Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

آشنایی با فواید مصرف و عوارض جانبی خطرناک ترامادول

ترامادول (Tramadol) دارویی است که برای درمان دردهای مزمن استفاده می شود. این دارو معمولا به افرادی که برای مدت زمان طولانی به تسکین درد های شبانه روزی نیاز دارند ، داده می شود. این دارو نباید برای درد های مختصر استفاده شود.

ترامادول در گروهی از داروها به نام مسکن های افیونی (مخدر) قرار دارد. این دارو با تغییر نحوه پاسخ مغز و سیستم عصبی به درد اعمال اثر می کند. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) این دارو را در سال ۱۹۹۵ برای درمان دردهای مزمن تأیید کرد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

مهمترین اطلاعاتی که باید در مورد داروی ترامادول بدانیم

اگر هر یک از مشکلات سلامتی زیر را دارید به هیچ عنوان از داروی ترامادول استفاده نکنید :

  • آسم شدید یا مشکلات تنفسی
  • داشتن بیماری انسداد روده یا معده (از جمله ایلئوس فلج کننده)
  • اگر اخیراً از الکل ، داروهای آرام بخش  یا داروهای مخدر دیگری استفاده کرده اید
  • اگر در ۱۴ روز گذشته از یک مهار کننده MAO استفاده کرده اید (مانند ایزوکارباکسازید ، لاینزولید ، تزریق متیلن بلو ، فنلزین ، راساژیلین ، سلژیلین یا ترانسیل پرومین).
  • ترامادول نباید به کودک زیر ۱۲ سال داده شود.
  • این دارو را به افراد زیر ۱۸ سال که اخیراً برای برداشتن لوزه ها یا آدنوئیدها جراحی کرده اند ، ندهید.

مصرف ترامادول در چه شرایطی ممنوع است؟

در برخی از افراد مصرف ترامادول باعث ایجاد تشنج خواهد شد. بیماری های زیر باعث ایجاد تشنج در شما خواهند شد :

  • آسیب به سر ، ابتلا به بیماری صرع یا سایر اختلالات تشنجی
  • اعتیاد به مواد مخدر یا الکل
  • یک اختلال متابولیک

اگر در حین بارداری از این دارو استفاده می کنید ، کودک شما ممکن است به دارو وابسته شود و این می تواند علائم ترک را پس از تولد کودک ایجاد کند  که می تواند بسیار خطرناک باشد. نوزادانی که به داروی وابسته هستند ممکن است برای چندین هفته به درمان پزشکی نیاز داشته باشند.

در صورت شیردهی قبل از استفاده از این دارو از پزشک خود سوال بپرسید. در صورت مشاهده خواب آلودگی شدید یا تنفس آرام در کودک شیرخوار خود ، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

آشنایی با فواید مصرف و عوارض جانبی خطرناک ترامادول
آشنایی با فواید مصرف و عوارض جانبی خطرناک ترامادول

عوارض جانبی مصرف داروی ترامادول چیست؟

در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک مانند کهیر ، تنفس دشوار ، تورم در صورت یا گلو و یا واکنش شدید پوستی مانند تب ، گلودرد ، سوزش در چشم ، درد پوستی ، بثورات پوستی قرمز یا بنفش گسترش یافته  که باعث ایجاد تاول و لایه برداری بر روی پوست شما می شود ، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

  • داروی ترامادول می تواند تنفس شما را کند یا متوقف کند و ممکن است باعث ایجاد مرگ در صورت استفاده بیش از حد شود.
  • در صورت بروز علائم زیر ، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید :
  • تنفس پر سر و صدا ، تنفس کم عمق و تنفسی که در هنگام خواب متوقف می شود.
  • ضربان قلب آهسته یا نبض ضعیف
  • احساس سبکی بیش از حد
  • تشنج

مصرف این دارو می تواند باعث کاهش سطح هورمون کورتیزول در بدن و به وجود آمدن حالت تهوع و استفراغ ، کاهش اشتها ، سرگیجه ، خستگی بیش از حد یا ضعف شود.

در صورت بروز علائم بیماری سندرم سروتونین ، مانند تحریک ، توهم ، تب ، تعریق ، لرز ، ضربان قلب سریع ، سفتی و  کشیدگی عضلات ،  از دست دادن هماهنگی ، حالت تهوع ، استفراغ یا اسهال سریعاً به دنبال مراقبت های  پزشکی برای خود باشید.

عوارض جانبی جدی این دارو ممکن است در بزرگسالان مسن و کسانی که دارای اضافه وزن ، سو تغذیه یا ضعف هستند ، بیشتر رخ دهد. همچنین استفاده طولانی مدت از داروهای افیونی ممکن است بر قدرت باروری (توانایی فرزندآوری) در مردان یا زنان تأثیر منفی بگذارد.

عوارض جانبی شایع این دارو ممکن است شامل موارد زیر باشد :

  • یبوست ، حالت تهوع ، استفراغ ، درد معده
  • سرگیجه ، خواب آلودگی ، خستگی
  • سردرد
  • خارش بدن

این لیست کاملی از عوارض جانبی این دارو نخواهد بود و ممکن است موارد دیگری نیز رخ دهد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد عوارض جانبی این دارو با پزشک خود در تماس باشید .

آشنایی با فواید مصرف و عوارض جانبی خطرناک ترامادول
آشنایی با فواید مصرف و عوارض جانبی خطرناک ترامادول

هنگام مصرف ترامادول باید از مصرف چه داروها و غذاهایی خودداری کنیم؟

اکیدا همراه با این دارو الکل مصرف نکنید  زیرا عوارض جانبی آن بسیار خطرناک بوده یا ممکن است مرگ رخ دهد. تا زمانی که بدانید این دارو چگونه روی شما تأثیر می گذارد از رانندگی یا انجام فعالیت های خطرناک خودداری کنید. سرگیجه یا خواب آلودگی می تواند باعث سقوط ، تصادف یا صدمات شدیدی به شما شود.

مقدار و نحوه مصرف ترامادول

این دارو را دقیقاً همانطور که روی برچسب اطلاعات داروی آن نوشته شده است یا طبق دستور پزشک استفاده کنید. بیشتر یا کمتر از حد توصیه شده این دارو را استفاده نکنید.

هرگز داروی افیونی خود را با شخص دیگری به ویژه افراد با سابقه سوء مصرف یا اعتیاد به مواد مخدر به اشتراک نگذارید. سوء استفاده از این دارو می تواند باعث اعتیاد ، مصرف بیش از حد و یا مرگ شخص شود. دارو را در محلی نگه دارید که دیگران به آن دسترسی پیدا نکنند ، همچنین فروش یا بخشش داروهای افیونی خلاف قانون است و جرم محسوب می شود .

  • با شروع مصرف داروی ترامادول ، مصرف سایر داروهای افیونی را متوقف کنید.
  • این دارو را می توان با غذا یا بدون غذا مصرف کرد
  • کپسول یا قرص را به صورت کامل ببلعید تا از قرار گرفتن در معرض بیش از حد دوز بالقوه کشنده جلوگیری کنید. از له کردن، جویدن ، شکستن ، باز کردن یا حل کردن آن جدا خودداری کنید.
  • شربت ترامادول را با دقت اندازه گیری کنید. از سرنگ دوز ارائه شده یا از دستگاه اندازه گیری دوز دارو استفاده کنید.
  • هرگز قرص ترامادول را خرد نکنید تا آن را به صورت استنشاقی یا وریدی مصرف کنید ، این عمل منجر به مرگ خواهد شد.

استفاده از این دارو را به طور ناگهانی قطع نکنید ، در غیر این صورت ممکن است علائم ناخوشایند ترک را تجربه کنید.  این دارو را در دمای اتاق به دور از گرما و رطوبت، نگهداری کنید .

در صورت مصرف بیش از حد ترامادول چه اتفاقی خواهد افتاد؟

پزشک ممکن است مصرف داروی نالوکسان (دارویی برای معکوس کردن بیش از حد مصرف مواد افیونی) را توصیه کند. در صورت قطع تنفس یا بیدار نشدن از خواب ، شخصی که از شما مراقبت می کند می تواند نالوکسان را به شما تزریق کند. مراقب شما هنوز هم باید از کمک های پزشکی اورژانسی استفاده کند و ممکن است لازم باشد تا رسیدن اورژانس برای کمک به شما ، CPR (احیای قلبی ریوی) را روی شما انجام دهد.

هر کسی می تواند داروی نالوکسان را از داروخانه یا مراکز بهداشت محلی خریداری کند. اطمینان حاصل کنید که هر شخصی که از شما مراقبت می کند ، می داند که داروی نالوکسان در کجا نگهداری می شود و چگونه باید از آن استفاده کرد.

آشنایی با فواید مصرف و عوارض جانبی خطرناک ترامادول
آشنایی با فواید مصرف و عوارض جانبی خطرناک ترامادول

نیمه عمر ترامادول در بدن چه مدت است؟

اگر از فرم سریع داروی ترامادول را استفاده می کنید می توانید انتظار داشته باشید که ظرف ۳۰ تا ۶۰ دقیقه اثرات خود را بر روی شما ایجاد کند. قرص ها و کپسول های این دارو با انتشار طولانی مدت به تدریج طی ۱۲ یا ۲۴ ساعت در بدن شما آزاد می شوند . با آزادسازی طولانی مدت برای افرادی مناسب است که درد مداوم دارند.

دوز این دارو برای شما به میزان شدت درد ، حساسیت شما نسبت به دارو و سایر عوامل بستگی خواهد داشت. معمولاً برای تسکین درد کمترین دوز ممکن برای شما تجویز می شود. در حالی که دوزها می تواند برای افراد مختلف ، متفاوت باشد ، معمولاً نباید بیش از ۴۰۰ میلی گرم ترامادول در روز هر شخص مصرف کند.

سایر موارد کاربرد ترامادول

محققان این دارو را به عنوان یک روش درمانی “بدون برچسب” برای تسکین شرایط دیگری غیر از درد ، مورد مطالعه قرار داده اند . برخی از مطالعات نشان داده است که این دارو می تواند در بهبود و کمک به درمان موارد زیر نقش داشته باشد :

  • اضطراب و افسردگی  به ویژه هنگامی که به درد مربوط می شود
  • انزال زودرس
  • سندرم پای بی قرار (RLS)

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا