Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

قرص سقط جنین سایتوتک چیست و چه کاربرد و عوارضی دارد؟

قرص سقط جنین سایتوتک با نام تجاری میزوپروستول برای جلوگیری از زخم معده هنگام مصرف NSAID (به عنوان مثال آسپرین ، ایبوپروفن ، ناپروکسن) استفاده می شود. این قرص همچنین در ترکیب با داروی دیگری  به نام میفپریستون برای پایان بارداری (سقط جنین) استفاده می شود. سقط جنین حرام و ممنوع است و فقط در موارد خاص توسط پزشک می توان اقدام به این کار کرد.

قرص سقط جنین سایتوتک آنالوگ پروستاگلاندین E1 ، نیاز به اتساع مکش و کورتاژ را تا ۶۰٪ کاهش می دهد و در مقایسه با دارونما زمان تکمیل سقط را کوتاه می کند. افزودن میفپریستون (آنتاگونیست گیرنده پروژسترون) به قرص سقط جنین سایتوتک به عنوان درمان سقط جنین در اوائل بارداری مورد استفاده قرار می گیرد با اینحال شواهد کافی برای اثبات برتر بودن ترکیب این دو دارو نسبت به سایتوتک به تنهایی وجود ندارد. معمولا استفاده از میفپریستون را برای درمان اوایل بارداری توصیه نمی شود. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در رابطه با این دارو ارائه می گردد.

کاربردهای قرص سقط جنین سایتوتک

سایتوتک هم به شکل واژینال و هم زیر زبانی برای سقط جنین با تجویز پزشک مثلا اگر مرگ داخل رحمی رخ داده باشد، تجویز می‌ شود. این دارو همچنین دردرمان زخم معده ، القای زایمان و درمان خونریزی بعد از زایمان مورد استفاده قرار می گیرد. حداکثر دوز مصرفی سایتوتک ۶۰۰ میکروگرم به صورت واژینال و یا ۸۰۰ گرم به صورت خوراکی است. از نظر اثربخشی این دارو تا ۹۵ درصد باعث سقط جنین در ۳ ماهه اول بارداری خواهد شد.

سایتوتک به صورت خوراکی معمولاً ۴ بار در روز ، بعد از غذا و هنگام خواب همراه با غذا مصرف می شود. دستورالعمل های روی برچسب نسخه خود را با دقت دنبال کنید و از پزشک یا داروساز بخواهید هر بخشی را که نمی فهمید برای شما توضیح دهد. این دارو را دقیقاً طبق دستور مصرف کنید. بیشتر یا کمتر از مقدار تجویز شده توسط پزشک مصرف نکنید.

میزوپروستول باید به طور مرتب مصرف شود تا مؤثر باشد. زنان در شرایطی به جزء سقط جنین نباید تا روز دوم یا سوم قاعدگی اولین دوز خود را مصرف کنند (تا مطمئن شوید که باردار نیستند). مصرف این دارو را بدون صحبت با پزشک قطع نکنید.

قرص سقط جنین سایتوتک چیست و چه کاربرد و عوارضی دارد؟
قرص سقط جنین سایتوتک چیست و چه کاربرد و عوارضی دارد؟

روش های مصرف قرص سقط جنین سایتوتک

تجویز سایتوتک از طریق واژن برای افزایش اثربخشی توصیه می شود. دوز توصیه شده سایتوتک ۸۰۰ میکروگرم (۴ قرص ۲۰۰ میکروگرم) است که از طریق واژن وارد می شود . نتایج مطالعه نشان داده است که تجویز واژنی موثرتر از استفاده خوراکی از میزوپروستول است. یک دوز این دارو در حدود ۷۰٪ و ۲ دوز در حدود ۸۴٪ مؤثر است.

مشاوره بیمار برای تجویز مناسب مهم است. داروسازان باید در مورد نحوه مصرف صحیح قرص ها به بیماران آموزش دهند. استفاده از دارو باید صبح یا اوایل بعد از ظهر انجام شود. بیمار باید دست خود را با آب و صابون شسته و هر قرص را یک بار در واژن تا حد ممکن بالا بگذارند. پس از قرار دادن دارو ، به بیماران دستور دهید حدود ۳۰ دقیقه استراحت کنند.

پس از مصرف قرص سقط جنین سایتوتک چه اتفاقی می افتد؟

به بیمار بگویید که ممکن است خونریزی شدید رخ دهد. خونریزی معمولاً طی ۴ تا ۴۸ ساعت پس از تجویز سایتوتک اتفاق می افتد. اگر خونریزی طی ۴۸ ساعت اتفاق نیفتد ، باید یک دوز دیگر تکرار شود . به بیماران توصیه کنید که خونریزی معمولاً از قاعدگی شدیدتر است و به طور کلی با گرفتگی شدید عضلات همراه است. دیدن عبور لخته های خون و بافت طبیعی است. خونریزی شدید و گرفتگی عضلات معمولاً حدود ۴ ساعت طول می کشد.

بیماران باید در این مدت آرام باشند و فعالیت سختی انجام ندهند. به بیماران در مورد اهمیت اقامت یکی از اعضای خانواده یا یک دوست برای حمایت در کنار آنها صحبت کنید. توصیه می شود بیماران در صورت خیس شدن ۲ پد بزرگ در هر ساعت به مدت ۲ ساعت متوالی با متخصص زنان و زایمان خود تماس بگیرند. سایر عوارض جانبی میزوپروستول ممکن است شامل اسهال و سرگیجه باشد. خونریزی خفیف ممکن است حدود ۲ هفته طول بکشد.

توصیه هایی در رابطه با مصرف قرص سقط جنین سایتوتک

داروهای OTC مانند استامینوفن می تواند به شما در کنترل درد کمک کند یا داروهای ضد درد دیگر مانند کدئین نیز می تواند همراه با میزوپروستول استفاده شود. از مصرف بیش از دوز توصیه شده روزانه استامینوفن ، داروهای OTC و داروهایی مسکن تجویز شده برای کاهش درد خودداری کنید زیرا می تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد.

زنانی که Rh (D) منفی دارند باید در مدت ۷۲ ساعت از اولین تجویز میزوپروستول ، گلوبولین ایمنی Rh (D) دریافت کنند.  پیگیری بعد از تجویز سایتوتک مهم است. به بیماران توصیه کنید که برای اطمینان از سقط جنین طی ۷ تا ۱۴ روز پس از مصرف قرص سونوگرافی انجام دهند. اگر بافتی باقی بماند ، بیماران می توانند دوز دارو را تکرار کنند.

تمام دستورالعمل های موجود در برچسب دارو و توصیه های پزشک را هنگام مصرف سایتوتک دنبال کنید. این دارو را در مقادیر بیشتر یا کمتر یا بیش از مدت توصیه شده مصرف نکنید. این دارو را با شخص دیگری به اشتراک نگذارید.

قرص سقط جنین سایتوتک چیست و چه کاربرد و عوارضی دارد؟
قرص سقط جنین سایتوتک چیست و چه کاربرد و عوارضی دارد؟

هشدارها در رابطه با قرص سقط جنین سایتوتک

سایتوتک می تواند باعث نقایص مادرزادی ، زایمان زودرس ، پارگی رحم ، سقط جنین یا سقط ناقص و خونریزی خطرناک رحمی شود. اگر باردار هستید از سایتوتک استفاده نکنید.

اگر  در دوران باروری هستید قبل از شروع استفاده از این دارو باید آزمایش منفی بارداری انجام دهید. همچنین برای جلوگیری از بارداری در طول درمان باید از روش های کنترل بارداری مؤثر استفاده کنید.

برای جلوگیری از بارداری در حالی که از این دارو استفاده می کنید و حداقل ۱ ماه پس از پایان درمان ، از روش های کنترل بارداری مؤثر استفاده کنید.

درمان با این دارو باید از روز دوم یا سوم قاعدگی شروع شود. اگر در حین درمان باردار شدید مصرف این دارو را متوقف کنید و فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

مشخص نیست که آیا میزوپروستول به شیر مادر منتقل می شود یا اینکه می تواند به کودک شیرخوار آسیب برساند. اگر کودک را با شیر مادر تغذیه می کنید به پزشک خود اطلاع دهید.

نکات مهم قبل از مصرف قرص سقط جنین سایتوتک

سایتوتک معمولاً همراه با وعده های غذایی و هنگام خواب مصرف می شود. دستورالعمل های پزشک خود را دنبال کنید. هنگام مصرف این دارو ممکن است حالت تهوع ، گرفتگی معده یا اسهال داشته باشید ، به خصوص در چند هفته اول پس از شروع مصرف ولی این علائم معمولاً حدود یک هفته ادامه دارد.

اگر بیش از ۸ روز تهوع ، درد معده یا اسهال داشتید با پزشک خود تماس بگیرید. دارو باید در دمای اتاقی به دور از گرما و رطوبت، نگهداری شود.

اگر به سایتوتک یا سایر پروستاگلاندین ها حساسیت دارید یا باردار هستید ، نباید از آن استفاده کنید. برای اطمینان از بی خطر بودن این دارو در موارد زیر با پزشک خودتان صحبت کنید.

اگر یک نوبت مصرف دارو را فراموش کنم چه اتفاقی می افتد؟

دوز فراموش شده را به محض یادآوری مصرف کنید. با این حال ، اگر تقریباً نوبت به دوز بعدی رسیده است ، از دوز فراموش شده صرف نظر کنید و فقط دوز منظم بعدی را مصرف کنید. دوز دو برابر این دارو را مصرف نکنید.

قرص سقط جنین سایتوتک چیست و چه کاربرد و عوارضی دارد؟
قرص سقط جنین سایتوتک چیست و چه کاربرد و عوارضی دارد؟

هنگام مصرف سایتوتک از چه چیزهایی باید خودداری کنم؟

قبل از استفاده از این دارو از پزشک خود بپرسید و فقط از نوعی که پزشک توصیه کرده استفاده کنید. برخی از آنتی اسیدها می توانند خطر ابتلا به اسهال را هنگام استفاده از سایتوتک افزایش دهند.

عوارض جانبی قرص سقط جنین سایتوتک

در صورت مشاهده هر یک از این علائم واکنش آلرژیک ، از کمک فوری پزشکی استفاده کنید: کهیر ، تنفس سخت،  تورم صورت ، لب ها ، زبان یا گلو . در صورت داشتن موارد زیر بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

  • ناراحتی شدید معده یا اسهال
  • علائم کم آبی – احساس تشنگی یا گرمای زیاد ، عدم توانایی در ادرار کردن ، تعریق شدید یا خشکی پوست.

عوارض جانبی شایع ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • اسهال
  • درد معده ، حالت تهوع ، ناراحتی معده و گاز
  • خونریزی یا لکه بینی واژن ، جریان قاعدگی شدید
  • گرفتگی های قاعدگی

این لیست کاملی از عوارض جانبی نیست و ممکن است موارد دیگری نیز رخ دهد. برای مشاوره پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید.

چه داروهای دیگری بر قرص سقط جنین سایتوتک تأثیر می گذارد؟

برخی داروها ممکن است با سایتوتک تداخل داشته باشند ، از جمله داروهای بدون نسخه ، ویتامین ها و محصولات گیاهی. در مورد تمام داروهایی که اکنون استفاده می کنید و هر دارویی را که شروع یا قطع می کنید با پزشک خود صحبت کنید. در نهایت مجددا یادآور می شویم که سقط جنین حرام و ممنوع است و تنها در صورتی که پزشک ختم بارداری را لازم بداند انجام می شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا