Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

خواص روغن دارچین – مصارف و کاربردهای حیرت آور آن  

روغن دارچین از گیاه دارچین به دست می آید . این روغن دارای طبع گرم و خشک است . سابقه ی استفاده از دارچین و محصولات به دست آمده از آن مانند روغن و عرق به هزاران سال پیش باز می گردد . شاید بتوان گفت چینی ها از اولین کسانی بودند که به خواص بی نظیر آن پی بردند . به همین دلیل در طب چینی به لستفاده از آن توصیه فراوان شده است .

کلمه دارچین ترکیبی از دو کلمه دار به معنی درخت و چین است . این نام گذاری نشان می دهد ادویه دارچین در گذشته های دور اغلب از چین به سایر کشورها فروخته می شد . این موضوع باعث می شد دارچین و محصولات وابسته به آن کمیاب بوده و از قیمت بسیار بالایی برخوردار باشد .

عطر و طعم این روغن بسیار دلپذیر است و خاصیت آرام بخشی دارد . خاصیت ضد قارچی ، ضد باکتریایی و ضد التهابی بالایی دارد . به همین دلیل ، علاوه بر پخت و پز در درمان بیماری هایی مانند دیابت ، کلیه ، زخم معده ، مشکلات قلبی ، اسهال ، انگل ، گرفتگی عضلات ، مشکلات پوستی ، مو ، سرماخوردگی و آنفولانزا نیز بسیار موثر است .

در مقاله پیش رو از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به موارد زیر می پردازیم :

  • طرز تهیه روغن دارچین چگونه است ؟
  • از چه خواص درمانی بی نظیری برخوردار است ؟
  • روش های بهینه ی استفاده از روغن دارچین
  • چه عوارض و مشکلاتی به همراه دارد ؟
  • قیمت روغن دارچین در بازار

 

طرز تهیه روغن دارچین چگونه است ؟

برای تهیه ی روغن دارچین از برگ ها و پوست درخت استفاده می شود . ویژگی های ظاهری و ترکیب های شیمیایی روغن های به دست آمده ، متناسب با بخش مورد استفاده متفاوت است . با این وجود ، خواص درمانی و مزایای مشترکی دارند .

با توجه به توضیحات داده شده دو نوع روغن دارچین داریم . یک نوع که از برگ درخت به دست می آید و دیگری که از پوست درخت تهیه می شود . در ادامه به شیوه تهیه ی این روغن ها می پردازیم :

  1. در یک روش از برگ های درخت دارچین استفاده می کنند . روغن موجود در برگ به رنگ زرد است و عطر و طعم مطبوعی دارد.
  2. در روش دیگر از پوست درخت برای تهیه ی روغن استفاده می کنند . این روغن که رنگ قرمز مایل به قهوه ای دارد از خواص درمانی بیشتری برخوردار بوده و عطر و طعم قوی تری دارد . به همین دلیل این نوع روغن طرفداران بیشتری دارد .
طرز تهیه روغن دارچین چگونه است ؟
طرز تهیه روغن دارچین چگونه است ؟

برای تهیه ی روغن پوست دارچین از دو روش می توان استفاده کرد .

روش تقطیر :

در این روش پوست دارچین را در ظرفی ریخته به آن آب اضافه می کنند . سپس به آن حرارت می دهند تا آب به جوش آید . بخار ایجاد شده را با وسیله تقطیر جدا کرده و به مایع تبدیل می کنند . مایع به دست آمده همان روغن دارچین است .

روش روغن گیری مستقیم :

در این روش به ۵ تا ۶ عدد چوب دارچین و نیم ایتر روغن حامل که می تواند روغن زیتون باشد نیاز است . چوب های دارچین را در ظرفی شیشه ای قرار داده و به آن روغن زیتون اضافه می کنند . به طوریکه روغن ، چوب ها را کاملا بپوشاند .

ظرف را به مدت سه هفته در دمای اتاق نگه می دارند . هر روز ظرف را تکان می دهند تا روغن یکنواختی به دست آید . پس از این مدت محتویات درون شیشه را از صافی عبور داده و روغن آن را جدا می کنند . روغن به دست آمده را به ظرف شیشه ای تیره انتقال می دهند .

نکته :

در صورت نداشتن چوب دارچین می توان از پودر دارچین استفاده کرد . هر چند روغن به دست آمده از چوب دارچین عطر پایدارتری دارد .

هشدار :

استفاده از این روغن در دماهای بالا ممنوع است زیرا حرارت سبب شکسته شدن پیوندهای دوگانه چربی های غیر اشباع می شود . این امر کیفیت روغن را به طور چشمگیری کاهش می دهد .

از چه خواص درمانی بی نظیری برخوردار است ؟

داروی بی نظیری برای زخم معده است

یکی از علل شایع بیماری زخم معده افزایش مقدار میکروب معده معروف به هلیکوباکترپیلوری است . این میکروب به صورت طبیعی در معده وجود دارد و به هضم غذا کمک می کند . اما افزایش مقدار آن از حد طبیعی ، سبب آسیب به جداره داخلی معده شده و اصلاحا زخم ایجاد می کند .

مصرف روزانه روغن دارچین به مدت یک ماه موجب کاهش این میکروب شده و به درمان زخم معده کمک می کند . توصیه می شود در هر بار مصرف ،  حدود ۴۰ میلی گرم از روغن استفاده شود .

داروی بی نظیری برای زخم معده است
داروی بی نظیری برای زخم معده است

انگل روده ای را از بین می برد

انگل های روده ای مانند ژیاردیا سبب ایجاد عفونت های روده ای می شوند . این انگل ها از آمینو اسید ها برای تغذیه خود استفاده می کنند . مطالعات محققان نشان می دهد مصرف ترکیب روغن دارچین و روغن زنجبیل مانع از بیوسنتز آمینواسیدها شده و انگل ها را از بین می برد .

موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود

این روغن سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی است  و خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد . این موضوع سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از آن در برابر بیماری های عفونی مانند گلو درد محافظت می کند .

منجر به بهبود عملکرد مغز می شود

بر اساس مطالعات دانشمندان روغن دارچین به بهبود عملکرد مغز کمک کرده و با افزایش قدرت حافظه احتمال ابتلا به بیماری زوال عقل یا آلزایمر را کاهش می دهد .

علاوه بر این ، روغن دارچین به دلیل خاصیت تسکین دهندگی و آرام بخشی خود در کاهش اضطراب و افکار پریشان بسیار موثر است . از این رو ، به درمان افسردگی نیز کمک فراوانی می کند .

تسکین دهنده ی عالی بزای دردهای آرتروز است

این روغن از خاصیت ضد التهابی قوی ای برخوردار است . به همین دلیل در درمان بیماری های التهابی مانند آرتروز ، روماتیسم و التهاب مفاصل بسیار موثر است .

توصیه می شود ۴ تا ۵ قطره از روغن دارچین را با مقدار کمی روغن نارگیل ترکیب کرده و قسمت های ملتهب را به خوبی با آن ماساژ داد . این کار در تسکین درد های مفصلی  نتیجه حیرت آوری دارد .

از بروز بیماری های قلبی جلوگیری می کند

 

از بروز بیماری های قلبی جلوگیری می کند
از بروز بیماری های قلبی جلوگیری می کند

از جمله مواردی که سلامت قلب را تهدید می کند افزایش کلسترول بد خون است . این نوع کلسترول که با علامت اختصاری LDL شناخته می شود در دیواره قلب و رگ ها رسوب کرده و در عملکرد گردش خون اختلال ایجاد می کند .

روغن دارچین این توانایی را دارد که کلسترول بد خون را کاهش داده و کلسترول خوب خون ( HDL ) را افزایش دهد . در ضمن ، خاصیت ضد التهابی این روغن مانع از ایجاد التهاب در عروق قلبی می شود . این موارد سلامت قلب را تضمین می کنند .

در درمان دیابت نوع ۲ بسیار موثر است

به افرادی که از دیابت نوع ۲ رنج می برند توصیه می شود این روغن را به رژیم غذایی خود اضافه کنند . روغن دارچین با تولید انسولین به تنظیم قند خون کمک می کند .

در رفع مشکلات پوستی عملکردی عالی دارد

این روغن حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است . آنتی اکسیدان ها وظیفه کلاژن سازی را به عهده دارند . کلاژن موجب استحکام دیواره های سلولی شده و از شل شدن و افتادگی پوست جلوگیری می کند . به این ترتیب مانع از ایجاد چین و چروک های پوستی می شود .

همان طور که پیش از این نیز به آن اشاره شد روغن خردل خاصیت ضد باکتریایی دارد . این ویژگی باعث نابودی باکتری های سطح پوست شده و از ایجاد آکنه و جوش های پوستی جلوگیری می کند .

به زیبایی و درخشندگی مو کمک فراوانی می کند

 

به زیبایی و درخشندگی مو کمک فراوانی می کند
به زیبایی و درخشندگی مو کمک فراوانی می کند

این روغن به دلیل داشتن مواد معدنی مورد نیاز مو ، فولیکول های آن را تقویت کرده و به رشد مو کمک می کند. شوره ناشی از خشکی پوست سر است که موجب می شود پوست سر ، پوسته پوسته شده و بین موها تجمع پیدا کند . خاصیت رطوبت رسانی و ضد باکتریایی روغن دارچین مانع از خشکی پوست سر شده و از ایجاد شوره سر جلوگیری می کند .

در حفظ تناسب اندام نقش شگفت آوری دارد

افزایش متابولیسم و سوخت و ساز موجب کاهش چربی ذخیره شده در بدن می شود . این موضوع به کاهش وزن و تناسب اندام کمک می کند . استفاده از روغن دارچین متابولیسم بدن را افزایش می دهد . این افزایش با کاهش مقدار چربی بدن همراه خواهد بود .

این روغن با تنظیم سطح قند خون بدن ، مانع از ایجاد چربی های انباشته و اضافه وزن می شود .

مسکنی عالی برای درد دندان است

روغن دارچین دارای ترکیبی به نام اوژنول است . این ماده با خاصیت ضد عفونی کنندگی که دارد ، درد دندان را کاهش می دهد . همچنین خاصیت ضد التهابی آن از بروز التهاب در لثه جلوگیری می کند .

نکته :

عطر بی نظیر دارچین در خوشبو کردن دهان بسیار موثر است . به همین دلیل یکی از اسانس های پرکاربرد در تهیه آدامس است .

توجه :

علاوه بر موارد گفته شده این روغن یک سم زدای قوی است و موجب تقویت کارایی کلیه می شود . ضد نفخ است و از تجمع گاز معده جلوگیری می کند . عفونت های قارچی ایجاد شده در اطراف ناخن را از بین می برد . شیر مادران شیرده را افزایش می دهد . به تنظیم قاعدگی کمک می کند . در پیشگیری از بارداری موثر است . قدرت جنسی مردان را افزایش می دهد .

روش های بهینه ی استفاده از روغن دارچین

 

روش های بهینه ی استفاده از روغن دارچین
روش های بهینه ی استفاده از روغن دارچین

روش های مختلفی برای استفاده از روغن دارچین وجود دارد که درادامه به مهم ترین آن ها اشاره می کنیم.

اسپری کردن :

استشمام عطر بسیار مطبوع و دلپذیر روغن دارچین موجب افزایش کارایی ذهن ، دستگاه گردش خون و قلب می شود . توصیه می شود چند قطره از این روغن را با آب ترکیب کرده و در هوا اسپری کنیم . علاوه بر این اسپری کردن مخلوط این روغن و آب روی کوسن و مبل به فضای خانه گرما ، حس امنیت و آرامش می دهد .

ماساژ دادن :

برای کاهش درد های مفصلی و موضعی بهتر است محل مورد نظر را با چند قطره از این روغن به خوبی ماساژ داده تا با کاهش التهاب از درد آن بکاهد .

تهیه ماسک :

برای تقویت پوست و مو از این روغن همراه با مواد و روغن های دیگر ماسک تهیه می کنند . قرار دادن ماسک دارچین روی پوست سر و صورت به جریان گردش خون کمک کرده و موجب ترمیم بافت های آسیب دیده می شود . علاوه بر این با تغذیه فولیکول های مو به رشد آن کمک کرده و سبب درخشندگی مو می شود .

نکته :

برای کاهش درد دندان گفته می شود چند قطره روغن دارچین را روی مقداری پنبه ریخته و بین دندان ها قرار دهیم . این کار تاثیر فوق العاده ای در تسکین درد دندان دارد .

چه عوارض و مشکلاتی به همراه دارد ؟

 

چه عوارض و مشکلاتی به همراه دارد ؟
چه عوارض و مشکلاتی به همراه دارد ؟

زیاده روی در مصرف روغن دارچین به دلیل غلظت بالا و تند بودن می تواند عوارض و مشکلاتی به دنبال داشته باشد . از این رو لازم است در استفاده از آن احتیاط لازم را به عمل آوریم .

  • مصرف این روغن به نوزادان و کودکان کمتر از ۶ سال توصیه نمی شود .
  • زنان باردار باید از مصرف آن پرهیز کنند زیرا موجب سقط جنین می شود .
  • توصیه می شود همیشه با روغن های دیگر رقیق شود زیرا استفاده مستقیم آن باعث سوختگی و آسیب به بافت های پوستی می شود .
  • استشمام مستقیم روغن از ظرف آن می تواند به مجاری تنفسی آسیب جدی وارد کند . تماس مستقیم آن برای چشم ها و گوش ها نیز خطرناک است .
توجه :

بهتر است قبل از استفاده از این روغن مقداری از آن را داخل پوست آرنج امتحان کنیم . در صورت نداشتن حساسیت هایی مانند التهاب ، قرمزی و خارش از آن استفاده کنیم .

قیمت روغن دارچین در بازار

با توجه به فواید بی نظیری که این روغن دارد علاقمندان بسیاری پیدا کرده است . این موضوع باعث افزایش میزان تقاضای آن شده است . برخی از تولید کنندگان برای سودآوری بیشتر معمولا به روغن مقداری پارافین اضافه می کنند . به همین دلیل با کاهش دما روغن جامد می شود . این روغن ها نسبت به روغن های اصل قیمت پایین تری دارند .

برای استفاده بهینه توصیه می شود از روغن دارچین اصل بدون مواد افزودنی استفاده کرد . هر چند نسبت به سایر روغن ها قیمت بالاتری دارد .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا