Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

بادکنک هلیومی با بادکنک هیدروژنی چه تفاوتی دارد؟

بادکنک هلیومی یکی از انواع پرطرفدار بادکنک ها در جشن ها و مهمانی هاست که از ویژگی های گاز هلیوم در آن استفاده می شود.  هلیوم یک گاز بی رنگ ، غیر سمی و غیر قابل اشتعال است که از هوا سبک تر است. بنابراین وقتی بادکنک ها از هلیوم پر شوند در هوا معلق می مانند و همین مسئله راز جذابیت بادکنک هلیومی است.

هنگام باد کردن بادکنک با هلیوم ، شرایط بیرون را مورد نظر داشته باشید. هلیوم به سرما و گرما حساس است و در دماهای شدید منبسط و منقبض می شود. به عنوان مثال ، به نظر می رسد كه یک بادكنک در یک اتاق گرم وقتی به شرایط بسیار سرد منتقل می شود ، هلیوم را از دست می دهد. اما وقتی به دمای طبیعی برگردد ، دوباره به شکل اصلی خود منبسط می شود. عکس این شرایط باعث انفجار بادکنک خواهد شد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

تفاوت بادکنک هلیومی یا بادکنک هیدروژنی چیست؟

هیدروژن عنصری است که معمولاً به شکل گاز است و از یک پروتون و یک الکترون تشکیل شده است. هلیم نیز به شکل گاز است و از هسته ای از دو پروتون و دو نوترون تشکیل شده است که توسط دو الکترون احاطه شده اند. هلیم بعد از هیدروژن دومین عنصر فراوان در جهان است و حدود ۲۵ درصد از اتم های جهان را تشکیل می دهد. بیشتر هلیوم در جهان طی انفجار بزرگ ایجاد شده است ، اما همچنین محصول همجوشی هیدروژن در ستارگان نیز می باشد.

از آنجا که گاز هلیوم نسبت به هوا سبک تر است ، همانطور که حباب هوا در آب متراکم تر بالا می رود ، یک بالون هلیوم نیز بالا می رود. هیدروژن گاز یکی دیگر از گازهای سبک تر از هوا است که حتی از هلیوم سبک تر است. اما از هیدروژن ، در بادکنک ها استفاده نمی شود به این دلیل است که هیدروژن خیلی راحت می سوزد.

از آنجا که هیدروژن یک گاز ناپایدار و قابل اشتعال است ، خطر بزرگی در ارتباط با بادکنک های هیدروژن وجود دارد. آنها به راحتی منفجر می شوند و آتش می گیرند. بالن ها می توانند به محلی از مواد قابل احتراق شناور شوند ، منفجر شوند و آتش سوزی ایجاد کنند.

هنگامی که هیدروژن خالص مشتعل می شود ، واکنش با هوای اطراف سرعت کمتری دارد ولی شعله قابل توجهی تولید می شود. ولی صداهای نسبتاً ملایم تری هنگام اشتعال بالن های هلیوم در اثر پارگی بالون ها و فرار گاز ایجاد می شود.

بادکنک هلیومی با بادکنک هیدروژنی چه تفاوتی دارد
بادکنک هلیومی با بادکنک هیدروژنی چه تفاوتی دارد

اقدامات احتیاطی هنگام استفاده از هلیوم در بادکنک هلیومی

  • سیلندرهای بسیار متنوعی برای هلیوم در دسترس هستندهمچنین باید در مورد هزینه های تحویل و اینکه آیا یک تنظیم کننده در سیلندر وجود دارد یا نه ، سوال کنید.
  • هلیوم را استنشاق نکنید. در حالی که هلیوم یک گاز نسبتاً ایمن است ، استنشاق مستقیم آن می تواند باعث سرگیجه ، غش ، خفگی و احتمالاً مرگ شود.
  • سیلندرها را در یک مکان عمومی بدون مراقبت رها نکنید.
  • قبل از اتصال آن به بادکنک  شیر سیلندر را باز نکنید.
  • سیلندرها را در حالت ایستاده و ایمن ذخیره کنید که به طور تصادفی سقوط نکنند. سیلندرها باید همیشه به دیوار زنجیر شوند یا همیشه روی جایگاه ایمنی قرار بگیرند.
  • شیر سیلندر را بعد از هر بار استفاده و وقتی سیلندر خالی است ، ببندید.
  • هنگام حمل سیلندرها ، همیشه شیر سیلندر را ببندید ، رگولاتور را برداشته و درپوش شیر را تعویض کنید.
  • دریچه های سیلندر را به آرامی باز کنید و هنگام باز کردن دریچه های سیلندر در یک طرف سیلندر بایستید. هرگز مستقیم جلوی شیر سیلندر نایستید.
  • هرگز از سیلندر یا رگولاتور آسیب دیده استفاده نکنید.

هلیوم در سیلندرهای بسیار تحت فشار از ۱۸۰۰ تا ۲۴۰۰ پوند بر اینچ مربع ذخیره می شود. سیلندر هلیوم پاره شده را می توان با موشک یا معادل دو پوند TNT مقایسه کرد.

چگونه بادکنک های هلیوم خانگی درست می کنیم؟

دو قاشق چای خوری جوش شیرین را در بادکنک خود بریزید  و نصف فنجان اسید استیک را داخل بطری بریزید. بطری را وارد دهانه بادکنک کنید و بادکنک را صاف نگه دارید در این شرایط  جوش شیرین موجود در بادکنک به درون بطری می ریزد  و با سرکه واکنش نشان می دهد.

واکنش بین جوش شیرین (NaHCO2) و سرکه (CH₃COOH) مقدار زیادی دی اکسید کربن آزاد می کند. البته ، جرم اتمی دی اکسید کربن برای پرواز بالون بسیار زیاد است ، اما این آزمایش جذاب است و به راحتی در خانه انجام می شود.

بادکنک هلیومی با بادکنک هیدروژنی چه تفاوتی دارد
بادکنک هلیومی با بادکنک هیدروژنی چه تفاوتی دارد

بادکنک هلیومی چه مدت در هوا معلق می ماند؟

بادکنک های هلیومی از جنس لاتکس با اندازه استاندارد حدود ۸ تا ۱۲ ساعت در هوا شناور می مانند در حالی که بادکنک های پر شده با هلیوم به مدت ۲-۵ روز شناور هستند.

دما یکی از بزرگترین عواملی است که تعیین می کند تا چه زمانی بادکنک هلیومی شما شناور باشد. برای ماندگاری بیشتر بهتر است بادکنک هلیومی خودتان را در دمای اتاق یکنواخت نگهداری کنید. اگر اتاق خیلی گرم باشد ، ممکن است بادکنک شما بترکد. اگر اتاق خیلی سرد باشد ، ممکن است بالون شما شروع به افتادن کند.

شناوری به اندازه بادکنک نیز بستگی دارد بطور کلی بادکنک های هلیومی بزرگتر بیشتر معلق می نامند. یک بادکنک لاتکسی ۲۸ سانتی متری (۱۱ اینچی) استاندارد برای حدود ۱۰-۱۲ ساعت شناور است ، در حالی که یک بالون ۹۰ سانتی متری (۳ فوت) می تواند ۳-۵ روز دوام بیاورد.

ما همچنین توصیه می کنیم بادکنک های هلیومی خود را تا آنجا که ممکن است نزدیک زمان مراسم تهیه کنید تا اطمینان حاصل کنید که بیشترین زمان در هوا معلق خواهند ماند.

آیا بادکنک هلیومی در معرض گرما منفجر می شود؟

هلیم یک گاز بی اثر است و در حضور گرما یا هوا واکنش نشان نمی دهد. به همین دلیل است که بادکنک پر شده از هلیم کاری جز بالا رفتن در هوا ندارد. هلیوم قابل اشتعال نیست و بالون هلیوم هنگام تماس با آتش منفجر نمی شود. هلیم ، چگالی کمتری نسبت به هوا دارد و به عنوان یکی از گازهای نجیب طبقه بندی می شود زیرا در شرایط عادی واکنشی نشان نمی دهند.

آیا استنشاق هلیوم از بادکنک هلیومی ایمن است؟

استنشاق هلیوم از یک بادکنک به احتمال زیاد باعث مشکلات عمده سلامتی نخواهد شد اما حتما عوارضی در پی خواهد داشت. گزارش هایی در رابطه با برخی افراد ، به ویژه کودکان خردسال ، در اثر خفگی پس از استنشاق هلیوم از یک بادکنک وجود دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا