Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

روش تکثیر و مراقبت از گیاه آپارتمانی فیلودندرون

گیاه آپارتمانی فیلودندرون یک گیاه زینتی معمولی است که به نگهداری بسیار کمی نیاز دارد و با ویژگی های فوق العاده ای که دارد بسیاری از دوستداران گیاهان آپارتمانی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. برگ های بزرگ این گیاه آن را به یک گیاه زینتی تبدیل کرده است و جایگاه ویژه خود را به دلیل زیبایی منحصر به فردی که به محیط می بخشد، در میان علاقه مندان به باغبانی و گیاهان آپارتمانی بدست آورده است.

گیاهان فیلودندرون یکی از گیاهان خانگی محبوب هستند که منشا این گیاهان جنگل های بارانی آمریکای جنوبی است و زیرگونه های بسیار زیادی از آنها در جهان وجود دارد . از ویژگی های مشخص شده این گیاهان می توان به ریشه های هوایی طولانی و برگ های سبز بسیار بزرگ این گیاه اشاره کرد. فیلودندرون ، یک گیاه کاملا خزنده است و به همین دلیل باید در گلدانی که وسیله ای برای کمک به بالا رفتن این گیاه دارند کاشته شوند. در ادامه این مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک با ما همراه باشید تا به شما یاد بدهیم چگونه می توانید از گیاه آپارتمانی فیلودندرون به خوبی مراقبت کنید.

انواع گیاه آپارتمانی فیلودندرون

۷۰۰ نوع از این گیاه در جهان وجود دارد. چند مورد از زیباترین این گیاهان عبارتند از :

گیاه فیلودندرون bipennifolium

  • این گیاه بسیار سریع رشد می کند
  • دارای برگهای زیبا و سبز و بزرگ است که با افزایش سن بیشتر رشد می کنند
  • در مدت زمان کوتاه به ۲ متر ارتفاع می رسد

گیاه فیلودندرون laciniatum

  • به آرامی رشد می کند
  • تا ۱.۵ متر ارتفاع می گیرد
  • دارای برگ های زیبا و براقی دارد
روش تکثیر و مراقبت از گیاه آپارتمانی فیلودندرون
روش تکثیر و مراقبت از گیاه آپارتمانی فیلودندرون

گیاه فیلودندرون erubescens

  • به لطف برگ های بزرگ ، سبز و زیرین برنز بسیار جذاب است
  • ساقه های قرمز رنگ دارد
  • تا ۲ متر رشد می کند

گیاه فیلودندرون imbe

به سرعت رشد می کند و تا ارتفاع  ۲.۵ متر می رسد

گیاه فیلودندرون bipinnatifidum

  • این گیاه خزنده نیست
  • برگ های آن به شکل قلب رشد می کنند  و پس از آن پر پر می شوند
  • برگهای آن به رنگ سبز تیره می باشند

گیاه آپارتمانی فیلودندرون و قابلیت اصلاح کننده هوا

گیاه فیلودندرون جزو گیاهانی است که می توانند هوای اتاق شما را تصفیه کنند. این گیاهان می توانند آلاینده هایی موجود در هوا  مانند فرمالدئیدها را جذب کرده و هوای اتاق شما را تمیز کنند ، آنها اساساً مانند یک فیلتر بیولوژیک عمل می کنند. این آلاینده ها توسط ریشه های هوایی و برگ های بزرگ این گیاه جمع می شوند و از آنجا که برگ های این گیاه  طرح بزرگ هستند ، رطوبت را نیز جذب می کنند و آن را به عنوان اکسیژن تمیز در اتاق آزاد می کنند.

شرایط نگهداری و مراقبت از گیاه آپارتمانی فیلودندرون

محل مناسب برای قرار دادن گیاه فیلودندرون

در هنگام انتخاب مکان برای گیاه فیلودندرون به خاطر داشته باشید که اگر از این گیاه به خوبی مراقبت شود. این گیاه می تواند تا ۳ متر ارتفاع داشته باشد. بنابراین باید فضای کافی داشته باشند و به کوهنوردی و خزش آنها کمک شود . می توانید از شاخه های درختان یا چوب خزه یا سایر کمک های خزنده موجود در فروشگاه های باغبانی یا در طبیعت استفاده کنید. گیاه فیلودندرون مکانی مانند جنگل های بارانی ، نیمه سایه و بدون آفتاب مستقیم را دوست دارد .

روش تکثیر و مراقبت از گیاه آپارتمانی فیلودندرون
روش تکثیر و مراقبت از گیاه آپارتمانی فیلودندرون

شرایط خاک مورد نیاز گیاه فیلودندرون

این گیاه یک خاک سبک ، نفوذ پذیر و مغذی را ترجیح می دهد. نکته مهم این است که خاک مورد استفاده برای این گیاه سنگین نباشد و یا سریع خشک نشود. متاسفانه خاک ارزان باغ به سرعت خشک می شود و خاک با کیفیت تر و مناسب تر ، گزینه بهتری است که با برگ های مرکب یا پوسیده غنی می شود. همچنین می توانید از خاک باغچه غنی شده با الیاف نارگیل و خاک گل استفاده کنید.

به همین دلیل این شرایط  برای گیاه فیلودندرون ایده آل خواهد بود :

  • خاک گلدان هومیک با بسیاری از مواد مغذی
  • خاک گلدان تازه ، سبک که تا حدی با الیاف شن و ماسه یا نارگیل غنی شده
  • خاک گلدان خوب با نفوذ پذیری بالا

روش پرورش بذر گیاه فیلودندرون

اگر خوش شانس باشید می توانید بذرهای گیاه فیلودندرون را در زمان شکوفایی این گیاه جمع آوری کنید ، اما باید بسیار دقیق باشید زیرا دانه های این گیاه بسیار ریز می باشند . برای بذر پاشی و پرورش این گیاه نیازی به خیساندن بذرهای آن نخواهد بود و فقط به یک خاک خوب یا خاک مخصوص تولید مثل با مواد مغذی برای بذر نیاز خواهد بود .

بذرها باید به عمق ۰.۵ تا ۱ سانتی متر درون زمین قرار بگیرند و کمی روی آنها پوشانده شود. محل قرار دادن گلدان باید گرم و روشن باشد و بذرها در صورت داشتن دمای ثابت بین ۲۰ تا ۲۳ درجه سانتی گراد حدود دو تا شش هفته برای جوانه زدن وقت لازم دارند. همچنین باید خاک گلدان را مرطوب نگهدارید اما نه خیلی مرطوب .

کاشت و تکثیر مجدد گیاه فیلودندرون

وقتی این گیاه را از فروشگاه خریداری می کنید معمولاً دارای یک گلدان مناسب است ، اما بعد از مدتی به دلیل رشد گیاه ، این گلدان خیلی کوچک خواهد شد. این زمانی است که شما باید گیاه را به گلدان بزرگتری منتقل کنید و این همان چیزی است که ما اکنون به آن خواهیم پرداخت .

روش تکثیر گیاه فیلودندرون

زمانی که ریشه های این گیاه از گلدان بیرون زده می شوند ، باید گلدان فیلودندرون را تغییر دهید . برای این کار یک گلدان کمی بزرگتر را انتخاب کنید و گیاه را از خاک  بیرون بیاورید ، زمان ایده آل برای این کار اوایل تابستان می باشد . می توان خاک قدیمی را جدا کرد و ریشه های قدیمی را نیز قطع کرد . بعد از این عمل می توانید گیاه را درون یک گلدان بزرگتر با یک لایه زهکشی و خاک قرار دهید و آن را فشار دهید تا در جای خود سفت شود. پس از آن می توانید گیاه را آبیاری کرده و در مکانی روشن قرار دهید و همچنین به خاطر داشته باشد در دو هفته اول به خاک گلدان کود اضافه نکنید.

روش آبیاری گیاه فیلودندرون

این گیاه به آب ولرم نیاز دارد ، به این معنی که آب راکد برای آن ایده آل است. یک قابلمه آب پر کنید و بگذارید حداقل دو روز بماند ، آب مخصوص این گیاه باید همیشه مطبوع باشد و هرگز نباید از شیر آب و به صورت آب سرد باشد. وضعیت مناسب برای این گیاه شامل خاک مرطوب و بدون آب زیاد است و همچنین این گیاهان دوست ندارند زیاد خشک باشند و از اسپری شدن برگ هایشان لذت می برند. همچنین سمپاشی این گیاه ، در ماه های گرم تر می تواند هر دو روز یکبار و در ماه های سرد هر سه یا چهار روز یکبار انجام شود.

روش تکثیر و مراقبت از گیاه آپارتمانی فیلودندرون
روش تکثیر و مراقبت از گیاه آپارتمانی فیلودندرون

کوددهی گیاه فیلودندرون

در ماه های بین بهار و پاییز ، گیاه فیلودندرون باید هر هفته یا هر دو هفته یکبار تغذیه شود. شما باید از کود مایع برای تغذیه این گیاه استفاده کنید و طبق دستورالعمل آن را استفاده کنید. در طول دوره استراحت این گیاه در فصل  زمستان ، باید آب کمتری به این گیاه داده شود و کوددهی حداکثر یک بار در ماه باید انجام شود .

شرایط تکثیر و مراقبت گیاه فیلودندرون

این گیاه را می توان به صورت قلمه زدن پرورش داد. برای این کار کافی است در فصل تابستان چند قلمه از زیر گره برگ بریده و تمام برگ ها را جدا کنید و قلمه ها را در مخلوط شن و ماسه و کمپوست قرار دهید. قلمه ها می توانند بسیار بزرگ باشند ، شما باید هر یک از آنها را در گلدان های جداگانه قرار دهید. خاک باید پس از این کار خوب آبیاری شود و سپس با کیسه پلاستیکی دور گلدان را مهر و موم کنید ، اکنون گلدان گیاه شما فقط به دمای معمولی اتاق و مکانی روشن اما نه نور مستقیم خورشید نیاز دارد . همچنین برای جلوگیری از تشکیل کپک باید هر دو تا سه روز یکبار مهر و موم را باز کنید.

آفات و حشرات آسیب رسان به گیاه آپارتمانی فیلودندرون

کنه های عنکبوتی :

این گیاه می تواند توسط کنه های عنکبوتی آلوده شود آنها در زیر برگ و در مرزهای برگ های گرد قرار می گیرند. آنها به محض پاشیدن آب به برگ ها خود را نشان می دهند. برای رفع این آفات می توان برگ ها را با پارچه نرم با آب و صابون پاک کرد.

کنه های آرد آلود

کنه های آرد آلود گیاه فیلودندرون را برای زندگی انتخاب می کنند ، این آفات را می توان به صورت گلوله های کوچک و سفید پنبه ای روی برگ های لکه دار مشاهده کرد و برای رفع آن می توان آنها را با صابون از بین برد .

تریپس (Thrips)

آفات تریپس بسیار ناخوشایند می باشند زیرا می تواند باعث از بین رفتن دائمی گیاه شوند. هنگامی که گیاه به طور ناگهانی نشاط خود را از دست می دهد آلودگی با تریپس ظاهر می شود. برگ هایی که به شدت آلوده شده اند می توانند ریزش کنند و در نهایت باعث از بین رفتن گیاه شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا