Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

بیماری آب مروارید چیست و چگونه می توان از آن پیشگیری کرد؟

بیماری آب مروارید (Cataracts) به عنوان کدر شدن یا از بین رفتن شفافیت در عدسی چشم که بینایی را مختل می کند تعریف می شود. این بیماری معمولاً در نتیجه پیری به صورت طبیعی ایجاد می شود و بیشتر در افراد بالای ۴۰ سال شیوع دارد ، به طوری که نیمی از مردم ایالات متحده تا ۸۰ سالگی به این بیماری مبتلا خواهند شد. درس علوم پایه هشتم این بیماری را کاملا شرح داده است.

عدسی چشم انسان از آب و پروتئین های خاصی تشکیل شده است که در ابتدا شفاف هستند. بیماری آب مروارید زمانی شروع می شود که پروتئین های موجود در عدسی چشم شروع به جمع شدن و متراکم شدن می کنند و تشکیل این بسته های پروتئینی عبور نور از چشم به شبکیه را دشوار می کند و یک ناحیه تغییر رنگ یا مات شدگی در عدسی چشم ایجاد می کند.

بیماری آب مروارید یا کاتاراکت به طور کلی وضعیت پزشکی که نیاز به توجه فوری دارد ، را نشان نمی دهد . با این حال ، این بیماری می توانند نشانه هایی از بیماری های جدی مزمن دیگر مانند بیماری دیابت باشند . اگر علائمی از این بیماری دارید که آزار دهنده است یا با علائم دیگری همراه است ، به سرعت به دنبال مراقبت های پزشکی برای خود باشید. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

بیماری آب مروارید چیست؟

بیماری آب مروارید ممکن است در هر سنی در اثر آسیب به عدسی چشم رخ دهد. در بعضی موارد ، این بیماری می تواند مادرزادی باشد ، به این معنی که از بدو تولد وجود داشته باشد. این بیماری همچنین ممکن است در نتیجه ابتلا به بیماری دیابت یا استفاده طولانی از برخی داروها از جمله کورتیکواستروئیدها ایجاد شود. آب مروارید به دلیل افزایش سن ، بیماری های دیگر یا مصرف داروها در هر دو چشم مشاهده می شود ، اگرچه درجه شدت این بیماری ممکن است در دو چشم متفاوت باشد. آب مروارید ناشی از ضربه ، فقط چشم آسیب دیده را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

این بیماری به طور کلی با گذشت زمان ایجاد می شود و ممکن است با افزایش سن به تدریج بدتر شود. در بیشتر موارد ، تا زمانی که کاتاراکت پیشرفت نکند ، به احتمال زیاد علائمی نخواهید داشت . علائم این بیماری به تدریج باعث کاهش میزان بینایی و بوجود آمدن یک تابش خیره کننده یا هاله از نور در چشم می شود . آب مروارید تا زمانی که علائم کاهش بینایی را ایجاد نکند ، قابل درمان نمی باشد و خوشبختانه جراحی آب مروارید در ترمیم بینایی چشم بسیار موفقیت آمیز خواهد بود .

بیماری آب مروارید چیست و چگونه می توان از آن پیشگیری کرد؟
بیماری آب مروارید چیست و چگونه می توان از آن پیشگیری کرد؟

علائم بیماری آب مروارید چیست؟

این بیماری بدون درد است و فقط علائم کاهش بینایی را ایجاد می کند. اگر علائم همراه با کاتاراکت را در قسمت دیگری از بدن خود داشته باشید ، این علائم به دلیل وجود این بیماری ایجاد نمی شوند ، اما ممکن است مربوط به بیماری های زمینه ای دیگری مانند دیابت باشد که می تواند در پیشرفت بیماری نیز نقش داشته باشد.

علائم بینایی مرتبط با کاتاراکت شدت آن به تدریج افزایش می یابد. علائم رایج این بیماری شامل موارد زیر خواهد بود :

  • تاری یا دید دوتایی
  • کم رنگ شدن رنگ ها
  • نیاز مکرر به تغییر در عینک یا نسخه لنزهای تماسی
  • تابش خیره کننده یا هاله در اطراف چراغ
  • دید مبهم
  • دید ضعیف در شب

علائمی که ممکن است وضعیت جدی برای سلامتی را نشان دهند :

آب مروارید به خودی خود یک بیماری جدی مربوط به سلامت کلی شما نخواهد بود . با این حال ، ممکن است ایجاد این بیماری توسط بیماری های جدی زمینه ای یا بیماری هایی که باید به سرعت شناسایی و درمان شوند ، تسریع شود. اگر علائمی از بیماری دارید که آزار دهنده است یا با علائم دیگری همراه است ، به سرعت دنبال مراقبت های پزشکی برای خود باشید .

چه عواملی باعث بروز بیماری آب مروارید می شوند؟

این بیماری هنگامی ایجاد می شود که پروتئین های موجود در عدسی چشم ، که به طور معمول شفاف هستند ، شروع به جمع شدن یا تجمع می کنند. این فرآیند باعث تغییر رنگ و از بین رفتن شفافیت در عدسی چشم می شود و در نهایت باعث اختلال و از دست رفتن شفافیت در عبور پرتوهای نور از عدسی به شبکیه چشم می شود و دید کدر می شود.

در بیشتر موارد ، تشکیل آب مروارید در نتیجه افزایش سن رخ می دهد . ولی با این حال ، ممکن است در اثر آسیب به چشم ، جراحی چشم ، قرار گرفتن در معرض اشعه یا قرار گرفتن در معرض آفتاب بیش از حد نیز ایجاد شود. این بیماری همچنین ممکن است یک نقص مادرزادی باشد.

بیماری آب مروارید چیست و چگونه می توان از آن پیشگیری کرد؟
بیماری آب مروارید چیست و چگونه می توان از آن پیشگیری کرد؟

ریسک فاکتورهای بیماری آب مروارید چیست؟

تعدادی از عوامل خطر احتمال ابتلا به آب مروارید را افزایش می دهند ، اما همه افرادی که دارای عوامل خطر هستند ، به این بیماری مبتلا نخواهند شد. عوامل خطر برای این بیماری عبارتند از :

  • اعتیاد به الکل و یا مصرف الکل به مقدار زیاد و طولانی مدت
  • مبتلا بودن به بیماری دیابت (بیماری مزمن که بر توانایی بدن شما در استفاده از قند برای تولید انرژی تأثیر می گذارد)
  • قرار گرفتن در معرض اشعه
  • افزایش سن (بیش از ۴۰ سال)
  • آسیب به چشم
  • قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور ماورا بنفش  (UV) نور خورشی
  • استفاده طولانی مدت از داروهای کورتیکواستروئیدها
  • سیگار کشیدن

چگونه می توان خطر ابتلا به بیماری آب مروارید را کاهش داد؟

اگرچه نمی توانید فاکتور عمده ایجاد این بیماری را که افزایش سن است را تغییر دهید ، اما می توانید برخی از عادت های زندگی خود را که به این بیماری مرتبط هستند اصلاح کنید . شما ممکن است بتوانید خطر ابتلا به کاتاراکت را با انجام موارد زیر کاهش دهید :

  • کاهش مصرف الکل
  • در صورت ابتلا به بیماری دیابت ، سطح قند خون خود را کنترل کنید
  • ترک مصرف سیگار
  • هنگام بیرون بودن از خانه ، از عینک آفتابی برای محافظت در برابر اشعه ماورا بنفش استفاده کنید
بیماری آب مروارید چیست و چگونه می توان از آن پیشگیری کرد؟
بیماری آب مروارید چیست و چگونه می توان از آن پیشگیری کرد؟

بیماری آب مروارید چگونه درمان می شود؟

این بیماری به طور کلی تحت درمان قرار نمی گیرد تا زمانی که شروع به ایجاد تأثیرات چشمگیری در بینایی شما کند. برخی از علائم جزئی این بیماری ، از جمله کاهش بینایی یا تغییرات جزئی در بینایی ، ممکن است با رویکردهای غیر جراحی مانند بهبود نور یا تغییر در نسخه های عینک بهبود یابد.

هنگامی که کاتاراکت توانایی شما در رانندگی در شب ، خواندن یا تماشای تلویزیون را مختل می کند ، ممکن است نیاز به  یک روش جراحی برای برطرف کردن این بیماری داشته باشید . جراح چشم ، عدسی چشم شما را به طور کامل برداشته و یک عدسی پلاستیکی به نام لنز داخل چشمی را جایگزین می کند  که وضوح دید شما را بازیابی می کند. اگر احساس می کنید که این بیماری ،  بینایی یا کیفیت زندگی شما را مختل می کند به ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود مراجعه کنید .

عوارض احتمالی ابتلا به بیماری آب مروارید چیست؟

کاتاراکت فقط بر روی چشمان شما تأثیر می گذارد و تهدید کننده برای زندگی نمی باشد . با این حال ، این بیماری ممکن است در نتیجه یک بیماری مزمن زمینه ای ، مانند بیماری دیابت ، ایجاد شود که ممکن است عوارض جدی برای شما داشته باشد. شما می توانید با پیروی از برنامه درمانی خود ، در به حداقل رساندن خطرات ابتلا به عوارض جدی این بیماری به خود بسیار کمک کنید. عوارض آب مروارید درمان نشده یا بیماری های زمینه ای دیگر شامل از بین رفتن بینایی و نابینایی خواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا