

کاشت داروی ترک اعتیاد نالترکسون :

ایمپلنت جدیدترین نوع داروی ترک اعتیاد نالترکسون است که در مراکز توانبخشی و کلینیک ها استفاده می شود. یک ایمپلنت کوچک زیر پوست بیمار قرار داده می شود ، که به مدت تقریباً هشت هفته به آرامی دارو را در بدن فرد آزاد می کند. از آنجا که این گزینه به مراقبت پزشکی روزانه یا هفتگی نیاز ندارد ، برای افرادی که تحت درمان در یک مرکز درمانی سرپایی هستند راحت است. متأسفانه ، برخی از ارائه دهندگان بیمه هزینه های دستگاه را پوشش نمی دهند ، بنابراین مهم است که قبل از انتخاب این نوع داروی ترک اعتیاد نالترکسون با ارائه دهنده خدمات خود مشورت کنید.

فواید مصرف و عوارض داروی نالترکسون
فواید مصرف و عوارض داروی نالترکسون

عوارض جانبی داروی ترک اعتیاد نالترکسون

مانند هر دارویی دیگری ، عوارض جانبی مرتبط با داروی ترک اعتیاد نالترکسون نیز وجود دارد که بیماران باید از آنها آگاه باشند. در حالی که برخی از عوارض جانبی خفیف است و فقط چند روز طول می کشد ، برخی دیگر می توانند بسیار جدی تر باشند. علاوه بر این ، داشتن الکل در سیستم بدن می تواند عوارض جانبی این دارو را بسیار بدتر کرده و منجر به عوارض بیشتر سلامتی شود.

شایع ترین عوارض جانبی داروی ترک اعتیاد نالترکسون عبارتند از:

  • گرفتگی معده
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • درد عضله یا مفاصل
  • سردرد
  • مشکل در خوابیدن
  • اضطراب و بی قراری

عوارض جانبی نادر ، اما جدی این دارو شامل موارد زیر است :

  • توهم
  • تاری دید
  • تنگی نفس
  • تورم در صورت ، پاها
  • صدای زنگ زدن در گوش ها
  • افسردگی

داروی ترک اعتیاد نالترکسون معمولاً از سال اول درمان اعتیاد به الکل تجویز نمی شود ، زیرا برای استفاده طولانی مدت در نظر گرفته نشده است . قبل از مصرف این دارو شما باید درباره عوارض جانبی احتمالی با ارائه دهنده خدمات درمانی خود صحبت کنید ، همچنین ، آنها را در مورد هر دارویی كه در حال حاضر مصرف می كنید ، مطلع کنید . از آنجا که برخی از داروها در صورت ترکیب با داروی ترک اعتیاد نالترکسون می توانند باعث بروز عوارض جانبی بسیار جدی شوند ، لازم است این موضوع را با ارائه دهنده خدمات درمانی خود در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا