Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

روغن حنظل – چقدر از خواص این روغن برای سلامت می دانید؟

روغن حنظل  یا همان هندوانه ابوجهل یکی از بینظیر ترین گیاهان دارویی در طب سنتی محسوب می شود. این روغن خواص ضدعفونی بالایی دارد، قدرت ضدعفونی کنندگی آن حتی از الکل هم بیشتر است.
روغن حنظل با خواص شگفت انگیز برای درمان دیابت، کلسترول بالا، یبوست، سل بهبود جای زخم، استفاده می شود  دراین مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی کامل روغن حنظل و خواص درمانی آن می پردازیم.

گیاه شناسی حنظل

 

روغن حنظل
روغن حنظل

هندوانهٔ ابوجهل یا حنظل با نام علمی Citrullus colocynthis است. این گیاه یکساله و دارای ساقه پیچک و خزنده است.  این میوه تلخی از راسته کدویی ها (Cucurbitales) می باشد و به نام های مختلفی در دنیا خوانده می شود . در زبان بومی به آن خیار تلخ گفته می شود.

فارسی : خربزهٔ روباه، کدوی تلخ و سیبِ تلخ
عربی : حَنظل، مرارة الصحاری و علقم
فرهنگ اچمی‌زبان‌های در چابهار و مومان : گونج
جنوب ایران : خزَرَ. (تلفظ: Khazara)
شهرستان‌های نایین و خوروبیابانک : هنوارنه مار یا هنوانه ماری
در طب سنتی به این میوه، خواص بسیاری را نسبت داده اند. این گیاه ازخانواده هندوانه است ولی با آن ها کمی تفاوت دارد. این هندوانه دارای مزه بسیار تلخ کوچک‌تر، جسم سفت‌تر است.

خاستگاه

حنظل بومی مدیترانه است. این گیاه مخصوصاً در ازمیر ترکیه، تریسته ایتالیا و نوبه آفریقا و سری لانکا، مصر، سوریه بیشتر یافت می شود.در ایران هم در مناطق جنوبی مانند قشم، جهرم، بلوچستان و دیگر مناطق رشد می کند. هم چنین در استانهای لرستان،خراسان و یزد، فارس، کرمان دیده می شود.

ترکیبات شیمیایی روغن حنظل

دانه میوه ۷۳-۶۷ درصد لینولئیک اسید (امگا ۶)

۱۰ تا ۱۶ درصد اولئیک اسید

۸-۵ درصد استئاریک اسید

۱۲-۹ درصد پالمیتیک اسید است

فیتواسترولین (Ipurand)

۲ فیتوسترول

یک ساپونین

۲ هیدروکربن

یک آلکالوئید

یک پلی ساکارید یا گلیکوزید و تانن

گوشت میوه گلیکوزید ها

آلکالوئیدها

ساپونین

کولوسنتین و کولوسنتتین (یک گلیکوزید و عامل اصلی تلخی و اثر مسهلی آن)

یک گلیکوزید فیتوسترول

دیگر گلیکوزیدها

یک روغن ثابت،  کلروفرم،صمغ، اسید پکتیک یا پکتین آلبومینوئیدها، یک ماده رزینی محلول در اتر

فسفات کلسیم و منیزیم، لیگنین و آب اشاره نمود

ریشه ها حاوی a-Elaterin،Hentriacontane و ساپونین هاست.

ارزش غذایی روغن حنظل

در ۱۰۰ گرم دانه میوه حنظل :

انرژی ۵۵۶ کیلو کالری
آب ۷/۶ گرم
پروتئین ۶/۲۳ گرم
چربی ۲/۴۷ گرم
کربوهیدرات ۵/۱۹ گرم
فیبر ۵/۱ گرم
کلسیم ۴۶ میلی گرم
فسفر ۵۸۰ میلی گرم

طبع روغن حنظل

طبع این روغن گرم و خشک می باشد.

دستور تهیه روغن حنظل

پوست هندوانه ابوجهل را جدا کرده و آن را خرد می کنید. مقداری روغن حامل ( روغن کنجد یا روغن زیتون ) به آن اضافه می کنید. سپس آن رادر معرض نورخورشید قرار می دهید. بعد از گذشت دو روز به آب تبدیل می شود، آن را از صافی عبور دهید. آن را حرارت ملایم می دهید تا آبش تبخیر شود و فقط روغن باقی بماند.

خواص دارویی روغن حنظل 

خواص روغن حنظل برای رفع پوسیدگی دندان

 

روغن حنظل علاوه براینکه به عنوان یک مسکن برای درد دندان عمل می کند، می تواند ترمیم کننده قوی باشد. زمانی که دندان شما سیاه یا قسمتی از آن خراب می شود، با یک خلال دندان قسمت سیاه آن را بتراشید و یک نخ کتان را به روغن حنظل آغشته کنید و در روی آن بگذارید. این عمل را به مدت ۴۰ روز انجام دهید.حال اگر ریشه دندان و عصب آن مشکل داشته باشد، می توان دو قطره این را در گوش طرف دندان مشکل دار بریزید. این عمل جنبه درمانی ندارد بلکه فقط دندان درد را تسکین می دهد. شمابرای عصب کشی باید به دندانپزشک مراجعه کنید. این نکته را همواره درنظر داشته باشید که روغن حنظل خوراکی نمی باشد و فقط به صورت موضعی استفاده می شود.

 

درمان درد عصبی در مبتلایان به دیابت (نوروپاتی دیابتی)

براساس تحقیقات با ماساژ روغن حنظل برروی پاها می توان باعث تسکین و کاهش درد در افرادی که مبتلا به دردهای عصبی ناشی از بیماری دیابت هستند، می شود. بیماری دیابت از بیماری های شایع در جهان است که تعداد مبتلایان آن هرروز در حال افزایش است.

آسیب اعصاب محیطی ناشی از دیابت ( یا پریفرال نوروپاتی دیابتی ) دارای علائم زیر می باشد:

  • گزگز و مورمور شدن یا به‌ عبارت دیگر حالت سوزن‌سوزن شدن
  • درد یا حساسیت بیش‌ از‌ حد

این بیماری بر کیفیت افراد مبتلا به بیماری دیابت اثر منفی می گذارد. روغن حنظل قدرت ضدعفونی و تسکین دهنده و ضد التهاب دارد و با ماساژ آن برروی بدن افراد مبتلابه دیابت می توان علایم این بیماری را کاهش داد.

 

روغن حنظل و گوش درد

روغن حنظل

 

گوش درد به علت وجود عفونت گوش یا آسیب به ناحیه گوش است که معمولا با آنتی بیوتیک و درمان های خانگی درمان می شود. روغن حنظل قدرت ضد عفونی کنندگی بالایی دارد و مانند آنتی بیوتیک عمل می کند. اگر دچار عفونت گوش شدید با مشورت پزشک می توانید برای حل این مشکل از روغن حنظل استفاده کنید.

خواص روغن حنظل برای پوست

روغن حنظل خواص بسیلر زیلدی برای پوست دارد. از این روغن برای درمان خارش های پوستی استفاده می شود. کافی است مقدار رقیق شده این روغن را بر روی محل مورد نظر بمالید.

روغن حنظل خواص بسیاری دارد. این روغن را می‌توان جهت درمان خارش‌های پوستی، به صورت ماساژ موضعی استفاده کرد. بعلاوه اینکه روغن حنظل برای پوست سر نیز مفید است و از سفید شدن موها جلوگیری می‌کند.

بهبود جای زخم

هنگامی که دچار زخم و جراحتی شدید. این زخم مستعد ورود میکروب و عفونت است. این روغن خاصیت ضد باکتریایی دارد و باعث ازبین بردن میکروب های سطح پوست می شود. این روغن کمک چشمگیری به بهبود زخم می کند.

عوارض جانبی و مضرات هنداونه ابوجهل

  • مصرف خوراکی  اشکال مختلف گیاه حنظل  از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا منع شده است.
  • باتوجه به تأثیرات مثبت و مفید روغن حنظل بر روی کاهش میزان چربی و قند خون می گذارد. مواد سمی این گیاه می توان اثرات سوئی بر روی دستگاه گوارش، قلب و کبد بگذارد.
  • مصرف بیش از حد و خودسرانه این گیاه باعث علائمی مانند مدفوع آبکی و خونی، نبض ضعیف، استفراغ، معده درد می شود.
  • مصرف مقادیر بیشتر از این ماده اختلالات حسی، گیجی، اختلالات گردش خون، حذیان، ضعف و غش را به دنبال دارد.
  • مصرف این روغن احتمال سقط جنین در زنان باردار افزایش می دهد.
  • استفاده از این روغن دردوران شیر دهی ممنوع است (به دلیل ورود ترکیبات سمی گیاه به شیر در دوران شیردهی )
  • این روغن را با داروهای ضد دیابت مصرف نکنید، چون قند خون را به شدت کاهش می دهد.
  • از عوارض مصرف زیاد آن به شدت محرک مخاط است و باعث خونریزی شدید گوارشی می شود.
  • تنها در اثر مصرف کمتر از ۲ گرم پودر حنظل مرگ و میر گزارش شده است

منع مصرف روغن حنظل 

این روغن به زخم باز و داخل چشم و دهان مالیده نشود. افرادی که حساسیت پوستی شدید دارند، قبل از استفاده از این روغن ابتدا در قسمت کوچکی از پوست بازو خود آن را تست کنند.

روغن حنظل برای چی خوبه

روغن حنظل در طب سنتی کاربرد فراوانی دارد و اغلب برای درمان بسیاری از بیماری ها توصیه می شود. این روغن دارای طبع گرم و خشک است؛ بنابراین برای متعادل سازی مزاج بلغم استفاده می شود. علاوه بر این مصرف این روغن می تواند دستگاه گوارش را پاکسازی کرده و به عنوان یک درمان قوی می تواند به راحتی یبوست را نیز از بین ببرد.

این روغن همچنین دارای خاصیت ضد میکروبی و ویروسی است که می تواند جایگزین آنتی بیوتیک های شیمیایی شود. همچنین برای سردردهای مزمن و درمان صرع، کنترل دیابت، جلوگیری از سکته مغزی و برای از بین بردن سلول های سرطانی مصرف این روغن توصیه می شود.

روغن حنظل برای دندان

استفاده از روغن حنظل اغلب برای درد دندان توصیه می شود. این روغن علاوه بر تسکین درد دندان به عنوان یک ترمیم کننده عمل می کند. به عنوان مثال اگر دندان شما سیاه شده است به وسیله یک سوزن قسمت سیاه شده را مقداری بتراشید و سپس یک نخ کتان آغشته به روغن حنظل را درون دندان قرار دهید. پس از این عمل یک آدامس را به عنوان پانسمان بر روی دندان گذاشته و برای ترمیم دندان خود این عمل را ۴۰ روز به صورت مداوم انجام دهید. علاوه بر این روغن حنظل هنگامی که دندان شما باید عصب کشی شود، می تواند مؤثر باشد به این صورت که مانند دندانپزشکان عصب را از بین نمی ‌برد بلکه درد را تسکین داده و از بین می برد.

روغن حنظل برای گوش

مشکلات گوش معمولا به دلیل عفونت یا آسیب به وجود می آید. اغلب برای این گونه دردها آنتی بیوتیک تجویز می شود اما گاهی می توان درد گوش را به وسیله درمان های خانگی نیز درمان کرد. روغن حنظل به دلیل داشتن خواص ضدعفونی کننده مانند آنتی بیوتیک عمل می کند.

این روغن دارای اثرگذاری بسیار قوی است و در صورت استفاده به سرعت عفونت و درد گوش را از بین می برد. برای درمان عفونت و درد گوش باید هر هفته چند قطره روغن حنظل را در گوش بریزید با گذشت زمان علاوه بر درمان عفونت و درد گوش شنوایی شما نیز تقویت می شود.

روغن حنظل برای بواسیر

بواسیر یکی از مشکلاتی است که در رگ های وریدی در ناحیه مقعد ایجاد می شود و هنگام دفع باعث ایجاد سوزش، درد و حتی خونریزی می گردد. درمان های بسیاری برای بهبود این مشکل در طب سنتی وجود دارد؛ اما یکی از درمان های سریع استفاده از روغن حنظل است. برای درمان بواسیر به وسیله باید هر دو یا سه شب یکبار مقداری از این روغن را بر روی پنبه تمیز ریخته و محل مورد نظر را کاملا آغشته کنید. پس از مدتی مشاهده خواهید کرد که بواسیر شما کاملا از بین رفته است این روغن همچنین می تواند شقاق را نیز درمان کند.

روغن حنظل دکتر خیراندیش

روغن حنظل دکتر خیر اندیش یک محصول گیاهی است که برای درمان و تسکین درد تهیه شده است. این روغن به صورت موضعی می تواند برای رفع انواع دردهای مفاصل، روماتیسم، دردهای ماهیچه ای و عضلانی به افرادی که به دلایل مختلف درگیر این دردها و بیماری ها هستند کمک کند. همچنین این روغن برای درمان نقرس و جذام نیز قابل استفاده است. علاوه بر این می توانید آن را به عنوان آنتی بیوتیک می توانید همراه با روغن درخت چای ترکیب کرده و استفاده کنید. این محصول گیاهی به مدت دو سال نیز قابل نگهداری است و از عطاری ها و فروشگاه های معتبر قابل خریداری است.

روغن حنظل برای درد مفاصل

روغن حنظل یک روغن بسیار ارزشمند  و معجزه آسا است که در طب سنتی برای درمان و پیشگیری بسیاری از مشکلات سلامتی توسط کارشناسان طب سنتی توصیه می شود. این روغن دارای طبع گرم و خشک است و اغلب به عنوان یک روغن مالشی برای تسکین و درمان دردهای عضلانی و مفاصل استفاده می شود. برای درمان مشکلات مفاصل قبل از خواب چند قطره از این روغن را در نواحی مورد نظر به خوبی و به آرامی ماساژ دهید تا گرمای حاصل از حرکات دست و روغن را حس کنید. سپس ناحیه مورد نظر را با پارچه ای تمیز بپوشانید و اجازه دهید تا صبح به همین صورت باقی بماند. برای درمان این مشکل بهتر است یک روز در میان این عمل را تکرار کنید.

خواص روغن حنظل برای مو

روغن حنظل به عنوان یک روغن گیاهی مفید حاوی پروتئین، امگا ۶ و ویتامین های B2,C,G است که می تواند برای تقویت و استحکام مو نقش مؤثری داشته باشد. این روغن با کمک به افزایش فولیکول های مو از ریزش مو و سفید شدن مو جلوگیری کرده و موجب رشد و تقویت مو شود. علاوه بر این به دلیل اینکه خاصیت ترمیم کنندگی دارد می تواند برای افرادی که مبتلا به پسوریازیس و خارش هستند و یا پوست سر حساسی دارند مؤثر واقع شود. البته بهتر است قبل از استفاده از این روغن و سایر روغن ها برای جلوگیری از هرگونه واکنش پوستی و یا آلرژی حتماً تست حساسیت را انجام دهید.

روغن حنظل در بارداری

روغن حنظل به عنوان یک درمان در بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از مشکلاتی که خانم های باردار در دوران بارداری با آن مواجه می شوند درد دندان و دردهای عضلانی و استخوانی است. استفاده از این روغن در بارداری اکیدا ممنوع است؛ زیرا موجب سقط جنین می شود. بنابراین در صورت داشتن درد دندان  از این روغن استفاده نکنید زیرا ممکن است به هرحال وارد دستگاه گوارش شما شود. اما برای کمک به تسکین دردهای عضلانی و استخوانی و حتی سردرد مصرف این روغن به صورت موضعی ضرری برای مادر و جنین ندارد. بنابراین می توان از روغن حنظل برای تسکین این دردها استفاده کرد.

خواص روغن حنظل در ناف

روغن حنظل معمولا از پوست گیاهی به نام هندوانه ابوجهل به دست می آید و فواید زیادی برای سلامتی دارد. این ترکیب حاوی دو ماده کولوسنتین و کولوسنتتین است و برای درمان مشکلاتی همچون درد و عفونت گوش ها مورد استفاده قرار می گیرد. این روغن را می توانید برای درمان انگل در ناف کودکان بچکانید. با اینحال نباید در این کار زیاده روی کنید زیرا طبع گرم و خشک این ترکیب ممکن است باعث عوارض جانبی مختلفی شود.

این روغن گیاهی فواید زیادی دارد و می توان از آن برای افزایش رشد موها و پیشگیری از سفید شدن موها نیز استفاده کرد. همچنین به عنوان یک آنتی بیوتیک قوی می توانید برای درمان عفونت های موضعی از آن استفاده نمایید. این ترکیب به درمان بلغم کمک کرده و ضد نقرس است. همچنین گفته می شود برای کنترل بیماری دیابت و به عنوان پادزهر گزش مار و عقرب موثر است. این روغن برای درمان یبوست و برخی از بیماری های پوستی مانند اگزما نیز بسیار مفید است. به دلیل فواید فراوان و متنوع فقط باید با مشورت کارشناس طب سنتی از این محصول استفاده نمایید.

اگرچه این روغن گیاهی فواید بسیاری دارد اما هرگز نباید از آن به صورت خودسرانه استفاده نمایید. برای کسب حداکثر منافع ابتدا باید با یک کارشناس طب سنتی مشورت کرده و سپس اقدام به استفاده از این روغن کنید.

حتما بیش از مقدار توصیه شده از این روغن استفاده نکنید زیرا ممکن است عوارض ناخواسته ای را به دنبال داشته باشد. این روغن مانند سایر ترکیبات دارویی ممکن است با داروهایی که مصرف می کنید تداخل داشته باشد بنابراین قبل از مصرف حتما با پزشک مشورت نمایید. این روغن گیاهی به دلیل طبع گرم و خشک برای افراد با طعم گرم مناسب نیست و همچنین نباید در دوران بارداری و شیردهی از آن استفاده نمایید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا